یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.        ( سوره بقره آیه183) 

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.


در آستانه حلول ماه مبارک رمضان  نکاتی در باره روزه داری و سلامت جهت استفاده عموم ذکر می شود هر چند لذت و مزایای معنوی و آثار ارزشمند روحی آن قابل مقایسه با این آثار جزئی جسمی نمی باشد.  امید آنکه از روزه داران واقعی و بندگان حقیقی رب العالمین باشیم.


روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است، که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست و دانش محدود بشری نمی تواند راهگشای همه اسرار نهفته تکالیف شرعی باشد و شاید روزی دانش انسان به حدی از کمال برسد تا خداوند حکیم دریچه تازه ای بر روی وی گشوده و حکمتها و دستورات اسلام را باز شناسد.

از روزه‌داری به عنوان یک روش درمانی بسیار قدیمی در علم پزشکی، هزاران سال است که استفاده می شود. به طوری که، بسیاری از پزشکان بزرگ قدیم این روش را توصیه کرده و آن‌را یک روش پیشگیری و درمان به حساب می‌آورند. بقراط پدر علم پزشکی معتقد است که: روزه‌داری همان توانایی انسان در جهت درمان خود است که به عنوان فرصتی برای بدن فراهم می‌شود.پاراسلسوس، یکی از حکیمان طب سنتی غربی، قرن‌ها پیش نوشته است که روزه‌داری بزرگترین فرصت برای تقویت و آمادگی جسمانی است. حارث بن کله در زمان بعثت، از پزشکانی بود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از روزه و امساک استفاده می نمود. ابن سینا نیز بخشی از کتاب قانون خود را به روزه اختصاص داده است و همه اینها نشان‌دهنده آنند که روزه از قدیم مورد توجه حکما و اندیشمندان بوده است.
یکی از  فواید روزه‌داری بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می شود. به طور کلی، بدن هر روز با دریافت غذای مازاد بر نیاز در حال ذخیره انرژی است که در حالت عادی به مصرف نمی رسد، بلکه در شرایط نیاز، با مکانیسم های جبرانی که به همراه دارد از این ذخایر استفاده می کند. تحقیقات نشان داده اند، حتی افراد لاغرمی توانند تا 40 روز بدون دریافت غذا زنده بمانند و از ذخایر خود برای بقا بهره‌مند شوند.

یکی ازروش های مبارزه با چاقی، " روزه داری " است تا اگر انسان در طول سال به علت غفلت یا به هرعلت دیگری از پرخوری خودداری نکند و ذخائر بدنی خود رازیاد کند، هنوز فرصت آن را دارد که سالی یک بار چربیهای ذخیره را در طول مدت یکماه روزه داری تدریجاً ، بدون کمترین عوارض و عواقب وخیمی هضم کرده و بار بدن را سبکتر کند