مردمان‌ ایران‌ جزء اولین‌ انسانهائی بودند که‌ با کتاب‌ و کتابخوانی‌ آشنا شدند و به خصوص مسلمانان ایرانی با ادغام  تمدن و فرهنگ گذشته خود با تعالیم نجات بخش اسلامی نقش ارزنده ای در توسعه علم و کتابخوانی داشتند، و سال‌ها‌ گذشت‌، تا این‌ که‌ کتاب‌به عنوان بهترین‌ دوست‌ بشر معرفی شد ‌، دوستی‌ که‌ بهتریندرس ها ،‌نصایح‌، اندرزها، و... را در اختیار بشریت‌قرار داد ‌. صدها مقاله‌ و مطلب علمی‌، خبری‌، رویدادهای‌تاریخی‌، داستان ها و افسانه ها و... از دل‌کتاب‌ ها بیرون می آید و نسل اندر نسل به آیندگان منتقل می شود. هم‌ اکنون‌ در سراسر جهان کتابخانه‌های‌زیادی‌ وجود دارد که‌ میلیونها جلد کتاب در آنها جای‌ گرفته‌ است‌ و افراد علاقمند بیشماری جهت مطاله یا گرفتن کتاب مورد علاقه خود بدانجا مراجعه می نمایند .

اینترنت نیز گستره ارزشمندی است که به آسانی می توان کتب و اطلاعات مورد نیاز و علاقه خود را از این طریق به دست آورده و مطالعه نمود.

مقام معظم رهبری در پیامی کتاب‌ را یکی‌ از ارزشمندترین‌ فراورده‌های‌ بشری‌ و گنجینه‌ی‌ بزرگترین‌ ثروتهای‌ بشر یعنی‌ دانش‌ و تحقیق‌ دانسته و تامین و تغذیه  دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌ را به‌ برکت‌ کتاب‌ عملی می دانند.

اما ما به عنوان افراد مسلمان و کسانی که علم آموزی و دانش پژوهی را به فرموده پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بر هر مرد و زن مسلمان واجب می دانیم تا چه اندازه از اوقاتمان را صرف مطالعه می کنیم؟ متاسفانه روز به روز با افزایش مشغولیات و شاید کمی هم افزایش قیمت کتابها از مطالعه و کتابخوانی در این کشور کاسته می شود به نظر شما راه چاره چیست؟   مگر نه اینکه اکثر علماء و دانشمندان و مفاخر گذشته ما با تحمل سختی های فراوان و با استفاده از کتب عاریتی دیگران به مدارج عالی و جایگاههای بلند دست یافته اند ؟1  
  بیائیم در هفته کتاب و کتابخوانی با کتاب و مطالعه این ارزشمندترین دوستان خود آشتی کنیم،به راستی روزی یکی دو ساعت مطالعه کار سختی نیست و همه می توانیم آن را به راحتی انجام دهیم..