همه انسان ها در زندگى مادى خود بدون تردید در تنگنا و سختی قرار مى‏گیرند،و مطمئنا امکانات و توان انسان محدود است و با وجود مشکلات بسیار و بدون داشتن پشتوانه نمى‏توان زندگى کرد. آنان که مادى مى‏اندیشند، فقط به پشتوانه‏هاى مادى فکر مى‏کنند، ولى آنان که الهى فکر مى‏کنند پیوسته با پشتوانه‏هاى معنوى  و تمسک به اسباب زیبای الهی خود را از بن بست ها مى‏رهانند.یکی از مهمترین وزیباترین این پشتوانه‏ها نماز است. نماز، جلوه برجسته یاد خداست که الا بذکرالله تطمئن القلوب.‏و واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین ؛ و از خدا به صبر و نماز یارى جویید و این کار جز براى خاشعان سنگین است.‏»

بر این اساس است که در روایات فراوانى آمده است که وقتى پیامبر(ص) یا یکی از ائمه بزرگوار ما با مشکلى رو به رو مى‏شدند به نماز روى مى‏آوردند.  امام صادق (ع)در این باره فرمود: مستند این کار همین آیه شریفه است.

باز حضرت امام صادق (ع) فرموده است که : چه مانعى دارد وقتى که با غمى از غم‏هاى دنیا رو به رو مى‏شوید وضو گرفته و به مسجد بروید، دو رکعت نماز بخوانید و در نماز دعا کنید، زیرا خداوند امر فرموده است: واستعینوا بالصبر والصلوة. و بى‏تردید استوارترین و اطمینان بخش ترین پشتوانه در زندگى انسانها همین است و بس،و دیگر پشتوانه‏ها سست است و غیر قابل اعتماد و به فرموده قران مثل کسانی که خدا را فراموش کرده و غیر از خدا را اولیا خود برگزیدند، حکایت خانه ای است که عنکبوت بنیاد کند و سست‏ ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است.

ولی گاهی با خود اندیشیده ایم که چرا در بروز مشکلات و سختی ها به چیزهای کم ارزشتری پناه برده که در اکثر موارد حتی به صورت ظاهری و موقت هم تسکین نمی یابیم؟

مگر همگان باور نداریم که وعده های الهی همه حق بوده و با پیروی از آنها به نتایج ارزنده و پاداشهای نیکویی دست می یابیم که تصورش را هم حتی نمیکردیم؟

چه چیزی باعث شده که نماز ما این ثمرات را نداشته باشد و ما را به سوی آرامش و اطمینان رهنمون نمی سازد؟ نکند خدای ناکرده نماز ما نماز و ذکر واقعی نباشد؟؟