شاید به دفعات دیده باشید که بعضی از افراد در این فصل به آبریزش بینی و عطسه دچار هستند و باعث آزار خود و دیگران می شوند.اینان اغلب فکر می کنند به اصطلاح به سرماخوردگی دچار شده اند ولی درواقع آنان به نوعی حساسیت مبتلا هستند.

در ابتدای فصول گرم همواره در جامعه با انواع بیماری های حساسیتی و اختلالات آلرژیک مواجه می شویم به گونه ای که علاوه بر حساسیت بینی شاهد بروز موارد بیشتری از حساسیت های گوارشی،تنفسی،پوستی و... می باشیم. خارش بینی و گلو، التهابات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیرو وجود ضایعات پوستی، تنگی نفس،افزایش فشار خون، ضعف غیر طبیعی، و یبوست از مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی یا آلرژیک می‌باشد.

بهترین راه پیشگری از این گونه حساسیت ها پرهیز و دوری از مواد حساسیت زا و آلرژن می باشد

مواد ایجادکننده حساسیت یا آلرژن به‌اشکال مختلف و از راه‌های متفاوت همچون گرد و خاک از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهای مختلف از راه تزریق و مواد آرایشی از راه پوست می‌توانند وارد بدن شوند. سابقه ژنتیکی، استرس‌های شدید و ناگهانی و یکسری مواد غذایی حساسیت‌زا همچون شیر گاو، تخم مرغ، گندم و .... در بروز حساسیت در فرد موثر است. همچنین، مبتلایان به حساسیت باید از مصرف بیش از حد پروتیئن در رژیم غذایی خود پرهیز کنند چرا که با تحریک بیشتر سیستم ایمنی علائم حساسیت بیشتر در بدن خود را نشان می دهند.

مصرف موادی همچون زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز میوه های تازه، مرکبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هویج، چغندر و خیار می تواند در پیشگیری از بروز حساسیت موثر باشد.

مراقب باشیم به اینگونه حساسیت ها کمتر دچار شویم.