ریزش مو یکی از مشکلات مهم کلیه افراد در جوامع مختلف بوده و دارای علتهای فراوانی است که از آن جمله می توان به موارد ارثی ، هورمونى ، تغذیه اى ،اعصاب و روان ، مصرف دارو ،سایر بیماری ها ، اعمال جراحی و حاملگی اشاره کرد.
 طاسی سر که بیشتر در مردان دیده می شود نوعی ریزش مو در قسمت جلوی سر  و پیشانی  می باشد که معمولاْ ادامه یافته و تا وسط سر پیش می رود .

 سوء تغذیه چه به صورت عدم دسترسی به انواع  مواد غذائی و چه به صورت رژیم غذائی خاص جهت کاهش وزن و غیره یکی از علتهای ریزش مو می باشد ; کمبود تغذیه ای به خصوص فقر پروتئین,  و کمبود انواع ویتامین ها و املاح همچون ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های گروه بی و کلسیم و منیزیم از علل مهم ریزش مو بوده و به راحتی قابل پیشگیری و درمان می باشند.
ِِِِِِشــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن در بدن می باشد ، که با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا مکمل آهن این مشکل بر طرف می گردد .
 وجود استرس ( فشار روحی و روانی) ، و افسردگی ها می توانند از علل مهم  ریزش مو در افراد باشد. مثلا" استرس قبل از امتحان و یا افسردگی در جوانان که امروزه بطور فراوان دیده می شود باعث افزایش ریزش مو در این گروه ها شده است.
 از علل دیگر ریزش مو می توان به مصرف انواع داروها و شامپوها اشاره نمود .افرادی که دارای بیماری موضعی پوستی در قسمت سر باشند و یا بیماری پوستی وسیع در این ناحیه دارند نیز می توانند ریزش مو داشته باشند .

برخی اعمال جراحی و حاملگی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند در این افراد با برطرف شدن بیماری یا زایمان ریزش مو نیز برطرف می گردد .

مهمترین کار در پیشگیری از ریزش مو رعایت یک رژیم غذایی مناسب شامل انواع گروه های غذایی و پرهیز از اضطراب و استرس می باشد.