روزانه عده زیادی از زنان و دختران با قاعدگی دردناک مواجه بوده و روزهایی از زندگی خود را با رنج و ناراحتی سپری می کنند.

این اصطلاح برای احساس درد و مشکلات  همراه با قاعدگی به کار می رود .
گرچه این ناراحتی معمولاً خطرناک نیست
اما می تواند باعث اختلال در  زندگی روزانه فرد شود و حداقل چندروزی زندگی را تلخ سازد.
بسیاری از دختران در ابتدای بلوغ ، از این مشکل رنج  نمی برند اما چند سال بعد ، این مشکل به سراغشان آمده و آن را تجربه خواهند کرد . علائم این ناراحتی از یکی دور روز قبل از قاعدگی شروع شده
و در اولین روز عادت ماهیانه  به حداکثر شدت خود می رسد ، سپس بتدریج طی چند روز بعدی کاهش می یابد ، در  اغلب موارد درد به صورت مشخص حالتی مبهم ، فشارنده ، و سنگین داشته و به تدریج به پائین کمر انتشار می یابد.
علت پیدایش  این درد را انقباضات رحمی می دانند. سردرد ، تکرر ادرار و احساس ضعف و بیحالی نیز  می تواند در این بیماران دیده شود . تهوع و استفراغ ، احساس گیجی و سردرد و حتی اسهال هم جزء علائمی هستند که بعضی از بیماران را تحت تأثیر قرا ر می دهند.

 عوامل زیر شیوع دردهای قاعدگی را افزایش می دهند  :
چاقی ، استعمال دخانیات ، تاریخچة فامیلی مثبت و رحم های نزائیده

  -طبق برخی آمارها ، ده درصد دخترها حداقل سه روز در ماه از دردهای شدید قاعدگی رنج می برند و در هشتاد درصد موارد ،  این دردها مشکل آفرین نیستند . 
 جنبه های درمانی :
داروهائی مثل بروفن ،مفنامیک اسید، ناپروکسن ، استامینوفن و . . . را می توان برای کاهش درد این بیماران مورد استفاده قرار داد .
گرم کردن موضعی می تواند ارزشمند و مفید باشد .
در صورتیکه دردهای قاعدگی همیشگی باشند  ، می توان درمان با داروهای فوق را روز قبل از شروع قاعدگی شروع کرد  و تا سه چهار روز بعد ادامه داد و سپس قطع کرد .
برای اینکه شیوع مشکلات گوارشی ناشی از این داروها را به حداقل برسانیم  ، مصرف داروها پس از غذا ، یا همراه با یک لیوان آب ، شیر، آب میوه یا سایر مایعات تاثیر زیادی خواهد داشت.

در صورت لزوم و با نظر پزشک معالج ، داروهائی مثل قرص های ضد بارداری برای بیمار شروع شده و این کار  در هشتاد و تا نود درصد موارد مؤثر خواهد بود .

 بعضی از بیماریها مثل عفونت لگنی ، اختلالات زنانه و . . .  می توانند باعث تشدید این دردها شوند ، به همین خاطر در مواردی که اقدامات درمانی معمولی مؤثر نیستند . برای اطمینان از عدم وجود این بیماریها ، با پزشک خود مشورت کنید .
استرس و فشار های عصبی ، شیوع درد های قاعدگی را افزایش می دهند و کاهش این مشکلات و می تواند نقش مهمی در کاهش دردهای قاعدگی داشته باشد .
آرامش و تغذیه مناسب تاثیر به سزائی در کاهش و پیشگیری از این دردها دارد.