اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.

سوره بقره آیه 183

روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است زیرا با انجام این دستور الهی افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می بابند و هم با صرفه جویی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنان بشتابند. چنانچه حضرت صادق (ع) می فرمایند :

روزه در اسلام واجب شده تا فقراء و اغنیاء یکسان و برابر گردند.  ( وسائل الشیعه ج 7 باب اول )

در طب امروز و همچنین طب قدیم اثر معجزه آسای امساک در درمان انواع بیماریها ، به هیچوجه قابل انکار نیست و کمتر پزشکی است که در نوشته ها و آثار خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد.

یکی از فواید بزرگ روزه تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرائز انسانی است . روزه دار در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی و خودداری از سایر لذائذی که باید از آن چشم بپوشد، روح و اراده خویش را تقویت می کند . بر این اساس مقصود از روزه به دست گرفتن زمام نفس سرکش و تسلط بر شهوات و هوسهاست در حقیقت مهمترین فلسفه روزه همین اثر اخلاقی و تربیتی است.

             الف)توصیه هایی برای افطار

1 – بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود. پس افطار را سبک بخوریم تا شکم سنگین نشود.

2 – غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود. مثل: خرما ، شله زرد ، مقداری کمی شیر و چای کمرنگ. شما هم حتماً از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.

3 – بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید؛ چون این کار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد.

4 – موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است.

5 – در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنیم.

ب)توصیه هایی برای سحری

1 – فراموش نکنیم که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

2 – در ماه رمضان سعی کنید شب ها زودتر بخوابیم تا بتوانیم سحر به موقع ( تقریباً 5/1 ساعت قبل از اذان صبح ) بیدار شویم. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری کرده و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود.

3 – بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

4 – در سحر از مواد غذایی پروتئین دار استفاده کنیم و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آب دار بخوریم.

5 – مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.

6 – رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.

7 – از مصرف نمک زیاد خودداری کنید، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

بیاییم با استفاده از لحظه لحظه های این ماه پر خیر و برکت و بهره گیری از دستورات حیات بخش دین مبین اسلام از سلامت بیشتر روح و جسم نیز برخوردار شویم.