خونریزی از بینی پس از خونریزی های زنانه جایگاه دوم را از نظر خونریزی های انسانی دارد ،بعضی از افراد ممکن است به طور متناوب و بعضی دیگر به ندرت دچار خونریزی بینی(خون دماغ )شوند.

بیشتر خونریزی‌های بینی وخیم نیستند. آنها معمولا در بخش جلویی بینی رخ می‌دهند و بعد از چند دقیقه متوقف می شوند. تعداد کمی از خونریزی‌های بینی در  رگ های بزرگ  پشت بینی رخ می‌دهند و این حالت بیشتر در افراد مسن رایج است  واغلب ناشی از فشار خون بالا، تصلب شریان، استفاده از داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین به صورت روزانه یا اختلال لخته‌شدن خون است. بیشتر خون‌دماغ ‌های جدی در اثر ابتلا به بیماریهای  مزمن به وجود می آید.

علت خون دماغ، معمولا پارگی  مویرگهای  داخل بینی است. ضربه، حساسیت بالای رگها، استرس، گرمای بیش از حد هوا افزایش فشار در اثر غواصی در عمق زیاد از دلایل دیگر این پارگی ها هستند. بیمارانی که فشار خون بالا دارند و خانمهای باردار بیشتر دچار این عارضه می شوند. صدمات حاصل از ضربه، زمین خوردن، تمیز کردن بینی و دستکاری آن یا مصرف برخی داروها می توانند از علتهای بروز این عارضه باشند.

 اگر بینی به صورت ناگهانی شروع به خونریزی کند،اولین کار این است که  با شست و انگشت اشاره آن را فشار دهیم و چند دقیقه ای به همین صورت نگاه داریم. با این کار رگ دچار خونریزی شده دوباره بسته می شود. اگر این کار مؤثر واقع نشد، دهان را ببندید و هوا را تا حد امکان با فشار در بینی خود بدمید. یک پارچه سرد و نمناک ( در صورت لزوم با یک تکه یخ ) بر روی قسمت بالای بینی یا پیشانی قرار دهید. توجه داشته باشیم که قراردادن پارچه با یخ زیاد طول نکشد. زیرا خطر سرماخوردگی نیز وجود دارد. اگر پس از حدود 20 دقیقه، خونریزی بند نیامد، بهتر است به پزشک مراجعه کنیم. در بیمارانی که آسیب دیدن مخاط بینی باعث می شود که مرتباً خون دماغ شوند، استفاده منظم از بخور جهت پیشگیری از این حالت مؤثر است. اگر اغلب بدون علت دچار خونریزی می شوید، باید با پزشک خود مشورت کنید. این کار به درمان علت بیماری کمک می کند.

سطح داخلى بینى حاوى صدها مویرگ خونى است که مقدار زیادى از خون بدن از طریق این مویرگ ها در بینى نیز در حال گردش است. این مویرگ ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفى سبب پاره شدن آنها و در نهایت خونریزى از بینى مى شود .

در زمان مراجعه به درمانگر او ابتدا سعی می کند بفهمد علت خونریزی بینی از کجا شروع شده است و معمولا از بیمار سوالاتی می پرسد و بینی و سایر قسمت های مرتبط را معاینه می‌کند. اگر خونریزی  با فشارموضعی تیغه بینی متوقف نشد، پزشک ممکن است رگی که خونریزی کرده را بسوزاند یا بینی را ببندد تا خونریزی متوقف شود.

سوزاندن رگ‌ها با استفاده از محلول‌های مخصوص یا وسائل الکتریکی یا حرارتی رگ‌‌ها انجام می‌شود، تا خونریزی متوف شود. پزشک قبل از عمل  مخاط قسمت بینی را بی حس خواهد کرد.

بستن بینی نیز با استفاده از قرار دادن نوعی گاز مخصوص پانسمانی و پماد آنتی بیوتیک، یا لاستیک قابل باد کردن مثل بالون درون بینی انجام می شود تا جلوی خونریزی بینی را گرفت.این کار  فشار کافی بر رگها می‌آورد و خونریزی را متوقف می سازد.

نکاتی برای پیشگیری از خون دماغ شدن

 کوتاه نگهداشتن ناخن کودکان و جلوگیری از دستکاری کردن بینی. 
ترک کردن مصرف سیگار. سیگار کشیدن موجب خشکی بینی شده و همچنین مخاط آن را تحریک می‌کند.

  مرطوب کردن مخاط بینی ،درصد بالایی از خون‌ریزی‌های بینی به دلیل خشکی مخاط بینی رخ می‌دهد که توصیه اغلب پزشکان، شست و شوی روزانه بینی با سرم فیزیولوژیک یا آب نمک رقیق در صبح و شب است.
استفاده از پمادهای نرم کننده مخاط در صورت افزایش خشکی بینی و  نکته آخر این که هوای خانه را همیشه مرطوب نگه داریم، این کار را می‌توانیم با استفاده از دستگاه‌‌های مرطوب کننده هوا (بُخور) انجام دهیم.
مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنیم. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که استعداد خون دماغ شدن دارید، به قدر کافی ویتامین C بخورید، زیرا ویتامین C ماده‌ای حیاتی برای تشکیل کلاژن است و به حفظ سلامت عروق کمک می‌کند. و مهمتر از همه اینکه در زمان خونریزی از بینی خونسردی خود را حفظ کنیم.