من از چشمان خود آموختم رسم محبت را

که هر عضوی به درد آید به جایش دیده می گرید

قرمزی چشم یکی از علائمی است که در موارد زیادی اتفاق افتاده و گاها باعث نگرانی و ناراحتی افراد مبتلا می گردد.قرمزی چشم بیشتر در اثر تجمع  خون در عروق ناحیه صلبیه در زیر ملتحمه می باشد. علل متفاوتی می تواند سبب بروز این وضعیت شود . در صورتی که همزمان با قرمزی چشم ، علایمی مانند درد و یا اختلال در دید هم ایجاد شود ، می تواند نشاندهنده وجود مشکلات جدی باشد که باید پیگیری گردد .
از علل شایع آن می توان به این موارد اشاره کرد: خشکی هوا ، وجود گرد و خاک ، جسم خارجی در چشم ، مواجهه با نور آفتاب ، حساسیت های مختلف ، عفونت و ضربه .و در مواردی حتی زور زدن و سرفه هم می تواند سبب قرمزی چشم شود. التهاب ملتحمه ، التهاب اجزای داخلی چشم ، گلوکوم و زخم قرنیه از موارد مهم قرمزی چشم است که باید پیگیری شود.

ورم ملتحمه اصطلاحی است که برای موارد وجود التهاب در ملتحمه ی چشم استفاده می شود و شایع ترین علت قرمزی چشم است.

سفیدی چشم در اثر وجود پرده نازکی به نام ملتحمه در چشم می باشد که ترشحات مخاطی را برای پوشاندن و نرم کردن سطح چشم تولید می کند. این پرده به طور طبیعی حاوی رگهای فراوان ظریفی است که با بررسی دقیق قابل مشاهده اند و در صورت تحریک یا التهاب ملتحمه، عروق خونی آن مشخص تر می‌شوند و چشم، قرمز به نظر می رسد.

عوامل گوناگونی می توانند سبب ایجاد التهاب در ملتحمه شوند که معمولا در دو دسته عمده جای می گیرند: عفونت ها و تحریکات محیطی.

چون ملتحمه بافت ساده ای است در نتیجه به همه محرک ها به یک گونه پاسخ می دهد و در اثر مواجهه با آنها قرمز می شود. ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه در عفونت ها هستند. برخی ویروس ها که سبب سرماخوردگی و علائمی مثل گلودرد و آب ریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی و ترشح آبکی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممکن است تنها یک چشم را عفونی کنند.

ورم ملتحمه ویروسی تنها با ترشحات آبکی همراه است و یک تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

عفونت های باکتریایی هم می توانند سبب قرمزی چشم  شوند که در این موارد معمولا قرمزی و درد با میزان زیادی ترشح و چرک همراه است. در عفونت های حاد میزان ترشح چرک به حدی زیاد است که مشاوره ی فوری با چشم  پزشک لازم می گردد.

نوعی از قرمزی چشم در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود که در صورت درگیری سایر قسمت های بدن  باید سریعاً به اورژانس چشم مراجعه شود.

چون چشم اندام حساسی است و رعایت بهداشت و سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد هرگونه درد و تغییر رنگ در چشم را جدی گرفته و در صورت تشدید به پزشک مربوطه مراجعه نماییم.