امروزه در اثر مصرف مواد گوناگون شاهد افزایش حساسیت های مختلف در افراد می باشیم که در این میان حساسیت های پوستی دارای اهمیت و شرایط ویژه ای می باشند.
اگزماایجاد نوعی حساسیت در پوست است که باعث خارش، خشکی، پوسته ریزی و وجود نقاط قرمز رنگ در پوست و سطوح مفصلی اندامها می شود. شایعترین مشکل اگزما در کودکان اگزمای سرشتی (آتوپیک) است که اغلب از سن چند ماهگی، و از زمانی که تغذیه کمکی شروع می شود، ایجاد می گردد. برخی از مواد غذایی به خصوص محصولات لبنی و تخم مرغ  و تحریک کننده های پوستی مثل موی حیوانات خانگی ، پشم یا پودرها و سایر مواد شوینده  از مهمترین و شایع ترین مواد  ایجاد کننده ااین حساسیت ها  هستند. حملات اگزما همچنین می تواند توسط استرس ها و فشارهای روحی شروع و یا تشدید شود. حساسیت پوستی به طور شایع همراه سایر انواع حساسیت ها مثل تب یونجه یا حساسیت به پنی سیلین دیده می شود. همچنین در میان کودکان مبتلا به اگزمای سرشتی، آسم شایع است. هر چند در اغلب کودکان اگزمای مادرزادی تا سه سالگی برطرف می شود اما سایر وضعیت های حساسیتی ممکن است تا سنین بلاتر نیز باقی بمانند.
نوع دیگری از این حساسیت ها، اگزمای سبورئیک است. این اگزما هنگامی ایجاد می شود که غدد چربی پوست به تعداد زیاد در پوست وجود داشته باشند. این اگزما بیشتر در پوست سر کودکان، کانال گوش خارجی و نقاط چرب اطراف بینی، گوشها و کشاله ران ایجاد می شود . اگزمای سبورئیک به اندازه  اگزمای سرشتی خارش ندارد و به درمان های معمول به خوبی پاسخ می دهد.
بیماری با علائمی نظیر:خشکی ، قرمزی و پوسته ریزی درپوست بدن همراه با خارش شدید. و ایجاد ضایعات پوستی اغلب به صورت دانه های کوچک در زیر سطح پوست دیده می شوند؛ در صورت خارش شدید ممکن است خواب کودک دچار اختلال شده و باعث بی قراری فرد شود.
والدین در صورت مواجهه با این مشکل می توانند با رعایت نکات زیر به رفع آن یا کاهش عوارض ایجاد شده کمک نمایند.
1- اگر کودک دچار خارش است، نخست گردن، پوست سر، صورت، دستها و سطوح مفصلی اندامهایش را برای یافتن بثورات پوستی بررسی کنید؛
2- ناخنهای او را برای جلوگیری از خراشیدگی پوست کوتاه نگه دارید. اگر پوست خراشیده و یا زخم شد، دستهای کودک را برای جلوگیری از عفونت مرتب شسته و دستها را با دستکش بپوشانید.
کنید؛
3- برای کاهش تحریک و خارش پوست از یک کرم نرم کننده پوست استفاده کنید.
در بعضی از موارد نیز تعدادی از افراد به وسایلی مثل ساعت یا برخی وسایل تزئئنی که دارای ترکیبات نیکل می باشند حساسیت نشان می دهند حساسیت به مواد آرایشی،لباسها و وسایل چرمی نیز از جمله مواردی است که باعث اذیت افراد می شود در این گونه موارد بهترین و موثرترین اقدام پرهیز از مواجهه مستقیم با این مواد حساسیت زاست.
حساسیت ها معمولا درمان قطعی ندارند و در صورت عدم رعایت موارد پیشگیری دوباره باز می گردند،همیشه به یاد داشته باشیم از مصرف خودسرانه داروها به خصوص داروهای پوستی خودداری نموده و برای تشخیص و درمان بهتر به پزشک مربوطه مراجعه نماییم.