یبوست یکی از شکایت هایی است که امروزه در تعدادی زیادی از افراد مشاهده می گردد ولی واقعیت این است که حدود نیمی از این افراد به صورت واقعی دارای یبوست نیستند اغلب، این افراد از میزان و یا نحوه دفع مدفوع شکایت دارند. تعداد دفعات اجابت مزاج در افراد مختلف جامعه متفاوت است و از سه بار در روز تا سه بار در هفته به عنوان طبیعی تلقی می‏شود. به همین دلیل بوجود آمدن تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج در هر فرد نسبت به وضعیت معمولی او (کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج) باید یبوست تلقی شود. حجم مدفوع نیز بستگی کامل به نوع رژیم غذایی فرد دارد و کاهش قابل توجه مواد فیبری در غذا می‏تواند منجر به مدفوع کم حجم و خشک شود که با تغییر رژیم اصلاح می‏شود.
علائم زیر ممکن است همراه با یبوست وجود داشته باشد:

* احساس پری در محل دفع
* احساس نفخ و گاز در شکم
* احساس نیاز به دفع فوری مدفوع و عدم توانایی در دفع کامل
* درد شکم و گرفتگی عضلات شکم
* حالت تهوع
یکی از علل مهم یبوست مصرف غذاهای کم فیبر و کم آب است. در مسافرت ها که معمولاً رژیم غذایی دچار تغییر می‏شود،  یبوست بیشتربروز پیدا می کند. خانم‏های حامله اغلب یبوست پیدا می‏کنند. علت های دیگر یبوست عبارتند از کم تحرکی، استفاده نادرست از مسهل‏ها، مصرف داروهای خاص (از قبیل داروهای ضد درد، مدرها، و آنتی هیستامین‏ها) یا عدم اختصاص وقت کافی برای عمل دفع مدفوع می‏باشد. بیماری‏هایی از قبیل مرض قند و کم کاری تیروئید نیز ممکن است باعث یبوست شوند.
بیشتر اوقات علت یبوست یک مسئله جدی نیست اما در موارد نادر، یبوست مزمن ممکن است علامت انسداد یا ناهجاری در روده بزرگ باشد. پزشک شما می‏تواند برای بررسی علت یبوست شما را تحت آزمایش قرار دهد تا علت زمینه‏ای را پیدا کند.
یکی از بهترین راه‏های درمان یبوست مصرف غذاهای با حجم و فیبر زیاد و پرهیز از ایجاد استرس می باشد. بهترین منبع فیبر، غلات (جو، گندم) و سپس حبوبات است. سبزیجات نیز دارای فیبر قابل توجهی هستند. مواد فیبردار حجم مدفوع را زیاد و دفع آن را از روده بزرگ تسریع می‏نماید. نوشیدن مایعات کافی(به غیر از چای و قهوه) هم توصیه می‏شود.
ورزش منظم به بهبود کار روده بزرگ و رفع یبوست کمک می‏کند .
مصرف مسهل ها روده بزرگ را تحریک می‏کنند تا سریع‏ترکار کند. مصرف مداوم مسهل‏ها می‏تواند سبب کش آمدن وضعیت روده بزرگ گردند. و نهایتاً ممکن است روده بزرگ بدون آنها اصلاً کار نکند. پزشکتان می‏تواند به شما در قطع وابستگی به مسهل‏ها کمک نماید. در هر صورت، هرگز قبل از مشورت با پزشک آنها را مصرف نکنید.
مصرف مواد غذایی زیر حاوی فیبر هستند و در پیشگیری و درمان یبوست می‏توانند مؤثر باشند.
* غلات پرفیبر
* حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، لپه، باقلا)، و سبوس گندم و جو
* سبزیجات (مانند گل کلم، هویج و نخودسبز)
* میوه‏های تازه بخصوص سیب، گلابی و میوه‏های خشک مانند کشمش و برگه زردآلو
* گردو، فندق، بادام و غلات (بخصوص حبوباتی از قبیل عدس و لوبیا قرمز)
* استفاده روزانه از سالاد و کاهو همراه با یک قاشق غذاخوری سبوس گندم بعلاوه روغن زیتون و آب لیمو کمک کننده است.
* توصیه می‏شود مصرف برنج را محدود نمایید و بجای آن از نان جو و یا سنکگ استفاده نمایید.
اکثر قریب به اتفاق افرادی که یبوست دارند، با درمانهای معمولی و رعایت رژیم غذایی مناسب خوب می‏شوند.