گرفتگی عضله

گرفتگی عضلات یکی از مشکلاتی است که روزانه افراد زیادی از آن رنج می برند و درد ناشی از آن بیشتر این افراد را روانه بیمارستان ها،مرکز بهداشتی درمانی و مطب های پزشکان می کند این عارضه زمانی روی می دهد که عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی بماند. این حالت توسط هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت داشته باشد رخ می دهد. برای انجام عمل طبیعی انقباض و ارتجاع عضلات در بدن نیاز به مقادیر کافی چربی و قند و اکسیژن و املاح معدنی و کانی است تا این کار به درستی صورت پذیرد.  بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد کننده ، درمان گرفتگی عضلات یکسان است . چنین عضله ای را باید ابتدا توسط یک دست کشیده و به طور متناوب با دست دیگر آن را ماساژ داد. 

 کمبود کلسیم، برخی ویتامین های گروه C و همچنین کمبود روی، فرد را در معرض ابتلابه گرفتگی های عضلانی قرار می دهد. گرفتگی های عضلانی معمولا در اثر انجام فعالیت ناگهانی یا به دنبال فعالیت های ورزشی بیش از حد تحمل اتفاق می افتد که به صورت دردهای بعد از فعالیت و احساس محدودیت حرکت بروز می کند. همچنین به دنبال فعالیت های نامناسب بدنی، برخی از عضلات دچار دردهای مزمن شده که به طور عام گرفتگی عضلات نامیده می شوند. هر عضله ای که بیش از حد تحمل، تحت فشار قرار گیرد ممکن است دچار گرفتگی شود، و بیشترین و شایع ترین گرفتگی های عضلانی معمولادر عضلات پشت ساق، بالای کتف و پشت گردن بروز می کند. بهترین اقدام هنگام گرفتگی عضله، استفاده از ماساژ گرما و سرما است. همچنین کشش عضله کمک فراوانی به رفع گرفتگی می کند.معمولادر التهاب ها و گرفتگی های حاد، ماساژ سرما و در گرفتگی های مزمن ماساژ گرما به کار گرفته می شود.  تعدادی از کمبود های مواد مورد نیاز بدن مانند کمبود برخی از مواد معدنی، کلسیم، ویتامین های گروه C و روی می تواند فرد را مستعد ابتلابه گرفتگی های عضله کند. در دوران بارداری به دلیل برخی تغییرات هورمونی و همچنین کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و به ویژه کمبود کلسیم ممکن است مشکلات گرفتگی عضله ایجاد شود که گرم کردن، ماساژ و کشش عضله در برطرف شدن گرفتگی موثر است
در صورتی که میزان درد ناشی از گرفتگی زیاد باشد و با ماساژ و درمانهای معمول بهبود پیدا نکند بایسی به پزشک مراجعه نمود تا با بررسی و تجویز داروهای شل کننده عضله در درمان بیماری و رفع مشکل تسریع گردد.