عدم تعادل هورمونی یکی از مشکلاتی است که ممکن است اکثر زنان در دوره های مختلف عمرشان به آن دچار شوند. اگرچه اغلب این مسائل به شروع دوران یائسگی در میان سالی بازمی گردد ولی ایجاد مشکلات ساختاری در اوایل دوران بلوغ و یا سنین پایین تر از آن نیز می تواند منشاء این مشکلات باشد،شدت مشکلات هورمونی معمولا با بالارفتن سن افزایش می یابد ولی ارتباط مستقیمی میان این دو وجود ندارد. استرس ها و فشارهای مختلف می تواند موجب ایجاد عدم تعادل در روند طبیعی کارکرد ماهانه هورمون های زنانه و اختلال در آنها شود، چراکه نحوه? کارکرد این سیستم مسئول ایجاد سلامتی در کل سیستم بدن زنان، خصوصا در دوران باروری می باشد.
بعضی از بیماری های هورمونی نظیر بیماری های تیروئید و مصرف  غیرمنطقی داروهای هورمونی و استرس نیز از علل مهم اختلالات هورمونی می باشند ، مصرف این داروها در باشگاههای ورزشی و استفاده بی رویه از هورمون‌ها در پرورش دام و طیور از جمله مشکلات دیگری است که عوارض آن در جامعه و در بین بیماران به خوبی قابل رویت می باشد   بی‌توجهی‌ها و نظارت ناصحیح بر چگونگی مصرف هورمونها در مراکز تولید و نگهداری ، موجب ورود این ترکیبات اضافی به بدن مصرف‌کنندگان شده و باعث ایجاد عوارض خطرناکی می شوند.زمان استفاده از این ترکیبات می تواند  بسیار مهم باشد. اگر این استعمال یک هفته قبل از کشتاردام یا طیور باشد، جای نگرانی نیست زیرا ترکیبات باقی مانده درست به اندازه مقدار طبیعی است که با خوردن تخم‌مرغ و دیگر مواد غذایی به بدن فرد مصرف‌کننده خواهد رسید و مشکلی را نیز در پی نخواهند داشت اما در صورتی که ?? ساعت قبل از کشتار مصرف این هورمونها ادامه داشته باشد، این ترکیبات در بافت‌های چرب مثل پوست و جگر تجمع پیدا می‌کند و اگر ?? ساعت قبل از کشتار، مصرف این هورمون‌ها ادامه داشته باشد، می‌تواند در دراز مدت علاوه بر بروز انواع بیماری‌ها، عوارضی را در مصرف کننده ایجاد می کند.
خیلی‌ها تصور می‌کنند که با حرارت و پختن مواد غذایی حاوی این هورمون ها می‌توان اثرات زیانبار این ترکیبات را کاهش داد اما همیشه هم به این آسانی نیست زیرا تنها در صورتی که هورمون‌ها با ساختار اصلی خود به مصرف برسند  بر اثر حرارت از بین خواهند رفت ولی چون این ترکیبات اغلب شبه هورمون هستند در اثر حرارت نیز از بین نرفته و عوارض یاد شده را به همراه خواهند داشت. پرمویی در خانمها،آکنه،ایجاد جوش در نقاط مختلف بدن،اختلالات قاعدگی و  تغییر در روابط زناشویی می تواند از علل عدم تعادل هورمونی در بدن باشد،با کاهش استرس و کنترل اضطراب و مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و طبیعی می توانیم از بروز این مشکلات جلوگیری نمائیم.