آبریزش بینی یکی از علایم آزاردهنده ای است که در تعداد زیادی از بیماری ها دیده می شود این مشکل بیشتر در مراحل اولیه‌ی سرماخوردگی یا آنفلوانزا رخ می‌دهد. در برخی موارد نیز ممکن است که حساسیت های فصلی مانند عامل آن باشد. در مواقعی که آبریزش ازبینی پس از گریه کردن یا حضور در محیط های سرد اتفاق می افتد به صورت گذرا ممکن است چندتایی عطسه نیز همراه آن وجود داشته باشد و ژس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.در موقع وجود آبریزش بینی بهترین کار تخلیه سریع بینی می باشد همچنین می توان از بعضی داروهای آنتی‌هیستامین نیز استفاده کرد که مهمترین عیب و عارضه آنها خشکی داخل بینی خواهد بود. گاه آبریزش بینی علامت مشکل جدی‌تری است، مثلا" طول کشیدن به مدت بیش ازحدودسه هفته یا همراهی تب یا ترشح غلیظ سبز یا زرد و درد ناحیه‌ی سینوس‌ها که ممکن است علامت بروز یک بیماری عفونی مانند سینوزیت باشد. ترشح یک طرفه‌ی بینی در یک کودک ممکن است ناشی از وجود یک جسم خارجی درهمان طرف بینی یا دستگاه تنفسی فوقانی باشد. یا آن که به دنبال ضربه‌ی مغزی خون در ترشح بینی ظاهر شود. همچنین درآسم شدید ودر زمان مصرف داروهای سرکوب‌گر ایمنی نیز ترشح بینی وجود دارد. به طور طبیعی همیشه دربینی و سینوس‌ها حتی بدون سرماخوردگی یا وجود آلرژی خلط در پشت حلق ترشح می‌شود و این ترشح حتی بدون آن که خودمان هم متوجه شویم مرتب بلعیده می‌شود. در حقیقت این ترشح حاوی غبار و ذرات معلقی است که در زمان تنفس همراه هوا وارد ریه ها می شوند و بدون هیچ مشکلی از طریق ورود به معده و دستگاه گوارشی تخلیه می‌شوند. با ایجاد التهاب و حساسیت در قسمتهای بالایی دستگاه تنفس ترشحات مخاطی این قسمت ها نیز بیشتر شده و با افزایش ترشحات پشت حلق احساس ناخوشایندی به انسان دست داده و لازم است هرچه سریع تر  آنها را تخلیه کرد. این مشکل دروضعیت خوابیده بیشتر احساس می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که یکی یا چند تا از سینوس‌ها،به صورت راحت‌تری ترشحات را تخلیه نمایند.وجود مقادیر بسیار کم خلط اگر به صورت دائم و مزمن در پشت حلق اتفاق بیفتدحتی می تواند است باعث سرفه بشود، به طوری که امکان دارد حتی خود فرد هم متوجه ارتباط بین این دو مساله نباشد و به علت حضوردائمی خلط در پشت حلق آن را امری بدیهی و طبیعی تلقی کند استنشاق برخی مواد محرک مانند دودسیگار یا تغییر ناگهانی درجه حرارت، تولید ترشحات را افزایش می‌دهد. نوشیدن مقدار زیاد آب، ترشح پشت مخاط رارقیق تر کرده وبلع آن را راحت‌تر می‌کند.تنفس درهوای خشک خلط را درحلق وبینی خشک و غلیظ تر می‌کند. بهتر است در این موارد ازبخور مرطوب استفاده شود.
شستشوی مخاط بینی و دهان با آب نمک گرم و یا استفاده از اسپری‌های مخصوص خلط را رقیق تر می کند. مخاط خشک بینی هم ممکن است به همان اندازه‌ی وجود آبریزش بینی آزاردهنده باشد. این اتفاق ممکن است در صورت وجود عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی‌ها یا آنفلوانزا رخ دهد که البته معمولا" علائمی مانند تب، گلودرد و سرفه نیز به همراه دارد. یا آن که پیامد تماس با مواد آلرژی‌زا مانند غبار یا گرده‌ی گیاهان و مشابه آن باشد. بروز التهاب غیر حساسیتی در مخاط بینی نیز ممکن است ایجاد شود و معمولا" در پاسخ به فعالیت‌های ورزشی شدید، محرک‌های محیطی مانند دودسیگار، شرایط آب و هوایی یا استرس به وجود می آید. اختلالات تیغه بینی یا وضعیت فیزیکی بینی نیز ممکن است در موارد کمتری باعث این عارضه شود.
ایجاد محیط مرطوب مانند استفاده ازدوش آب گرم باعث نرم شدن خلط می‌شود. استنشاق بخار آب کتری یاظرف آب درحال جوشیدن به مدت 10 دقیقه نیز مناسب است.
نوشیدن مقادیر زیاد آب یا سایر مایعات هم مؤثر است، ولی باید ازآشامیدنی‌های دارای ترکیبات قهوه اجتناب کرد زیرا باعث کم آبی بیشتر و تشدید علائم می‌شوند. تهیه‌ی اسپری سالین بینی یا شستشوی بینی با آب نمک استاندارد برای رقیق کردن خلط کمک کننده است.از داروهای ضد حساسیت خوراکی،نیز می‌توان استفاده کرد. در صورتی که ازفرم اسپری آن استفاده می‌شودبیش از به سه روز استفاده نشود زیرا ممکن است باعث خشک شدن واکنشی و تحریک بیشتر مخاط بینی شود.در برخی فصول مانند اوایل بهار و ژاییز این عارضه بیشتر دیده می شود.