متاسفانه مدتی است که در جامعه شاهد افزایش مصرف و در پاره ای موارد مشکلات و مسمومیتهای شدید نوشیدنی های الکلی می باشیم علاوه بر حرمت مصرف مشروبات الکلی در شرع مقس اسلام مصرف این گونه مواد باعث ایجاد بیماریها و اختلالات جسمی و روحی زیادی در فرد مصرف کننده خواهد شد در این قسمت به برخی عوامل ایجاد کننده و خطر مصرف الکل به خصوص در زنان اشاره می شود،الکل یکی از شایع ترین مواد مورد سوء مصرف در دنیا است. سوء مصرف و وابستگی به الکل اغلب با عنوان الکلیسم نامیده می شود. الکل تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی است. الکل گیرنده اختصاصی در سیستم عصبی مرکزی ندارد و فعالیت آن از طریق مداخله در سیستم غشاء عصبی است تغییرات رفتاری یا روانی ،پر حرفی، پرخاشگری یا رفتارهای نامناسب جنسی، تغییرات خلقی، اختلال در قضاوت و برداشته شدن مهارها،حرف زدن مستانه،اختلال تعادل و از بین رفتن ظرافت حرکتی،اختلال در توجه یا حافظه ،اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی از جمله اثرات اولیه مصرف الکل می باشد
اضطراب،یکی از مهمترین عامل مستعد کننده برای اعتیاد و روی آوری فرد به الکل است؛ در واقع فرد بیمار از این ماده برای تطبیق دادن خود با شرایط اضطراب‌زا استفاده می‌کند. سابقه هرگونه سوء‌استفاده جسمی‌، جنسی و روانی، از عوامل مستعدکننده دیگر است.
هر چند که زنان مصرف الکل را در مقدار کمتری در مقایسه با مردان شروع می‌کنند،فاصله نوشیدن نخستین دوز الکل و اعتیاد به الکل در آنان کوتاه‌تر از مردان است و بیشتر از مردان از عوارض جسمی ‌و روانی ان رنج می‌برند. مرگ ناشی از مصرف الکل در زنان،بیشتر به وقوع عوارضی مانند بیماری‌های قلبی و کبدی، خودکشی و تصادفات مرتبط است. حتی در صورتی که زنان دوز کمتری از الکل را مصرف کرده باشند و طول مدت ابتلا به الکلیسم در آنان کوتاه‌‌تر باشد، میزان تخریب اندامهای مختلف در آنها بیشتر است. در صورت مصرف دوز یکسانی از الکل در مردان و زنان، غلظت خونی بالاتری در زنان مشاهده خواهد شد؛ در نتیجه، زنان به مسمومیت به الکل مستعدترند.
در نتیجه مصرف الکل، ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی‌عروقی، مغزی، کبدی، ضعف عضلانی، بیماری‌های استخوانی، فشارخون بالا، سکته مغزی، سرطان و اختلالات متابولیک افزایش می‌یابد. آسیب کبدی ناشی از الکلیسم نیز در هر دو جنس شایع است، اما آسیب کبدی در زنان زودتر و به دنبال مصرف دوز کمتری از اتانول ایجاد می‌شود.
هر دو گروه مردان و زنان مبتلا به الکلیسم، بیشتر از افراد عادی جامعه در معرض خطر شکستگی‌های استخوانی هستند. الکل اثر مستقیم بر استخوان و سلول‌های استخوانی و اثر غیرمستقیم بر دستگاه آندوکرین بدن دارد و موجب تحلیل عضلانی می‌شود که میزان آن وابسته به دوز است. خوشبختانه آتروفی عضلانی ناشی از مصرف الکل مانند آتروفی مغزی ناشی از آن، پس از قطع مصرف برگشت‌پذیر است.
مصرف الکل خطر ابتلا به انواع گوناگون سرطان را افزایش می‌دهد، از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش، سر و گردن و سرطان پستان. شیوع سرطان پستان در زنان الکلی، 40 درصد بیشتر از زنان عادی جامعه است، به‌طوریکه این خطر به ازای هر 10 گرم افزایش میزان الکل مصرفی روزانه، تا 9 درصد افزایش می‌یابد.
برخی متخصصان عقیده‌ دارند که یک مصرف الکل یک اختلال شخصیتی است و نه یک بیماری قابل درمان. به همین خاطر توصیه می کنند در کنار دارودرمانی برای این بیماران، روان‌درمانی و رفتاردرمانی نیز باید وجود داشته باشد.
اختلالات هشیاری، مشکلات شناختی، اختلالات ادراک در مدت زمان کوتاه، افزایش شدید دمای بدن، فشارخون بالا، افزایش ضربان قلب، تعریق فراوان و تهوع از جمله علایم اولیه مسمومیت با الکل هستند. این علایم حتی ممکن است طی دوره محرومیت از مصرف الکل نیز مشاهده شوند.
اولین دارویی که به عنوان خط اول درمان علائم محرومیت از الکل معرفی شده، آرام‌بخش‌های خواب آور به هستند. زنان به این دارو‌ها بیشتر پاسخ می‌دهند، در نتیجه ممکن است به میزان داروی کمتری نیاز داشته باشند. در کل، برای درمان علایم نشانگان محرومیت در مقایسه با اختلالات اضطرابی، دوز بالاتری از دارو مورد نیاز است.ژس بیائیم و با تاسی از دستورات حیات بخش اسلام علاوه بر دستیابی به سعادت ابدی در دنیا نیز از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون بمانیم.