در فصل سرما علاوه بر بروز بیماری سرماخوردگی شاهد افزایش موارد ابتلا به عارضه سینوزیت در بین بسیاری از افراد نیز می باشیم  سینوزیت یک نوع التهاب مخاط حفره های هوایی قسمتهای فوقانی بدن می باشد و در چهار قسمت وجود دارند. 1-سینوسهای فکی که در گونه ها و در استخوان فک فوقانی دوطرف قرار دارند2- سینوسهای اتموئیدی که به صورت کندوی عسل در بالا و داخل سینوسهای فکی و در قسمت داخلی حفرات کاسه چشم و در زیر پیشانی قرار دارند. 3-سینوس پیشانی که در ضخامت استخوان پیشانی قرار گرفته است 4-سینوس پروانه ای که در تنه استخوان شب پره ای قرار گرفته است.
علایم بیماری بسته به نوع حاد یا مزمن بودن سینوزیت می تواند متفاوت باشد. درنوع حاد معمولا علائم عفونی مانند تب، بی حالی، درد شدید دیده می شود. بروز این علائم معمولاً پس از سرماخوردگی ها شایع تر است. غیر از تب و لرز، گرفتگی بینی و ترشح بینی از علائم بارز دیگر می باشد. اما در سینوزیت مزمن برخلاف تصور عمومی درد مشخصی وجود ندارد و تنها احساس سنگینی در سر و صورت به خصوص با خم کردن سر به طرف پایین دیده می شود. گرفتگی بینی، ترشح پشت حلق و گاهی افزایش ترشح چرکی از بینی از علائم سینوزیت مزمن است. سینوزیت مزمن بسیار شایع تر از سینوزیت حاد است و برخلاف تصور عموم مردم سردرد در این نوع سینوزیت شایع نیست.
عوامل بیماریزا اغلب ویروسی یا میکروبی هستند و به ندرت قارچ ها باعث پیدایش سینوزیت می باشند. در جاهایی که زمینه آلرژی در آنها وجود دارد شانس ابتلا به سینوزیت بیشتر است. از علل دیگر پیدایش سینوزیت، شنا کردن به خصوص شیرجه زدن در استخرها است که آب آلوده در سینوسها تجمع پیدا می کند و باعث عفونت می شود.سیگار و برخی آلودگی های محیطی نیز از دیگر عوامل مستعد کننده بروز سینوزیت می باشند. 
درمان سینوزیت‌ها بایستی با معاینه و تجویز پزشک معالج صورت بگیرو و در صورت تشخیص بهترین درمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست که بر حسب حاد یا مزمن بودن بیماری و همچنین بر حسب نوع سینوزیت متفاوت است. از مسکن‌ها، داروهای ضد آلرژی و داروهای ضد التهابی نیز به عنوان درمان‌های کمکی استفاده می‌شود. استفاده از بخور می‌تواند در گرم کردن سینوس‌ها و ایجاد پرخونی در مخاط سینوس‌ها کمک کند. برای بهبود علایم سینوس‌های مزمن نیز استفاده از سرم نمکی به عنوان شستشوی بینی،می تواند ترشحات را محدود کرده و به درمان کمک ‌کند. استفاده از قطره‌های بینی باید مصرفشان محدود شود و تنها در نوع حاد نیز به دلیل اثرات سوئی که دارند تنها به مدت کوتاه چند روزه و حتما با دستور پزشک مربوطه می‌توان استفاده کرد. از نکات مهم در سینوزیترعایت عدم برخورد جریان هوای سرد در زمستان یا برخورد هوای سرد کولر در تابستان با افراد است که می‌تواند در زمینه پیشگیری از بیماری سینوزیت به خصوص برای افرادی که مستعد این بیماری هستند موثر باشد.
لازم به یادآوری است عوارضی همچون وجود پولیپ‌های بینی، انحراف تیغه بینی، ضربه‌های وارده به ناحیه سر و صورت که باعث شکستگی در جدار استخوانی سینوس‌ها شود و همچنین وجود برخی تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم می‌توانند باعث ایجاد بیماری سینوزیت شوند.بیاییم با رعایت اصول پیشگیری و مراقبت از بیماری ها از ابتلا به این بیماری نیز مصون بمانیم.