با توجه به پیشرفت های بزرگی که در زمینه های مختلف زندگی و ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در جهان ایجاد شده است متاسفانه هنوز هم هر روزه و هر ساله شاهد حوادث بی شماری در جهان می باشیم که در اثر آن تعداد زیادی از مردم جان خود را از دست داده و عده بیشتری نیز دچار معلولیت یا جراحات ناتوان کننده و دردناکی می شوند که علاوه بر ایجاد مخاطرات روحی و روانی برای اطرافیان و سایر مردم ، هزینه های زیادی را نیز بر اقتصاد دولتها و مردم متحمل می کند ،‌ در این میان بحرانها و حوادث طبیعی هر چند ، چندان قابل پیشگیری نمی باشند ولی آمادگی در برابر آنها و هماهنگی و همکاری همه سازمانها و مردم می تواند تا حدود زیادی از خسارتها و صدمات ناشی از آن بکاهد. گروه دیگر حوادث ،‌ اتفاقاتی هستند که در اثر مداخله نابجا و عدم رعایت قوانین و استانداردهای لازم ایجاد شده و تا حدود زیادی قابل پیشگیری و کنترل می باشند. حوادث ناشی از محیط کار ، حوادث خانگی و مهمتر از همه حوادث ترافیکی از جمله این موارد بوده که در همه دنیا و به خصوص در کشور ما سالانه تعداد زیادی ازهموطنانمان را به کام مرگ برده و تعداد زیادی نیز در اثر جراحات و معلولیتها دچار صدمات و خسارات فراوانی می شوند. پیشگیری و توجه به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و در کنار آن توجه لازم به زیرساختهای اساسی از جمله بهبود راههای مواصلاتی و سیستم حمل و نقل و خودروها می تواند تا حدود زیادی از بروز این حوادث جلوگیری نماید. دقت و توجه آحاد مختلف مردم به این مسایل در همه اوقات سال ضروری بوده ولی در زمان افزایش مسافرت های دسته جمعی و تعطیلات آغاز سال جدید اهمیت ویژه و دو چندانی پیدا می کند.

هر ساله در آستانه عید نوروز و حلول سال جدید شاهد افزایش رفت و آمدها و مسافرت های درون شهری و برون شهری در سراسر کشور می باشیم که به تناسب آن میزان حوادث و اتفاقات ترافیکی نیز افزایش می یابد. ایجاد بزرگراهها و اتوبانها و بهبود راههای ارتباطی و ارتقای کیفیت خودروها و افزایش حضور و نظارت پلیس در همه جاها اگر چه باعث شده است تا درصد حوادث نسبت به تعداد مسافرت ها کاهش یابد ولی افزایش مسافرت های درون شهری و برون شهری و افزایش سرعت خودروها باعث شده است تا تعداد کلی حوادث نسبت به گذشته افزایش یابد ، به کارگیری کودکان و نوجوانان و ایجاد طرح همیار پلیس جلوه زیبایی از حضور آینده سازان و توجه لازم به فرهنگ سازی در جامعه می باشد که بایستی در استمرار و تقویت آن کوشید. سهل انگاری و بی اعتنایی به قوانین راهنمایی و رانندگی و فراموشی این جمله معروف که " حادثه خبر نمی کند " می تواند باعث ایجاد حوادث و مخاطرات ناگواری در جامعه باشد که جبران خسارتهای ناشی از آن به راحتی امکان پذیر نمی باشد.
امید است با به کارگیری همه همت و تلاش مدیران و دست اندرکاران و نظارت و دقت لازم و پرهیز از برخوردها و اعمال سلیقه های شخصی و دوگانگی در رعایت قوانین ، شاهد کاهش حوادث و سوانح ترافیکی و کاهش خسارتهای مادی و معنوی ناشی از آن باشیم. ان شاءا...