چند روزی است که مهمانان پذیرفته شده الهی با حضور بر خوان پر برکت رمضان و در ضیافت گسترده آن حضور یافته اند تا جان و تن خود را با شستشو در این دریای بیکران رحمت و مغفرت صفا بخشند به همین مناسبت جا دارد ذره ای از برکات بی شمار روزه داری بازگو گردد باشد تا ما نیز جزو روزه داران واقعی باشیم.با توجه به اینکه در آموزه های دینی و مذهبی ، ایجاد آمادگی روحی و جسمی برای ورود به مهمانی خدا و انجام روزه داری مورد تاکید و توجه شرع مقدس وامامان بزرگوار است ، بنابراین لازم است که تمامی مومنان عزیزی که قصد روزه داری و حضور بر سر سفره پربرکت مهمانی خدا در ماه رمضان را دارند ، به این نکات مهم در زمینه سلامتی توجه کنند تا با آمادگی کامل روزه داری را آغاز نمایند.
 با روزه داری می توان بسیاری از بیماری ها را بهبود بخشید و بعضی از بیماریها را نیز به کلی معالجه کرد. 
در طب امروز و همچنین در متون پزشکی نقش معجزه آسای روزه داری در بسیاری از بیماریها ثابت شده و قابل انکار نیست، به گونه ای که بسیاری از پزشکان نامدار از گذشته تا کنون در کتب و نوشته های ارزشمندشان به این مسئله اشاره کرده اند.
علاوه بر تحقیقات فراوان علمی، در روایات اسلامی و توصیه های معصومین (ع) نیز به فواید جسمی و روحی روزه اشاره شده است. 
برخی از پزشکان و متخصصان دریافته اند که خودداری از خوردن و آشامیدن عالی ترین روش درمانی در بیشتر بیماریهاست. 
اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، افزایش قند و چربی خون و بیماری های روانی را از جمله بیماریهای معرفی می کند که روزه گرفتن در بهبود آنها موثر است. 
روزه موجب حفظ تناسب اندام و کاهش فشار بر عضلات سیستم اسکلتی بدن می شود، و در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سوئد و روسیه سالهای زیادی است که از روزه داری در جهت درمان بیماریها استفاده می شود. 
روزه داری  باعث می شود تا سوخت و ساز غذاهای دریافتی مازاد بیشتر شده و از افزایش وزن جلوگیری گردد، در طول روزه داری بدن این امکان را پیدا می کند که با تخلیه چربی های اضافی و سایر عوامل آسیب رسان موجود در بدن از اثرات منفی انها جلوگیری کرده و با رفع چاقی از بروز تعداد زیادی از بیماریها جلوگیری نموده یا آنها را به تاخیر اندازد. 
روزه داری فرصت مناسبی برای اصلاح عادات بد غذایی مانند خوردن وعده های غذایی سنگین، زیاده خواری و مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی افزودنی است.
با کاهش میزان انرژی دریافتی روزانه در طول روزه داری نه تنها آسیبی به بدن نمی رسد، بلکه با دفع مواد زاید جمع شده در بدن همه سلولهای بدن جوان می شوند. 
آثار مثبت روزه داری بر جسم، زمانی تاثیر خود را بهتر نشان می دهد که روزه دار گرسنگی و خودداری از خوردن و آشامیدن خود را با زیاده روی در شب جبران نکند. 
خوردن حجم زیاد غذا در ابتدای افطار و پس از آن موجب ایجاد فشار زیاد به دستگاه گوارش، سیستم کلیوی و قلب و عروق می شود که در نتیجه آن فرد احساس سنگینی و رخوت می کند که این حالت می تواند تا مدتها ادامه داشته باشد.
 روزه با وجود داشتن فواید فراوان، در مواردی مانند بیماران کلیوی که تحت درمان دیالیز هستند و یا بیماران مبتلا به اختلالات روانی حاد، مضر است، بنابراین افرادی که بیمار هستند باید با مشورت پزشک خود اقدام به روزه داری نمایند.
بیماری های گوارشی و روزه داری
رعایت بهداشت غذایی و خوردن غذای ساده و کم حجم در زمان افطار و سحر بهترین راه برای استفاده از ایام ماه مبارک رمضان است .
بازگشت غذا از معده به مری را که همراه با سوزش باشد در اصطلاح به آن ریفلاکس می گویند و افراد دارای ریفلاکس در صورت پر بودن شکمشان ، احساس سنگینی بیشتری دارند و ریفلاکس آنها بیشتر می شود بنابراین در ماه مبارک رمضان با امتناع از پرخوری و بیش خواری و با کم خوردن غذا می توان این حالت را بهبود بخشید و روزه داران باید در هنگام افطار و سحر از پر خوری پرهیز کنند.
همچنین بهتر است بعد از خوردن سحری بلافاصله نخوابند و مدتی بیدار بمانند تا برگشت غذا از معده به مری اتفاق نیفتد.
افراد دارای زخم های فعال در معده یا اثنی عشر در صورت تحمل گرسنگی با ساعات زیاد ، احتمال ایجاد خونریزی در آنها بسیار زیاد است ،بهتر است این گونه افراد قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند
افرادی که از یبوست در این ماه رنج می برند در صورت  مصرف میوه جات و سبزیجات و مواد غذایی ملین از افطار تا سحر هیچ مشکلی نداشته و به راحتی می توانند روزه بگیرند.