صدور گواهی های پزشکی که در بیشتر موارد برای جواز عدم حضور در محیط های کاری صادر می شود از جمله مشکلاتی است که به علت نبود قوانین مناسب باعث ایجاد مشکل برای بیماران، همراهانشان ،پزشکان ،مسوولین مراکز بهداشتی درمانی و مدیران ادارات و سازمانها خواهد شد.
چون حرفه پزشکی یکی از حرفه های مقدس و مورد احترام جامعه می باشد انجام هر کاری که اعتماد عمومی نسبت به پزشک را دچار خدشه کند نه تنها به حیثیت فرد صدمه خواهد زد بلکه به اعتماد و اعتبار جامعه پزشکی نیز آسیب خواهد رساند و لازم است کلیه آحاد جامعه پزشکی در تمام کارهای خود اعم از معاینه ،درمان و صدور گواهی پزشکی دقت و توجه بیشتری داشته باشند، متاسفانه چون در بسیاری از موارد در قوانین ادارات ،مراکز آموزشی ،پادگانها و سایر محیط های اداری دلیل دیگری به جز ارائه گواهی پزشکی مبنی بر بیماری فرد برای غیبت و عدم حضور ناگهانی وی وجود ندارد افراد مجبورند بنا به هر علتی خود یا با راهنمایی کارکنان و مسوولین ادارات ،مدارس و دانشگاهها یا مراکز نظامی به پزشکان مراجعه نموده و تقاضای صدور گواهی پزشکی کنند ولی در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس کلیه افراد یا والدین دانش آموزان می توانند تا یک محدوده زمانی معین بنا بر علل دیگری نظیر مسافرت تقاضای عدم حضور در محیط کاری خود داشته باشند یا در موارد دیگر ممکن است فردی دارای مشکلات جسمی یا روحی زیادی در زندگی خود شود که به مراتب سخت تر و آزاردهنده تر از ابتلا به یک سرماخوردگی ساده باشد ولی راهی برای ارائه مجوز عدم حضور خود پیدا نکرده و مجبور به مراجعه به پزشک شده و از او تقاضای صدور گواهی پزشکی می نماید،چون تنها مدرک قابل قبول در اکثر مراکز و واحدها ارائه گواهی پزشکی است.
لازم است ناظرین و دست اندرکاران این امر نظیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،نظام پزشکی و یا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه فکری کرده و با تصویب قوانین موثر یا اصلاح قوانین موجود نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند از طرفی بر اساس قوانین مدنی یا بندهایی از قانون مجازات اسلامی صدور گواهی نابجا دارای مجازاتهایی است که در زیر به یکی از مهمترین آنها اشاره می شود.
در ماده 539 قانون مجازات اسلامی آمده است «هرگاه طبیب تصدیق نامه برخلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
هرچند ممکن است درصد کمی از پزشکان براساس انجام کاری برای رضایت بستگان و افراد نزدیک یا حس ترحم و دلسوزی و یا خدای ناکرده برخی اغراض خاص اقدام به این کار کنند ولی باید توجه داشت که رسیدن به هدف و تحقق هدفی که در این جرم برای مرتکب موردنظر بوده است, در احراز جرم مؤثر نمی باشد. بلکه به مجرد تحریر گواهی خلاف توسط پزشک و تسلیم آن به شخص موردنظر جرم کامل می باشد و لازم نیست ادارات دولتی نیز فرد را از خدمت معاف نموده باشند یا محاکم گواهی نامه را پذیرفته باشند. به عبارت دیگر هرچند وجود سوءنیت خاص در مرتکب جرم لازم است, اما این جرم از دسته جرائم «مقید به نتیجه» نمی باشد. بلکه جرم مطلق است و صرف ارتکاب عمل بدون توجه به نتیجه مجرمانه موجب تحقق جرم خواهد بود.حتی ایجاد خسارت معنوی یعنی محروم شدن دانش آموز یا دانشجو از یادگیری در کلاس درس نیز مورد توجه بوده و مصداق خسارت خواهد داشت.
پس بایستی کلیه افراد در این باره دقت کافی داشته باشند تا خدای ناکرده خود یا دیگران را به این کار وادار نکنند امید است با دقت و توجه بیشتر پزشکان و توجیه مدیران ادارات و مراکز آموزشی و فرماندهان نظامی و عدم اصرار افراد و مراجعین از صدور این گونه گواهی ها در جامعه اسلامی جلوگیری گردد.