به مناسبت سالگرد درگذشت جانسوز یادگار عزیز امام(س) مرحوم حاج سید احمد آقا خمینی

امام بزرگوار در نامه ها و یادآوری های ارزنده خود به فرزند برومندش سفارشهای  اخلاقی و توصیه های عرفانی جالبی داشته اند که توجه و دقت در آنها برای همگان لازم و مغتنم است.نظر شما را به برخی از آنها جلب نموده امیدوارم خداوند بزرگ توفیق عمل به آنها را به همه عنایت فرماید.

فرزندم... من آنچه ملاحظه کردم و مطالعه در حال قشرهای مختلف نمودم به این نتیجه رسیده ام که قشرهای قدرتمند ،رنجهای درونی وروانی و روحیشان از سایر اقشار بیشتر و آمال و آرزوهای زیادی که به آن نرسیده اند بسیار رنج آورتر و جگرخراش تر است.

پسرم هیچگاه دنبال تحصیل دنیا ،اگرچه حلال او باشد مباش که حب دنیا گرچه حلالش باشد راس همه خطایاست،چه خود حجاب بزرگ است و انسان را ناچار به دنیای حرام می کشاند.

در آن روزهایی که در زمان  رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند شیخ نسبتا وارسته ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را می خورد دیدم که گفت:به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دوتا پیراهن برای خودش بدوزد ،آلان هم نانم را خوردم و سیر شدم تا شب هم خدا بزرگ است ،پسرم !من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می دهم باورکن.

باید توجه کنیم که منشا خوش آمد ما از مدح و ثناها و بدآمدنمان از انتقادها و شایعه افکنی ها حب نفس است که بزرگترین دام ابلیس لعین است .

از عیبجوئی ها نه برای آنکه به ناحق است افسرده می شویم و از مدحت و ثناها نه برای آنکه به حق است فرحناک می گردیم بلکه برای آنکه عیب من است و مدح من نیست،است که در اینجا و آنجا وهمه جا بر ما حاکم است.

اگر بخواهی صحت این این امر را دریابی اگر امری از تو صادر می شود عین آن یا بهتر و والاتر از آن از دیگری خصوصا آنان که همپالکی تو هستند صادر شود و مداحان به مدح او برخیزند برای تو ناگوار باشد و بالاتر آنکه ،اگر عیوب او را به صورت مداحی درآورند و تو از این امر ناراحت شوی ، در این صورت یقین بدان که دست شیطان و نفس بدتر از او در کار است

روحشان شاد و با اجداد طاهرینشان محشور باد