روز هفتم خردادماه، یادآور هفتم خرداد ماه 1359 شمسی است که در این روز اولین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور افتتاح شد. به همین مناسبت این روز را ، روز قانون و آغاز هفته مجلس نامگذاری نموده اند. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت بزرگ ایران در این انتخابات با شرکت حدود 11 میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادندو اولین پایه های حکومت مردمی را بنیان نهادند. بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا 263 نماینده به مجلس راه یافتند.
با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسما افتتاح شد. امام خمینی(س) در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند:
« شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.»
مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام (س)آن  را «‌خانه ملت » و «‌در رأس همه امور »‌ می‌دانستند.
مجلس شورای اسلامی وظیفه و اختیار تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد. همچنین همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.
در بعد نظارتی نیز مجلس اختیارات زیادی دارد از جمله رأی اعتماد به دولت، حق سؤال و استیضاح از اعضای هیأت دولت و نیز تحقیق و تفحص از دستگاه‌های حکومتی از جمله مهمترین این اختیارات است.
ولی آیا با خود اندیشیده اید کدامیک از مجالس هفتگانه بعد از انقلاب دارای کارنامه درخشان تری بوده و منشاء خدمات بیشتر و اثرات جاودانه تری بوده اند؟

راستی که پاسخ به این پرسش آنچنانکه در ابتدا به نظر می آید چندان هم آسان نیست، چرا که که همه مجالس بعد از انقلاب دارای خدمات ارزشمند و اقدامات پرافتخار و جاویدانی برای اسلام و انقلاب بوده اند ،و تقریبا همه بزرگان نظام بخشی از خدمات پرافتخار خود را با حضور در سنگر مجلس به اسلام و مردم تقدیم داشته اند، اما ممکن است در برهه هائی برخی از مجالس در تعیین اولویتها و یا موضع گیری ها دچار خطا و اشتباه شده باشند ولی برآیند زحمات همه آنان خدمت به مردم و سربلندی اسلام و ایران بوده است.

این روز بزرگ را به ملت سربلند ایران و به خصوص همه نمایندگانی که در این هفت دوره با افتخار و خلوص در راه رضایت خداوند بزرگ گام برداشته و موجب سربلندی و اقتدار اسلام و ایران شده اند تبریک گفته و به روان پاک شهدای گرانقدر مجلس و نمایندگان فقید آن و روح بلند حضرت امام خمینی(س) درود می فرستم.