با شروع فصل تابستان و افزایش گرما شاهد بروز بیشتر بیماری های پوستی در جامعه می باشیم به گونه ای که افزایش حساسیت های پوستی،ریزش بیشتر موها،بروز ضایعات پوستی،تعریق بیشتر و...باعث نگرانی وآزار تعداد زیادی از مردم می شود.

بیماری‌های ناشی از شنا در استخر یا سایر آب‌ها به دو دسته عفونی و غیرعفونی تقسیم می‌شود که به دنبال آنها انواع قارچ ها، ویروسها، انگل هاو باکتری ها که به وجودآورنده انواع بیماری‌های عفونی هستند، شکل می‌گیرد. همچنین آب‌های آلوده بعضی از استخرها ناقل قارچ‌های کچلی هستند که از علایم این بیماری‌های پوستی می‌توان به شکل‌گیری حلقه‌های بزرگ با پوسته‌هایی روی بدن افراد اشاره کرد.

از مهم‌ترین حساسیت‌های فصلی پوست، کهیر و جوش‌های ریز و قرمز رنگ ناشی از شدت گرما در فصل تابستان است،  چرب شدن پوست و مو مهم‌ترین عامل ریزش مو و بروز حساسیت‌های پوستی است که با توجه به نوع پوست و افزایش تعداد دفعات استحمام حل خواهد شد.
 پوست و مو به سه دسته
چرب، خشک و طبیعی
تقسیم می‌شود و افراد دارای هر نوع پوست باید به ترتیب نوع پوست و مو، روزانه ،سه بار در هفته و یک بار در هفته استحمام کنند.
برای جلوگیری از گُر گرفتگی و آفتاب سوختگی، لک و کک ‌و مکهای پوست و در نهایت کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست باید با توجه به نوع پوست از ضد آفتاب استفاده شود،  استفاده از ضد آفتاب تا حد زیادی در کاهش تعداد جوش‌های صورت موثر خواهد بود.
گران یا ارزان بودن
شامپو
تعیین کننده کیفیت یا عدم کیفیت آن نیست قیمت‌ها تنها بر اساس روابط کارخانه‌ها ومسوولان تعیین می‌شود.
ریزش مو
در فصل تابستان به دلیل شدت گرما و تعریق تا حدودی افزایش می‌یابد، و ریزش روزانه یکصد تار مو امری عادی است اما چنانچه این میزان افزایش یابد باید به متخصص مراجعه شود.
 کم‌خونی، وراثت و عدم رعایت نظافت مو به ترتیب بیشترین تاثیر را بر میزان ریزش مو دارند.
 در فصل تابستان تعداد استحمام را افزایش داده و هر روز به مدت چند دقیقه به صورت آرام موها را شانه کنیم تا میزان ریزش آنها کاهش یابد.
استحمام روزانه اولین و آخرین راهکار است‌
 چرب شدن پوست در فصل تابستان و بروز جوش‌های ناشی از گرمازدگی، تعریق و عرق‌سوز شدن پوست  مهم‌ترین حساسیت‌های پوست در فصل تابستان هستند، استحمام روزانه اولین و آخرین راه‌حل و در عین حال ساده‌ترین و کم‌خرج‌ترین راهکار ممکن جهت جلوگیری از بروز آکنه و جوش‌های چرکی، چربی و جوش های زیرپوستی است.
این نکته را نباید از یاد ببریم که 
هیچ مویی بد نیست
و تفاوت‌های موجود در موهای افراد در چگونگی نگهداری و مراقبت از آنها است.
اغلب آسیب‌های وارده به مو ناشی از دستکاری‌های افراد شامل خشن برس کشیدن، سشوار کردن طولانی مدت، فر کردن، صاف کردن، رنگ، مش و دکلره کردن است.
میزان ریزش مو از فصلی به فصل دیگر متغیر است، و چرب شدن مو میزان ریزش مو را دوچندان می‌کند ولی نباید فراموش کرد که تغذیه مناسب نیز نقش به سزایی در حفظ سلامت مو دارد.
متاسفانه ریزش مو به دلیل
تغذیه نامناسب بیشتر در دختران جوان
دیده می‌شود،  برای حفظ سلامت و شادابی مو توصیه می‌شود هر فردی، در هر گروه سنی و در هر فصلی حتماً از غذاهای حاوی ویتامینها ، روی و آهن استفاده نماید.
 به همه توصیه می شود هر شب یک بار و هر بار به مدت چند دقیقه موهای خود را شانه کنند و هنگام شستشو نیز سعی کنند با نوک انگشت و به دقت کف سر را ماساژ دهند تا چربی پوست از بین رفته و متعاقباً مشکل شوره سر نیز نداشته باشند.
 
همه افراد در سنین مختلف برای سلامت پوست خود باید از ضد آفتاب استفاده کنند البته ضد آفتاب در همه فصول نیاز است شاید در تابستان چون نور آفتاب مستقیما به پوست می‌تابد نیاز آن بیشتر احساس شود ولی در هوای ابری یا هوای برفی هم اثرتخریبی  آفتاب و ضررهای ناشی از آن وجود دارد.

با افزایش تعداد مبتلایان به سرطان پوست در فصل تابستان هیچ امری مهمتر از حفاظت از این بافت بدن نیست و این امر به راحتی با ایستادن در سایه قابل انجام است.

به منظور حفاظت از پوست در برابر اشعه خورشید استفاده از کرم یا لوسیون ضدآفتاب با فاکتور حفاظت خورشیدی (SPF) حداقل 15 و به کارگیری  آنها 20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضروری است. مصرف‌کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که تمام اعضای بدن از جمله پاها، بازوها، صورت، گردن و مچ پا به پایین به ویژه در صورت پوشیدن سندل و دست‌ها باید با این محصول حفاظتی پوشیده شوند.ضدآفتابها معمولا بیش از 4 ساعت کارآیی نداشته و بایستی مجددا تکرار شوند

همچنین در صورت شنا کردن و یا عرق کردن زیاد بهتر است که به دلیل احتمال پاک شدن پوشش قبلی مجددا از کرم در طول روز استفاده شود. کلاه مناسبترین پوشش برای جلوگیری از برخورد آفتاب با پوست صورت است، اما اگر از کلاه بیس بال استفاده می‌کنید مالیدن کرم ضدآفتاب به پشت گردن و گوش‌ها ضرورت دارد
 
از سوی دیگر اگر تصور می‌کنید به دلیل ابری و گرفته بودن هوا نیازی به این پوشش محافظ ندارید اشتباه می‌کنید، چرا که به گفته کارشناسان اشعه مضر فرابنفش خورشید حتی از ابرها و آب نیز عبور می‌کند.

همچنین شن، آب و برف می‌تواند نور خورشید را منعکس کرده و میزان این پرتو فرابنفش را افزایش دهد. در چنین مواردی استفاده از کرم‌های با SPF بالاتر و مالیدن آن بر روی بینی و لب‌ها با اکسید روی الزامی است. درصورتی که پوست حساسی دارید خواندن برچسب روی کرم پیش از استفاده بسیار مهم است.

حتی در مواردی که این کرم‌ها به لحاظ مسایل آلرژی‌زا و آزمایش‌های پوستی کنترل شده باشند باز هم در برخی موارد پوست افراد به آنها حساسیت می‌دهد. در این شرایط به مدت 3 روز از این محصولات و به مقدار کم بر روی پوست آزمایش کنید و در صورت عدم مشاهده علایم حساسیت و آلرژیک از قبیل قرمزی و التهاب می‌توانید از آن استفاده کنید.

تابش شدید نور آفتاب به پوست، سبب افزایش سرعت پیرشدن آن، ایجاد لکه وتیرگی، و در نهایت تورم‌های بدخیم پوستی می‌شود. به‌همین دلیل استفاده نکردن ازکرم‌های ضدآفتاب در تمام فصول، به ویژه فصل تابستان سبب تغییر رنگ و چروک پوست شده و در طولانی مدت پیری زودرس و تورم‌های پوستی را ایجاد می‌کند.  توجه داشته باشید در همه حال باید از پوست مراقبت کرد، این مراقبت درفصول و مکان هایی که آفتاب به صورت مستقیم وشدید می‌تابد، باید بیشتر شود.  برای مقابله بااثرات مضر نور خورشید هیچ‌چیز مهم‌تر از پرهیز ازآفتاب نیست واگر امکان دوری ازآن وجود ندارد، باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده‌کرد.  یک ضدآفتاب خوب باید پوست را در برابر پرتوهای مریی ونامریی نور خورشید محافظت نموده و در مقابل انواع اشعه ماوراء بنفش موثر باشد.کرم ضد آفتاب مرغوب باید پایداری شیمیایی خوبی داشته و در مقابل شست و شو و تعریق مقاوم باشد، این کرم باید به خوبی توسط مصرف‌کننده تحمل شود و پوست را تحریک‌نکند، آلرژی زا نباشدوحساسیت به نور ایجاد ننماید وحتی هنگام مصرف، احساس خوبی به مصرف‌کننده بدهد.

در هر صورت فراموش نکنیم که پوست آئینه بدن ماست در حفظ سلامت و شادابی آن بکوشیم.

در صورت داشتن هرگونه سؤال در خدمت شما هستم 09171825529