سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حساسیت ها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/2/18 2:41 عصر

شاید به دفعات دیده باشید که بعضی از افراد در این فصل به آبریزش بینی و عطسه دچار هستند و باعث آزار خود و دیگران می شوند.اینان اغلب فکر می کنند به اصطلاح به سرماخوردگی دچار شده اند ولی درواقع آنان به نوعی حساسیت مبتلا هستند.

در ابتدای فصول گرم همواره در جامعه با انواع بیماری های حساسیتی و اختلالات آلرژیک مواجه می شویم به گونه ای که علاوه بر حساسیت بینی شاهد بروز موارد بیشتری از حساسیت های گوارشی،تنفسی،پوستی و... می باشیم. خارش بینی و گلو، التهابات پوستی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، کهیرو وجود ضایعات پوستی، تنگی نفس،افزایش فشار خون، ضعف غیر طبیعی، و یبوست از مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی یا آلرژیک می‌باشد.

بهترین راه پیشگری از این گونه حساسیت ها پرهیز و دوری از مواد حساسیت زا و آلرژن می باشد

مواد ایجادکننده حساسیت یا آلرژن به‌اشکال مختلف و از راه‌های متفاوت همچون گرد و خاک از راه دستگاه تنفس، غذاها از راه دستگاه گوارش، داروهای مختلف از راه تزریق و مواد آرایشی از راه پوست می‌توانند وارد بدن شوند. سابقه ژنتیکی، استرس‌های شدید و ناگهانی و یکسری مواد غذایی حساسیت‌زا همچون شیر گاو، تخم مرغ، گندم و .... در بروز حساسیت در فرد موثر است. همچنین، مبتلایان به حساسیت باید از مصرف بیش از حد پروتیئن در رژیم غذایی خود پرهیز کنند چرا که با تحریک بیشتر سیستم ایمنی علائم حساسیت بیشتر در بدن خود را نشان می دهند.

مصرف موادی همچون زنجبیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز میوه های تازه، مرکبات، سبزیجات تازه، آجیل خام، گوشت کم چرب، ماست کم چرب، حبوبات، برنج سبوس دار، ذرت، گندم، آب هویج، چغندر و خیار می تواند در پیشگیری از بروز حساسیت موثر باشد.

مراقب باشیم به اینگونه حساسیت ها کمتر دچار شویم.


زناشویی و سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/2/12 11:14 صبح

در دین مبین اسلام توجه ویژه و نگاه همه جانبه ای به تمام ابعاد زندگی انسانها شده است. در آیات متعدد قرآن و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام به مساله تشکیل خانواده به عنوان مهمترین رکن جوامع انسانی و مایه آرامش و مودت انسانها اشاره شده و حتی جزئیات آن نیز مورد نظر و توجه قرار گرفته است.ازدواج علاوه بر آرامش‏زن و مرد، موجب بقاى نسل و سلامت‏جامعه مى‏گردد; چنانکه در قرآن مده است:یکى از نشانه‏هاى خداوند این است که‏برایتان همسرى آفرید تا موجب آرامشتان‏باشد و بین شما الفت و مهربانى قرار داده است.

در حال حاضر بسیاری از زوجین به علت عدم رعایت دستورات حیات بخش اسلامی و بدون توجه به توصیه های بهداشتی و پزشکی با مشکلات زیادی در زمینه مسایل زناشویی مواجه بوده و در اکثر موارد نیز از مراجعه به پزشکان و کارشناسان بهداشتی برای رفع آن خودداری می کنند.

تغییر شرایط زندگی،داشتن توقع و انتظار بیش از حد ازشریک زندگی، مشغله و گرفتاری های مختلف زوجین و ... باعث شده است تا احساس عدم رضایت و شکایت های بیشتری نسبت به گذشته در مورد مسایل زناشویی در بین آنان بروز پیدا کند.بروز روزافزون بیماری های روحی و روانی،تغییر خلق و خوی افراد یکی از دلایل مهم بسیاری از این نارضایتی هاست.حجب و حیا  و خجالت کشیدن در مراجعه بیماران به پزشک و درمانگر نیز از جمله مواردی است که باید با اطلاع رسانی و انجام آموزشهای صحیح آن را برطرف نمود.زیرا چه بسا مشکلات مزمن و طولانی مدتی که تنها با یک بار مراجعه به پزشک و مصرف داروی لازم به آسانی قابل درمان بوده و از عوارض و آثار سوء آن جلوگیری می گردد.

پس بیائیم با بازگشت به دستورات اسلام و مراجعه به موقع به کارشناسان از مشکلات بعدی و درازمدت اختلالات زناشویی پیشگیری کنیم.


نتیجه سفر دولت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/2/3 2:39 عصر

مصوبات استانی دولت در فارس

همانگونه که همگان شنیدیم و یا دیدیم هفته گذشته شهرهای مختلف استان فارس میزبان رییس جمهور و هیئت محترم دولت در بیست و هفتمین سفر استانی بود.این سفر  به تعبیری مهمترین سفر هیئت دولت و سفر به استانی بود که دارای بیشترین تعداد شهرستان در کشور می باشد.

در کنار همه خاطرات و شیرینی های این سفر وتصویب یکصد و پنجاه مصوبه و نوید انجام کارهای ارزشمند عمرانی و ... در همه شهرستانها نکته ای که در گزارش ها و سخنان وزرا و اکثر کارشناسان کشوری همراه رییس جمهور جلب توجه می نمود می تواند از برجسته ترین و بهترین نتیجه این سفر باشد همان طور که در پستهای قبلی نیز گفته بودم استان پهناور و کهن فارس با سه استان محروم هرمزگان،بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد هم مرز بوده ولی به واسطه وجود مرکز استانی به نام شیراز شهر گل و بلبل و شهر حافظ و سعدی و باغهای متعدد به عنوان استانی برخوردار شناخته می شود.

ولی در این سفر همگان دیدند و اقرار نمودند که اگر مناطق دور افتاده فارس از مناطق این استانها محروم تر نباشد که در بیشتر موارد نیز هست برخوردارتر نیزنمی باشد و راستی که درک این واقعیت خود هدیه شیرینی از این سفر برای مردم فارس بود و امیدوارم نقطه اغاز و شروع خوبی برای توسعه و رفع عقب ماندگی های مزمن مناطق مختلف این استان باشد.


آرامش با نماز

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/1/26 12:23 عصر

 

همه انسان ها در زندگى مادى خود بدون تردید در تنگنا و سختی قرار مى‏گیرند،و مطمئنا امکانات و توان انسان محدود است و با وجود مشکلات بسیار و بدون داشتن پشتوانه نمى‏توان زندگى کرد. آنان که مادى مى‏اندیشند، فقط به پشتوانه‏هاى مادى فکر مى‏کنند، ولى آنان که الهى فکر مى‏کنند پیوسته با پشتوانه‏هاى معنوى  و تمسک به اسباب زیبای الهی خود را از بن بست ها مى‏رهانند.یکی از مهمترین وزیباترین این پشتوانه‏ها نماز است. نماز، جلوه برجسته یاد خداست که الا بذکرالله تطمئن القلوب.‏و واستعینوا بالصبر والصلوة و انها لکبیرة الا علی الخاشعین ؛ و از خدا به صبر و نماز یارى جویید و این کار جز براى خاشعان سنگین است.‏»

بر این اساس است که در روایات فراوانى آمده است که وقتى پیامبر(ص) یا یکی از ائمه بزرگوار ما با مشکلى رو به رو مى‏شدند به نماز روى مى‏آوردند.  امام صادق (ع)در این باره فرمود: مستند این کار همین آیه شریفه است.

باز حضرت امام صادق (ع) فرموده است که : چه مانعى دارد وقتى که با غمى از غم‏هاى دنیا رو به رو مى‏شوید وضو گرفته و به مسجد بروید، دو رکعت نماز بخوانید و در نماز دعا کنید، زیرا خداوند امر فرموده است: واستعینوا بالصبر والصلوة. و بى‏تردید استوارترین و اطمینان بخش ترین پشتوانه در زندگى انسانها همین است و بس،و دیگر پشتوانه‏ها سست است و غیر قابل اعتماد و به فرموده قران مثل کسانی که خدا را فراموش کرده و غیر از خدا را اولیا خود برگزیدند، حکایت خانه ای است که عنکبوت بنیاد کند و سست‏ ترین خانه‏ها خانه عنکبوت است.

ولی گاهی با خود اندیشیده ایم که چرا در بروز مشکلات و سختی ها به چیزهای کم ارزشتری پناه برده که در اکثر موارد حتی به صورت ظاهری و موقت هم تسکین نمی یابیم؟

مگر همگان باور نداریم که وعده های الهی همه حق بوده و با پیروی از آنها به نتایج ارزنده و پاداشهای نیکویی دست می یابیم که تصورش را هم حتی نمیکردیم؟

چه چیزی باعث شده که نماز ما این ثمرات را نداشته باشد و ما را به سوی آرامش و اطمینان رهنمون نمی سازد؟ نکند خدای ناکرده نماز ما نماز و ذکر واقعی نباشد؟؟


فارس و سفر رییس جمهور

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/1/14 11:30 صبح

با انجام سفرهای استانی رییس جمهور و هیئت دولت به استانها مردم و مسؤولین همه استانها خود را بی صبرانه برای ورود آنان آماده کرده و منتظر حضور هیئت دولت و تصویب مصوبات استانی در استانهای خود می باشند در طول مدت یک و نیم سال گذشته و با نتایج خوب سفرهای استانی بارها و بارها خبر حضور قریب الوقوع هیات دولت در استان فارس از زبان مسؤولین استان شنیده شده است ولی تا کنون به دلایل متعدد این سفر به تعویق افتاده و انجام نشده است در تابستان سال گذشته همه چیز حکایت از حضور هیات دولت در استان را داشت که اعلام نمودند به علت انجام سفرهای خارجی رییس جمهور این سفر به تاخیر افتاده است واحتمالا در شهریورماه انجام خواهد شد و پس از آن مهرماه،بهمن ماه و اسفندماه سال 1385 هرکدام به عنوان زمان سفر هیات دولت به استان اعلام شدند ولی به یک باره اعلام شد که این سفر در سال آینده و حدود خردادماه انجام خواهد شد. اما در آخرین روزهای سال اعلام شد که رییس جمهور هفته دوم فروردین ماه در استان فارس خواهد بود ولی باز هم این سفر به تاخیر افتاده وهفته سوم فروردین به عنوان زمان بعدی سفر اعلام گردید این بار دیگر جلسات پیگیری مصوبات با اطمینان بیشتری تشکیل شده و چهره شهر شیراز با نصب تابلوها و عکس های متعدد از رییس جمهور جلوه دیگری به خود گرفته بود ولی متاسفانه باز هم خبر می رسد که برای چندمین بار باز سفر به زمان دیگری موکول شده است.

آیا هنوز زمان آن فرا نرسیده است که رییس جمهور و هیات همراه به استان فارس قدم گذاشته و از نزدیک با مشکلات و کمبودهای آن آشنا گردند.؟

آیا استان فارس با همه گستردگی و دارا بودن بیشترین تعداد شهرستان در کشور زودتر از اینها نبایستی میزبان هیات دولت باشد تا از برکات و مصوبات این سفرها نیز در زمان بهتری بهره مند گردد؟

آیا استان فارسی که در جوار استانهای محروم بوشهر،هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و حتی دارای مناطقی محروم تر از آنهاست فقط به دلیل اینکه مرکز آن شهر بلندآوازه شیراز است بایستی تا این حد انتظار کشیده و به عنوان آخرین استانها مقصد سفرهای استانی باشد؟

بیش از این دیگر تاخیر در انجام سفر جایز نبوده و عقب افتادن آن مردم خونگرم استان را نسبت به انجام کارها و توجه دولت به این استان دلسرد خواهد نمود پس قدری تامل و تسریع در انجام سفر می تواند باعث دلگرمی و اعتماد دوباره مردم گردد.


امام خمینی و نوروز

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/1/5 12:24 عصر

نوروز مبارک

غزلی از حضرت امام خمینی در مورد نوروز

 

باد نوروز وزیده است به کوه و صحــــــــــرا

جامه عید بپوشند ، چه شاه و چه گــــدا

 بــلبــل  بـاغ  جنـان را نبــود راه  بــْه بـــاغ

نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نــــــــــما

صوفی و عارف از این بادیه دور افتادنـــــــد

جام می گیر زمطرب ، که روی سوی صفا

همه در عید به صحرا و گلستان برونــــــــــد

من سرمست ز میخانه کنم رو به خـــــــــدا    

 عیـــــــــــد نوروز مبارک به غنی و درویش                      

یار دلدار ، ز بتخانه دری را بگشــــــــــــــا

 گــــــــر مْْـــرا ره به در پیـر خرابــات دهـــی

  به سر و جان به سویش راه نوردم نه به پــا

سالـــــها در صف ارباب عمائم بـــــــــودم

تا به دلـــــدار رسیدم نکنم باز خطــــــــــا

 


هفته سلامت 86

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/12/24 12:37 عصر

norooz.gif]

هفته سلامت سال  1386با شعار آینده ای مطمئن ، با سرمایه گذاری در سلامت

 هر سال در 7 آوریل روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف جهان ویژه برنامه های زیادی انجام  می شود و هر بار شعار و پیام واحدی در تمامی کشورهای دنیا مطرح می شود.به همین مناسبت هرساله در کشور خودمان نیز از 24-18 فروردین ماه به نام هفته سلامت نامگذاری شده و برنامه های متعدد و مختلفی در سراسر کشور اجرا می گردد،در سال جدید نیز این برنامه با برنامه ریزی و هماهنگی بهتری نسبت به سالهای قبل انجام می گردد.
در شنبه  نخستین روز  هفته سلامت با عنوان سلامت و ایمنی غذا با حضور مجموعه مرتبط با صنایع غذایی و ایمنی غذا همایشی برگزار می‌شود و از نشان ایمنی و سلامت، متضمن کیفیت غذاهای تولیدی رو نمایی می‌شود. این در حالیست که در نخستین روز از هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت و آموزش و پرورش زنگ سلامت در یکی از مدارس تهران نواخته می‌شود.

در دومین روز از هفته سلامت با نام سلامت، مشارکت‌های عمومی و همکاریهای بین بخشی از حامیان فعال عرصه سلامت تقدیر می‌شود.

 در سومین روز از هفته سلامت با عنوان سلامت و رسانه‌ها  بازدیدی از دستاوردهایی در زمینه سلامت با حضور نمایندگان رسانه‌ها صورت می پذیرد،  در چهارمین روز از هفته سلامت نیز با حضور نمایندگانی از شورای شهر و روستاها (از گروه پزشکی) همایشی برگزار می‌شود.

  در پنجمین روز از این هفته با برگزاری نشستی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (از گروه پزشک) در زمینه های مرتبط با سلامت بحث و تبادل نظر خواهد شد و در ششمین و آخرین روز از این هفته با عنوان سلامت و خانواده سالم از خانواده بزرگ وزارت بهداشت که بار اصلی تامین سلامت را بر دوش می‌کشند تقدیر می‌شود.

 در این هفته نشستی با 80 تشکل صنایع غذایی و فراکسیون صنایع غذایی مجلس در صنایع شیر ایران برگزار می‌شود و با رونمایی از نشان ایمنی و سلامت از این پس این نشان بر روی بسته بندی محصولات غذایی درج خواهد شد.


<      1   2   3      >