سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهدآزادگان در گذر زمان(3)

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/17 4:16 عصر

علماء و دانشمندان اسیر

سیر یادگیری علم و دانش به خصوص با ورود اسلام به ایران از اهمیت و اعتبار خاصی در این منطقه برخوردار بوده است ودر قرن اول پس از اسلام مساجد علاوه بر محل عبادت و بندگی محل تدریس نیز به شمار می رفته است .درمسجد جامع اسیر هم عالمان و دانشمندان زیادی پرورش یافته اند که عده ای از آنان به مناطق دیگر مهاجرت کرده و اسامی و القاب آنان نیز به تبع این مهاجرتها تغییر یافته است.مثلا فرزند مرحوم آیت الله فال اسیری پس از مهاجرت از اسیر او را سید حسن فالی  نامیده اند در صورتی که زادگاه پدر ایشان اسیر بوده و وی هرگز به اسیر باز نگشته است.

برخی از علماء ودانشمندان اسیر بدین قرارند:

1-آیت الله شیخ محمد اسیری

در فارسنامه ناصری علاوه بر اینکه از وی به عنوان استاد حاج سید علی اکبر فال اسیری یاد می کند در مورد اسیر که توضیح می دهد نیز می نویسد:از علماء این قصبه است قدوه علماء و زبده فضلا شیخ محمد اسیری سالها در شیراز به نشر علوم اشتغال داشت ودر سال 1268 از شیراز عود به اسیر نمود ودر سال 1278 درقصبه اسیر به رحمت ایزدی پیوست.محل دفن ایشان در مسجد علی(ع) می باشد

2-شیخ محمد اسیری اول:ایشان در نیمه اول قرن نهم ه.ق.متولد شده و در سال 849 به حلقه مریدان سید محمد نوربخش که سر سلسله فرقه نوربخشیه است پیوست و شانزده سال از محضر سید کسب کمالات نمود وپس از درگذشت سید محمد نوربخش به شیراز آمد و در محله لب آب خانقاهی عالی بنا می کند و آن را به خانقاه نوریه موسوم می کند

در یکی از غزلهایش علت انتخاب تخلص اسیری را چنین بیان می کند:

در بقای عشق من گشتم فنا *عین عشقم این زمان از فضل رب

من اسیر دام عشقم لاجرم  * شد اسیری در جهان ما را لقب

شیخ محمد اسیری  از عرفایی است که به مقام فناءفی الله وبقاء الی الله رسیده است وشرح گلشن راز شیخ محمود شبستری از ایشان است وی در سال 912 در شیراز درگذشت از وی علاوه بر دیوان اشعار آثار وکتب زیادی به جای مانده است......ادامه دارد


خبرنگاران اسوه های تلاش

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/17 8:15 صبح

 به نام او که خبر از روز عظیم می دهد

سلامی چو بوی خوش آشنایی

سلامی دوباره به شما دوستان عزیز

شما دوستانی که هر روزه وهر صبح مشتاقانه به دیدارمان می آیید شمایی که هر از گاهی با بشارتهای زیبا ویا تذکرات به جایتان امیدمان را دو چندان و خانه دلمان را روشن می کنید.

شما که با بیان شیوای خود درسهای شیرین با هم بودن وبا قلمهای رسایتان آوای دل انگیز دوستی را می آموزید.

بیاییم امروز به یاد خبر نگاران و به یاد شهید محمود صارمی وهمه خبرسازان و خبررسانان عرصه فرهنگ و اطلاع رسانی چند کلمه ای با هم بگوییم

به پاس زحمات ارزشمندوفداکاریهای شبانه روزی وارزتده آنان که در صحنه های مختلف ودر سخت ترین شرایط تلاش می کنند تا ماندگاریها و تلخ وشیرین های روزگار را به ما بنمایانند و آن را جاودانه سازند .

به آنان درود می فرستیم و زحمات طاقت فرسایشان را ارج می نهیم.

آنانی که تجلی حضور: تحرک وتلاش همیشگی اند.


میلاد نور

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/16 8:16 صبح

به نام پروردگار هستی بخش ودرود بر شما دوستداران عزیز که هر روزه با پیامهای دل انگیزتان امید وانگیزه امان را دوچندان میکنید
امام باقر(ع):
سه کار از مکارم دنیا وآخرت است عفو کنی بر کسی که به تو ستم کرده؛باکسی که از تو قطع رحم کرده صله و پیوند کنی وهر گاه از روی جهل ونادانی با تو رفتار شد حلم کنی.

امروز اول ماه رجب ماه آمادگی برای مهمانی رب العالمین است. امروز روز ولادت با سعادت پنجمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام محمد باقر(ع) است .
این میلاد خجسته وحلول این ماه پر برکت را به شما دوستان عزیز تبریک وتهنیت گفته از خداوند بزرگ آرزو دارم که دلهای بی ریای همگان را شادتر قلوب با صفایتان را امیدوارتر ودستان سخاوتمندتان را پربارتر وقلمهای رسایتان را شیواتر گرداند.
همیشه در پناه لطف ائمه اطهار و مشمول عنایات آنان باشیم

مهد آزادگان در گذر زمان (2)

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/15 9:52 صبح

اسلام و ورود به ایران

همزمان با طلوع خورشید روشنی بخش اسلام"مردم محروم منطقه همگام با مردم زجر کشیده سایر نقاط  ایران که از ظلم وستم و تبعیض طبقاتی دولت حاکمه به ستوه آمده بودند وبا شنیدن خبرهایی ازدین تازه و دستورات رهایی بخش آن هر لحظه منتظر گسترش دین جدید که ندای آزادی انسان از قیود انسانی وبرابری همه اقوام وقبایل سر داده بود بودند.

در اثر روابط و رفت و آمدهایی که مردم این ناحیه از امپراتوری بزرگ ایران با جزیره بحرین داشتند .خبرهایی از آیین جدید دستگیرشان می شد چرا که اسلام در زمان نبی مکرم اسلام (ص) به بحرین راه یافته بود وعده ای از مسلمانان در آنجا سکونت داشتند و زمینه های مستعدی جهت پذیرش اسلام در منطقه اسیر فراهم شده بود تا اینکه در زمان خلیفه دوم از طریق خوزستان وفارس در اثر لشکر کشی سپاهیان اسلام اکثریت مناطق جنوبی ومرکزی ایران مسلمان شده و خود را از زیر یوغ سلطه ظالمانه پادشاهن ساسانی رهایی دادند .

مردم مشتاق این ناحیه نیز در مدت کوتاهی جزو پیروان این دین آسمانی شده وبا یاری مسلمانان خبره وآشنا در اکثر کارها دخیل بوده وخود مبلغ ومروج احکام اسلامی در دیگر مناطق ایران بودند به طوری که در زمان عمرابن عبدالعزیز اولین مسجد فارس (مسجد جامع اسیر)در این محل ساخته می شود وطی سالیان متمادی مرکز عبادت وتعلیم وتعلم شاگردان واساتیدی بوده است که خود را وقف گسترش و احیا مبانی اصولی اسلام ودفاع از آرمانها و اندیشه والای این آیین الهی کرده بودند.

شجاعت و دلاوری مردم در دفاع از اسلام به حدی بوده است که در قرن اول اسلامی وپس از شهادت جانسوز امام علی(ع)که تبلیغات زهرآگین دستگاه حکومتی معاویه بر علیه امام به حدی شده بود که آن بزرگوار را از رده مسلمانان نیز خارج کرده وخوارج کوته فکر نیز او را تکفیر می کردند اصول وارزشهای اسلامی را حفظ کرده با جان ومال از آن دفاع می کردند.

دوران حکومت پنج ساله امام علی (ع)را در حقیقت باید دوران رشد وبالندگی وپرورش انسانهای پیرو واصولگرای واقعی در این منطقه خواند به گونه ای که از همان زمان شیعیان واقعی قدرت و اقتدار خود را حفظ کرده وبر سر دفاع از این آرمان مقدس رشادتها وجانبازیهای بی شماری کرده اند.

با گذشت 20 سال از شهادت امام علی (ع)وبر خلاف تبلیغات سوء فراوان با خبر حرکت امام حسین(ع) از مکه به سوی کوفه مردم اسیر با لشکری حدود هفتصد نفر برای یاری ایشان حرکت کرده که پس از واقعه کربلا به آنجا می رسند واین نشان از ایمان راسخ وتلاش عملی مردم در راه احیای اسلام واقعی توسط آنان است.مردم آزاده این منطقه در اکثرقیامهای اسلامی وآزادیخواهانه نقش فعال داشته اند واز خود رشادتهای فراوانی به جای گذاشته اند وسنگ قبرهای شهدایی که با آیات قرآن زینت یافته است خود دلیل گویایی بر این مدعاست........... ادامه دارد


مهد آزادگان در گذر زمان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/13 1:15 عصر

 

 اسیر

با توجه به آنچه ذکر شد این سرزمین از زمانهای  بسیار کهن محل سکونت افراد و قبایل مختلف بوده است و در برهه های مختلف تاریخی به دلایل متفاوت جمعیتش دستخوش تغییر و دگرگونی شده است .

از شروع زندگی و پیدایش اولیه سکونت در این سرزمین هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست. و چون بر اثر دوری از مرکز و عدم وجود تاریخ نگاری در گذشته تا مدتها اینجا بوسیله هیچ تاریخ نگاری به حساب نیامده است ولی از شواهد و قراین چنین برمی آید که از شروع زندگی در این سرزمین بیش از سه هزار سال می گذرد. چنانکه در کتیبه داریوش مربوط به دوهزار و پانصد سال پیش آمده است : در آن زمان پادشاه هخامنشی در آنجا حکومت می کرده و از آن مالیات می گرفته است . با مراجعه به متون و فرهنگهای مختلف جای دیگری بدین نام موجود نیست.ومراد همین اسیر فعلی میباشد.

با وجود آثار و ابنیه تاریخی و سنگ نوشته های مربوط به صدر اسلام از آبادی و رونق آن در آن زمان شکی نیست. به طوری که چندین سال قبل سنگ قبرهایی مربوط به سال 36 هجری قمری و رمضان 74 هجری در قبرستان اسیر و منزل مسکونی در آنجا پیدا شده است. مسجد جامع اسیر که دارای ویژگی و معماری خاص مربوط به اواخر قرن اول هجری قمری می باشد در زمان عمرابن عبدالعزیز ساخته شده است و در دورانهای مختلف محل عبادت و تدریس و پرورش شاگردان بسیاری بوده است . وجود تعداد زیادی قبرستان آن هم با فاصله های دور از هم و با وسعت زیاد خود گواه محکمی بر رونق و آبادی گذشته آن است . ولی در اثر حوادث و بلایای طبیعی در برخی ادوار به کلی ویران گشته است. و بنا به قولی در اثر زلزله سهمگین سده چهارم هجری که به مدت یک هفته ادامه داشته است چهره آبادی به کلی تخریب گشته و خسارات زیادی بر جای گذاشته است .

با نزدیکی منطقه به جاده مهم گور- سیراف ( فیروزآباد به بندر طاهری ) در اثر عبور کاروانهای مختلف از شهرهای ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است به گونه ای که البسه و بافته های کتانی و گیوه از آنجا به خارج فرستاده می شده و بازار فروش خوبی برای کالاهای تجار و مسافران به شمار می آمده است

صاحب فارس نامه ناصری نیز از وسعت و اقتدار آن سخن گفته و جمعیت آن را در حدود دویست سال قبل بیش از یکهزار خانوار ذکر می کند که با توجه به گستردگی و بالابودن بعد خانوار در گذشته دارای جمعیتی در حدود ده هزار نفر بوده است که در زمان نگارش فارس نامه به بیش از یکصد خانه خراب نمی رسیده است و کاهش بسیار زیاد آبادی و جمعیت آن باید در اثر وجود یکی از بلایای طبیعی یا حوادث غیرمعمول اتفاق افتاده باشد و گرنه چنین تحول عظیمی آنهم در فاصله پنجاه شصت ساله در شرایط عادی غیرممکن بنظر می آید.

 


چرا اسیر؟؟؟

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/13 10:10 صبح

اسیر چیست؟

اسیر یکی از مناطق گرمسیری ایران می باشد.که در قسمت جنوب غربی آن ودر استان فارس واقع شده است .فاصله آن تا آبهای آزاد خلیج فارس به بیش از بیست کیلومتر نمی رسد.آب وهوای آن با توجه به اینکه در ناحیه گرمسیری کشور واقع شده گرم وخشک می باشد از میزان باران سالیانه کمی بر خوردار بوده ولی بر خلاف تصور همگان در مقاطعی از سال دارای آب وهوایی مطبوع ومعتدل می باشد به طوری که انواع واقسام گیاهن ودرختان مخصوص مناطق گرمسیری به خوبی در آنجا رشد کرده و طراوت وشادابی دلپذیری به آنجا می دهند.از گرمای آن از اواسط بهار ودر طول زمستان که بگذریم در بقیه سال هوای نسبتا مطلوبی دارد و گلهای بهاری خود را زودتر از دیگر مناطق به آنجا می رسانند وزمینهای مستعدشپوشیده از انواع رستنیهای خوراکی ومعطر می شود واین جاذبه طبیعی انسانهای زیادی را در این فصل برای بهره وری از طبیعت راهی این دیار می کند

ولی با شروع فصل گرما در اواخر بهار و زیاد شدن حرارت جو همه این زیباییها رو به خشکی می گذارند واین همه سرسبزی جای خود را با سفره ای زردرنگ عوض کرده ودوباره به صحرایی خشک و سوزان بدل می گردد.

......................ادامه دارد


خاتمی سیاستمداری جاودانه

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/5/12 12:26 عصر

سرانجام پس از هشت سال خدمت صادقانه دوران پر طلاطم وسرشار ازموفقیتها و تلخ وشیرینهای فراوان دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی به سر رسید و از امروز سکان هدایت این کشتی پرافتخار به دست فرزند دلسوز دیگری از این مرز و بوم سپرده شد.

خاتمی با مشی جاودانه خود ثابت کرد که میتوان اخلاق وصداقت را هم با در آمیخت او با صبر وتحمل مثال زدنی اش وبا به رسمیت شناختن اندیشه ورای مخالفان وبا طرح جامعه مدنی مورد نظر خود (مدینه النبی)بار دیگر نام امام وایران و اندیشه های متعالی او را در جهان زنده نمود.دولت او وهمه خدمتگذاران به نظام ومردم منشا خدمات ارزشمند وجاویدانی در کشور بودند که باعث مطرح شدن ایران وسربلندی آن در جهان گردید.

امروز همگان اعم از موافقان ومخالفان دیروز بر این نکته متفقند که خاتمی صبورترین و بی ادعاترین سیاستمدار بود.و به جا امام(س)او را فرزند فاضل و معنوی خود معرفی کرده بود

خداوند در همه حال یار او و اجداد طاهرینش نگهدار او............... 


<      1   2   3   4   5      >