سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر مدیریت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/29 10:25 صبح

واقعاً چگونه مدیریت کنیم

     مدیریت یکی از پیچیده ترین پدیده ها و آمیخته ای از علم , هنر و عشق است چه بسا مدیرانی که با داشتن مدارک بالای مدیریتی و طی سالیان متمادی مدیریت در واحدهای مختلف , تاکنون نتوانسته اند کارنامه درخشانی در مدیریت خود کسب نمایند. دلیل آن نیز این است که از برخی نکات ریز ولی کلیدی مدیریت غافل بوده اند . اینان بایستی علاوه بر علم و تجربه , عشق و هنر مدیریت را نیز به سرمایه خود بیفزایند تا در کار مدیریتی خویش توفیق یابند در اینجا به40 نکته از پندهای شیرین مدیریتی اشاره می شود امید آنکه با بهره گیری از آنها و اجرای موارد شاهد اعتلای مدیریتها و افزایش بهره وری و کارآیی در سازمانها باشیم .

1-  به مردم و کارکنان مهر بورزید و آنها را دوست بدارید آنها را با آغوش باز و شوق و تمجید شایسته بپذیرید و در شادیها و اندوه آنان شریک باشید.

2--تبسم خرجی ندارد این زیباترین هدیه را به آسانی و رایگان به همکاران , خانواده و مردم اهداء نمایید.

3-   بیشتر از محاسن افراد صحبت کنید تا نقاط ضعف آنان تمام انسانها بیشتر از هر نیازی به تعریف و تمجید نیاز دارند.

4-    به جای محکوم کردن دیگران بکوشیم تا آنان را بشناسیم و با دلایل آنچه را که انجام می دهند آشنا شویم این عمل سودمند تر و مفید تر از خرده گرفتن و انتقاد کردن است زیرا هیچ چیز برای کشتن استعداد هولناک تر از انتقاد بی جای مدیر از زیر دستان نیست .

5-  هنر رهبری نمودن و شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همکارانتان را به خوبی بیاموزید.

6-    هر روز از خود سوال کنید امروز چه مطلب تازه ای یاد گرفتم , چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه ماموریتم انجام دادم .

7-   برای راه یافتن به دل افراد باید از چیزی سخن گفت که نزد او عزیز تر و به آن علاقه بیشتری دارد.

8-به جای سخت کار کردن آگاهانه کار کنید و از توانائیها و قابلیتهای زیردستان استفاده کنید .

9-   در هیچ  مرحله ای از کار و پیشرفت از تجزیه و تحلیل موفقیت و وضعیت کار غافل نشوید .

10-ساعاتی از شبانه روز را صرف فکر کردن در مورد زندگی فردی , خانوادگی و حرفه ای خود کنید سنجش اعمال گذشته و برنامه ریزی جهت آینده را فراموش نکنید .

11  خود را به گونه ای عادت دهید که کار هر روز را در همان زمان انجام دهید و آن را به فردا موکول نکنید زیرا فردا نوبت کارهای فرداست .

12-  تابلو زیبایی از عوامل موفقیت نظیر توکل بر خدا , انتخاب نیروی همکار و همراه , تلاش و کوشش , نظم و انضباط , تمرکز و عزم جدی , هدف روشن , اعتماد به نفس , نهراسیدن از شکست , برنامه ریزی , استفاده از منابع به ویژه زمان را همواره در برابر دیدگان خود ترسیم نمائید .

13-   از مشورت با افرادی که به توانایی , صداقت , درستی و کارشناسی آنان ایمان دارید کوتاهی نکنید .

14-  گزارشها و نامه ها را سعی کنید یک بار بخوانید و از انبار کردن آن نزد خود بپرهیزید و از مطالعه کردن و شنیدن اخبار و اطلاعات غفلت نکنید .

15-  ناظر و تماشاچی نباشید مثل چشمه جوشان باشید تا مسئولیت را در خود و کارکنانتان نسبت به جامعه تقویت نمائید .

 

16-از زمانهای مرده حداکثر استفاده را ببرید همیشه کتاب یا نوشته ای را جهت مطالعه همراه داشته باشید .

17-  وقتی با تمام وجود تلاش می کنید هرگز شکست نخواهید خورد اگرچه به ظاهر به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکنید .

18-  هدفهایتان همیشه باید به بلندای آفتاب و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد .

19-  آنقدر دریا دل باشید که از چیزی نگران نشوید , آنقدر بزرگوار باشید که هیچگاه خشمگین نشوید و آنقدر نیرومند باشید که از چیزی نهراسید .

20-  تقویت رفتارهای مثبت بایستی فوری انجام شود اگر کسی کار مفیدی انجام داده است و قصد تشویق او را دارید فوری آن را انجام دهید .

21-  اگر به نظرات و پیشرفتهای خود خوراک فکری ندهیم و در پی ارتقاء دانسته هایمان نباشیم ناچار به افراد دست دوم و سوم در سازمان تبدیل خواهیم شد و قدرت رهبری و مدیریت را از دست خواهیم داد .

22-  هرگز به موفقیتها و آنچه انجام داده اید قانع نباشید بلکه پیوسته در صدد پیروزیها و کسب موفقیتهای چشمگیر دیگر باشید .

23-  مدیر بایستی بیشترین وقت آزاد را در اداره داشته باشد نه اینکه کمترین اوقات را مدیر داشته باشد و بیشترین وقت اضافه از آن کارکنان باشد .

24-  خود را تنها در دفتر مدیریت و در لابلای نامه ها و تقاضا ها زندانی نکنیم با شور و شوق به میان کارکنان و مردم برویم و نیازهایشان را بر طرف سازیم .

25-  برای انجام کارها باید پس از اطمینان , عزم جدی داشته باشید و در هر زمان از انجام درست کارها و چگونگی پیشرفت آنها مطلع شوید , هیچ زیر دستی را با هر درجه اعتماد , به حال خود رها نکنید .

26-ابتدا کار را توصیف کنید , برای انجام آن مسوول تعیین کنید , زمان انجام آنرا مشخص و بر اجرای آن نظارت داشته باشید .

27- غرق شدن در کارها ما را از عبادت , شادی , لذت , احساس موفقیت , تفریح و گردش , ورزش , ارتباط با خانواده و دوستان باز ندارد . سراسر ذرات هستی با ذکر خدا و احساس لذت و غرور در حال حرکتند .

28- حداقل هفته ای یک بار عملکرد هفته گذشته خود را مرور کنید و برنامه ریزی هفته آینده خود را به صورت مکتوب انجام دهید .

29-   سر چشمه و منبع توانایی در خود ماست و آنرا خداوند بزرگ در نهادمان به ودیعه گذارده است باید آنرا بدست آوریم و با بکار بردن قابلیتها خود را ارزشمند سازیم .

 احساسات خود را در قبال همکاران , جامعه و خانواده بروز دهیم, اگر آنرا در دل خود حبس کنیم اطرافیانمان را آزرده خاطر خواهیم کرد .

31-  چهره شاد, نگاه مشاتاقانه و متبسم و گوش شنوا می تواند هر کسی را با هر گونه توقع و انتظار به خود جلب کند .

32- قسمتی از تلاش و وقت خود را صرف پیشگیری از بروز مشکلات نمائیم. هرچند تا مشکلی بوجود نیامده بهای حفظ وضعیت موجود را کسی محاسبه نمی کند .

33-  روش یادداشت برداری, تهیه گزارشهای علمی و تحلیلی کوتاه را بیاموزید و تلاش کنید آنرا به دیگر کارکنانتان نیز آموزش دهید .

34-  علت کم کاری و بیکاری کارکنان را در خود جستجو کنید, زیرا مدیران عمده ترین علل رکود و بیکاری همکاران می باشند .

35-   همیشه از انتقاد سازنده استقبال کنید به افرادی که ایده جدید دارند جایزه دهید . تلاش کنید اشتباهات شمارا همکاران بتوانند تذکر دهند .

 اگر مسوولی را جابجا می کنید و یا او را از کار بر کنار می کنید بابت بعضی از کارهای مثبت و پیشرفتهایش او را تشویق کنید تا در جای دیگر نیز موثرتر باشد .

37-   اگر فکر می کنید فردی مستحق تذکر و تنبیه است سعی کنید این کار را به صورت خصوصی انجام دهید .

38-  در مورد کارکنان پیش داوری نکنید , اشکالات گذشته آنان نمی تواند تا همیشه همراه آنان باشد به وضعیت فعلی و کار کنونی آنان توجه نمائید .

39-  از صمیمی شدن و ارتباط آسان کارکنان با خود نهراسیم .

40- در تمام مراحل زندگی از ذکر خدا غافل نشویم و همواره او را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانیم .

 نمایش تصویر در وضیعت عادی

 


تکرار تاریخ و اقتدار مسلمین

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/24 4:14 عصر

نمایش تصویر در وضیعت عادی

دقیقا در 17 سال پیش یعنی در 25بهمن ماه  سال 1367 ه ش به دنبال انتشار کتاب اهانت بار آیات شیطانی حکم امام خمینی ره درباره ارتداد سلمان رشدی نویسنده مرتد هندی تبار آنانتشار یافت . متن حکم به این شرح است :
باسمه تعالى

انا لله و انا الیه راجعون به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان مى‏رسانم مؤلف کتاب آیات شیطانى - که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است - همچنین ناشرین مطلع از محتواى آن، محکوم به اعدام مى‏باشند. از مسلمانان غیور مى‏خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسى جرات نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود، شهید است انشاءالله. ضمنا اگر کسى دسترسى به مؤلف کتاب دارد ولى خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفى نماید تا به جزاى اعمالش برسد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته روح‏الله الموسوى الخمینى

سلمان رشدی نویسنده هندی الاصل  با نگارش کتابی موهن و سراسر توهین به مقدسات اسلامی با نام« آیات شیطانی»  به طور بارزی به مسلمانان و دین اسلام اهانت کرد . وی با انتشار این کتاب قصد تقدس زدایی  از دین اسلام را داشت  وخواستار آن بود که شخصیت های مقدس دین اسلام  را همانند امور روزمره در جهان  غرب کنونی جلوه  دهد اما امام خمینی (س) با درک موقعیت حاضر  در برابر این عمل که ناشی از نگاه صهیونیست  ها به مقوله اسلام بوده است ، قاطعانه  ایستادگی ورزیدند  .  امام خمینى ره مساله کتاب آیات شیطانى را کارى حساب شده توسط ابرقدرتها براى زدن ریشه دین و دیندارى و در راس آن اسلام و روحانیت می دانستند  و به همین دلیل به مقابله جدی  با آن برخاستند . موید نظر امام خمینی ره ،  دفاع غرب از اندیشه موهن سلمان رشدی به بهانه آزادی قلم است چنانکه وی را به خاطر نگارش این کتاب مورد تشویق و تحسین نیز قرار دادند .  امام خمینى، همچنین، عواقب دشوار این فتوا را در نظر داشتند و مى‏دانستند که غرب، زیر بار آن نخواهد رفت. چنانکه پس از صدور فتواى تاریخى امام خمینى (ره)،  سیاستمداران غربى ، "سلمان رشدى" را در قواره یک نویسنده و دیپلمات آراستند تا طعمه منافع و منابع آینده خود قرار دهند.   به همین دلیل امام خمینی در پیام مهمی با نام منشور روحانیت  در این باره چنین فرمودند : "راستى به چه علت است که در پى اعلام حکم شرعى و اسلامى مورد اتفاق همه علماء در مورد یک مزدور بیگانه اینقدر جهانخواران بر افروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‏اند؟

اینک نیز با انتشار کاریکاتورهای موهن و اسائه ادب به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص)در نشریات غربی این روند دنبال شده است بر ماست که با درک موقعیت زمانی وبا پیروی از سیره جاویدان امام بزرگوار نقشه شوم دشمنان اسلام و مجامع صهیونیستی را خنثی کرده و مقتدرانه در برابر آن بایستیم.جا دارد دوستان عزیز با مراجعه به آدرس  http://www.petitiononline.com/islamic/petition.html درمحکوم نمودن این اقدام شیطانی شریک شوند.


قدیمی ترین مسجد فارس

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/23 1:10 عصر

راستی گاهی با خود اندیشیده اید اولین مسجدی که در ایران ساخته شده کدام است و در کجا واقع شده است؟

همه مسلمانان می دانند که اولین مسجد ساخته شده در دنیای اسلام مسجد قباء در شهر مقدس مدینه است ولی کمتر کسی از ساخت اولین مسجد در ایران اطلاعی دارد.

چندی پیش در یکی از روزنامه ها مطلبی دیدم که مسجد جامع عتیق شیراز ساخته شده در سال 281 هجری قمری را به عنوان اولین مسجد ساخته شده در استان فارس معرفی کرده بود. از دیدن آن مطلب به شدت تعجب نمودم زیرا مساجد دیگری در استان فارس را سراغ داشتم که نزدیک به دو قرن زودتر از مسجد جامع عتیق شیراز ساخته شده اند و قطعا آنها هم اولین مسجد ساخته شده در فارس نیستنند.

مسجد جامع اسیر واقع در مرکز بخش اسیر از شهرستان مهر از جمله مساجدی است که بنابر اسناد معتبر همچون فارسنامه ناصری و جغرافیا و اسامی دهات کشور و ... در سال 90 هجری قمری ساخته شده است .اگر حتی این مسجد را نیز اولین مسجد ساخته شده در فارس بدانیم با روحیه مسلمانان و سوابق تاریخی آنان در تضاد خواهد بود.

در دین اسلامی که نبی مکرم اسلام (ص) به محض ورود به مدینــه النبی اقدام به ساخت پایگاه توحیدی و مسجد نمود چگونه ممکن است شیفتگان و پیروان شایسته آن بزرگ مرد در ایرانی که عاشقانه و با آغوش باز پذیرای آئین رهایی بخش اسلام شده اند حدود 75 سال پس از ورود اسلام به این سرزمین شروع به ساخت مسجد نموده باشند؟!

مسلما تا قبل از ساخت مسجد جامع اسیر نیز مساجدی در استان فارس ساخته شده است.

راستی وضعیت فعلی مسجد هزار و سیصد ساله جامع اسیر چیست؟

این مسجد که تا کنون چندین بار بازسازی شده است در سالهای قبل از انقلاب در اثر بی توجهی سردمداران رژیم گذشته و غفلت افراد محلی تخریب و به جای آن مسجد جدیدی در محل اولیه مسجد بنا نهاده شده و آن همه شکوه و تاریخ جاویدان و معماری زیبای اسلامی و منحصر به فرد به تلی از خاک مبدل شده است .

در حال حاضر و از مدتها قبل به همت گروهی از مؤمنین برای احیای این اثر ارزشمند اسلامی اقدام شده و با مراکز متعددی مکاتبه شده است ولی متاسفانه همچنان این یادگار ارزشمند دورانهای گذشته به صورت نیمه کاره و معطل باقی مانده است چون هیچ فرد یا سازمانی مسؤولیت بازسازی و تامین هزینه های ساخت آن را متقبل نمی گردد.

جا دارد که مسؤلین نهادهایی همچون ادره اوقاف و امور خیریه ،سازمان میراث فرهنگی،سازمان تبلیغات اسلامی و دهها موسسه دیگر به خود آمده و در راه حفظ و احیای این اثر گرانبها گام بردارند .به طور قطع آیندگان این سهل انگاری و بی توجهی ما را در مورد حفظ میراث فرهنگی و مساجد ارزشمند و تاریخی مان نخواهند بخشد.

در این باره هرچه زودتر اقدام نمائیم بهتر است زیرا زمانی متوجه خسارت و از دست دادن سرمایه های جاویدانمان خواهیم شد که دیگر فایده و ارزشی برایمان نخواهد داشت.


سرور شهیدان عالم

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/18 2:28 عصر

ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ویاران باوفایش بر شیعیان وهمه آزادگان جهان تسلیت باد


محرم نتیجه رمضان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/11 8:21 صبح

امروز اول ماه محرم الحرام،ماه حزن و اندوه مسلمانان و ماه خون و قیام و ایثار و شهادت است .

رمضان غنچه محرم و محرم گل زیبای ایام است رمضان ماه روزه داری و قیام در شب و مبارزه با منیتها و شیطان درون است و محرم ماه قیام در روز و مبارزه با شیاطین برون است.

در رمضان شب قدری است که شب زنده داران با درک آن شب واحیاء و ذکر و دعا و نماز به قرب حق می رسند و در محرم شب قدری بود که تنها خالص ترین انسانهای روی زمین و بندگان شایسته پروردگار آن را درک کردند و با احیاء و ذکر و مناجات عاشقانه به سوی معبود خویش و به قرب و لقای او رسیدند.

رمضان ماه علی(ع) و محرم ماه حسین(ع) است که علی(ع) و حسین(ع) ازنور واحد و محرم و رمضان در امتداد همدیگرند.

اگر رمضان را درک کردیم به جاودانگی محرم خواهیم رسید. زیباترین نماز رمضان نماز صبح مولی (ع) در مسجد کوفه و زیباترین نماز محرم نماز سرور شهیدان (ع) در ظهر عاشوراست.

محرم ماه امر به معروف و نهی از منکر است و رمضان ماه شناخت معروف و منکر که اگر در رمضان آنها را نشناسیم در محرم قادر به اقامه آن نخواهیم شد .

محرم ماندگارترین جلوه خلوص رمضان و شهادت عصاره خوشبوی همه خوبی هاست.

محرم فصل کاشت و رمضان زمان برداشت است

مسیر محرم از رمضان می گذرد و جلوه عبادات رمضان ایثار و فداکاری در محرم است بکوشیم تا بادرک ارزشهای رمضان اجازه ورود در محرم را پیدا کنیم .

با گرامیداشت این ماه جانبازی و شهادت شهدای سرافراز کربلا بخصوص سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به شما دوستان گرامی و همه مسلمانان تسلیت می گویم.


دیداری دوباره

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/11/8 10:8 صبح

 

با سلامی مجدد به همه دوستان و دوستداران

پس از گذشت سی و دو سه روز و توفیق زیارت خانه خدا و حرم شریف نبوی و ائمه مظلوم بقیع دوباره به فضای صمیمی و دوست داشتنی پارسی بلاگ برگشتیم در سرزمین وحی برای همه دوستان و آرزومندان زیارت حرمین شریف دعا کرده سلامت و توفیق همه را آرزو نمودم.ان شاءالله در فرصتهای بعدی در این باره بیشتر خواهم گفت.


خداحافظ

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/10/3 1:28 عصر

به نام او

کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود

حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست

یاران همراه و دوستان صمیمی خداحافظ همگیتان تا بازگشت از

سفر زیارتی حج


<      1   2