برگزاری نخستین جشنواره عکس و فیلم اعتیاد و آسیبهای اجتماعی در شیراز بهانه ای شد تا نگاهی کوتاه به این مشکل بزرگ جامعه داشته باشم.

اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیانهای جدی و خطرناک جسمی از قبیل ابتلا به بیماریهای عفونی واگیردار همچون ایدز ، هپاتیت ، سل،  مشکلات عدیده روانی،اجتماعی و اقتصادی ازقبیل افزایش جرمهای مرتبط با مواد مخدر همچون جنایت و سرقت، فقر و تکدی گری و هدر رفتن سرمایه های کلان مادی کشورها را نیز بدنبال خواهد داشت . کشور ما دارای جمعیتی جوان است. بیش از 50%جمعیت کشور درسنین زیر 20 سال بوده و 62% از این جمعیت در شهرها ساکن بوده و از هر چهار نفر ایرانی یک نفر در معرض مهاجرت قرار دارد. موقعیت استراتژیک ایران و قرارگیری آن در کنار کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان که جزو تولید کنندگان عمده مواد مخدر می باشند و از طرفی مسئله ترانزیت و عبور مواد مخدر به جهت ویژگی های خاص منطقه ای از کشور ما یک مسیر مناسب جهت قاچاق مواد مخدرفراهم ساخته و هم بازار مصرف داخلی آن رونق و رشد روز افزونی داشته است.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر خلاف تلاش ها و مجاهدت های بی وقفه نظام مقدس اسلامی  و تقدیم بیش از 2700 نفر شهید از نیروهای نظامی و انتظامی، متاسفانه  این روند رو به رشده بوده و آمار معتادین و نیز عوارض ناشی از اعتیاد افراد افزایش داشته است. برآوردهای رسمی اولیه و ساده از تعداد معتادین و سوء مصرف کنندگان مواد مخدر رقمی حدود  2میلیون نفر را ذکر مینماید و با در نظر گرفتن حداقل یک خانواده 5 نفری مرتبط با این افراد به رقمی حدود 10میلیون نفر انسان که در ارتباط نزدیک با معضلات و مشکلات ناشی از آن می باشند دست می یابیم. هر چند دیگر آمارها حکایت از ارقام بسیار بالاتری در این زمینه می نمایند.

بروز مشکلات زیاد دیگری که بی ارتباط با این پدیده شوم نیستند جلوه نامناسبی از آسیبهای اجتماعی در کشورمان به وجود آورده اند که هر انسانی از اطلاع آنها و ارتباط آن با اعتیاد نگران و رنجیده خاطر می شود.

دیگر وقت آن رسیده است که مسؤولین ارشد نظام و دست اندرکاران امور جامعه با اقدامی انقلابی و ابتکاری جدید هرچه سریعتر این ننگ را از دامن جامعه اسلامی زدوده و همگان را از عوارض مخرب و دردناک آن رهائی دهند.