سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مصرف منطقی داروها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/12/11 8:30 صبح

دارو

داروها از گذشته های دور در درمان بیماری های مختلف دارای نقش و جایگاه ویژه ای بوده اند به گونه ای که گیاهان دارویی همواره توسط پزشکان و اطباء مختلف  در درمان بیماری ها و بازگشت سلامت انسان ها نقش داشته است ولی متاسفانه سایه مخاطرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر جوامع مختلف باعث شده است تا تعدادی از پزشکان ،داروسازان و بیماران به عنوان سه رکن مثلث تجویز و مصرف منطقی دارو جایگاه خود را به خوبی تشخیص نداده و یا با غفلت از آن  بحران تجویز و مصرف بی رویه دارو در کشور  را به وجود آورند ،به اقرار همه کارشناسان و دست اندرکاران تهیه و تجویز و مصرف دارو در کشور، این مشکل در حال حاضر یک مشکل جدی است و همه در برابر این معضل بزرگ و حیاتی مسئول هستیم، داروها به مثابه یک تیغ دولبه هستند و در کنار اثرات مفید آنها در درمان بیماریها، می توانند دسته گسترده ای از عوارض زیان بار را به همراه داشته باشند که بر همین اساس، روزانه هزاران نفر در سراسر جهان قربانی این عوارض می گردند که ممکن است به خاطر آنلازم شود که دوباره بیماران به پزشکان مراجعه نموده،دارو مصرف کرده یا در بیمارستان ها بستری شوند و متاسفانه از این رهگذر گروهی نیز سلامت یا جان خود را نیز در این میان از دست می دهند.همیشه به خاطر داشته باشیم برای درمان هر گلودرد،دندان درد و یا گوش درد آنتی بیوتیک لازم نیست و نه تنها با این کار به درمان مشکل کمکی نمی کنیم بلکه مشکلی نیز بر مشکلات خود می افزاییم.
 مصرف به جا، به موقع و به اندازه داروها، می تواند در درمان بیماری ها موثر و کارساز باشد جهت اطمینان از تاثیردرمانهای دارویی، باید داروها با دستور پزشکان و تا اتمام دوره درمان مصرف شوند. همچنین حتی با وجود علائم مشابه بیماری، هیچ دارویی به دیگران توصیه نشود.
باید توجه داشته باشیم که عوارض جانبی ناشی از مصرف خودسرانه و نادرست گیاهان دارویی کمتر از داروهای شیمیایی نیست،  مصرف بی رویه ویتامین ها و داروهای مکمل و داروهای نیروزا نیز بدون تجویز پزشک، نه تنها تأثیر قابل توجهی در درمان و تقویت جسمی ندارد، بلکه می تواند عوارض جبران ناپذیری نیز برای فرد به دنبال داشته باشد.
مصرف غیر منطقی بعضی از داروها می تواند باعث ایجادسرطان هایی نظیر سرطان کبد، پروستات، روده و مغز، همچنین عقیمی، نارسایی حاد کلیوی، افزایش چندین برابری احتمال سکته های مغزی و قلبی و بروز رفتارهای خطرناک و عوارض جبران ناپذیر دیگر باشد.دقت داشته باشیم  هرگز داروها در معرض نور مستقیم، رطوبت و دمای بالا قرار نگیرند و اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی و یا بروشور داخل دارو، درخصوص شرایط نگهداری و مصرف دارو به صورت دقیق مطالعه شده و به توصیه های انجام شده عمل گردد.
داروسازان مناسب ترین افراد برای تأمین اطلاعات دارویی مورد نیاز می باشند،و تنها محل مطمئن و توصیه شده جهت تهیه دارو، داروخانه ها هستند و  متاسفانه تعداد زیادی از داروهای خارجی که در بازار آزاد و توسط افراد غیر متخصص به فروش می رسند، آلوده و یا فاقد مواد مؤثر دارویی می باشند.
 مدیریت صحیح مصرف داروها در خانواده، پایه سلامت انسانها در جامعه است، و علاوه بر والدین،ْ معلمان و مربیان مدارس می توانند نقش بسیار اساسی در اشاعه فرهنگ مصرف صحیح داروها داشته باشند.
در سال اصلاح الگوی مصرف در مصرف صحیح داروها بیشتر دقت نمائیم.


یبوست و راههای پیشگیری از آن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/11/28 10:32 صبح

یبوست یکی از شکایت هایی است که امروزه در تعدادی زیادی از افراد مشاهده می گردد ولی واقعیت این است که حدود نیمی از این افراد به صورت واقعی دارای یبوست نیستند اغلب، این افراد از میزان و یا نحوه دفع مدفوع شکایت دارند. تعداد دفعات اجابت مزاج در افراد مختلف جامعه متفاوت است و از سه بار در روز تا سه بار در هفته به عنوان طبیعی تلقی می‏شود. به همین دلیل بوجود آمدن تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج در هر فرد نسبت به وضعیت معمولی او (کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج) باید یبوست تلقی شود. حجم مدفوع نیز بستگی کامل به نوع رژیم غذایی فرد دارد و کاهش قابل توجه مواد فیبری در غذا می‏تواند منجر به مدفوع کم حجم و خشک شود که با تغییر رژیم اصلاح می‏شود.
علائم زیر ممکن است همراه با یبوست وجود داشته باشد:

* احساس پری در محل دفع
* احساس نفخ و گاز در شکم
* احساس نیاز به دفع فوری مدفوع و عدم توانایی در دفع کامل
* درد شکم و گرفتگی عضلات شکم
* حالت تهوع
یکی از علل مهم یبوست مصرف غذاهای کم فیبر و کم آب است. در مسافرت ها که معمولاً رژیم غذایی دچار تغییر می‏شود،  یبوست بیشتربروز پیدا می کند. خانم‏های حامله اغلب یبوست پیدا می‏کنند. علت های دیگر یبوست عبارتند از کم تحرکی، استفاده نادرست از مسهل‏ها، مصرف داروهای خاص (از قبیل داروهای ضد درد، مدرها، و آنتی هیستامین‏ها) یا عدم اختصاص وقت کافی برای عمل دفع مدفوع می‏باشد. بیماری‏هایی از قبیل مرض قند و کم کاری تیروئید نیز ممکن است باعث یبوست شوند.
بیشتر اوقات علت یبوست یک مسئله جدی نیست اما در موارد نادر، یبوست مزمن ممکن است علامت انسداد یا ناهجاری در روده بزرگ باشد. پزشک شما می‏تواند برای بررسی علت یبوست شما را تحت آزمایش قرار دهد تا علت زمینه‏ای را پیدا کند.
یکی از بهترین راه‏های درمان یبوست مصرف غذاهای با حجم و فیبر زیاد و پرهیز از ایجاد استرس می باشد. بهترین منبع فیبر، غلات (جو، گندم) و سپس حبوبات است. سبزیجات نیز دارای فیبر قابل توجهی هستند. مواد فیبردار حجم مدفوع را زیاد و دفع آن را از روده بزرگ تسریع می‏نماید. نوشیدن مایعات کافی(به غیر از چای و قهوه) هم توصیه می‏شود.
ورزش منظم به بهبود کار روده بزرگ و رفع یبوست کمک می‏کند .
مصرف مسهل ها روده بزرگ را تحریک می‏کنند تا سریع‏ترکار کند. مصرف مداوم مسهل‏ها می‏تواند سبب کش آمدن وضعیت روده بزرگ گردند. و نهایتاً ممکن است روده بزرگ بدون آنها اصلاً کار نکند. پزشکتان می‏تواند به شما در قطع وابستگی به مسهل‏ها کمک نماید. در هر صورت، هرگز قبل از مشورت با پزشک آنها را مصرف نکنید.
مصرف مواد غذایی زیر حاوی فیبر هستند و در پیشگیری و درمان یبوست می‏توانند مؤثر باشند.
* غلات پرفیبر
* حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، لپه، باقلا)، و سبوس گندم و جو
* سبزیجات (مانند گل کلم، هویج و نخودسبز)
* میوه‏های تازه بخصوص سیب، گلابی و میوه‏های خشک مانند کشمش و برگه زردآلو
* گردو، فندق، بادام و غلات (بخصوص حبوباتی از قبیل عدس و لوبیا قرمز)
* استفاده روزانه از سالاد و کاهو همراه با یک قاشق غذاخوری سبوس گندم بعلاوه روغن زیتون و آب لیمو کمک کننده است.
* توصیه می‏شود مصرف برنج را محدود نمایید و بجای آن از نان جو و یا سنکگ استفاده نمایید.
اکثر قریب به اتفاق افرادی که یبوست دارند، با درمانهای معمولی و رعایت رژیم غذایی مناسب خوب می‏شوند.


ختنه در کودکان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/11/8 10:7 صبح

ختنه کردن پسران یکی از کارهایی است که هم از لحاظ شرعی و هم از نظر پزشکی مورد توجه بسیاری از ادیان از جمله اسلام می باشد.انجام این عمل در گذشته با مراسم جشن و شادمانی مفصل همراه بوده و با پخش نقل و شیرینی و دادن ولیمه گرامی داشته می شده که هم اینک از این منظر مورد توجه کمتری قرار گرفته است اما اکثر خانواده ها اطلاعات زیادی از چگونگی انجام آن و بهترین نحوه انجام این عمل ندارند.بیشتر والدین اعتقاد دارند که ختنه یک عمل جراحی ساده و کوچک است اما کسانی هم هستند که از عوارض این عمل ظاهرا کوچک هراس دارند و کودک خود را تا سنین بالا برای ختنه نزد پزشک نمی‌برند. ظاهرا ختنه اولین عمل جراحی تاریخ بشر است و در بسیاری از ادیان به‌ویژه در اسلام یک سنت تلقی می‌شود و بر هر مسلمانی واجب است که عمل ختنه را انجام دهد. انجام ختنه در پسربچه‌ها علاوه بر انجام یک سنت پسندیده از نظر پزشکی نیز از بروز عفونت‌های ادراری، چسبندگی‌ها و سرطان‌های آلت جلوگیری می‌کند و به همین دلیل امروزه در بسیاری از کشورها این عمل شایع است، به طوری که 45 درصد پسران و مردان انگلیسی ختنه شده‌اند اما پایین‌ترین آمار مربوط به کشور اسپانیا و حدود 3 درصد است.
در مورد بهترین زمان انجام عمل ختنه اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد اما در مجموع سنین اولیه زندگی و تا قبل از شش ماهگی بهترین زمان انجام این کار است ؛ چرا که کودک، مرحله نوزادی را طی کرده، رشد آلت تا حدودی صورت گرفته و از طرفی کودک هنوز به سنی نرسیده که این عمل موجب ایجاد خاطرات بد در ذهن او شود و عواقب روانی به همراه داشته باشد. اما توصیه این است که این عمل حتما قبل از دو سالگی انجام شود تا به بی‌هوشی نیازی نباشد و بتوان به راحتی و با بی‌حسی موضعی صورت گیرد و احتمال خون‌ریزی نیز کاهش یابد.   معمولا عفونت‌های ادراری در کودکان شایع است و دختربچه‌ها حدود 5 تا 6 برابر بیشتر از پسربچه‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند اما در کودکان پسر زیر یک سال که ختنه نشده‌اند، این روند برعکس است.  همچنین خون‌ریزی‌های ناشی از انجام ختنه بین یک تا سه ماهگی بسیار کمتر است و احتمال خون‌ریزی با افزایش سن، بیشتر می‌شود و به تبع آن استرس و نگرانی‌های خانواده نیز افزایش می‌یابد
چون ختنه یک عمل ظریف و حیاتی است بهتر است در زمان عمل مادر در کنار فرزندش باشد تا استرس کودک و حتی مادر کاهش یابد. در عین حال، اگر چه این عمل جراحی معمولا بیش از نیم ساعت طول نمی‌کشد و به ظاهر ساده است اما گاهی با انجام غیرصحیح آن، عوارض گاها  جبران ناپذیری برای کودک به جا می‌گذارد که والدین باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند و کودک خود را برای انجام ختنه نزد افراد غیرمتخصص نبرند و در مورد یک پزشک ماهر و باتجربه حتما تحقیق کنند.


پوست و حساسیت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/10/28 3:4 عصر

امروزه در اثر مصرف مواد گوناگون شاهد افزایش حساسیت های مختلف در افراد می باشیم که در این میان حساسیت های پوستی دارای اهمیت و شرایط ویژه ای می باشند.
اگزماایجاد نوعی حساسیت در پوست است که باعث خارش، خشکی، پوسته ریزی و وجود نقاط قرمز رنگ در پوست و سطوح مفصلی اندامها می شود. شایعترین مشکل اگزما در کودکان اگزمای سرشتی (آتوپیک) است که اغلب از سن چند ماهگی، و از زمانی که تغذیه کمکی شروع می شود، ایجاد می گردد. برخی از مواد غذایی به خصوص محصولات لبنی و تخم مرغ  و تحریک کننده های پوستی مثل موی حیوانات خانگی ، پشم یا پودرها و سایر مواد شوینده  از مهمترین و شایع ترین مواد  ایجاد کننده ااین حساسیت ها  هستند. حملات اگزما همچنین می تواند توسط استرس ها و فشارهای روحی شروع و یا تشدید شود. حساسیت پوستی به طور شایع همراه سایر انواع حساسیت ها مثل تب یونجه یا حساسیت به پنی سیلین دیده می شود. همچنین در میان کودکان مبتلا به اگزمای سرشتی، آسم شایع است. هر چند در اغلب کودکان اگزمای مادرزادی تا سه سالگی برطرف می شود اما سایر وضعیت های حساسیتی ممکن است تا سنین بلاتر نیز باقی بمانند.
نوع دیگری از این حساسیت ها، اگزمای سبورئیک است. این اگزما هنگامی ایجاد می شود که غدد چربی پوست به تعداد زیاد در پوست وجود داشته باشند. این اگزما بیشتر در پوست سر کودکان، کانال گوش خارجی و نقاط چرب اطراف بینی، گوشها و کشاله ران ایجاد می شود . اگزمای سبورئیک به اندازه  اگزمای سرشتی خارش ندارد و به درمان های معمول به خوبی پاسخ می دهد.
بیماری با علائمی نظیر:خشکی ، قرمزی و پوسته ریزی درپوست بدن همراه با خارش شدید. و ایجاد ضایعات پوستی اغلب به صورت دانه های کوچک در زیر سطح پوست دیده می شوند؛ در صورت خارش شدید ممکن است خواب کودک دچار اختلال شده و باعث بی قراری فرد شود.
والدین در صورت مواجهه با این مشکل می توانند با رعایت نکات زیر به رفع آن یا کاهش عوارض ایجاد شده کمک نمایند.
1- اگر کودک دچار خارش است، نخست گردن، پوست سر، صورت، دستها و سطوح مفصلی اندامهایش را برای یافتن بثورات پوستی بررسی کنید؛
2- ناخنهای او را برای جلوگیری از خراشیدگی پوست کوتاه نگه دارید. اگر پوست خراشیده و یا زخم شد، دستهای کودک را برای جلوگیری از عفونت مرتب شسته و دستها را با دستکش بپوشانید.
کنید؛
3- برای کاهش تحریک و خارش پوست از یک کرم نرم کننده پوست استفاده کنید.
در بعضی از موارد نیز تعدادی از افراد به وسایلی مثل ساعت یا برخی وسایل تزئئنی که دارای ترکیبات نیکل می باشند حساسیت نشان می دهند حساسیت به مواد آرایشی،لباسها و وسایل چرمی نیز از جمله مواردی است که باعث اذیت افراد می شود در این گونه موارد بهترین و موثرترین اقدام پرهیز از مواجهه مستقیم با این مواد حساسیت زاست.
حساسیت ها معمولا درمان قطعی ندارند و در صورت عدم رعایت موارد پیشگیری دوباره باز می گردند،همیشه به یاد داشته باشیم از مصرف خودسرانه داروها به خصوص داروهای پوستی خودداری نموده و برای تشخیص و درمان بهتر به پزشک مربوطه مراجعه نماییم.


ازدواج مجدد و معماها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/10/8 3:26 عصر

در زمانهای گذشته به دلایل گوناگون چند همسری و ازدواج مردان خواه دارای همسر یا بدون همسر با زنانی که همسران خود را در اثر بیماری ها یا حوادث گوناگون از دست می دادند امری مرسوم و پذیرفته شده بود نبود سازمانها و مراکز حمایتی و حس نوع دوستی برای حمایت از افراد بی سرپرست به خصوص زیر پوشش گرفتن فرزندان یتیم از مهمترین دلایل و انگیزه های این اقدامات انسانی است. گذشته از علل و عوامل انجام این گونه ازدواج ها در اثر وجود و تولد فرزندان جدید حاصل از این ازدواج ها که از طرف پدر یا مادر با دیگر فرزندان و بستگان آنها دارای نسبت و قرابت فامیلی می شدند. گاها معماهای بسیار پیچیده ای به وجود می آمد که در نگاه اول امکان بروز آنها بسیار کم و در بسیاری از موارد ناممکن می نمود. نمونه زیر که به صورت شعر می باشد یکی از این موارد بوده که خلاصه آن این است که زنی با هفت مرد که دارای یک مادر مشترک بوده اند در جایی حضور یافته اند و جالب اینکه از این هفت مرد دونفر برادر او،دونفر برادرزاده او،یک نفر شوهر،دیگری داماد و نفر آخر نیز غلام (بنده)اوست.

یک زمانی سوی صحرا رفتم از بهر شکار
تاشود یک دم دلم از صحبت دنیا بری
عورتی دیدم نشسته در میان هفت مرد
هر زمان کردی مرایشان را خطاب دلبری
گفتمش نبود روا در نزد شرع مصطفی(ص)
با چنین نامحرمان بنشسته ای رشک پری
گفت نامحرم نیند هر هفت از یک مادرند
کرده یک مادر مرایشان را ز شفقت مادری
دو برادر  دو برادرزاده  یک داماد  من
وان دگر شوهر یکی بنده چو نیکو بنگری

و اما جواب این معمای به ظاهر غیر ممکن باز هم در قالب شعر بدین گونه سروده شده است.
گفت آن دلبر خریدم بهر بابم یک کنیز
سه پسر همراه داشت و شد غلامم باالیقین
دو پسر از باب من آورد بهرم اخ شدند
بعد از آن شد فوت بابم زن به جا ماند اینچنین
یک برادر داشتم از مادری شد با کنیز
جفت و همسر دو پسر از او برادرزاده ام
دختری از شوهر پیشین خود من داشتم
دادمش بر یک غلام و هست دامادم همین
یک غلام آزاد کردم شوهر خود کردمش
وان دگر بنده به جا ماند و به من شد همنشین
از این گونه معماها حتما شما هم زیاد دیده یا شنیده اید که چگونه فردی خواهر و برادرش با هم ازدواج کرده اند یا به چه صورت فردی با همسر برادرش محرم می باشد و  صدها نمونه جالب دیگر


10نکته برای آرامش در زندگی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/9/18 12:4 عصر

زندگی ماشینی و تغییر وضعیت اجتماعی در کلیه جوامع علیرغم خوبی ها و مزایای زیادی که داشته اند متاسفانه باعث ایجاد اختلال و رکود و سردی در روابط اجتماعی و حتی خانوادگی انسان ها شده است که به پاره ای از آنها اشاره می شود.توجه به برخی از نکات و رعایت موارد ذکرشده تاثیر به سزایی در شیرینی بیشتر زندگی و ایجاد آرامش و محبت در خانواده ها دارد
1-تفاوت های زن و مرد
خصوصیات فردی و اخلاقی زنان و مردان دارای تفاوت های زیادی است که در موارد زیادی عدم شناخت و توجه به این اختلاف ها باعث بروز مشکلاتی خواهد شد مثلا خانم ها بیشتر دوست دارند صحبت کنند و کسی به گفته های آنان گوش فرادهد،بیشتر از قیدهای هیچ وقت یا همیشه در بیان گفته هایشان استفاده می کنند که البته منظور واقعی آنها این نیست آنان از کلمات احساسی بیشتر استفاده می کنند و در انجام کارهای ظریف دقت زیادی دارند و برعکس مردان بیشتر سعی می کنند راه حل ارائه کنند و مساله ای را به اتمام برسانند حوصله شنیدن حرفهای زیاد ندارند و همیشه سعی می کنند اقتدار و برتری آنان در زندگی مشخص باشد.
2-توجه به خانواده همدیگر
احترام به خانواده انتظاری است که هرکدام از زوج ها انتظار دارند طرف مقابلشان رعایت نماید و این مساله در ایجاد آرامش بیشتر تاثیر دارد اگر خدای ناکرده پدر،مادر یا برادر و خواهر یکی از زوج ها مورد بی حرمتی یا کم توجهی شریک زندگی قرار گیرد باعث ایجاد کدورت و ناراحتی و اختلاف خواهد شد.با حرمت گذاشتن  به خانواده همدیگر به آرامش بیشتر زندگی و تحکیم بنیان خانواده کمک کنیم.

3- تلویزیون و رسانه ها
خواندن نشریات و روزنامه ها و تماشای بدون برنامه و مداوم برنامه های متعدد و متنوع تلویزیونی توسط اعضای خانواده نه تنها باعث از دست رفتن فرصت های زیادی می شود بلکه بر کارکرد کلیه اعضای خانواده نیزاثر گذاشته و ارتباط صحیح افراد خانواده با همدیگر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، بر فعالیت درسی دانش آموزان در خانواده اثر گذاشته و در مواردی نیز باعث نزاع و دلخوری در اثر علاقه هرکدام از افراد برای دیدن شبکه مورد نظر خودشان می شود  غذا خوردن جلوی تلویزیون باعث ایجاد اختلال در غذاخوردن به خصوص در کودکان می شود. تماشای زیاد تلویزیون باعث می شود که هرشب خسته و دیروقت به رختخواب رفته و خیلی از صحبتهایی که قرار بوده با همدیگر داشته باشیم به آینده یا بیشتر به فراموشی بسپاریم  بایستی برای دیدن تلویزیون در خانه برای خود و سایر اعضاء برنامه داشته و نسبت به انجام آن نیز جدیت به خرج دهیم. 
4-- ماندن در خانه
به دلایل مختلفی مثل وجود ترافیک زیاد در شهر،هزینه های زیاد بیرون رفتن،علاقه به فیلم یا برنامه خاص و ترس از دست دادن آن برنامه یا خستگی زیاد ناشی از کار و فعلیت های روزانه اغلب ما را در خانه زندانی می کنند و غافل از اینکه دیگر اعضای خانواده از بودن مداوم در این چاردیواری خسته شده و نیاز به حضور در بیرون از خانواده دارند .تنوع در محیط زندگی و رفتن به فضاهای آزادتر نظیر باغ ها، پارکها ،رستوران ها و حتی خیابان ها و بولوارها علاوه بر تاثیر زیاد بر بهبود شرایط روحی و کاهش فشارهای زندگی فرصت بیشتری را به اعضای خانواده می دهند تا روابط صمیمانه تری داشته باشند و بتوانند ساعات بیشتری را با هم بوده و در مورد مسایل گوناگون با هم صحبت و مشورت نمایند 
5-کار زیاد
فشارهای اقتصادی در زندگی بیشتر افراد باعث شده است که ساعات زیادی از وقت خود را به کار و فعالیت  چه به صورت شغل دوم و سوم یا اضافه کاری و کسب درآمد بیشتر اختصاص دهیم و این کار علاوه بر خستگی زیاد و دوری بیشتر اعضای خانواده از همدیگر باعث ایجاد مشکلات عصبی و روانی در بین افراد خانواده خواهد شد که در درازمدت تاثیرات ناخوشایندی به همراه خواهد داشت سعی کنید به زودتربه خانه برگردید تا قبل از شام کمی وقت برای خودتان و یا با هم بودن داشته باشید. برای این کار بایستی خود و اعضای خانواده قدری توقع و انتظار خود را پایین تر آورده و در هزینه های مختلف زندگی صرفه جویی بیشتری کنیم زیرا خواسته ها در زندگی حد و مرزی نداشته و همواره شرایط بهتر و مهمتر از همه مقایسه های ناروا در زندگی وجود دارد. 
6-آراستگی ظاهر
آراستگی ظاهر و داشتن چهره و لباسی تمیز و منظم تاثیر زیادی در استحکام زندگی و ایجاد صمیمیت و لذت بیشتر دارد فکر نکنیم که زن و شوهر یا والدین و فرزندان دیگر لازم نیست در مقابل همدیگر دارای ظاهر زیبا و آراسته باشند همسران چون همدیگر و فرزندانشان را دوست دارند می خواهند همیشه آنان از دیگران آراسته تر و دارای ظاهر و پوششی زیباتر باشند. موهیمان را همواره به صورت منظم شانه کنیم مسواک زدن را فراموش نکرده و از بوهای خوش استفاده کنیم تا در زمان با هم بودن لذتمان دوچندان شود.
7- پرهیز از بی توجهی
یکی از مشکلات جدی زن و شوهرها‌، بی‌توجهی آنان نسبت به خود یا فرزندانشان است. همیشه معنی توجه کردن خریدن هدیه یا تبریک مناسبت های زندگی و یادآوری آنها یا هدیه دادن نیست بلکه تنها نگاه محبت آمیز یا گوش دادن به صحبته و توجه به حرکات و واکنش های آنان می تواند تاثیر شگرفی در افزایش علاقه و گرمی بیشتر کانون زندگی داشته باشد . هنگامی که کار مفیدی ا‌نجام می شود یا تغییرات جالبی را در یکی از افراد خانواده مشاهده می کنید از او  به خصوص در میان جمع تعریف کنید. زیرا تعریف و تشویق‌ها همیشه برای افراد خوشایند هستند‌، ولی باید دقت کنیم که آن را در جای درست و صحیح خود به کار ببریم 
8-پرهیز از مقایسه
هیچ گاه در زندگی همسر یا فرزندان خود را با دیگران مقایسه نکنیم زیرا همه افراد دارای شرایط و توانمندی های مختلفی می باشند مقایسه های نابه جا نه تنها در زندگی مشکلاتی را حل نمی کنند بلکه در موارد زیادی باعث شعله ور نمودن حس حسادت و کینه در میان افراد خواهد شد.بیشتر ناراحتی ها و مشکلات روحی که در جامعه با آن مواجه می شویم ریشه در این مقایسه ها و افزایش سطح توقعات از همدیگر دارند.
9-سکوت و بی توجهی به حرف ها
سکوت و بی توجهی به سخنان یکدیگر از مشکلات دیگر در بساری از زندگی های مشترک وجود داشته و بیش از همه باعث آزار و ناراحتی خانمها می شود هرچند مردان نیز از آن رنج می برند اما کمتر از آن گله مند شاید بروز این مشکل اغلب ناشی از کمبود وقت و یا برنامگی باشد ولی توجه به این مساله نیز تاثیر زیادی در پیشبرد اهداف زندگی مشترک و رفع نگرانی ها دارد. در خیلی از زندگی ها معمولا گفت‌وگو های زیادی میان زن و مردها صورت می‌گیرد، اما هیچ‌یک از طرفین به حرف‌های یکدیگر به خوبی گوش نمی‌دهند
10-پرهیز از بحث و مشاجره
وجود اختلاف نظر و سلیقه واقعیتی است که در بین همه افراد جامعه و حتی اعضای خانواده وجود دارد و این مساله فرصت مناسبی است تا در سایه آن به رشد و تعالی خانواده دست یابیم ولی گاهگاهی این فرصت با لج بازی یا اصرار یکی از طرفین بر مواضع خود تبدیل به تهدید شده و آرامش کانون زندگی را به هم می زند در این گونه موارد بهتر است هرکدام از طرفین با حفظ مواضع خود از ادامه بحران و تبدیل اختلاف نظر به خشونت و دلخوری پرهیز نموده و با آرامش بیشتر در جهت نزدیکی مواضع و رفع مشکل بکوشند بایستی دقت کرد که در حضور دیگران و حتی فرزندان از بحث های بیهوده پرهیز نماییم.