سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هفته سلامت سال 1390 و داروهای ضد میکروبی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/12/24 3:12 عصر

هفته سلامت 

کشف آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد میکروبی یکی از موفقیت های بزرگ جامعه بشری در سده های اخیر به شمار می رود که پس از آن شاهد کنترل و کاهش بروز و شیوع بسیاری از بیماریهای مسری و خطرناک بوده ایم ،‌ ولی مصرف بی رویه و نا متناسب این داروها درسال های اخیر باعث شده است تا علاوه بر تحمل خسارات فراوان و ضایعات جسمانی و روحی با پدیده خطرناک مقاونت ضد میکروبی در جامعه نیز مواجه باشیم.

در بسیاری از کشورها در مورد فروش داروها قوانینی وجود دارد و همه دست اندرکاران تهیه و توزیع دارو موظف به پذیرش و اجرای آن هستند ساده ترین قانون فروش دارو ،‌کلیه داروها را به دو دسته داروهای با نسخه و داروهای بدون نسخه یا خارج از پیشخوان تقسیم کرده است. داروهای بدون نسخه اگر چه کاملا نیز بی خطر نیستند ولی اکثرا داروهایی هستند که تنها در تسکین برخی از بیماریها نقش داشته و نمی توانند باعث درمان آنها شوند و فقط باعث از بین رفتن علایم بیماری می شوند. استفاده ناقص و یا طولانی مدت از داروهای بدون نسخه می تواند باعث وخیم تر شدن علایم بسیاری از بیماریها شده و در تعداد زیادی از بیماریها نیز با برطرف نمودن موقتی علایم بیماری ، مراجعه بیمار به پزشک را به تاخیر انداخته و حتی پزشک را در تشخیص و درمان صحیح بیماری گمراه سازد.

سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی بهداشت و هفته سلامت (24-18 فروردین 1390) را "مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی یک تهدید جهانی" انتخاب نموده است تا با هشدار در مورد این خطر همگانی توجه دست اندرکاران و عموم مردم را به مصرف صحیح داروهای ضدمیکروبی و آنتی بیوتیک ها جلب نماید. عفونتهای ناشی از عوامل بیماری زای مقاوم به داروهای ضد میکروبی اغلب به درمانهای رایج پاسخ نداده و باعث طولانی تر شدن دوره بیماری و افزایش خطر مرگ در این بیماران خواهد شد.

مصرف بی رویه و نامتناسب داروها باعث می شود تا میکروارگانیزم ها و عوامل بیماری زا به داروهایی که قبلا نسبت به آنها حساس بوده و باعث درمان عوارض آنها می شده اند مقاونت نشان داده و درمانهای معمول برای آنان بی نتیجه مانده و باعث طولانی تر شدن دوره بیماری و انتقال و سرایت بیشتر در جامعه گردد.

این مساله علاوه بر بالا بردن هزینه های پیشگیری و درمان بیماریها باعث خواهد شد تا دستیابی به اهداف کلان سلامت نیز دچار اختلال و مخاطره گردد و در صورت افزایش مقاومت به داروهای معمولی و خط اول مبارزه با عوامل بیماری زا لزوم تهیه مصرف داروهای گران قیمت باعث افزایش فشار مالی بر خانواده ها و تحمیل هزینه های کلان بر دولتها خواهد شد.

مصرف بیش از اندازه داروهای ضد میکروبی و اصرار غیر منطقی بسیاری از بیماران برای تجویز داروهای آنتی بیوتیک در مواقع غیر ضروری توسط پزشکان و وادار شدن تعداد زیادی از درمانگران برای تجویز غیر منطقی این داروها باعث شده است تا هر روزه شاهد مقاومت بسیاری از میکروارگانیسم ها به داروهای موجود بوده و داروسازان و پزشکان را وادار به تولید و تجویز نسل های جدید خواهد ساخت ، کامل نشدن دوره مصرف این داروها توسط بیماران نیز یکی از مهمترین دلایل افزایش میکروارگانیسم های مقاوم و انتشار روزافزون آنها خواهد بود.

برای دستیابی به اهداف کلان نظام سلامت و کاهش این مقاومت های لازم است تا با تعهد پذیری و نظارت دولتها و سازمانهای متولی سلامت در سراسر جهان ، داروهای با کیفیت و مطمئن تری را در اختیار بیماران قرار داده و با افزایش آگاهی و نظارت بر عملکرد بیماران از بروز بیشتر مقاومت های ضد میکروبی جلوگیری نماییم. برای کاهش و رفع مشکل جهانی مقاومت ضدمیکروبی بایستی علاوه بر انجام فعالیتهای گسترده و هماهنگ ملی با بهره گیری از توان و امکانات بین المللی و مسوولیت پذیری همه دست اندرکاران و تصمیم گیران ، نظیر پزشکان ، داروسازان و مراکز داروسازی و عموم مردم از بروز بیشتر این مشکلات جلوگیری نمود. امید است با مشارکت گسترده همه مردم و آگاهی بخشی عمومی در سطوح مختلف جامعه از افزایش هزینه های مادی و معنوی این خطر بزرگ جلوگیری گردد. ان شاء ا...


حادثه جدی است!

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/12/12 7:41 صبح

 

با توجه به پیشرفت های بزرگی که در زمینه های مختلف زندگی و ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی در جهان ایجاد شده است متاسفانه هنوز هم هر روزه و هر ساله شاهد حوادث بی شماری در جهان می باشیم که در اثر آن تعداد زیادی از مردم جان خود را از دست داده و عده بیشتری نیز دچار معلولیت یا جراحات ناتوان کننده و دردناکی می شوند که علاوه بر ایجاد مخاطرات روحی و روانی برای اطرافیان و سایر مردم ، هزینه های زیادی را نیز بر اقتصاد دولتها و مردم متحمل می کند ،‌ در این میان بحرانها و حوادث طبیعی هر چند ، چندان قابل پیشگیری نمی باشند ولی آمادگی در برابر آنها و هماهنگی و همکاری همه سازمانها و مردم می تواند تا حدود زیادی از خسارتها و صدمات ناشی از آن بکاهد. گروه دیگر حوادث ،‌ اتفاقاتی هستند که در اثر مداخله نابجا و عدم رعایت قوانین و استانداردهای لازم ایجاد شده و تا حدود زیادی قابل پیشگیری و کنترل می باشند. حوادث ناشی از محیط کار ، حوادث خانگی و مهمتر از همه حوادث ترافیکی از جمله این موارد بوده که در همه دنیا و به خصوص در کشور ما سالانه تعداد زیادی ازهموطنانمان را به کام مرگ برده و تعداد زیادی نیز در اثر جراحات و معلولیتها دچار صدمات و خسارات فراوانی می شوند. پیشگیری و توجه به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و در کنار آن توجه لازم به زیرساختهای اساسی از جمله بهبود راههای مواصلاتی و سیستم حمل و نقل و خودروها می تواند تا حدود زیادی از بروز این حوادث جلوگیری نماید. دقت و توجه آحاد مختلف مردم به این مسایل در همه اوقات سال ضروری بوده ولی در زمان افزایش مسافرت های دسته جمعی و تعطیلات آغاز سال جدید اهمیت ویژه و دو چندانی پیدا می کند.

هر ساله در آستانه عید نوروز و حلول سال جدید شاهد افزایش رفت و آمدها و مسافرت های درون شهری و برون شهری در سراسر کشور می باشیم که به تناسب آن میزان حوادث و اتفاقات ترافیکی نیز افزایش می یابد. ایجاد بزرگراهها و اتوبانها و بهبود راههای ارتباطی و ارتقای کیفیت خودروها و افزایش حضور و نظارت پلیس در همه جاها اگر چه باعث شده است تا درصد حوادث نسبت به تعداد مسافرت ها کاهش یابد ولی افزایش مسافرت های درون شهری و برون شهری و افزایش سرعت خودروها باعث شده است تا تعداد کلی حوادث نسبت به گذشته افزایش یابد ، به کارگیری کودکان و نوجوانان و ایجاد طرح همیار پلیس جلوه زیبایی از حضور آینده سازان و توجه لازم به فرهنگ سازی در جامعه می باشد که بایستی در استمرار و تقویت آن کوشید. سهل انگاری و بی اعتنایی به قوانین راهنمایی و رانندگی و فراموشی این جمله معروف که " حادثه خبر نمی کند " می تواند باعث ایجاد حوادث و مخاطرات ناگواری در جامعه باشد که جبران خسارتهای ناشی از آن به راحتی امکان پذیر نمی باشد.
امید است با به کارگیری همه همت و تلاش مدیران و دست اندرکاران و نظارت و دقت لازم و پرهیز از برخوردها و اعمال سلیقه های شخصی و دوگانگی در رعایت قوانین ، شاهد کاهش حوادث و سوانح ترافیکی و کاهش خسارتهای مادی و معنوی ناشی از آن باشیم. ان شاءا...


بیماری سینوزیت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/12/3 2:55 عصر

در فصل سرما علاوه بر بروز بیماری سرماخوردگی شاهد افزایش موارد ابتلا به عارضه سینوزیت در بین بسیاری از افراد نیز می باشیم  سینوزیت یک نوع التهاب مخاط حفره های هوایی قسمتهای فوقانی بدن می باشد و در چهار قسمت وجود دارند. 1-سینوسهای فکی که در گونه ها و در استخوان فک فوقانی دوطرف قرار دارند2- سینوسهای اتموئیدی که به صورت کندوی عسل در بالا و داخل سینوسهای فکی و در قسمت داخلی حفرات کاسه چشم و در زیر پیشانی قرار دارند. 3-سینوس پیشانی که در ضخامت استخوان پیشانی قرار گرفته است 4-سینوس پروانه ای که در تنه استخوان شب پره ای قرار گرفته است.
علایم بیماری بسته به نوع حاد یا مزمن بودن سینوزیت می تواند متفاوت باشد. درنوع حاد معمولا علائم عفونی مانند تب، بی حالی، درد شدید دیده می شود. بروز این علائم معمولاً پس از سرماخوردگی ها شایع تر است. غیر از تب و لرز، گرفتگی بینی و ترشح بینی از علائم بارز دیگر می باشد. اما در سینوزیت مزمن برخلاف تصور عمومی درد مشخصی وجود ندارد و تنها احساس سنگینی در سر و صورت به خصوص با خم کردن سر به طرف پایین دیده می شود. گرفتگی بینی، ترشح پشت حلق و گاهی افزایش ترشح چرکی از بینی از علائم سینوزیت مزمن است. سینوزیت مزمن بسیار شایع تر از سینوزیت حاد است و برخلاف تصور عموم مردم سردرد در این نوع سینوزیت شایع نیست.
عوامل بیماریزا اغلب ویروسی یا میکروبی هستند و به ندرت قارچ ها باعث پیدایش سینوزیت می باشند. در جاهایی که زمینه آلرژی در آنها وجود دارد شانس ابتلا به سینوزیت بیشتر است. از علل دیگر پیدایش سینوزیت، شنا کردن به خصوص شیرجه زدن در استخرها است که آب آلوده در سینوسها تجمع پیدا می کند و باعث عفونت می شود.سیگار و برخی آلودگی های محیطی نیز از دیگر عوامل مستعد کننده بروز سینوزیت می باشند. 
درمان سینوزیت‌ها بایستی با معاینه و تجویز پزشک معالج صورت بگیرو و در صورت تشخیص بهترین درمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌هاست که بر حسب حاد یا مزمن بودن بیماری و همچنین بر حسب نوع سینوزیت متفاوت است. از مسکن‌ها، داروهای ضد آلرژی و داروهای ضد التهابی نیز به عنوان درمان‌های کمکی استفاده می‌شود. استفاده از بخور می‌تواند در گرم کردن سینوس‌ها و ایجاد پرخونی در مخاط سینوس‌ها کمک کند. برای بهبود علایم سینوس‌های مزمن نیز استفاده از سرم نمکی به عنوان شستشوی بینی،می تواند ترشحات را محدود کرده و به درمان کمک ‌کند. استفاده از قطره‌های بینی باید مصرفشان محدود شود و تنها در نوع حاد نیز به دلیل اثرات سوئی که دارند تنها به مدت کوتاه چند روزه و حتما با دستور پزشک مربوطه می‌توان استفاده کرد. از نکات مهم در سینوزیترعایت عدم برخورد جریان هوای سرد در زمستان یا برخورد هوای سرد کولر در تابستان با افراد است که می‌تواند در زمینه پیشگیری از بیماری سینوزیت به خصوص برای افرادی که مستعد این بیماری هستند موثر باشد.
لازم به یادآوری است عوارضی همچون وجود پولیپ‌های بینی، انحراف تیغه بینی، ضربه‌های وارده به ناحیه سر و صورت که باعث شکستگی در جدار استخوانی سینوس‌ها شود و همچنین وجود برخی تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم می‌توانند باعث ایجاد بیماری سینوزیت شوند.بیاییم با رعایت اصول پیشگیری و مراقبت از بیماری ها از ابتلا به این بیماری نیز مصون بمانیم.


پیشگیری ازبیماری آنفلوآنزا

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/10/20 7:11 عصر

متاسفانه از سال گذشته در اکثر کشورهای جهان و همچنین کشور خودمان شاهد بروز گسترده آنفلآنزای جدید و ترسناک نوع آ بودیم که باعث دلهره و اضطراب برخی از هموطنان و حتی مسوولین کشوری شد تعداد زائران خانه خدا کاهش یافت و هزینه های زیادی در زمینه کنترل و اطلاع رسانی و آموزش به مردم هزینه گردید امسال نیز بروز گسترده آنفلوآنزا(البته این بار از نوع B )در کشورمان دور از انتظار نیست واین روزها به وفور شاهد بروز نوعی آنفلوآنزابا علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ در جامعه هستیم.
بیماری  آنفلوانزا یک نوع بیماری ویروسی واگیردار میباشد که در صورت بی توجهی به رعایت اصول بهداشتی می تواند در مدت کوتاه منجر به ابتلای افراد زیادی از جامعه شده واین همه گیری عواقب اجتماعی ، اقتصادی و بهداشتی فراوانی در برخواهد داشت،  ویروس هریک از انواع آنفلوآنزاها اعم از آنفلوآنزای فصلی یا آنفلوانزای جدید در هنگام سرفه یا عطسه وحتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل می شود.  و   افراد سالم با دست زدن به اشیائی که در اثر عطسه یا سرفه فرد مبتلا به آنفلوآنزا آلوده شده اند به این بیماری مبتلا می شوند.      افراد مبتلا به آنفلوانزای جدید قبل و بعد از شروع علائم میتوانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.        عامل بیماری آنفلوانزای جدید می تواند روی اشیاء 2 تا 8 ساعت ‌زنده باقی بماند و بیماری را به دیگران منتقل نماید.       براساس مطالعات موجود، اکثریت افراد مبتلا به بیماری آنفلونزای جدید در سنین نوجوانی وجوانی بوده اند، پس نقش آموزگاران و مربیان و اساتید در پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از انتشار سریع آن در جامعه بسیار مهم می باشد.        در افرادی زیر در صورت ابتلا به بیماری آنفلوآنزای جدید عوارضی چون تنگی نفس، ذات الریه ، تشنج ، اختلال هوشیاری و.. .بیشتر از سایر افراد خواهد بود:        اشخاص بالای 65 سال و کودکان زیر 5 سال.         مبتلایان به بیماریهای مزمن ریوی، قلبی، و آسم دیابت، مشکلات کلیوی، نقص ایمنی ونیز افراد خیلی چاق.        زنان باردار .   ساکنین خانه های سالمندان و آسایشگاه های بیماران مزمن
علائم بیماری
در مورد علائم بیماری آنفلوانزای جدید (A) لازم است به خاطر داشته باشیم که:  مهمترین علائم بیماری تب، گلودرد، سرفه، سردرد می باشد. علائمی مثل لرز، کوفتگی بدن، احساس خستگی، همچنین اسهال، استفراغ نیز در بعضی از بیماران مشاهده می شود.  
کو دکان کم سن و سال مثل شیرخواران در صورت ابتلا به آنفلوانزای جدید ممکن است علائمی از تب و خواب آلودگی، تشنج، بی قراری، عدم نوشیدن مایعات، استفراغ های مکرر، تغییر رنگ پوست به طرف کبودی، تنفس سریع داشته باشند.
اقدامات پیشگیری 
 برای اینکه به بیماری انفلوانزای جدید مبتلا نشویم لازم است:     روزانه دستهای خود را با آب وصابون بشوییم ویا با محلول های ضد عفونی کننده تمیز کنیم .بدین منظور ضروری است در هر بار شستن دست ها،این عمل را دوبار تکرار نمائید.     از لمس کردن چشم ها، بینی و دهان خودداری کنیم، چون باعث انتقال ویروس می شود. در صورت امکان از افرادی که علائم شبیه بیماری آنفلوانزا دارند حداقل به اندازه یک متر فاصله بگیریم.       بیاد داشته باشیم که اشیایی مانند تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درها و... هم می توانند انتقال دهنده ویروس آنفلوانزای جدید باشند. بهتر است از تمیز بودن آنها مطمئن شویم       توصیه می شود از اسباب بازی های قابل شستشو برای کودکان استفاده شود و استفاده از اسباب بازی های پارچه ای و پشمی خودداری شود. در صورت امکان از حضور در مناطق شلوغ خودداری کنیم یا مدت آن را کاهش دهیم. با باز کردن پنجره ها و درب ها در فواصل مناسب در روز برای حداقل هر بار 10 دقیقه به تهویه مناسب محل کار، محل زندگی، و کلاس درس و یا ... کمک کنیم. 
خانواده، دوستان و همکاران خود را تشویق کنید تا رفتارهای پیشگیری کننده را رعایت نمایند.
 اقدامات مراقبتی در بیماران مبتلا به آنفلوآنزای جدید 
 استراحت کردن، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب، و استفاده از استامینوفن به عنوان تب بر بهترین راه درمان بیماری آنفلوانزای جدید است. برای کاهش تب ناشی از آنفلوانزا فقط از قرص استامینوفن به میزان تجویز شده استفاده کنیم. اکیداً توصیه می شود برای کاهش تب ناشی از انفلوانزای جدید از مصرف آسپرین خودداری شود. در صورت مشاهده تب و خواب آلودگی در کودکان زیر دو سال، سریعا به پزشک مراجعه شود. مبتلایان به آنفلوانزای جدید به ویژه دانش آموزان مدارس و دانشجویان میتوانند 24 ساعت بعد از قطع تب و با تجویز پزشک به محل کار یا کلاس درس حضور یابند. واکسن آنفلونزای فصلی روی بیماری آنفلوآنزای جدید موثر نیست ولی تزریق آن برای افراد پرخطر توصیه می شود. در صورت مشاهده علائمی چون تب، سرفه، گلودرد، سردرد، لرز، کوفتگی بدن احساس خستگی، همچنین اسهال و استفراغ در خود به پزشک مراجعه نماید.هنگام عطسه و سرفه، جلوی بینی و دهان خود را با دستمال بگیریم بلافاصله دستمال را داخل کیسه پلاستیک گذاشته و یا در سطل زباله بیندازیم. اگر از دستمال پارچه ای استفاده می کنیم روزانه دوبار آن را شسته و بعد از هر بار استفاده داخل کیسه پلاستیکی بگذاریم ضروری است در هنگام عطسه یا سرفه از بردن کف دستهایمان در جلوی دهان و بینی خودداری کنیم زیرا این مسئله باعث می شود:
       عامل بیماری روی دست 2 تا 8 ساعت باقی بماند و به وسایلی که دست می زنیم منتقل شود. با دست آلوده به صورتمان دست زده یا چیزی را می خوریم که دوباره ویروس را به بدن ما وارد می کند. با تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، دستگیره درب ها دست می زنیم و عامل بیماری به آن منتقل و می تواند دیگران را آلوده کند.
 اگر بلافاصله دستمال در اختیار ندارید حداقل بجای کف دست، آستین یا لباستان را جلوی دهان وبینی بگیرید استفاده از ماسک جهت پیشگیری در این نوع آنفولانزا توصیه نمی شود.خانم های شیرده که علائم آنفلوانزا دارند بهتر است هنگام شیردادن، از ماسک استفاده کنند و یا دستمال جلوی بینی خود قرار دهند.در صورت مشاهده علائم تنگی نفس، اشکال در نفس کشیدن، حال عمومی بد و یا تب بالای بیش از سه روز در مبتلایان به آنفلوانزای جدید، بیمار می بایست هر چه سریع تر توسط پزشک معاینه شود. در کودکان مبتلا به آنفلوانزا در صورت تنفس سریع و سخت، تشنج و یا تداوم تب باید به پزشک مراجعه نمود.


قاتل پنهان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/10/11 10:45 صبح

مسمومیت
گاز مونوکسید کربن

 

هر ساله در فصول سرد سال شاهد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در جامعه می باشیم که باعث تلفات زیادی نیز می‌شوند.گرچه وسایل گرمازا ،گرمابخش محیط زندگی ما هستند اما عدم رعایت اصول ایمنی در کاربرد آنها میتواند بسیار خطرناک باشد.

گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی باعث نامگذاری آن به عنوان "قاتل پنهان" شده است.این گاز از اجاق‌ها، وسائل گازی و سایر دستگاه‌های حرارتی و  هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود.

اگر این گاز سمی در یک فضای محصور و بدون تهویه تجمع‌یابد، بسیار خطرناک است.این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاداست وبه همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد ،لذا مانع رسیدن اکسیژن به بافتهای بدن شده وبه سرعت موجب مسمومیت می شود.

علائم ونشانه های مسمویت

  سر درد ،شنیدن صدای وز وز در گوش ،درد قفسه سینه،ضعف عضلانی ،تهوع و استفراغ ،سرگیجه وتغییر در وضع بینایی به صورت تاری دید یا دو بینی  ،بی هوشی ،ایست تنفسی وقلبی و  گاهی علایم شبیه سرما خوردگی  از نشانه مسمومیت با این گاز است،  علائم بسته به شرایط مختلف کم وزیاد می شود، در برخی نقاط ویا برخی اوقات روز این علایم بدتر می شوند .در صورت بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن کلیه اعضا خانواده علائم مشابهی را دارند، حتی حیوانات خانگی نیز به نظر بیمار می آیند  

پس از مسمومیت

1 –خیلی فوری مصدوم را از محیط آلوده بیرون بیاورید وبه هوای تازه ببرید

2 – با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه ها وهشدارها:

  -از آنجا که استفاده از هر وسیله گازسوز در محیطهای سربسته باعث مصرف اکسیژن محیط می شود بنابراین تامین هوای لازم و تهویه شده برای وسیله لازم و ضروری است  می بایست شرایطی فراهم شود تا عمل تهویه هوا در محیطی که وسایل گرمازا وجود دارد آسان شود ، به عنوان مثال باز گذاشتن دریچه های کولر ، باز گذاشتن یک پنجره کوچک یا در به طوری که بسته نشود، راه مناسبی جهت بهبود تهویه هوا است .

-           نصب بخاریهای بدون دودکش در اتاق خواب،حمام،انباری و فضاهای کوچک و بدون تهویه مجاز نیست.

-          در صورت استفاده از وسایل گرما زای دودکش دار حتماً دودکش ها به طور کامل معاینه وبررسی شوند .

-دود کش های متحرک باید از مواد غیر قابل اشتعال و گالوانیزه واز مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند وتا جای ممکن کوتاه ، مستقیم ودر محل اتصالات کاملاً محکم وغیر قابل نفوذ بوده و حتماً کنترل شوند.

-قدرت مکش دودکش ها هر چند وقت یکبار از سوی سرویس کار ومتخصص فنی بررسی شود.

-برای جلوگیری از برگشت دود وگازهای مضر به داخل دودکش ودر نهایت به داخل محیط که معمولاً بر اثر گرفتگی ویا وزش باد به وجود می آید ، باید کلاهک دودکش ، 60سانتی متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر باشد .

-توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده مشترک از یک دودکش بسیار خطرناک است.

-از نصب آب گرم کن در حمام خودداری کنید.

  -در فضای پارکینک که بسته وبدون تهویه است ، از روشن کردن خود رو خودداری شود.

-در تبدیل سوخت مایع به گاز شهری حتماً از سرویس کار ماهر ومجاز بهر ه گیری شود .