دهه اول مهرماه هرساله شاهد برگزاری روز جهانی و در مواردی نیز هفته قلب می باشیم و در جامعه نیز برنامه های متعدد اطلاع رسانی و پیشگیری صورت می گیرد.

غذای ناسالم ، ‌فعالیت کم بدنی و مصرف دخانیات از علل اصلی و مهم بروز بیماریهای قلبی و در نهایت ایست قلبی هستند . این رفتارهای ناسالم زندگی بطور شایع در میان کودکان و نوجوانان و تقریبا همه اقشار جامعه  افزایش یافته و به عنوان یک زنگ خطر در سنین پائین مطرح می شود .

بیماریهای مزمن و عوامل خطر مرتبط با آنها از جمله مشکلات عمده بهداشتی کشورهای در حال توسعه می باشد که ارمغان این بیماریها ، ناتوانیها و مرگهای پیش از موعد برای میلیونها نفر انسانی است که غالباً در این کشورها زندگی می کنند و قسمت زیادی از بودجه های کشورهای کم درآمد را به خود اختصاص می دهند .

مصرف بیش از اندازه غذا یا مصرف نامناسب غذا به چاقی که زمینه افزایش بیماریهای قلبی - عروقی ، فشارخون بالا ، انواع سرطانها ،‌دیابت و ... است منجر می گردد . در حال حاضر یک میلیارد نفر مردم دنیا اضافه وزن دارند که ازاین تعداد ۳۰۰ میلیون نفر چاق هستند . ( نمایه توده بدنی آنها بیش از ۳۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع سطح بدن آنهاست )‌. ۶۰ درصد مردم دنیا فعالیت بدنی مناسب ندارند و افراد کم تحرک ۱۵ برابر بیشتر از افراد فعال در معرض بیماریهای عروق کرونر قلب هستند .

۱۸%   از حوادث عروق مغزی و۵۹ ٪ از کل بیماریهای قلبی مربوط به سطح کلسترول بالاتر از حد طبیعی می باشد . دخانیات و الکل امروز به یاری دیگر دشمنان سلامت از جمله غذاهای چرب و شیرین و شور ، فشارخون بالا ، کم تحرکی ، اختلال چربی خون به مقابله با فرشته سلامت آمده اند و هر روز بر تعداد بیماران قلبی ، سکته  های مغزی و سرطانها می افزایند . یک سوم مرگ ها در دنیا علل قلبی - عروقی دارند و دامنه این بلایا هر روز گسترده تر می شود .

حمله قلبی و بیماریهای عروق مغز سالانه ۱۲ میلیون نفر را به کام مرگ می برد . فشارخون بالا سبب ۱/۷  میلیون مرگ (  ۱۳٪   کل مرگهای دنیا ) می باشد . ۶۰۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون بالا در دنیا زندگی می کنند .

به طور خلاصه بیش از ۵۰٪ مرگها و ناتوانیها ناشی از بیماریهای قلبی و سکته مغزی است که با مجموعه ای از تلاشهای ساده ، صرف هزینه کم و منطقی و اقدامات فردی می توان عوامل خطرسازی چون فشارخون بالا ، کلسترول خون بالا ، چاقی و مصرف دخانیات را که زمینه ساز سکته مغزی و بیماریهای قلبی - عروقی هستند کاهش داد و در نتیجه از مرگ و ناتوانی ناشی از این بیماریها تا حد زیادی کاست .

روز جهانی قلب مناسبتی است که با هدف اطلاع رسانی و جلب حمایت اقشار مختلف جامعه برای کمک به بهبود اقدامات پیشگیرانه از بیماریهای قلبی - عروقی در سراسر دنیا بنا نهاده شده است و هر سال روی یک موضوع خاص از این گروه بیماریها و فعالیتهای مرتبط با آن تکیه می کند .

بیائیم با بهبود وضعیت و عادات غذائی و انجام ورزش و تحرک بیشتر و با پیشگیری از عوامل خطرزای بیماری های قلب و عروق از ابتلا به بیماری های قلبی و عواقب غیر قابل جبران آن در امان بمانیم.