سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیر مادر

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/5/10 8:31 صبح

هفته اول ماه آگوست مصادف با 17-11 مرداد ماه هر سال بعنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نام گرفته است.در اسلام در مورد مزایا و شرائط تغذیه با شیر مادر آیات،روایات و احادیث فراوانی آمده است و تغذیه کودک با شیر مادر همواره مورد تاکید و توجه بوده است.

ابن سینا در کتاب قانون در طب خود در اهمیت تغذیه با شیر مادر میگوید: شیر مادر برای نوزاد از هر شیر دیگری بهتر است، زیرا بیشتر از هر غذای دیگری، به گوهر غذائی نوزاد که در زندگی جنینی به او می رسد شباهت دارد. حتی به تجربه، ثابت شده است که در دهان گرفتن نوک پستان، در دفع آزار شیرخواران، بسیار سودمند است.

شیر مادر تا یکسالگی برای نوزاد بهترین است و موجب می شود نوزاد کمتر دچار عفونت های مختلف شود .شیر مادر بعلت دارا بودن ماده ایمنی به نام ایمونوگلوبین تا حدود زیادی اسهال و استفراغ نوزاد را کاهش می دهد و نسبت به بعضی بیماریهای دیگر ایجاد مصونیت نموده و می توان گفت اولین واکسن نوزاد است . شیرمادر نه تنها کاملترین غذا برای نوزاد است بلکه عامل مهمی در پیشگیری از عفونت و ضامن سلامتی جسمی و روانی شیرخوار می شود  

شیر مادر درجه حرارت مناسب داشته ، از آلودگی عاری است و میزان ابتلا به آسم و آلرژی را در شیرخوار کاهش می دهد

شیر مادر آسودگی روانی و رشد عاطفی نوزاد را تامین می نماید و موجب افزایش ارتباط بین مادر و کودک می گردد

تغذیه با شیرمادر مواد زاید تولید نمی کند ، استفاده از شیرخشک با زباله هایی همچون بسته بندیهای قوطی شیرخشک و بطری و اتلاف کاغذ همراه است

شیرمادر در هر زمانی با دمای مناسب و با توجه به نیاز کودک در دسترس اوست .  و برای درست کردن شیرخشک نیاز به آب و استریل کردن بطری و سرشیشه و حمل آنها است  . شیرمادر نیاز به حمل ندارد و هر کجا برود آمادگی تولید شیر وجود دارد بدون آنکه گرم  یا سرد باشد 

شیر هر مادر مناسب با نیاز کودکش می باشد و حتی شیرمادر دیگر مناسب همان کودک نمی باشد . مسلما شیرخشک از این خاصیت برخوردار نیست. یعنی ترکیب شیر هر مادر متفاوت است و با توجه به نارس بودن کودک و یا خیلی موارد دیگر این ترکیب متناسب با نیاز کودک تغییر می کند .

    بهترین راه برای تشخیص کافی بودن شیرمادر ، افزایش وزن و قد شیرخوار بر اساس منحنی رشد است که با مراجعه به پزشک کودکان و با بررسی رشد ماهیانه شیرخوار این کار میسر است . نوزاد در روزهای اول تولد کمی از وزن خود را از دست می دهد . این پدیده طبیعی است و نباید آنرا به حساب کمبود شیرمادر گذاشت . اصولا تشخیص کمبود شیرمادر و احتیاج به شیرخشک در صلاحیت پزشک کودکان است ، لذا بدون مشاوره با پزشک کودکان اقدام به تجویز شیرخشک ننمائید.

دوشیدن و نگهداری شیر مادر

شیر دوشیده شده را می توان  تا 8 ساعت در درجه حرارت اتاق ، 24 تا 48 ساعت در یخچال ، مدت 3-2 هفته در جا یخی یخچال  و ا تا 3 ماه در فریزرنگهداری نمود.
برای نگهداری شیر در فریزر بهتر است ز ظروف پلاستیکی (مثل قالب یخ) استفاده کرد و تا سه چهارم حجم ظرف را شیر ریخته ، در آن را بسته و در فریزر گذاشت. هنگام مصرف شیر دوشیده فریز شده ، هرگز ظرف محتوی شیر را نباید در حرارت اتاق یا روی اجاق ذوب کرد.
بلکه باید ظرف را زیر آب ولرم تکان داد تا کم کم یخ آن باز شود و یا ظرف محتوی شیر را در قابلمه ای که مقداری آب دارد قرار داد و قابلمه را گرم کرد. شیر ذوب شده باید طی نیم ساعت مصرف شود هرگز این شیر را نباید دوباره فریز کرد.
شیر دوشیده شده را بهتر است با قاشق ، سرنگ ، قطره چکان و یا فنجان به کودک داد و از شیشه یا بطری استفاده نکرد زیرا اگر کودکی به شیشه شیر عادت کرد از گرفتن سینه مادر خودداری خواهد نمود.


اختلال گوارشی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/3/22 10:29 صبح

این روزها شاهد بروز موارد بیشتری از اختلالات گوارشی و بیماری های اسهالی در جامعه می باشیم که از بارزترین علائم آن اسهال ،استفراغ و دل پیچه می باشد.

اسهال در واقع دفع مکرر مدفوع بسیار شل یا آبکی است. اسهال اغلب با درد و انقباضات عضلات قسمت پایینی شکم (دل‌پیچه) همراه است. در بسیاری از کشورها، اکثر موارد اسهال به‌خاطر عفونت‌های ویروسی است و در مدت زمان کمتر از48 ‌ساعت هم به صورت خود به خودی بهبود می یابد.

 اسهال به‌ندرت شدید است و معمولاً تنها درمانی که لازم دارد اطمینان پیدا کردن از مصرف مقادیر فراوان مایعات برای پیشگیری از کاهش آب بدن است. با وجود این، در صورت ادامه پیدا کردن اسهال به مدت بیشتر از48 ‌ساعت یا مکرر شدن دفعات اسهال، باید به پزشک یا کارشناسان بهداشتی مراجعه کنید.

 همچنین در صورتی که شغل شما به گونه ای است که در تماس با مواد غذایی می باشیدو مبتلا به اسهال شده‌اید، به پزشک  مراجعه نمائید.

اگر دچار اسهال خونی شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نموده تا با تجویز آنتی بیوتیک مناسب در درمان شما تسریع گردد.

اگر اسهال‌ مرتباً تکرار شود و بتوان‌ علت‌ آن‌ را فهمید، درمان‌ با اجتناب‌ از علت‌ اسهال‌ می‌تواند از تکرار اسهال‌ جلوگیری‌ کند.
حمله‌ اسهال‌ می‌تواند گهگاه‌ در هر کسی‌ به‌ علل‌ بی‌اهمیت‌ بروز کند اما به‌ زودی‌ برطرف‌ می‌شود و اثر پایداری‌ از آن‌ بر جای‌ نمی‌ماند. غالب‌ موارد اسهال‌ حاد مدت‌کوتاهی‌ طول‌ می‌کشند و جستجوی‌ علت‌ آنها ممکن‌ است‌ ضرورتی‌ نداشته‌ باشد.
از خوردن‌ غذاهای‌ خام‌ و نیم‌پزی‌ مثل‌ غذاهای‌ دریایی‌، غذاهای‌ بوفه‌ای‌ یا پیک‌نیکی‌ که‌ چندین‌ ساعت‌ در بیرون‌ رها شده‌اند، و غذاهایی‌ که‌ فروشندگان‌ دوره‌ گرد می‌فروشند خودداری‌ کنید.در مراقبت و درمان بیماری های اسهالی بیش از سایرین به فکر کودکان و سالمندان باشیم و از کم آبی و ضعف شدید آنان جلوگیری کنیم.

استفراغ معمولاً به خاطر تحریک معده در اثر عفونت یا زیاده روی در مصرف غذاهای چرب یا محرک  روی می‌دهد، اما ممکن است به دنبال بیماری و گرفتاری هر قسمتی از دستگاه گوارش هم ایجاد شود. گاهی هم بیماری‌هایی که برروی پیام‌های عصبی مغز اثر می‌گذارند یا بیماری‌هایی که بر حفظ تعادل توسط گوش داخلی اثر می‌کنند، می توانند باعث استفراغ شوند. افرادی که مبتلا به حملات مکرر میگرن می‌شوند، از علایم آشنایی مثل سردرد همراه با تهوع و استفراغ آگاه هستند. اما در موارد دیگری که استفراغ، همراه با سردرد شدید یا درد شکم باشد، پیگیری پزشکی فوری، ضروری است.

بایستی با رعایت ر‍ژیم غذائی مناسب و پرهیز از خوردن غذاهای محرک و مشکوک، یا بعضی از میوه های فصل و شستن صحیح میوه و سبزی ها در پیشگیری از بروز بیماری و کاهش موارد ابتلا کوشا باشیم.

 

 

 

 


کدام مجلس؟

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/3/7 4:0 صبح

 

روز هفتم خردادماه، یادآور هفتم خرداد ماه 1359 شمسی است که در این روز اولین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور افتتاح شد. به همین مناسبت این روز را ، روز قانون و آغاز هفته مجلس نامگذاری نموده اند. انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در فاصله حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 24 اسفند 1358 برگزار شد و ملت بزرگ ایران در این انتخابات با شرکت حدود 11 میلیون نفر به نمایندگان خود رأی دادندو اولین پایه های حکومت مردمی را بنیان نهادند. بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا 263 نماینده به مجلس راه یافتند.
با انتخاب نمایندگان، اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) در سیزدهم رجب 1400 ه . ق برابر هفتم خرداد 1359 در میان شور و شوق عمومی وصف ناپذیری رسما افتتاح شد. امام خمینی(س) در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس فرمودند:
« شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمی‌کند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.»
مجلس در نظام اسلامی جایگاه بسیار مهمی دارد چنانکه حضرت امام (س)آن  را «‌خانه ملت » و «‌در رأس همه امور »‌ می‌دانستند.
مجلس شورای اسلامی وظیفه و اختیار تصویب قوانین و برنامه‌های مورد نیاز کشور را در چارچوب احکام و ضوابط اسلام دارد. همچنین همه عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها ، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.
در بعد نظارتی نیز مجلس اختیارات زیادی دارد از جمله رأی اعتماد به دولت، حق سؤال و استیضاح از اعضای هیأت دولت و نیز تحقیق و تفحص از دستگاه‌های حکومتی از جمله مهمترین این اختیارات است.
ولی آیا با خود اندیشیده اید کدامیک از مجالس هفتگانه بعد از انقلاب دارای کارنامه درخشان تری بوده و منشاء خدمات بیشتر و اثرات جاودانه تری بوده اند؟

راستی که پاسخ به این پرسش آنچنانکه در ابتدا به نظر می آید چندان هم آسان نیست، چرا که که همه مجالس بعد از انقلاب دارای خدمات ارزشمند و اقدامات پرافتخار و جاویدانی برای اسلام و انقلاب بوده اند ،و تقریبا همه بزرگان نظام بخشی از خدمات پرافتخار خود را با حضور در سنگر مجلس به اسلام و مردم تقدیم داشته اند، اما ممکن است در برهه هائی برخی از مجالس در تعیین اولویتها و یا موضع گیری ها دچار خطا و اشتباه شده باشند ولی برآیند زحمات همه آنان خدمت به مردم و سربلندی اسلام و ایران بوده است.

این روز بزرگ را به ملت سربلند ایران و به خصوص همه نمایندگانی که در این هفت دوره با افتخار و خلوص در راه رضایت خداوند بزرگ گام برداشته و موجب سربلندی و اقتدار اسلام و ایران شده اند تبریک گفته و به روان پاک شهدای گرانقدر مجلس و نمایندگان فقید آن و روح بلند حضرت امام خمینی(س) درود می فرستم.




 


خرداد و خاطرات

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/3/3 9:21 صبح

خردادماه، ماه خاطرات و رویدادهای تلخ و شیرین فراوانی است که در تاریخ انقلاب اسلامی دارای جایگاه خاص و یادآور حوادث فراوانی است .گذشته از آنکه اولین روز خرداد سالروز تولد خودم نیز می باشد همواره خرداد را به خاطر مناسبت های بی شمارش و شاید هم به خاطر اینکه پایان درس و مدرسه نیز در این ماه است دوست داشته و این ماه را دارای برجستگی و ویژگی ممتاز می دانسته ام.

1- اول خردادماه روز بزرگداشت حکیم و فیلسوف نامی صدرالمتالهین شیرازی است که در تاریخ حکمت و فلسفه دارای مقام بلند و جایگاه رفیعی است.او آثار متفکرانی چون سقراط و فلاسفه هم عصر او همچون افلاطون ،ارسطو و شاگردانش و دانشمندانی چون ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی را خوب بررسی کرده و موارد ضعف آنها را شناخته و در رفع آنها کوشش بسیار داشته است.او در فلسفه اشراق و مکتب مشاء و کلام و عرفان و تفسیر قران نیز دارای مهارت خوبی بود.

2-دوم خردادماه سال 1376 برخلاف تبلیغات گسترده دشمن شاهد حضور سی میلیونی ملت هوشیار و مقام ایران در پای صندوقهای آرای ریاست جمهوری و انتخاب رییس جمهوری با بیش از بیست میلیون رای بودیم به گونه ای که معادلات پیچیده جهانی را به سود ملت بزرگ ایران تغییر داده و مقام معظم رهبری از آن به عنوان حماسه یاد نمودند.

3-سوم خردادماه1361سالروز حماسه بزرگ رزمندگان دلاور و قهرمانان جبهه های نبرد و آزادسازی خرمشهر مقاوم از چنگال رژیم بعثی عراق می باشد،به گونه ای که فتح خرمشهر به عنوان یک حادثه تاریخی و سرنوشت‌ساز، پایان‌بخش دوره اول جنگ و آغاز پیروزی ها و حماسه آفرینی های ملت رشید ایران در جبهه های نبرد حق علیه باطل شد و فتح خرمشهر به عنوان فتح ارزشها نام گرفت و امام خمینی (س) در این باره فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

4-هفتم خردادماه 1359 نیز در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد شکل گیری یکی از قوای مهم کشور و افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی است ،ودر این روز با افتتاح مجلس یعنی مظهر خواست و اراده ملت شاهد تحول عظیم و پیشرفت هرچه بیشتر نهادهای مردمی در کشور و ایجاد قوانین و ساز و کارهای استقرار سریع تر نظام می باشیم.

5-چهاردهم خردادماه 1368 روزی است که در حافظه ملت ایران به عنوان تلخ ترین و غمبارترین دوران انقلاب ثبت شده است ،روزی که شاهد ارتحال جانگداز و عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ، حضرت امام خمینی(س) بودیم .حادثه ای که نه تنها ملت ایران را داغدار و عزادار نمود بلکه آزادگان و ارادتمندان به آن بزرگمرد در سراسر جهان را نیز در حزن و ماتم جانکاهی فرو برد.

6- پانزدهم خردادماه1342 شاهد خروش حق طلبانه ملت ایران و جنایت هولناک رژیم پهلوی و کشتار مردم آزاده کشورمان بودیم ،قیام پانزدهم خرداد 1342، قیامی کاملاً مردمی بود و تکیه گاهی جز مردم رنج دیده و مظلوم ایران نداشت، این روز نیز در یاد ملت ایران به عنوان روز عزای عمومی گرامی داشته می شود.

7-در روزهای پایانی خردادماه هم دو حادثه تلخ دیگر بیش از سایر وقایع جلب نظر می کنند در 29 خرداد درگذشت معلم بزرگ دکتر علی شریعتی اتفاق افتاد و در آخرین روز خرداد نیز شهید دکتر مصطفی چمران نماینده امام در شورای عالی دفاع در جبهه های نبرد و در منطقه دهلاویه به درجه رفیع شهادت نائل آمدأ روحشان شاد

خرداد همچنان در تاریخ انقلاب اسلامی جاودان و پر خاطره خواهد ماند. 


یک نامه و صدها سؤال

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/2/25 5:0 صبح

نامه رئیس جمهور کشورمان به جورج بوش دارای بازتابهای متعدد و متفاوتی در سراسر جهان بوده است،به گونه ای که سردمداران حکومتی آمریکا را دچار تزلزل و اختلاف شدیدی نموده و افق تازه ای را فراروی ملت بزرگ ایران پدید آورده است.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم تبلیغات سنگین رسانه های وابسته غربی همواره دارای جایگاه ویژه ای در افکار عمومی جهان به خصوص در بین ملل محروم و ستمدیده جهان بوده است.استقامت و پایمردی مسؤلان ارشد نظام و مقاومت شجاعانه مردم بزرگ ایران در برابر یاوه گوئی ها و زیاده خواهی های قدرتهای زورگوی جهان به عنوان الگوی زیبائی از آزادگی مردم ایران در جهان به نمایش درآمده است.

حضور رؤسای جمهور و نمایندگان سیاسی فرهنگی کشورمان در هر دوره و در اکثر نقاط دنیا همواره با استقبال فراوان و تحسین گسترده ملتهای آزادیخواه جهان همراه بوده است به طوری که این اقبال عمومی در مورد دولتمردان دیگر کشوره کمتر دیده شده است ، زیرا حاکمان اکثر کشورها خود را کمتر درگیر مبارزه با سلطه طلبی ها و زیاده خواهی های قدرت های زورگو نموده اند و بیشتر دنبال عافیت طلبی و آسایش ظاهری خود بوده اند و این مساله از چشمان تیزبین مردم کشورشان پنهان نمانده است.

از روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان و با درایت و دستورات اکید رهبر بزرگ انقلاب مبنی بر  ساده زیستی و ارزش دادن به مردم محروم ایران و جهان، این حرکت به عنوان نمونه زیبائی از حکومت داری و مردم سالاری دینی در بین ملل آزادیخواه جهان پذیرفته شد به گونه ای که امروزه مردم سراسر جهان مقاومت مردم ایران در برابر رژیم های متجاوز جهان را مورد ستایش و تمجید قرار داده و از آن الگو گرفته اند.

نامه اخیر رئیس جمهور کشورمان به رئیس جمهور آمریکا نیز گذشته از محتوا و سؤالات اساسی و جدیی که فراروی افکار عمومی جهان و ذهن جویای بشریت قرار داده است از این منظر که نامه ای از طرف ملت مقاوم ایران خطاب به رئیس جمهور زورگوی آمریکا و نماد سلطه طلبی جهان می باشد حائز اهمیت است و همه مردم جهان منتظرند تا در دنیای آزاد فعلی و در سیطره و اقتدار رسانه ای آمریکا ، جواب جورج بوش و سردمداران آن کشور  نسبت به این نامه اخلاقی تاریخی را هر چه زودتر بشنوند.

اعلام عدم جواب رسمی به این نامه از طرف آمریکا  سؤال بزرگ دیگری را در اذهان عمومی جهانیان به وجود آورده است که: آیا سردمداران آمریکا باز هم با یک اقدام غیر منتظره ملت رشید ایران ،غافلگیر شده اند و برای پیدا کردن جوابی قانع کننده عاجز مانده اند؟

آری هنوز هم بایستی منتظر ماند و سردرگمی و خواری بیشتر آنها را به نظاره نشست. بایستی صبر کرد و شاهد تحقق وعده الهی بود و زمین را در دست صالحان و موحدان دید، که الیس الصبح بقریب .......


جایگاه علم

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/2/16 8:40 عصر

Persepolis view

هر روز با گذشت زمان، قافله بشری راههای تازه و دریچه های جدیدی  از علم و دانش رابر روی خود و سایر موجودات می گشاید.

اما این حرکت شتابان و سیر صعودی آنچنان که باید زندگی او را متحول نکرده و در راه رسیدن به مقصود نهائی زیاد او را کمک نمی کند.

هزاران سال قبل نیز آدمی با قدرت شگفت انگیزش کارهایی به انجام رسانده که هر بیننده ای را به تعجب و تحسین وا می دارد. راستی چه قدرت و دانشی اینچنین زیبا سنگها را در آثاری چون تخت جمشید و اهرام مصر و ...تراش داده و آنان را با چیرگی هرچه تمامتر  در کنار همدیگر قرار داده است؟

گاهی با خود اندیشیده اید معماری جاویدان این سرزمین و زیبائی ها و عظمت خیره کننده گذشته های دور این مرز و بوم مدیون دستان چیره دست و فکر خلاق کدام معمار پرذوق و اندیشه والای کدام مهندس پر تلاش بوده است؟!

چرا با گذشت قرنهای متمادی و پیشرفت روزافزون دانش و تکنولوژی دیگر امکان خلق چنین آثاری به راحتی امکان پذیر نمی باشد؟

چرا علیرغم بهبود فراوان امکانات و دسترسی بسیار آسان پویندگان دانش به انواع اطلاعات دیگر کمتر شاهد حضور ستارگان درخشان علم و دانش در رشته هائی نظیر ادبیات و شعر ،پزشکی ، ریاضیات فقه و حقوق و فلسفه و ... می باشیم؟

چرا دیگر کمتر کسانی چون سعدی و حافظ و ابو علی سینا و رازی یا شهید مطهری و علامه طباطبائی و هزاران چهره پر فروغ دیگر در جامعه ما ظهور می یابند؟

مگر نه این است که آنانی که در زیر نور شمع و شعاع قمر و با کمترین امکانات به دنبال علم و دانش رفته اند به سرچشمه های زلال و کرانه های بی انتهائی  دست یافته اند که دیگران از رسیدن به آن عاجزند؟ وآنانی که تنها با توکل بر ذات اقدسش به سوی او رفته اند در سایه اتصال به آن بی انتهای جاودانه به جاودانگی رسیده اند و دیگران در زرق و برق های مادی این مسیر گم شده اند؟ 

چرا با افزایش روز افزون امکانات مادی  در حوزه ها و دانشگاهها و سایر مراکز علمی هرروزه شاهد افت جایگاه علمی این مراکز و سیطره بیشتر روحیه خمودی و کاهش انگیزه های علمی می باشیم ؟ راستی ریشه اصلی این ضعف و پسرفت در چیست؟ بیائیم از همین امروز به فکر چاره کار باشیم که فردا دیگر دیر است.


شیراز

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/2/5 10:11 صبح

شیراز را به جهانیان بشناسانیم

 شیراز

Provincial Capital of Fars. Altitude 1,600 meters, 500 km S of Esfahan (935 km from Tehran) on a good road. 300 km N-E of Bushehr on a good road in course of completion. 600 km E of Abadan on road in process of being restored. International airport and link-up with Iran Air Internal airline.

An eight-kilometer-long motorway links the airport to the outskirts of the town, eight uninterrupted kilometers of rose-garden, aptly announcing Shiraz, the "City of roses and poets".


"Darvazeh Korean (Entrance to Shiraz)"

Parks with magnificent trees are one of the town"s attractions. Long wide shady avenues lead from one side to the city other. They are an incitement to leisurely wanderings during siesta time. Exemplary modern achievements, including remarkable hotels and very striking university buildings are conducive to a pleasant stay. Because of the city"s altitude (1,600 meters) the climate is extremely pleasant. It is very mild in winter and not too hot in summer. Nearby Persepolis and the international fame of its annual art festival have confirmed Shiraz as a tourist center. The Bagh-e Eram, in Shiraz, famous for its gardens, is a typical late Qajar palace, now donated to Shiraz University.


"Bagh-e Eram"


Shiraz, Naranjistan, 19th century. This very beautiful house and garden which originally belonged to the Ghavam family now been restored to become the home of the Asia Institute. A fine painted title frieze borders the roof, while the facade has a dado of carved stone slabs. The high central porch fronts a room lined with mirror mosaic, and the garden has been restored to an original design.


"Asia Institute"


This gives the capital of the Fars region a new dimension, but does not prevent its inhabitants from demonstrating a touching devotion for their leading poets, Hafez and Saadi. Saadi died in 1291 at the age of 100. He asked for the following inscription on his tomb:
"From the tomb of Saadi, son of Shiraz - The perfume of love escapes - Thou shalt smell it still one thousand years after his death."
The many Iranians who come to visit these gardens of rest briefly place two fingers on the flag-stone of their favorite poet as a gesture of tribute.


"Saadi"s Tomb"


Hafez lived in Shiraz from 1300 to 1389. His verses are well-known to all Iranians and, six centuries later, have still value as aphorisms. His extraordinary popularity is due to his simple, and frequently discursive language, rid of any affection and to the use he makes of familiar images and of proverbial expressions. Iranians feel that his best poetry is the "Ghazal" engraved on his tomb. The Ghazal is a six to fifteen verse composition in which the verses are linked together by a unity of inspiration and of symbolism rather than by a logical sequence of ideas. Here are a few verses:
Sit near my tomb, and bring wine and music - Feeling thy presence, I shall come out of my sepulchre - Rise, softly moving creature, and let me contemplate thy beauty.


"Hafez-e Shirazi"


The populous quarters in the center of the city are busy trading areas. The picturesque quality of the Iranian bazzar is enhanced here by the presence of nomads or semi-nomad elements belonging to southern Iranian tribes, including the Qashqais recognizable by the women"s brightly colored dresses. The open space of a large esplande to the south of the bazzar gives one a chance to appreciate from a sufficient distance the elegance or at least the originality of pear-shaped domes above a high tambour covering two mosque mausoleums: The Shah Shiragh and Seyed Mir Mohammad Imamzadehs. The facades of the two buildings are not shaped like those of traditional ivans. It is a portico supported by light columns in the style of houses in Shiraz.


"Shah Shiragh Mausoleum "


Near the Bazaar-e Vakil, Masjed-e Vakil, the Regent"s Mosque is especially famous for its large prayer hall (75 meters long, 36 meters wide) covered with small cupolas resting on forty-eight twisted columns cut out of one single block of stone.


"Masjed-e Vakil"


Several other religious edifices are worthy of interest. The Old Friday Mosque has in the middle of its courtyard, a building found in no other sanctuary: The Khoda Khane - "House of God" - a square building (which reportedly) imitates the Kaaba in Mecca and where the mosque"s Korans are kept.


"Khoda Khane - House of God"

 

   1   2      >