سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سردرد

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/4/6 1:54 عصر

http://asiry.blogfa.com/

سردرد یکی از شایعترین شکایات و بیماری ها  در جامعه می باشد و تقریبا فردی یافت نمی شود که آن را تجربه نکرده باشد. اغلب این سردردها مسئله جدی را به همراه ندارند و بیشتر به دنبال استرس و اظطراب، خستگی، گرسنگی و یا مصرف بعضی از غذاها، و یا قرار گرفتن در شرایط نامساعد ایجاد می گردند.

اگرچه بسیاری اعتقاد دارند که سردردها بیشتر در اثر وجود مشکلات چشمی به وجود می آیند، اما واقعیت این است که بیشتر اینگونه سردردها منشاء دیگری دارند و کارهای طولانی مدت چشمی مانند مطالعه کمتر عامل ایجاد سردرد بوده و ممکن است فقط میزان وقوع و یا شدت آن را بیشتر کنند.

یکی از شایعترین انواع سردردها، سردرد عصبی(تنشی) می باشد که غالبا در ناحیه پیشانی، شقیقه ها، اطراف و پشت چشم، و حتی ناحیه گردن حس می شود. این نوع سردرد ناشی از تغییرات نامناسب و موقت در شرایط زیستی روزانه انسان به وجود می آید فعالیت  در شرایط پر استرس، کار کردن و یا رفت و آمد در محیطهای با آلودگی بالای هوا، کارکردن در محیط با نور نامناسب، کار کردن و یا رفت و آمد در محیطهای با آلودگی صوتی، گرسنگی، مصرف نکردن موقت بعضی از موادیکه فرد به آن عادت دارد مثل چای و قهوه، خوابیدن در شرایط نامساعد مثلا خواب در محیطهای پر سر و صدا، اضطراب و ایجاد انقباض و فشار بیش از حد در ناحیه فک و دندانها، و حتی جوییدن آدامس به مدت طولانی می تواند از دلایل این نوع سردرد باشد. طبعا در اینگونه شرایط، کار چشمی می تواند از عوامل تشدید کننده سردرد باشد، و نه علت ایجاد آن. این نوع سردردها غالبا گذرا هستند و به خوبی به داروهای مسکن معمولی جواب داده و بهبود می یابند، اما حذف عوامل ایجاد کننده و یا بهبود شرایط زیستی مهمترین نقش را در کاهش دفعات بروز این نوع سردردهای عصبی خواهد داشت. در این گونه سردردها، خود فرد به مراتب بهتر از هر پزشکی قادر خواهد بود علت ایجاد کننده سردرد خود را پیدا کند که در این صورت با اجتناب از آن، مهمترین قدم را در درمان و پیشگیری برداشته است.

میگرن نوع دیگری از سردرد می باشد که تقریبا از هر ده نفر یک نفر به آن گرفتار می شوند. این نوع سردرد در خانم ها شایعتر از آقایان می باشد و می تواند جنبه ارثی نیز داشته باشد. از مشخصات این گونه سردردها  می توان از درد های ضربان دار، یکطرفه، همراه با تهوع و استفراغ، و داشتن حساسیت به نور و صدا و حتی بو را نام برد. بعضی از عوامل می توانند سبب شروع حمله میگرن شوند که از آن جمله می توان از مصرف بعضی از خوراکیها مثل  پنیر کهنه یا غذاهای نیتریت دار مانند سوسیس نام برد. همچنین تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه خانم ها و یا بارداری، اظطراب و استرسها و هیجانات روحی، تغییرات محیطی مانند نور و یا تغییر دمای محیط از دیگر عوامل شروع کننده حملات میگرن محسوب می گردند. افراد با سردردهای میگرنی باید با نظر پزشکان متخصص مغز و اعصاب و بر اساس شدت و تعداد حملات میگرن، تحت درمانها لازم برای کنترل سردرد و یا پیشگیری از وقوع سردرد قرار بگیرند.

با حفظ آرامش و رعایت توصیه های پزشکی شدت و میزان سردرد خود را کاهش دهیم.


آزمون مغزی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/4/3 2:59 عصر

10270de8.gif

شاید برای بار اول از دیدن این تصویر تعجب کنید!

در این تصویر شما در نگاه اول متوجه نقطه های صورتی رنگی می شوید که با حالت خاموش و روشن شدن به دنبال هم می چرخند، ولی اگر قدری بیشتر دقت کنید و مدت زمان بیشتری روی علامت بعلاوه وسط متمرکز شوید متوجه خواهید شد که نقاط بنفش رنک متحرک ساکن شده و تنها یک نقطه سبز رنگ در حال گردش بر روی آنها دیده می شود.

اگر بتوانیم به خوبی این مراحل را تشخیص دهیم نشان از سلامت کار مغز ما دارد و در صورت اختلال در کار مغز این مراحل قابل تشخیص نمی باشند.

خرجی ندارد شما هم امتحان کنید.!!


حوادث جاده ای

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/3/23 11:49 صبح

در حال حاضر سوانح رانندگی اصلی ترین عامل مرگ زودرس و از دست رفتن عمر مفید جامعه در ایران است و حدود سی درصد مرگ و میر در گروه سنی 15تا 45 سال کشور که از نیروهای فعال و تولید کننده در جامعه می باشند،مربوط به قربانیان سوانح رانندگی است.  سازمان بهداشت جهانی در گزارشی سهم قربانیان سوانح رانندگی در جهان را دو درصد از مجموع فوتی ها عنوان کرده، در حالی که این رقم در ایران ده درصد می باشد.هم اکنون تصادفات جاده ای در ایران بیش از بیست برابر کشورهای صنعتی و پنج برابر کشورهایی چون مصر و ترکیه است.

در بین عوامل مؤثر بر حوادث ترافیکی عامل انسانی و عدم رعایت قوانین دارای سهم و تاثیر بیشتری بوده و بیش از 75 درصد موارد را به خود اختصاص می دهند در حالی که عوامل جاده ای و وسیله نقلیه در رده های بعدی خطر جای می گیرند.افزایش تصاعدی تولید وسایل نقلیه نیز دارای نقش ویژه و تاثیر به سزایی در افزایش موارد تصادف می باشد.

در کشور ما هر ساله بیش از بیست وهشت هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از ده برابر آن سلامت خود را از دست می دهند حدود  یک میلیون و 200 هزار سال عمر در اثر حوادث ترافیکی دست می‌رود، این میزان معادل 6 هزار میلیارد تومان و برابر 5 درصد تولید ناخالص ملی  است در حالی که متوسط جهانی آن یک تا دو درصد تولید ناخالص کشورها می باشد

در کشور ما 25 درصد از مصدومان ترافیکی موتورسواران هستند و متوسط سن در این حوادث بین بیست و پنج تا سی و پنج سال می باشد سالیانه یک میلیون و 300 هزار نفر در دنیا جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند که 90 درصد آن مربوط به منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقاست و ایران نیز به جهت جوان بودن جمعیت، دارای سهم بیشتری از این خسارت می باشد. 

بیاییم باآشنا نمودن کودکان و نسل آینده با قوانین و رعایت درست آن از این همه خسارت مادی و معنوی در کشور پیشگیری کنیم


ریزش مو

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/3/16 3:7 عصر

ریزش مو یکی از مشکلات مهم کلیه افراد در جوامع مختلف بوده و دارای علتهای فراوانی است که از آن جمله می توان به موارد ارثی ، هورمونى ، تغذیه اى ،اعصاب و روان ، مصرف دارو ،سایر بیماری ها ، اعمال جراحی و حاملگی اشاره کرد.
 طاسی سر که بیشتر در مردان دیده می شود نوعی ریزش مو در قسمت جلوی سر  و پیشانی  می باشد که معمولاْ ادامه یافته و تا وسط سر پیش می رود .

 سوء تغذیه چه به صورت عدم دسترسی به انواع  مواد غذائی و چه به صورت رژیم غذائی خاص جهت کاهش وزن و غیره یکی از علتهای ریزش مو می باشد ; کمبود تغذیه ای به خصوص فقر پروتئین,  و کمبود انواع ویتامین ها و املاح همچون ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های گروه بی و کلسیم و منیزیم از علل مهم ریزش مو بوده و به راحتی قابل پیشگیری و درمان می باشند.
ِِِِِِشــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن در بدن می باشد ، که با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا مکمل آهن این مشکل بر طرف می گردد .
 وجود استرس ( فشار روحی و روانی) ، و افسردگی ها می توانند از علل مهم  ریزش مو در افراد باشد. مثلا" استرس قبل از امتحان و یا افسردگی در جوانان که امروزه بطور فراوان دیده می شود باعث افزایش ریزش مو در این گروه ها شده است.
 از علل دیگر ریزش مو می توان به مصرف انواع داروها و شامپوها اشاره نمود .افرادی که دارای بیماری موضعی پوستی در قسمت سر باشند و یا بیماری پوستی وسیع در این ناحیه دارند نیز می توانند ریزش مو داشته باشند .

برخی اعمال جراحی و حاملگی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند در این افراد با برطرف شدن بیماری یا زایمان ریزش مو نیز برطرف می گردد .

مهمترین کار در پیشگیری از ریزش مو رعایت یک رژیم غذایی مناسب شامل انواع گروه های غذایی و پرهیز از اضطراب و استرس می باشد.


به یاد روح خدا

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/3/12 3:2 عصر

هیجده سال  از ارتحال ملکوتی و عروج جانسوز معمار بزرگ انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (س)می گذرد , ولی او همواره زنده است و قلم و بیان شیوای وی به گوشها و چشم ها آشنا و نام و یاد و کلام او هر لحظه در سراسر گیتی طنین انداز است و همه باور داریم که :« الناس موتی و اهل العلم احیا »و این قاعده مسلم تاریخ است .

 یاد و خاطره آن حضرت در دلها زنده و سخنان دلنشینش چراغ هدایت  مشتاقان وزینت راه رهروان است .بارگاه ملکوتی او  و مرقد شریفش محل دیدار و قرارگاه پیمان مجدد مسئولان بلندپایه نظام  و مردم عادی و با صفای ایران است ،آنانی که هنوز هم به یاد او و شجاعت و استقامت وصف ناپذیرش در برابر قدرتهای سلطه جوی جهانی قد علم کرده و پایمردیشان زبانزد ملت های آزاده جهان است .

 امام خمینی (ره ) یادگاری از دودمان نبوی , عصاره زیبای شجره طیبه علوی و فاطمی و میوه باغ دل انگیز موسوی بود و این انتساب در کنار علم و عمل ،شجاعت بی نظیر و عرفان و عقیده و عدالتخواهی او  درخشش ویژه ای  دارد.

 او  یگانه دوران و شخصیت بی بدیل عصر ماست , انسانی متکی به خدای خود ، عالمی متبحر ، فقیهی خداترس  ،مقاومی بی بدیل ،خویشتن داری بی نظیر , عابدی شایسته و متعهدی کم نظیر بود. این صفات را در زندگی دوران کودکی و میان سالی و در دوران خطیر مرجعیت و رهبری وی به وضوح می توان به وضوح یافت ،ا و کسی بود که هرگز در سخت ترین وقایع و حوادث از هیچ قدرتی نهراسید و به زانو در نیامد. 

حضور صادقانه در میان مردم و مردمی بودن در بیان و قلم و رفتار و تصمیم گیری و هنگام مواجه شدن با مشکلات در رفتارش موج می زد ،و احترام واقعی به مردم  از ویژگیهای والای پیر جماران و امام شب زنده داران بود , او خود را خادم مردم می دانست و می فرمود : « اگر به من خدمتگذار بگویند بهتر از این است که رهبر بگویند»و  در وصیت نامه خود نیز از مردم عذر تقصیر در کوتاهی ها را خواست و حلالیت طلبید.

اینک پس از گذشت حدود18 سال و در آستانه سالگرد عروج ملکوتی آن بزرگمرد دوباره با آرمان های بلند و اندیشه الهی آن عبد صالح خدا پیمان می بندیم که با همه توان وحتی نثار جان خویش از میراث گرانبهایش پاسداری نموده و گوش به فرمان خلف صالش مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای خواهیم بود تا ان شاءالله به زودی این انقلاب را به صاحب اصلی و حافظ این انقلاب حضرت ولی عصر (عج) بسپاریم.

 روحش شاد و یادش ابدی باد.


حاملگی ناخواسته

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/3/7 8:10 صبح

 

 حاملگی های ناخواسته یکی از مشکلات بهداشتی و اجتمــاعـــــی در زمینه اجرای برنامه هـــای تنظیم خانواده می باشد، به طوری که هر ساله حدود 200 میلیون حاملگی در سراسر جهان روی می دهد که تقریبا یک سوم آنها ناخواسته است. 
  از این تعداد حدود 50 میلیون مورد از حاملگی های ناخواسته منجر به سقط می شود که 20 میلیون از این سقط ها غیر بهداشتی و خطرناک است.
 اکثریت حاملگی های ناخواسته  در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد که روزانه باعث مرگ حداقل 200 مادر می شود.
13 درصد کل مرگ مادران به دلیل عوارض حاملگی در سراسر جهان به علت سقـــط غیرایمـــــن روی می دهد.وسالانه صدها هزار معلولیت و ناتوانی برای مادران که از خطر مرگ نجـــات یافته اند پیش می آید.
    در کشور ما نیز علی رغم دسترسی آسان به مسایل پیشگیری از حاملگی هر ساله دهها هزار حاملگـــی ناخواسته اتفــاق می افتد، به طوری که بر اســاس اطلاعات به دست آمده
در ســال 79، حاملگی های ناخواسته در مناطق شهری کشور 8/24 درصد بوده است .
     نتــایج یک بررسی نشــان می دهد که 7/18 درصد حاملگی های ناخواسته همزمان با استفــــــاده از روش های پیشگیری از بارداری بوده است. 
   
بنابراین با برنامه ریزی صحیح و اصلاح روش ها و یا استفــاده از روش های مطمئن می توان درصد زیادی از حاملگی های ناخواسته را کاهش داد.
    علل حاملگی های ناخواسته
    حاملگی های ناخواسته به دلایل مختلف پیش می آیند ولی علت عمـده آن عدم استفاده از وسایل پیشگیری و یا مصرف نادرست و شکست این روش هاست.
 انتظارات اجتماعی و فشارهایی که تعیین کننده نیاز زنان است موجب می شود زنان نتوانند به تنهایی از حاملگی های ناخواسته جلوگیری کنند.
 تحریم های  اجتماعی، نابرابری بین حقوق اجتماعی زن و مرد، مخالفت همسران، عدم دسترسی به روش های متنوع پیشگیری از بارداری موجبات عدم امکان استفاده از وسایـل پیشگیری را فراهم می کند.
استفاده کم مردان از وسایل پیشگیری از حاملگی
 برنامه ریزی
ناکافی، کم رنگ بودن نقش مشاوره؛ گاهی سبب می شود که روش های توصیه شده با شرایط فرد سازگاری نداشته و موجب عدم استفاده از روش ها گردد.
 نداشتن مهارت کافی کارکنان بهداشتی باعث ایجاد مشکلات و سلب اعتماد افراد در استفاده از روشهای پیشگیری می گردد.
    حاملگی های ناخواسته اغلب به علت عدم استفاده از وسایل پیشگیــــری و یا شکست در روشهای پیشگیری است.
    با توجه به اهمیت بهداشتی حاملگی های ناخواسته نکات زیر باید مـــــــورد توجه برنامه ریزان و ارایه دهندگان خدمات تنظیم خانواده قرار گیرد:
 روش طبیعی از جمله روش هایی است که به خصوص در شهرها بسیار رایج بوده و در مجموع حدود 18 درصد از زوج ها برای جلوگیری از حاملگی از این روش استفاده می کنند، لازم است با مشاوره و راهنمایی این زوج ها را به استفـــاده از روش های مطمئن تشویق نمود.
 ‌استفاده صحیح زوج ها از وسایل پیشگیری از حاملگی مثل قرص و کاندوم که از اهمیت خاصــــی برخوردار می باشد.
 بالا بردن سطح آگاهی و مهارتکارکنان بهداشتی در زمینه راهنمایی و مشاوره صحیح با زوج ها.
 بهبود درصد استفاده کنندگان از روش های پیشگیری به منظور:
1 ـ افزایــش پوشش روش هایی که فرد مصرف کننده در آن دخالت ندارند، مثل روش های توبکتومی، وازکتومی،آمپولهی
تزریقی و دستگاه داخل رحمی

2 ـ کاهــش مصــرف روش هایی که با دخالت فرد مصرف کننده میزان شکست آن افزایش می یابد، مانند انواع قرص ها 
3 ـ کاهش مصـــرف روش هایی که شکست بالایی دارند، مثل کاندوم و روش طبیعی.
 توجــــه خاص به خانم های 15 تا 49 ساله ای که دارای یکی از شرایط ذیل باشند و تشویق آنان جهت استفاده از روش های پیشگیری از حاملگی:
ا
لف-  خانم های 15 تا 49 ساله همسرداری که حاملگی اخیرشان ناخواسته بوده و قبل از حاملگی اخیر از هیچ روش پیشگیری از بارداری استفاده نکرده بودند.
 ب-خانم های 15 تا 49 ساله
همسرداری که در حال حاضر فرزند نمی خواهند و علی رغم این مسأله از هیچ روش پیشگیری استفــــاده نمی کنند.
    شایان ذکر است که هنوز در کشور ما تعداد قابل توجهی از خانواده ها از برنامه های تنظیم خانواده استفاده نمی کنند. لازم است بـــا انجــــام تحقیق این گروهها را همــراه با شرایط جغرافیایی اجتماعی وفرهنگی آنها شناســـایی کــــرد و با برنامه ریزی های دقیق و اختصاصی امکان استفاده از خدمات را برای آنها فراهم نمود.
    بدین ترتیب می توان امیدوار بود که با آموزش های وسیع و همه جانبه، به خصوص آموزشکارکنان شاغل در برنامه و توجه خاص به مسأله مشاوره، کیفیت برنامه ها اصلاح شود تا هم استقبال و اعتماد مردم به برنامه تنظیم خانواده افزایش یابد و هم میزان های باروری کشوری بهبود پذیرد.
    نکته پایانی این که به دلیل جوان بودن جمعیت بایستی همواره نگران بالا رفتن موالید کشور در سال های آینده باشیم و باید با در نظر گرفتن شؤون فرهنگی ، مسایل مربوط به جمعیت و روش های تنظیم خانواده به سطوح مدارس و قبل از ازدواج آموزش داده شود تا این نگرانی کاهش یابد.


قلیان کشیدن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/3/1 1:11 عصر

 

مصرف مواد دخانی در حال حاضر یکی از مشکلات بزرگ جهان و منشاء بسیاری از بیماری ها بوده ودارای اثرات جسمی و روحی فراوانی است.

علیرغم تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در سال گذشته توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از طرف دولت متاسفانه همچنان شاهد مصرف روزافزون مواد دخانی در کشور می باشیم.

در این میان نکته ای که بیش از همه بایستی مد نظر قرار گیرد مصرف قلیان های معطر و میوه ای در بین جوانان است که روز به روز تعداد آنان بیشتر شده و علاوه بر مصرف دختران و پسران در گوشه و کنار کشور نیز گسترده تر می شود.واین در حالی است که به اعتقاد اکثر کارشناسان و بر اساس مطالعات مختلف انجام شده میزان تاثیرات سوء و عوارض مصرف قلیان به مراتب بیش از مصرف سیگار می باشد.

کشیدن قلیان می تواند باعث:افسردگی،رنگ پریدگی،سردرد،سرگیجه،اختلالات گوارشی،بروز ناراحتی های قلبی و عروقی وزمینه سازی ابتلا به انواع سرطان ها گردد.

اطلاع رسانی مناسب به عموم مردم و ایجاد امکانات مناسب جهت اوقات فراغت جوانان می تواند تاثیر به سزایی در پیشگری از مصرف انواع مواد دخانی داشته باشد.به امید داشتن دنیایی بدون دود

http://asir.parsiblog.com/-63797.htm


   1   2   3      >