سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرماخوردگی در کودکان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/7/23 7:42 صبح

 پیشگیری از عفونتهای تنفسی و سرماخوردگی در کودکان

با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا همه ساله شاهد بروز و افزایش بیماریهای تنفسی نظیر سرماخوردگی در همه افراد به خصوص کودکان می باشیم که توجه به بعضی از توصیه ها می تواند در پیشگیری از آنها موثر باشد به تعدی از این موارد جهت پیشگیری از ابتلای کودکان به سرماخوردگی در کودکان اشاره می شود.
1: شیرمادر:
شیر مادر بخصوص در سال اول زندگی بر سلامت کودکتان بسیار مؤثر است.
   کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، بیشتر از کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، ‌به سرماخوردگی و سینه پهلو مبتلا می‌شوند.
2: تغذیه مناسب کودک
3: ویتامینهایی نظیر« ث و آ» که در میوه‌ها و سبزیجات مثل: پرتقال، کدوحلوایی، هویج و گوجه‌فرنگی وجود دارد خطر سینه پهلو را کمتر می‌کند
پدر و مادر عزیز!
   تغذیه کودک شما، مهمترین اصل در درمان بیماری اوست.
4: واکسیناسیون کودک:
   واکسیناسیون کودک بر علیه سیاه‌سرفه، سرخک و دیفتری، آنها را در برابر این بیماریهای خطرناک محافظت می‌کند. 
   توجه داشته باشیم واکسیناسیون کودک ما باید در سال اول زندگی کامل شود.
5: در خانواده‌های پرجمعیت افراد خانواده در یک اتاق به سر می‌برند جهت پیشگیری از انتشار سرماخوردگی بهتر است فرد مبتلا را از دیگران جدا کنیم.
6: افراد بزرگسال در دوران بیماری از تماس با کودکان به خصوص نوزادان خودداری نمایند تا بیماریشان به آنها منتقل نگردد.
پدر و مادر عزیز!
کودک سرماخورده ما به استراحت، غذا و مایعات کافی نیازمند است نه به داروی اضافی
مراقبتهای در منزل برای کودک مبتلا به سرماخوردگی
استراحت به اندازه کافی،‌ بیماری کودک را سریعتر بهبود می بخشد.
کودکان بیمار را (به خصوص نوزادان و شیرخواران) در محلی گرم و پوشیده نگهداریم.
چون کودکان مبتلا به سرماخوردگی نیاز به هوای پاک دارد دود سیگار و هر دود دیگر برای کودک مضر است. بنابراین باید از کشیدن سیگار در داخل منزل مخصوصاً اتاقی که کودک بیمار در آن استراحت می‌کند خودداری کنیم.
با باز کردن متناوب پنجره‌ها،‌ هوای اتاق را تازه نگهداریم اما نباید کودک را در برابر باد مستقیم قرار داد.
توجه داشته باشیم نباید کودک تب‌دار را در هوای بسیار گرم و زیر پتو نگهداشت چون از پایین آمدن تب وی جلوگیری می‌کند.
اگر هوای اتاقی که کودک بیمار در آن قرار دارد مرطوب باشد از شدت سرفه کم می‌شود و تنفس کودک راحت‌تر می گردد.
توجه داشته باشیم به وسیله جوشاندن آب هوای اتاق را مرطوب نمائید اما آب را در دسترس کودکان قرار  ندهید تا خطر سوختگی وجود نداشته باشد.
تغذیه کودک مبتلا به سرماخوردگی
   معمولاً کودکان در دوران بیماری کم‌اشتها می‌شوند، بعلاوه بعلت تب، مقدار زیادی از انرژی بدن در زمان عرق کردن از دست می‌رود. یکی از مهمترین دلایل اشکال در رشد کودکان همین دوره‌‌های بی‌اشتهایی است.
پدر و مادر عزیز!
در صورت داشتن علایمی نظیر،آب ریزش بینی، سرفه و تب خفیفدر کودک نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد.
بنابراین :
در طول دوره بیماری و حداقل دو هفته پس از آن تعداد دفعات تغذیه کودک را افزایش دهیم.
برای آسانتر غذا خوردن کودک، بهتر است از غذاهای آبکی مثل سوپ، آش و فرنی که احتیاج به جویدن ندارد. استفاده شود. به غذای کودک کمی روغن نباتی یا کره اضافه کنیم تا انرژی بیشتری داشته باشد.
در کودکان کوچکتر از شش ماه تنها شیر مادر کافی است. دفعات شیر دادن را افزایش دهیم.
به کودک مایعات فراوان مانند آب، شیر، آب میوه و چای کمرنگ بدهیم. اینکار ترشحات سینه را رقیق کرده و بهبودی را سریعتر می‌کند.
پدر و مادر عزیز!
کودک سرماخورده به آنتی‌بیوتیک خاصینظیر پنی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک های خوراکی  نیاز ندارد.به پزشک خود برای نوشتن آنها اصرار نکنیم
توجه!
« در موارد زیر حتماً کودک را نزد پرشک ببریم»
بی‌حالی و  خواب‌آلودگی کودک
نفس‌نفس زدن یا سخت نفس کشیدن کودک
بی‌اشتهائی شدید و کودکی که قادر به نوشیدن نباشد.
حال کودک نسبت به قبل بدتر شده باشد.
در صورت داشتن هرگونه سئوال به پزشک کودکتان مراجعه کنید.
کودک زیر دو ماه را با هر علامتی از قبیل سرفه، تب،‌ آبریزش . نزد پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی  ببریم.


خال ها فرصت یا تهدید

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/3/31 4:5 عصر

Imagen032

      من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم            چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم

                                                                  (امام خمینی(ره)
دستی که گاه خنده بر آن خال می‌بری             ای شـوخ سنـگـــدل دلم ازحال میبری

(شهریار)
لب شیرین تو هم قوت بود  هم  یــاقوت        خـــــال   گیرای   تـــو   هم   دام  بود هم دانه
(قصاب کاشی)

                                             زان خال عنبرین نتوان سرسری گذشت    *    هـر   نقطه   زین    صحیفه محل تـــامّل است

                                                                                                                                                      (صائب تبریزی)
خال های پوستی از گذشته های بسیار دور همواره مورد توجه و نظر انسانهای مختلف در دوران های متفاوت بوده است،به گونه ای که در ادبیات فارسی این خال ها دارای جایگاه ویژه و مقام والایی می باشد ولی گاهی با خود اندیشیده ایم که آیااین خال های به ظاهر زیبا دارای ضررهایی نیز می باشند یا خیر؟
خال‌ها ضایعات پوستی مسطح و یا برجسته‌ای هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست هستند، خال‌ها به دو دسته بزرگ مادرزادی و خال‌هایی که به تدریج و طی گذر زمان ایجاد می‌شوند، تقسیم می‌شوند.
 درصد کمی از خال‌های مادرزادی به صورت بالقوه، مستعد خطرناک شدن بوده و در سنین 15 تا 20 سالگی باتوجه به رشد و اندازه آنها می‌توان حدس زد که خطرناک شده اند یا خیر، چرا که هرقدر خال بزرگ‌تر باشد، به میزان خطری که فرد را تهدید می‌کند افزوده می‌شود که می‌توان توسط جراحی و حتی پیوند پوست (حتی در سنین زیر 10 سال) خال های خطرناک را برداشت.بیش از 90 درصد از خال‌هایی که در گذر زمان در صورت و بدن، ظاهر می‌شوند، خطرناک نیستند.
ولی این موضوع به این مفهوم نیست که هر خال غیرمادرزادی را نخواهیم جدی بگیریم، چون دسته کمی از این خال‌ها رو به سوی خطرناک شدن می‌آورند.
خال‌های خطرناک اغلب به نوعی دارای شکلی عجیب و بدون داشتن حاشیه‌ای مشخص یا زوایای تیز  می باشند و رنگ آنها معمولا قرمز و یا سیاه  می باشد. اگر اندازه خال به بیش از10 میلی‌متر تا یک سانتی‌متر برسد، باید به آن توجه کرد و در این میان نباید خال‌هایی که به طور ناگهانی دستخوش تغییر می‌شوند را نادیده گرفت که در این حین، افرادی که در خانواده، زمینه خال‌های بد را دارند، باید بیش از سایرین توجه نمایند.
ملانوم نوعی عارضه در اثر تکثیر بدخیم سلول‌های رنگدانه‌ای پوست است که قابل کنترل نیست و با رشد خود، ضایعه را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کند.و از آنجایی که اکثر مردم کشور ما دارای رنگ پوستی بسیار سفید نمی باشند و میزان تابش آفتاب نیز در حد متعادل است، بهتر است افراد در صورت ایجاد یا تغییر در اندازه و رنگ خال ها با مراجعه به پزشک متخصص جهت معاینه خال خود اقدام کنند و هیچ‌گاه مصرف ضدآفتابها را فراموش نکنند.در هر صورت مواظب خال های خود باشیم.


تابستان وبیماری های اسهالی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/3/26 11:56 صبح

در فصل تابستان شاهد شیوع بیشتر تعدادی از بیماری ها از جمله اختلالات گوارشی و بیماری های اسهالی می باشیم که در این میان به یک مورد مهم یعنی اسهالهای وبایی بیشتر باید توجه نمود.

وبا یک بیماری اسهالی حاد است که می تواند طی چند ساعت موجب از دست رفتن آب و املاح بدن به صورت شدید و پیشرونده شود. شکل شدید وبا یک بیماری کاملاً ترسناک به ویژه در حالت همه‌گیری است. خوشبختانه در حال حاضر با امکان جایگزینی سریع مایعات و املاح وانجام دیگر اقدامات حمایتی می توان تا حدود زیادی عوارض و مرگ و میر ناشی از وبا را کاهش داد.

 وبا به دو صورت کلاسیک یا التور  بروز پیدا می کند. انسان به صورت اتفاقی به این بیماری مبتلا می شود و می تواند ناقلی برای گسترش آن باشد. خوردن آب آلوده با مدفوع انسانی شایعترین راه ابتلا به وباست. خوردن غذاهای آلوده در منزل،‌ رستورانها یا دست فروشان نیز منجر به گسترش این بیماری می شود. در مورد وبا مخزن حیوانی شناخته‌ شده‌ای وجود ندارد. هرچند عوامل عفونی کننده نسبتاً زیاد است ابتلا در افرادی که دارای اسید معده ناکافی می باشند یا آنهایی که از آنتی اسید استفاده می کنند و هنگامی که اسید معده توسط بعضی از غذاها خنثی می شود به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. وبا در مناطق بومی عمدتاً بیماری مخصوص کودکان است اما هنگامی که بیماری وارد یک منطقه می شود بالغین و کودکان را به طور مساوی گرفتار می کند. در اکثر نواحی  بیماری در فصول تابستان و پاییز شایعتر است. عفونت بی علامت نیز در مواردئ زیادی دیده می شود که این افراد می توانند باعث انتقال بیماری به دیگران شوند. در نواحی آلوده کمتر احتمال دارد بچه‌های زیر 2 سال نسبت به بچه‌های بزرگتر دچار بیماری وبای شدید شوند که علت آن شاید بخاطر ایمنی  کسب شده از شیر مادر در این کودکان باشد. از نظر گروههای خونی، گروه O بیشترین خطر و گروه خونی AB کمترین خطر ابتلا به وبا را دارند. با پیشگیری به موقع و درمان سریع و مناسب مرگ و میر در این نوع بیماری کمتر از یک درصد خواهد بود.
بیشترین راه انتقال از طریق آب آلوده است.
بعد از یک دوره نهفته بیماری 24 تا 48 ساعته وبا با شروع ناگهانی به صورت اسهال آبکی بدون درد آغاز می شود که ممکن است سریعاً حجم اسهال افزایش یافته و غالباً به فاصله کوتاهی استفراغ رخ میدهد. در موارد شدید حجم مدفوع در 24 ساعت اول به بیش از 250 میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن میرسد. در صورتی که آب و املاح از دست رفته جایگزین نشود،ممکن است شوک ناشی از کم آبی و مرگ نیز اتفاق بیفتد. مدفوع ظاهر مشخصی به صورت خاکستری رنگ، مختصری کف آلود با رگه‌هایی بلغمی شکل،بدون خون، با بویی که خیلی آزاردهنده نیست دارد. اسهال وبایی اغلب شبیه آب برنج  است. علائم بیمار به موازات کاهش حجم مایعات و املاح بدن تغییر می کنند: در کاهش 3 تا 5 درصد از وزن بدن تشنگی، در کاهش 5 تا 8 درصد افت فشار وضعیتی، ضعف، افزایش ضربان قلب و کاهش چین پوستی و در کاهش بیش از 10 درصد کاهش ادرار، فقدان یا ضعیف بودن نبضها، فرو رفتن چشمها ، پوست چروکیده یا ملاج سر فرورفته در شیرخواران، خواب آلودگی و در نهایت کما  بروز می کند. در صورت درمان به موقع و کافی با آب و املاح عوارض برطرف شده و بیماری طی چند روز بهبود می‌یابد.در این بیماران تب معمولاً وجود ندارد، قبل از اسهال، استفراغ معمولا بدون حالت تهوع روی می دهد. در اکثر بیماران دل پیچه و درد شدید شکم نداریم. گرفتگی عضلات در فرم شدید ایجاد می شود که به علت کاهش پتاسیم بدن  به صورت گرفتگی عضلات ساق پا بروز پیدا می‌کند.
با درمان مناسب عوارض بیماری به راحتی قابل برگشت است. اسهال وبایی خود محدوده شونده است به شرط آنکه کم آبی و عوارض ناشی از آن درمان شود.
مهمترین اقدام درمانی در وبا جایگزینی آب و املاح(نمک ها) است.
مصرف آنتی بیوتیک دوره بیماری را کوتاهتر کرده ،احتمال کم آبی شدید را کم می‌کند و دفع میکرب ها از مدفوع را نیز کاهش می‌دهد بنابراین ممکن است آنتی بیوتیک نیز بنا بر صلاحدید پزشک تجویز گردد ،هرچند برای درمان ضروری نیست. بهترین درمان مصرف مایعات و پودرهای خوراکی او آر اس میباشد.‌شایعترین راه سرایت از طریق آب آلوده، سبزی، میوه یاغذای آلوده می باشد که با کلر زنی آبها می توان تا حدود زیادی از بروز آن جلوگیری نمود.و کلام آخر اینکه:در نحوه شستن و مصرف میوه ها و سبزی های خام دقت بیشتری نماییم


قرمزی چشم

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/2/29 3:25 عصر

من از چشمان خود آموختم رسم محبت را

که هر عضوی به درد آید به جایش دیده می گرید

قرمزی چشم یکی از علائمی است که در موارد زیادی اتفاق افتاده و گاها باعث نگرانی و ناراحتی افراد مبتلا می گردد.قرمزی چشم بیشتر در اثر تجمع  خون در عروق ناحیه صلبیه در زیر ملتحمه می باشد. علل متفاوتی می تواند سبب بروز این وضعیت شود . در صورتی که همزمان با قرمزی چشم ، علایمی مانند درد و یا اختلال در دید هم ایجاد شود ، می تواند نشاندهنده وجود مشکلات جدی باشد که باید پیگیری گردد .
از علل شایع آن می توان به این موارد اشاره کرد: خشکی هوا ، وجود گرد و خاک ، جسم خارجی در چشم ، مواجهه با نور آفتاب ، حساسیت های مختلف ، عفونت و ضربه .و در مواردی حتی زور زدن و سرفه هم می تواند سبب قرمزی چشم شود. التهاب ملتحمه ، التهاب اجزای داخلی چشم ، گلوکوم و زخم قرنیه از موارد مهم قرمزی چشم است که باید پیگیری شود.

ورم ملتحمه اصطلاحی است که برای موارد وجود التهاب در ملتحمه ی چشم استفاده می شود و شایع ترین علت قرمزی چشم است.

سفیدی چشم در اثر وجود پرده نازکی به نام ملتحمه در چشم می باشد که ترشحات مخاطی را برای پوشاندن و نرم کردن سطح چشم تولید می کند. این پرده به طور طبیعی حاوی رگهای فراوان ظریفی است که با بررسی دقیق قابل مشاهده اند و در صورت تحریک یا التهاب ملتحمه، عروق خونی آن مشخص تر می‌شوند و چشم، قرمز به نظر می رسد.

عوامل گوناگونی می توانند سبب ایجاد التهاب در ملتحمه شوند که معمولا در دو دسته عمده جای می گیرند: عفونت ها و تحریکات محیطی.

چون ملتحمه بافت ساده ای است در نتیجه به همه محرک ها به یک گونه پاسخ می دهد و در اثر مواجهه با آنها قرمز می شود. ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه در عفونت ها هستند. برخی ویروس ها که سبب سرماخوردگی و علائمی مثل گلودرد و آب ریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی و ترشح آبکی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممکن است تنها یک چشم را عفونی کنند.

ورم ملتحمه ویروسی تنها با ترشحات آبکی همراه است و یک تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

عفونت های باکتریایی هم می توانند سبب قرمزی چشم  شوند که در این موارد معمولا قرمزی و درد با میزان زیادی ترشح و چرک همراه است. در عفونت های حاد میزان ترشح چرک به حدی زیاد است که مشاوره ی فوری با چشم  پزشک لازم می گردد.

نوعی از قرمزی چشم در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود که در صورت درگیری سایر قسمت های بدن  باید سریعاً به اورژانس چشم مراجعه شود.

چون چشم اندام حساسی است و رعایت بهداشت و سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد هرگونه درد و تغییر رنگ در چشم را جدی گرفته و در صورت تشدید به پزشک مربوطه مراجعه نماییم.


گریه در کودکان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/2/20 3:44 عصر

گریه کردن کودکان یکی از مسائلی است که نه تنها والدین بلکه هر شنونده ای را به شدت آزار داده و دلشان می خواهد هرچه سریع تر بتوانند با یافتن راه حلی او را از مشکل به وجود آمده رهایی داده و آرام نمایند ولی گریه در کودکان همیشه هم در اثر داشتن مشکل جدی نبوده و نشانه حالات و درخواست های متفاوتی از طرف کودکان می تواند باشد

معمولا کودکان در سه ماهه اول زندگی خیلی  بیشتر گریه می‌کنند چون می‌خواهند به ما نشان دهند که به چقدر به وجود و کمک مانیازمندند. تنها راه ساکت‌کردن گریه نوزاد، راضی‌کردن فوری اوست. می توانیم او را بغل کنیم یا به او غذا(شیر) بدهیم . هرچه بیشتر در این سن به نیازهای کودکمان جواب دهیم، بیشتر احساس امنیت می‌کند و آرام‌تر خواهد بود. با بزرگتر شدن آنان وقتی توجه کودکان کم‌کم به محیط جلب شد می‌توانیم برای آرام ‌کردن  با او صحبت کنیم ،برایش  آواز بخوانیم یا با دست‌هایش بازی کنیم.

گریه در بزرگترها معمولا بدین معناست که آنان دچار مشکلی شده و از این جریان غمگین و نگران هستند اما وقتی یک نوزاد گریه می‌کند همیشه نشانه ناراحتی و ناامیدی او از زندگی نیست. وقتی نوزادی گریه می‌کند یعنی گرسنه است، لباسش خیس شده، دلش درد می‌کند یا حتی نیاز به توجه،نوازش ،ویا قرار گرفتن در آغوش ما دارد.

 یک نوزاد وقتی گریه اش ادامه می یابد که ما به نیازهایش پاسخ ندهیم، و گریه تنها راهی است که او می‌تواند با ما گفت‌وگو کند. اگر در این سن به این بهانه که کودکم وابسته و بغلی می‌شود به گریه‌اش پاسخ ندهیم و تنهایش بگذاریم احساس ناامنی خواهد نمود و اعتمادش به ما و حتی خودش سلب می‌شود.

شیر دادن به  کودک او را آرام می‌کند اما اجازه ندهیمدر هر بار گریه کردن کودک ما بخواهد با شیر خوردن و گرفتن سینه مادر آرام شود در این صورت نوزاد مدام شب‌ها برای شیرخوردن مادر را  بیدار خواهد کرد.

از سه ماهگی به بعد به تدریج  کودک کمتر گریه می‌کند. از این پس کودک می‌خواهد با حرکات بدن و جیغ و داد خواسته‌هایش را به مادر بفهماند. گریه‌های شبانه کم‌کم کمتر خواهند شد. و مادر از این به بعد از نوع جیغ کودکش می‌تواند بفهمد که  او گرسنه است، عصبانی است، نیاز به محبت دارد یا می‌خواهد بخوابد. از این پس دیگر لازم نیست به سرعت به سمت کودک برویم. در عوض اگر واقعا جیغ کودکمان از روی درد یا ناراحتی است نبایداز او غافل شویم.

فکر می کنید تا چه اندازه باید گریه کودکمان را تحمل کنیم؟ اغلب والدین حتی پس از یک سالگی اجازه نمی‌دهند کودک‌شان خیلی گریه کند و خود سریه اقدام به آرام کردن او می کنند. در دو حالت توصیه می‌شود اجازه دهید کودک گریه کند تا خود آرام شود: در هنگام خستگی و خوابیدن و هنگامی که به هیچ وجه نمی‌توانید او راآرام کنید.

کودکان قدرت بیان خوبی ندارند پس مجبورند برای ابراز نیازهایشان گریه کنند. پذیرفتن این موضوع به ما کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم گریه کودکمان را  تحمل کنیم. وقتی آنان گریه می‌کنند به آنان نشان دهیم که متوجه نیاز و گریه او هستیم. جملات آرامش بخش و  پراحساس را در گوشش زمزمه کنیم تا آرام شود. در اکثر این موارد قدرت اراده و پایداری مادر سبب می‌شود کودک دست از گریه خود برداشته و آرام شود.

برخی نوزادان نسبت به سایر کودکان حساس‌ترند و به کوچک‌ترین تحریک یا سر و صدایی عکس‌العمل فوری نشان می‌دهند یا وقتی لباس را از تنشان درمی‌آوریم یا می خواهیم دوباره آنها را بپوشانیم به شدت گریه می کنند. این جزیی از ذات برخی از کودکان بوده و راه حلی ندارد.

در روزهای ابتدایی تولد نوزادان اکثر مادران به علت شرایط خاص خود به محض دیدن گریه کودک سریع او را بغل کرده سعی می‌کنند آرامش کنند. طی چند ماه وضعیت بدنی او به حالت‌ عادی برگشته و مادر کمی بیشتر می تواند از فرزندش فاصله بگیرد ویا گریه اش را تحمل کند.

 گریه‌های شبانه بیشتر والدین را مضطرب می‌کند و والدین می‌ترسند مبادا کودک درد شدید یا مشکل جدی داشته باشد. اما در این باره نباید نگران نشویم چون کودکان با این کار خود سعی می کننداضطراب‌های روزانه را از خود دور ‌کنند.
در پاره ای از مواردنفخ معده و روده، اسپاسم های دستگاه گوارش نیز می توان از علل گریه شیر خوار باشد.


خونریزی بینی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/2/14 9:12 صبح

خونریزی از بینی پس از خونریزی های زنانه جایگاه دوم را از نظر خونریزی های انسانی دارد ،بعضی از افراد ممکن است به طور متناوب و بعضی دیگر به ندرت دچار خونریزی بینی(خون دماغ )شوند.

بیشتر خونریزی‌های بینی وخیم نیستند. آنها معمولا در بخش جلویی بینی رخ می‌دهند و بعد از چند دقیقه متوقف می شوند. تعداد کمی از خونریزی‌های بینی در  رگ های بزرگ  پشت بینی رخ می‌دهند و این حالت بیشتر در افراد مسن رایج است  واغلب ناشی از فشار خون بالا، تصلب شریان، استفاده از داروهای ضد انعقاد مثل آسپرین به صورت روزانه یا اختلال لخته‌شدن خون است. بیشتر خون‌دماغ ‌های جدی در اثر ابتلا به بیماریهای  مزمن به وجود می آید.

علت خون دماغ، معمولا پارگی  مویرگهای  داخل بینی است. ضربه، حساسیت بالای رگها، استرس، گرمای بیش از حد هوا افزایش فشار در اثر غواصی در عمق زیاد از دلایل دیگر این پارگی ها هستند. بیمارانی که فشار خون بالا دارند و خانمهای باردار بیشتر دچار این عارضه می شوند. صدمات حاصل از ضربه، زمین خوردن، تمیز کردن بینی و دستکاری آن یا مصرف برخی داروها می توانند از علتهای بروز این عارضه باشند.

 اگر بینی به صورت ناگهانی شروع به خونریزی کند،اولین کار این است که  با شست و انگشت اشاره آن را فشار دهیم و چند دقیقه ای به همین صورت نگاه داریم. با این کار رگ دچار خونریزی شده دوباره بسته می شود. اگر این کار مؤثر واقع نشد، دهان را ببندید و هوا را تا حد امکان با فشار در بینی خود بدمید. یک پارچه سرد و نمناک ( در صورت لزوم با یک تکه یخ ) بر روی قسمت بالای بینی یا پیشانی قرار دهید. توجه داشته باشیم که قراردادن پارچه با یخ زیاد طول نکشد. زیرا خطر سرماخوردگی نیز وجود دارد. اگر پس از حدود 20 دقیقه، خونریزی بند نیامد، بهتر است به پزشک مراجعه کنیم. در بیمارانی که آسیب دیدن مخاط بینی باعث می شود که مرتباً خون دماغ شوند، استفاده منظم از بخور جهت پیشگیری از این حالت مؤثر است. اگر اغلب بدون علت دچار خونریزی می شوید، باید با پزشک خود مشورت کنید. این کار به درمان علت بیماری کمک می کند.

سطح داخلى بینى حاوى صدها مویرگ خونى است که مقدار زیادى از خون بدن از طریق این مویرگ ها در بینى نیز در حال گردش است. این مویرگ ها بسیار ظریف و حساس بوده و عوامل مختلفى سبب پاره شدن آنها و در نهایت خونریزى از بینى مى شود .

در زمان مراجعه به درمانگر او ابتدا سعی می کند بفهمد علت خونریزی بینی از کجا شروع شده است و معمولا از بیمار سوالاتی می پرسد و بینی و سایر قسمت های مرتبط را معاینه می‌کند. اگر خونریزی  با فشارموضعی تیغه بینی متوقف نشد، پزشک ممکن است رگی که خونریزی کرده را بسوزاند یا بینی را ببندد تا خونریزی متوقف شود.

سوزاندن رگ‌ها با استفاده از محلول‌های مخصوص یا وسائل الکتریکی یا حرارتی رگ‌‌ها انجام می‌شود، تا خونریزی متوف شود. پزشک قبل از عمل  مخاط قسمت بینی را بی حس خواهد کرد.

بستن بینی نیز با استفاده از قرار دادن نوعی گاز مخصوص پانسمانی و پماد آنتی بیوتیک، یا لاستیک قابل باد کردن مثل بالون درون بینی انجام می شود تا جلوی خونریزی بینی را گرفت.این کار  فشار کافی بر رگها می‌آورد و خونریزی را متوقف می سازد.

نکاتی برای پیشگیری از خون دماغ شدن

 کوتاه نگهداشتن ناخن کودکان و جلوگیری از دستکاری کردن بینی. 
ترک کردن مصرف سیگار. سیگار کشیدن موجب خشکی بینی شده و همچنین مخاط آن را تحریک می‌کند.

  مرطوب کردن مخاط بینی ،درصد بالایی از خون‌ریزی‌های بینی به دلیل خشکی مخاط بینی رخ می‌دهد که توصیه اغلب پزشکان، شست و شوی روزانه بینی با سرم فیزیولوژیک یا آب نمک رقیق در صبح و شب است.
استفاده از پمادهای نرم کننده مخاط در صورت افزایش خشکی بینی و  نکته آخر این که هوای خانه را همیشه مرطوب نگه داریم، این کار را می‌توانیم با استفاده از دستگاه‌‌های مرطوب کننده هوا (بُخور) انجام دهیم.
مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنیم. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که استعداد خون دماغ شدن دارید، به قدر کافی ویتامین C بخورید، زیرا ویتامین C ماده‌ای حیاتی برای تشکیل کلاژن است و به حفظ سلامت عروق کمک می‌کند. و مهمتر از همه اینکه در زمان خونریزی از بینی خونسردی خود را حفظ کنیم.


مصرف بی رویه دارو

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 88/2/5 4:14 عصر

امسال نیز همچون سالهای گذشته با تعیین شعار اصلاح الگوی مصرف از طرف مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان وظیفه و تکلیف همگان در این باره مشخص گردید و در این میان یکی از مسایل مهم کنترل و اصلاح الگوی مصرف دارو در کشور می باشد که در این میان نقش پزشکان،داروسازان و همه بیماران دارای اهمیت می باشد. 

هنوز هم یکی از مشخصه های خانه‌های همه ما ایرانیان قفسه های پر از انواع داروهایی است که در هر بار مراجعه یکی از اعضای خانواده به پزشک مقداری یا همه آن باقی مانده و منتظریم تا در زمان نیاز افراد دیگر که در خانه یا همسایگی مابه بیماری مشابهی مبتلا می‌شوند آن را مصرف کنند. در بعضی از خانه ها ممکن است این قفسه به طبقه‌ای از یخچال‌ها منتقل شده باشد. بارها مشاهده می کنیم که افراد مختلف با کمترین گلو دردی همچون پزشکی حاذق انواع آنتی بیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند یا با کوچکترین سردردی بسته‌های قرص‌های مسکن یا کدئین‌دار را به راحتی مصرف می کنند.

همین مسائل باعث شده است که کشورمان در میان 20 کشور نخست دنیا به لحاظ مصرف دارو قرار گرفته است. نرخ مصرف خودسرانه دارو در ایران نسبت به متوسط جهانی تقریباً 3 برابر است و گفته می‌شود 40درصد ایرانیان خودسرانه دارو مصرف می‌کنند. همه اینها نشان می‌دهد یکی از ضروری‌ترین موارد اصلاح الگوی مصرف در کشور ما، اصلاح الگوی مصرف داروست.

این البته مسأله‌ای است که مدتهاست مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو قرار گرفته اما در سالی که به نام «ااصلاح الگوی مصرف» نامگذاری شده، این سؤال مطرح است که گذشته از برنامه‌ریزی برای تغییر فرهنگ مصرف دارو  آیا می‌توان با برنامه‌ای کوتاه مدت، در عرض یک سال اصلاحاتی در این روند صورت داد؟

مساله مصرف دارو بسان یک مثلث است که سه ضلع آن را پزشک، داروساز و بیمار تشکیل می‌دهند و اگرهر کدام از این اضلاع درست عمل نکنند همه فعالیتهای نظام دارو و درمان در کشورزیر سؤال می‌رود.

 الگوی مصرف دارو باید از ریشه اصلاح شود و این مساله در گام نخست به پزشکان بر می‌گردد که تنها برای همان بیماری که فرد مراجعه کرده دارو تجویز نمایند. آنان بایستی از زیاده‌نویسی در همه نسخه‌ها چه نسخ آزاد و چه نسخ بیمه‌ای خودداری کنند  .

 بارها در مطب اکثر پزشکان مشاهده شده که بیمارانی هستند که برای یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی حاد به پزشک مراجعه می‌کنند اما بر اساس ملاحظات و آشنایی‌هایی که با پزشکان دارند کار به نوشتن نسخه برای بستگان و همسایه ها می‌رسد و به این ترتیب است که اقلام دارویی در نسخه‌های اکثر پزشکان ایرانی بسیار بالا می‌رود به گونه‌ای که میانگین اقلام دارویی در نسخ پزشکان در سطح بین‌المللی5/1 تا 2 قلم بوده اما علیرغم فعالیت های مناسب در این باره این میزان هنوز در ایران به زیر 4 قلم در هر نسخه نرسیده است.

  داروخانه ها نیز نباید مثلا به جای 14 قرص تجویز شده توسط پزشک به بیمار 20 عدد یا بیشتر پیشنهاد کنند؛ و نسخه‌ها باید عیناً همانطور که نوشته شده تحویل بیمار شود و از ارائه داروی اضافی خودداری گردد؛ ضمن اینکه بیمار هم نباید زیاده‌خواهی کند و از پزشک و داروخانه داروی اضافه بخواهد.

 یکی از دلایل مهم مصرف زیاد  دارو در کشور  پزشکان می باشندو آنان باید در نسخه‌نویسی بیشتر دقت نموده و از نوشتن داروهای زیاد و بی‌دلیل خودداری کنند، نقش مردم نیز در جای خود در این زمینه مهم بوده که باید با فرهنگ‌سازی و کارهای آموزشی آنها را از مصرف خودسرانه دارو باز داشت و این بر عهده همه سازمانهاست که با کارهای فرهنگی و آموزشی موضوع را کنترل کنند و به صورت جدی‌تری بر مسأله مصرف بی رویه دارونظارت نمایند.

در هر صورت بایستی  در سال اصلاح الگوی مصرف منتظر بمانیم که آیا وزارت بهداشت تلاشی برای فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف دارو شروع خواهد کرد یا خیر،‌ مردم عزیز نیز بایستی به این نکته توجه نموده که مصرف دارو بسان تیغ دولبه ای است که اگر در جای خود و به صورت صحیح مصرف نشود عوارض و عواقب جبران ناپذیری را از خود برجای خواهد گذارد.


   1   2      >