سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بستن لوله در مردان یا زنان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/3/18 8:47 صبح

بستن لوله در مردان و زنان یکی از راههای مطمئن و دائم پیشگیری از بارداری است که علاوه بر سادگی و کم هزینه بودن اطمینان بخش ترین راه پیشگیری از بارداری در کسانی است که خانواده خود را تکمیل نموده اند.

وقتی زوجها تعداد  فرزندان خود در خانواده را تکمیل کردند بایستی برای پیشگیری از بارداری ناخواسته به فکر یک روش پیشگیری از بارداری مطمئن و دایمی باشند تا دغدغه و نگرانی استفاده از روشهای موقت پیشگیری را نداشته و امکان بارداری ناخواسته نیز به کمترین حد ممکن برسد زیرا استفاده از بسیاری از روشهای هورمونی نظیر قرص های پیشگیری و آمپولهای تزریقی در سنین بالاتر ممکن است دارای عوارضی برای خانم ها بوده و امکان استفاده از آنها آسان نباشد. شما هم حتما با روش پیشگیری دائم بستن لوله ها در مردان و زنان آشنایی دارید ؟ وقتی زن و شوهر به این تنتیجه رسیدند که بهتر است از یکی از این روش ها استفاده کنند،بایستی در ابتدا این نکته رامد نظر قرار دهند که هرچند امکان انجام عمل مجدد جهت بارداری دوباره وجود دارد ولی این عمل بسیار وقت گیر،هزینه بر و مشکل بوده و نتیجه آن نیز صددرصد نخواهد بود .
به نظر شماکدام یک از شما (خانم یاآقا) بهتر است برای بستن لوله ها پیش قدم شوید؟ بستن لوله در مردان(وازکتومی) یک عمل ساده و سرپایی یا بی حسی موضعی است که در یک اتاق ساده مناسب نیز قابل انجام می باشد، در حالی که برای بستن لوله در زنان به یک اتاق عمل با کلیه تجهیزات و انجام بی هوشی عمومی لازم است.
مدت عمل برای زنان با بی هوشی طولانی تر بوده و دوران نقاهت و بازگشت به زندگی عادی نیز در آنان بیشتر است، ولی در آقایان این عمل در مدت زمان کمتر از  20دقیقه انجام خواهد شد.در مردان عمل به صورت سرپایی و به سرعت انجام می شود و حتی نیاز به استراحت طولانی هم ندارند،ونیازی به استفاده از تیغ جراحی و بخیه نیز وجود ندارد،ولی جراحی در خانم ها پس از مدت 7-10روز نیاز به کشیدن بخیه ها و مراقبت های بیشتری دارد. با توجه به شرایط بالا از نظر علمی بهتر است در صورت مساوی بودن دیگر شرایط،مردان در این مسابقه پیش قدم شوند که برخی مراجع تقلید نیز در پاسخ به استفتائات فقهی در این باره همین نظر را تائید کرده اند .لازم به ذکر است که تنها عیب بستن لوله در مردان نسبت به این کار در زنان این است که بلافاصله بعد از عمل نمی توانند اطمینان داشته باشند که از بارداری ناخواسته جلوگیری گردد و بایستی مدتی صبر کنند تا نتیجه آزمایش آنالیز اسپرم آن را تائید نماید.
این عمل نه در مردان و نه در زنان هیچگونه تاثیری بر روابط زناشویی نخواهد داشت و هیچ عارضه جسمی دیگری نیز در اثر انجام عمل گزارش نشده است.


گرفتگی عضله

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/3/11 2:53 عصر

 گرفتگی عضله

گرفتگی عضلات یکی از مشکلاتی است که روزانه افراد زیادی از آن رنج می برند و درد ناشی از آن بیشتر این افراد را روانه بیمارستان ها،مرکز بهداشتی درمانی و مطب های پزشکان می کند این عارضه زمانی روی می دهد که عضله دچار اسپاسم شده و در آن حالت باقی بماند. این حالت توسط هر عاملی که در انقباض یا ارتجاع عضله دخالت داشته باشد رخ می دهد. برای انجام عمل طبیعی انقباض و ارتجاع عضلات در بدن نیاز به مقادیر کافی چربی و قند و اکسیژن و املاح معدنی و کانی است تا این کار به درستی صورت پذیرد.  بدون در نظر گرفتن عامل ایجاد کننده ، درمان گرفتگی عضلات یکسان است . چنین عضله ای را باید ابتدا توسط یک دست کشیده و به طور متناوب با دست دیگر آن را ماساژ داد. 

 کمبود کلسیم، برخی ویتامین های گروه C و همچنین کمبود روی، فرد را در معرض ابتلابه گرفتگی های عضلانی قرار می دهد. گرفتگی های عضلانی معمولا در اثر انجام فعالیت ناگهانی یا به دنبال فعالیت های ورزشی بیش از حد تحمل اتفاق می افتد که به صورت دردهای بعد از فعالیت و احساس محدودیت حرکت بروز می کند. همچنین به دنبال فعالیت های نامناسب بدنی، برخی از عضلات دچار دردهای مزمن شده که به طور عام گرفتگی عضلات نامیده می شوند. هر عضله ای که بیش از حد تحمل، تحت فشار قرار گیرد ممکن است دچار گرفتگی شود، و بیشترین و شایع ترین گرفتگی های عضلانی معمولادر عضلات پشت ساق، بالای کتف و پشت گردن بروز می کند. بهترین اقدام هنگام گرفتگی عضله، استفاده از ماساژ گرما و سرما است. همچنین کشش عضله کمک فراوانی به رفع گرفتگی می کند.معمولادر التهاب ها و گرفتگی های حاد، ماساژ سرما و در گرفتگی های مزمن ماساژ گرما به کار گرفته می شود.  تعدادی از کمبود های مواد مورد نیاز بدن مانند کمبود برخی از مواد معدنی، کلسیم، ویتامین های گروه C و روی می تواند فرد را مستعد ابتلابه گرفتگی های عضله کند. در دوران بارداری به دلیل برخی تغییرات هورمونی و همچنین کمبود مواد معدنی، ویتامین ها و به ویژه کمبود کلسیم ممکن است مشکلات گرفتگی عضله ایجاد شود که گرم کردن، ماساژ و کشش عضله در برطرف شدن گرفتگی موثر است
در صورتی که میزان درد ناشی از گرفتگی زیاد باشد و با ماساژ و درمانهای معمول بهبود پیدا نکند بایسی به پزشک مراجعه نمود تا با بررسی و تجویز داروهای شل کننده عضله در درمان بیماری و رفع مشکل تسریع گردد.


خود بیماربینی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/3/3 12:43 عصر

خودبیمارانگاری‌ عبارت‌ است‌ از اختلالی‌ که‌ در آن‌ فرد قویاً اعتقاد دارد که‌ مبتلا به‌ یک‌ بیماری‌ جدی‌ یا مرگ بار است‌، برخلاف‌ این‌ که‌ انواع مراجعات و معاینات‌ و بررسی‌های‌ پزشکی‌ کامل‌ و همه‌ جانبه‌ هیچ‌ مشکلی‌ را نشان‌ نداده‌اند. فرد معمولاً در مورد بسیاری از بیماری‌ها، تشخیص‌ و نحوه درمان‌ آنها اطلاعات‌ زیادی‌ کسب‌ می‌کند و مکرر به‌ پزشکان‌ زیادی‌ مراجعه‌ کرده‌ و تحت‌ بررسی‌های‌ گوناگون‌ قرار می‌گیرد

در این گونه بیماران اضطراب‌ و شکایت‌ مداوم‌ از وجود علایمی‌ در هر قسمتی‌ از بدن، مشغولیت‌ ذهنی‌ در رابطه‌ با احتمال‌ ابتلا به‌ بیماری های خطرناک نظیر بیماری‌ قلبی‌ یا سرطان‌ در این‌ افراد زیاد دیده‌ می‌شود. علایم‌ در بیماران مختلف ممکن‌ است‌ تغییر کنند اما اعتقاد فرد به‌ این‌ که‌ یک‌ بیماری‌ جدی‌ دارد پا در اغلب موارد ثابت می‌ماند. علایمی‌ که‌ بیشتر از بقیه‌ از آنها شکایت‌ وجود دارد، عبارتند از بی‌خوابی‌، مشکلات‌ جنسی‌ و ناراحتی‌ گوارشی‌، مثل:‌ نفخ شکم‌، آروغ‌ زدن‌ و دل‌ پیچه‌. علایمی‌ که‌ فرد از آنها شکایت‌ دارد ممکن‌ است‌ تغییر کنند و بسیار اختصاصی‌، عمومی‌ یا مبهم‌ باشند.علل بیماری بیشتر عارضه‌ای‌ از سایر اختلالات‌ روانی‌ است‌، اما علت‌ آن‌ قطعی‌ نیست‌. خود بیمار انگاری‌ در افرادی‌ که‌ قبلاً یک‌ بیماری‌ جسمانی‌ واقعی‌ در کودکی‌ داشته‌اند یا در ارتباط‌ نزدیک‌ با یک‌ خویشاوند بیمار بوده‌اند بیشتر دیده‌ می‌شود.

برای پیشگیری از بروز بیماری باید سعی‌ شود به‌ فرد بیمار توجه‌ بیش‌ از حد مبذول‌ نشود و سعی کنیم با اطمینان دادن به فرد او را از افکار بیمارگونه دور کنیم. به‌ هنگام‌ سلامت  نیز باید به‌ کودک‌ به‌ حدکافی‌ محبت‌ کرد و از وی‌ حمایت‌ کافی به‌ عمل‌ آورد و سعی نشود طوری به فرزند بیمار توجه شود که دیگر فرزندان آرزو کنند ای کاش آنها هم بیمار می شدند تا مورد توجه ویژه والدین قرار بگیرند.
این بیماران اغلب به
به‌ درمانهای معمول‌ مقاوم‌ هستند. اکثر بیماران‌ تا آخر عمر بر این‌ اعتقاد باقی‌ می‌مانند که‌ یک‌ بیماری‌ جدی‌ دارند و مرتباً بایستی به‌ پزشکان‌ مختلف‌ مراجعه‌ ‌کنند.
صرف وقت فراوان و افزایش صدمات روحی ،
هدر دادن‌ پول‌ برای‌ کارهای‌ پزشکی‌ غیرضروری‌ و گاهی‌ خطرناک‌، اصرار بر انجام‌ اعمال‌ جراحی‌ یا مصرف‌ داروهای‌ غیرضروری‌ از مهمترین عوارض این بیماری می باشد.
برای درمان و راهنمایی این گونه بیماران همکاران پزشک بایستی ضمن بررسی و ارزیابی‌ وضعیت روانی و
گرفتن شرح‌ حال‌ کامل و انجام و معاینه‌ دقیق بالینی‌ ابتدا کلیه بررسی‌های‌ پزشکی‌ برای‌ رد هرگونه ‌ بیماری‌ جسمی را به عمل آورند تا هیچ گونه بیماری جسمی مورد غفلت قرار نگیرد.‌

خود بیماران‌ هم‌ باید سعی‌ کنند تا به‌ جای‌ علایم‌ روی‌ سایر جنبه‌ها یا مشکلات‌ زندگی‌ تمرکز کنند. باید سعی‌ شود از رفتن‌ پیش‌ پزشکان‌ مختلف‌ به‌طور دایمی‌ و انجام‌ آزمایشات‌ مکرر خودداری‌ گردد.

برای‌ اعضای‌ خانواده‌ زندگی‌ کردن‌ با این‌ افراد غالباً مشکل‌ است‌ زیر آنها مرتب‌ نگران‌ هستند و نیازمند توجهبیشتر می باشند و از درد و ناراحتی گله دارند،باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که این‌ افراد واقعاً از این وضعیت رنج‌ می‌برند و باید سعی‌ شود که‌ از آنها حمایت‌ مناسببه‌ عمل‌ آید.

 پزشک‌ ممکن‌ است‌ برای درمان این گونه بیماران علاوه بر حمایت های روحی از داروهای‌ آرام‌بخش‌ و مسکن نیز به‌طور کوتاه‌مدت‌ استفاده کند.


ارزش غذاهای دریایی محلی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/2/30 7:30 صبح

 

از گذشته های دور دریاها و دریاچه ها منابع غذایی و درآمد خوبی برای خانواده های ساکن در کنار آنها و حتی مردم دیگر نواحی دور دست به شمار می آمده است، در این میان استفاده از غذاهای محلی و تنوع در فراورده ها و ترکیبات دریایی از جمله خصوصیات مردم ساکن در این مناطق بوده است عدم دسترسی آسان به دیگر گروههای غذایی و سهولت دستیابی به محصولات غذایی دریایی از مهمترین دلایل استفاده از این نوع غذاهاست که از سالها قبل در میان ساکنین بنادر و نواحی اطراف رواج داشته و حتی تاکنون نیز ادامه دارد، این غذاهابا اسامی واشکال مختلف در بین مردم وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد که به تعدادی از آنها اشاره می گردد.
1-سرو(به فتح یا ضم س )که به آن که مهیابه ، ماهیاوه، مهیوه، مهوه، موه، هم  گفته می شود

سرو اغلب غذای مخصوص مردم جنوب ایران است  سرو  یک نوع غذای آبکی با رنگ خاکی متمایل به قرمز آجری رنگ است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام اشینه ( حشینه ، ساردین ) درست می کنند و با نان یا همراه غذاهای دیگر به مصرف می رسانند و بسیار خوشمزه و اشتها آور است . روش تهیه سرو معمولا به این صورت است که  در ابتدا مقداری اشینه تازه را شسته و سر و دم آن را جدا کرده و در شیشه یا کوزه مخصوص می ریزند و مقدار زیادی  نمک متناسب با حجم به آن می افزایند و آن را مدت زمان زیادی در آفتاب می گذارندتا خوب جا بیفتد و به اصطلاح برسد در موقع استفاده نیز مقداری از آن را در مقدار مناسب آب حل نموده استخوان و تفاله های آن را خارج نموده مقداری زیره،فلفل آب لیمو،پیاز و سیر به آن اضافه کرده و مدتی آن را در زیر نور آفتاب قرار می دهند سپس آن را با نان و سبزی مخصوص(پرگو یا خلفه)یا پیاز مصرف می کنند در بعضی از مناطق این ماده را ابتدا و به وسیله آبکش صاف کرده آب آن را در ظرفی دیگر جدا ساخته و تفاله آن را به دور می ریزند سپس مقداری خردل بو داده و پوست نارنج کوبیده را روی مایع به دست آمده می ریزند، سپس همه را داخل خمره مخصوص کرده در آن را بسته مجدداٌ در آفتاب می گذارند و چند روز صبر می کنند و بعد به سراغ آن رفته و مصرف می کنند.
2- سوراخ یا سوراغ : درمناطقی از بندرعباس مخلوط ماهی مومغ (اشینه ) و آب نمک و گل سرخ و پوست نارنج را( برای اینکه خوشبو شود) در حلب می ریزند و ان را سوراخ یا سوراغ می نامند پس از آماده شدن  آب ان را برداشته و روی نان می مالند و به اصطلاح نان سوراغ روغنی می خورند.
3-گلنشک(به کسر گ،ل و ن وسکون ش و ک):ابتدا متو(نوعی ماهی) ها را در روی شن و ماسه کنار دریا خشک می کنند و پس از اینکه خوب خشک شد ماهیها را کاملاٌ تمیز نموده وپس از کوبیدن آن را الک می کنند  و بعد پودر ماهی را با نمک، فلفل، زیره، گشنیز و یاخردل مخلوط ساخته ، دوباره می کوبند وبرای استفاده در ظرف مخصوص نگهداری می کنند، در زمان استفاده مقداری از آن را با آب مخلوط نموده و به آن آب لیمو یا لیموی تازه اضافه نموده با نان و پرگو مصرف می کنند. سرو و گلنشک را در بیشتر مناطق با نان می خورند، بعضی ها نیز آن را را به همراه برنج مصرف می کنند.این غذاها در فصل تابستان دارای مصرف بیشتری است.
لازم به ذکر است با توجه به نحوه نگهداری این گونه غذاها مقدار زیادی از ارزش غذایی آنها کاسته شده و در مورد سوراغ نیز به علت مخلوط بودن با خاک مصرف آن  باعث کم خونی و بروز بعضی از بیماری های دیگر نیز می گردد.لازم به ذکر است مصرف سبزی پرگو به همراه این غذاها تا حدود زیادی مشکلات ناشی از شوری و دیگر عوارض آن را کاهش می دهد.
این غذاها در استان های هرمزگان،بوشهر و جنوب فارس و کرمان مورد استفاده قرار می گیرد.

پرگو(خرفه) که معمولا به همراه این غذاها مصرف می شود دارای خواص زیادی بوده و در درمان بسیاری از بیماری ها مؤثر می باشد،شیره گیاه یا له شده گیاه برای رفع تورم و تومور و التیام زخمهای شدید سوختگی، بواسیر بیماریهای پوستی، درمان آبسه، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی مفید است.
در موارد نیش حشرات و جانوران مصرف داخلی آن هم مؤثر است البته در مورد زنان حامله بایستی با احتیاط و به مقدار کم مصرف شود.
تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که پرگو دارای مقادیر زیادی امگا 3 می باشد. این ماده همان چربی معروفی است که در روغن ماهی و مغزها و ... یافت می شود و عامل مؤثری برای کاهش کلسترول و فشار خون است و از این نظر  این گیاه را در ردیف گیاهان ارزشمند ضد سرطان و ضد فشار خون قرار می دهد و به علاوه دارای مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین c است که آن هم از ضد اکسید کننده ها است و برای پیشگیری از سرطان مؤثر است.
از پرگو به عنوان خنک کننده، نرم کننده، جبران کننده کمی ویتامینC و نیروبخش، التیام دهنده زخم و محلل ورم استفاده می شود.


موخوره و راه درمان

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/2/17 8:59 صبح

 

ایجاد شکاف‌ طولی‌ در مسیر موها و یا چند شاخه ‌شدن‌ انتهای‌ آزاد مو، موخوره‌ نامیده‌ می ‌شود. این‌ عارضه‌ ناشی‌ از تجمع‌ آسیب‌های‌ مکانیکی‌ و شیمیایی‌ وارد هبر مو است‌ که‌ به‌ تخریب‌ موها منجر می ‌شود؛ و شایع ‌ترین‌ تظاهر قابل‌ دیدن‌ از میان‌ صدمات‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ به‌ ساقه‌ مو است.
موخوره معمولا در اثر استفاده نامناسب از برس و سشوار به موی سر ایجاد می‌شود. در این نوع آسیب لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین می رود. موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده به وجود می آید. وقتی سطح محافظت کننده مو از بین می رود و امکان جایگزینی آن به وجود نمی‌آید، سر موها چند شاخه می‌شود. هرچند سال ها قبل زنان برای مبارزه با موخوره نوک موهای خود را می‌سوزاندند ولی این کار باعث می‌شود، سلول های بیشتری نابود شود.در هر حال این مشکل بسیار رایج است. شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فرهای دائمی، رنگ کردن زیاد، دکلره کردن بیش از حد، استفاده از برس‌های نایلونی و فلزی و شانه‌هایی که دندانه‌هایی نوک تیز دارند در به وجود آمدن و تشدید موخوره مؤثر هستند.    راه‌های متفاوتی برای پیشگیری و درمان موخوره ذکر شده است از جمله:
  1-نوک موها را  مقداری(چند سانتی متر) کوتاه کنید. 2- از برس ها و شانه هایی از جنس مواد طبیعی ( چوب و ...) استفاده کنید. 3- از روغن های گیاهی به موهایتان بمالید.4-از شامپوهای طبیعی که اسیدی و قلیایی نیستند استفاده کنید.5- هنگام شست و شوی موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید. 6-کمتر از سشوار استفاده کنید. 7-گاهی موهایتان را ببافید.
معمولا موخوره از یک مو به موهای دیگر سرایت نمی کند. تنها
راه رهایی از موخوره , چیدن از بالای نقطهء موخوره است . موخوره وقتی تشکیل می شود که لایه های سلولیِ بدنه ی مو جدا شوند, و راهی برای چسباندن دائمی آن ها به هم دیگر وجود ندارد.موهای بلند برای موخوره , مستعدتر از موی کوتاه اهستند , زیرا موی بلند در طول زمان بیش تر از موی کوتاه دستکاری می گردد و  یکی از راه های پایین آوردن شدت موخوره , کوتاه نگه داشتن آن ها است.
 استفاده از گیره و سنجاق سر و کش های محکم چون باعث کشیدن موها می شوند در ایجاد موخوره موثر بوده و در انتخاب آنها باید دقت کرد
.
سشوار و اتوی حالت دهنده مو ، چون چربی طبیعی مو را از بین می برند ،سبب موخوره می شوند ؛ بنابراین سعی کنید از آنها کمتر استفاده کنید
 
ـ ار برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید چون سبب کشیدگی
موها و آسیب به آن می شود
ـ موی خود را زمان ریادی در معرض نور خورشید قرار
ندهید
ـ کم آبی از دیگر علتهای ایجاد موخوره است بنابراین آب
فراوان بنوشید
ـ بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است که هر
چند وقت یک بار موهای خود را کمی کوتاه کنید
ـ هنگام شستشوی موها از آب خیلی داغ استفاده
نکنید
ـ روغنهای گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوک موها بمالید . از لغاب کتیرا  و برخی داروهای گیاهی دیگر هم می توان برای درمان موخوره استفاده کرد.


مشاوره قبل از ازدواج

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/2/1 7:40 صبح

 

ازدواج

ازدواج یکی از سنتهای مهم در همه ادیان به خصوص اسلام می باشد که علاوه بر برآورده نمودن یکی از نیازهای اساسی انسانها در دوام و بقای نسل نیز نقش دارد و مهمتر از همه اینکه با ازدواج افراد به رشد و تکامل دست یافته و آرامش روحی و سلامت جسمی خود رانیز تضمین می کنند، برای ازدواج نیز مانند خیلی از کارهای دیگر انجام مقدمات و ایجاد آمادگی های لازم در هر دو زوج یعنی دختر و پسر لازم است و بدون دستیابی به این آمادگی ها ممکن است مشکلات زیادی بر سر راه زندگی آنان پدید آید ،در دین مبین اسلام نیز تاکید زیادی بر این مساله شده و حتی زوایای ریز اما با اهمیت آن نیز از نگاه تیزبین ائمه بزرگوار و اندیشمندان بزرگ اسلامی غافل نمانده است و جا دارد همه ما قبل از ازدواج با اطلاع و اگاهی کامل پای در این میدان مقدس بگذاریم ،با توجه به تفاوتهای اخلاقی و ذاتی زن و مرد و نیازها و احساسات متفاوت آنان لازم است در ابتدا هریک از زن و مرد با خصوصیات و صفات فرد مقابل آشنایی کامل پیدا نموده و سپس در پی آشنایی و مقدمات ازدواج نمایند امروزه متاسفانه یکی از دلایل  افزایش روزافزون اختلافات زناشویی و خانوادگی بر اثر بی اطلاعی یا غفلت یکی یا هردو نفر زوجین از این تفاوت ها می باشد.
دختر و پسر بایستی بیشترین هماهنگی و نقاط مشترک را از همه لحاظ چه از نظر جسمی،روحی و اخلاقی در یکدیگر پیدا نموده و با اطمینان بیشتری در پی ازدواج ابا همدیگر برآیند چه بسا افرادی که تنها با وجود یک یا حتی چند خصوصیت برجسته در طرف مقابل و بدون در نظر گرفتن سایر ویژگی ها و خصوصیات نظیر زیبایی ظاهری،مدرک تحصیلی، وضعیت مالی و اقتصادی و ... اقدام به ازدواج نموده و پس از مدتی با کم شدن این جاذبه ها و اهمیت بیشتر سایر خصوصیات دچار مشکل و اختلافات شدید خانوادگی شده اند.
زندگی مشترک عرصه گسترده ای است که نیاز به اطلاعات  و تجربه های فراوانی دارد تا با توکل و دستگیری خداوند بتوانیم آن را شروع نموده و با آرامش و رضایت آن را به پایان برسانیم،
چه بسا افرادی که از نظر ظاهری و اجتماعی دارای علم و اطلاع کافی در این زمینه بوده و حتی با داشتن موقعیت و جایگاههای بلند اجتماعی خود دچار مشکل شده و نتوانسته اند در این امتحان سربلند بیرون آیند، یکی از مهمترین راههای موفقیت و دستیابی به اطمینان بیشتر مشاوره با افراد صاحبنظر در این زمینه می باشد که با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی جامعه و وجود عوامل متعدد آسیب رسان به استحکام خانواده لزوم توجه به آن از هر زمان دیگری با اهمیت تر است امید است همه جوانان با مشورت بیشتر با والدین،مربیان و دیگر بزرگان صاحب نظر شاهد شروع یک زندگی شیرین و زیبا بوده و با سلامت و اطمینان کافی جاودانه ترین صحنه های زندگی را برای خود و  صمیمی ترین شریک زندگی خویش رقم بزنند.


هفته سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/1/21 3:41 عصر

 

هر ساله همگام با فعالیتهای مختلف جهانی و همزمان با روز جهانی بهداشت ( هفتم آوریل )در کشور ما نیز از 24-18 فروردین ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده و با محوریت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و همکاری گسترده دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و ادارات و سازمانهای مرتبط با سلامت برنامه های متنوع و متعددی در همه نقاط کشور برگزار می گردد . در این میان نقش ارزنده کارکنان بخش سلامت و فعالیت تلاشگران عرصه تلاش و مجاهدت جهت ارتقاء تندرستی غیر قابل انکار و ستودنی است ، عمده این فعالیتها به منظور ارتقاء هر چه بیشتر فرهنگ سلامت ، تقدیر از فعالان حوزه سلامت ، جلب هر چه بیشتر مشارکت و همکاریهای عمومی در راستای تحقق جامعه سالم و تبیین شعار اساسی" انسان سالم محور توسعه پایدار" ، جلب مشارکت مردم از طریق تشکلهای غیر دولتی و سازمانهای مردم نهاد ،‌ خیرین و واقفین و توجه بیشتر دولت و مجلس به امر سلامت به عنوان زیر ساخت توسعه پایدار و توجه به فعالیتهای فرهنگی برای ارتقاء سلامت جامعه می باشد .
در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز کلیه واحدهای بهداشتی ، درمانی و اداری با به کارگیری همه همت و توان خویش و با هدف افزایش آگاهی و اطلاعات بهداشتی جامعه در مرکز استان و دیگر شهرستانهای تابعه اقدام به برگزاری برنامه های هفته سلامت نموده به گونه ای که هرساله در کشور نیز  دارای نقش ارزنده و جایگاه ویژه ای می باشند و در چند سال گذشته همواره دارای رتبه برتر و مقام اول در بین کلیه دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور بوده اند .
این فعالیتها در سالهای گذشته با برگزاری نمایشگاه بزرگ هفته سلامت در بوستانهای آزادی و هاشمی در شهرستان شیراز و مشارکت همه جانبه کلیه واحدهای تابعه و به خصوص همکاری در خور ستایش سایر ادارات و ارگانهای دولتی و شرکتها و سازمانهای مردم نهاد جلوه ای زیبا و فراموش ناشدنی به خود گرفته است لیکنن از سال گذشته و  در سال جاری با رویکرد جدید و برنامه های متعدد دیگر انجام خواهد شد شعار روز جهانی سلامت در سال 2010 میلادی "شهرنشینی و سلامت"می باشد که با توجه به مشکلات جهانی شهرنشینی لازم است همه مردم و مسئولین در راستای کاهش مشکلاتی نظیر مصرف روزافزون دخانیات و اعتیاد به مواد افیونی ،افزایش تحرک بدنی و بهبود تغذیه فعالیت نمایند. ارائه خدمات بهداشتی و مشاوره ای ، عرضه محصولات مناسب بهداشتی و نمایش خلاقیتها و ابتکارات واحدهای مختلف ، گوشه هایی از این فعالیتهای ارزنده است ، این هفته فرصت مناسبی است تا با مشارکت صمیمانه همه سازمانها و واحد ها شاهد ارائه  صحنه هایی زیبا و خلق نتایج جالبی از همکاری و هماهنگی بین بخشی در کشور باشیم .به صدا درآوردن زنگ نمادین سلامت در مدارس جلوه دیگری از این برنامه هاست تا دانش آموزان و نسل فردای جامعه با آشنایی بیشتر با مفهوم و ابعاد مختلف سلامت خود را برای ساختن جامعه ای سالم تر و با نشاط تر آماده نمایند .تصحیح عدات غلط تغذیه ای،افزایش تحرک بدنی و فعالیت های فیزیکی،حکاهش و حذف مصرف دخانیات و سایر مواد روانگردان از جمله انتظاراتی است که امید آن می رود تا با برنامه ریزی مناسب جامعه اسلامی بتواند بدان دست یابد،کاهش فشارهای روحی و روانی و دستیابی به آرامش بیشتر در سایه روی آوری بیشتر بشریت به تعلیمات الهی و دستورات حیات بخش پیام آور مهربانی و رحمت و ائمه معصومین(ع) از دیگر اقداماتی است که بایستی در این مسیر حرکت نمود.بهبود وضعییت کمی و کیفی مواد غذایی و رعایت هرچه بیشتر اصول شهرنشینی و همکاری و هماهنگی هرچه گسترده تر کلیه افراد جامعه در پیشبرد برنامه ها و دستیابی به سلامت بیشتر در همه زمینه ها از دیگر آرزوهایی است که بایستی در مدت زمانی هرچه سریع تربه آن دسترسی پیدا نمود. امیدواریم در سایه مشارکت بیشر همه نهادها و سازمانهای مرتبط با سلامت و برنامه ریزی بهتر مسولین و دست اندرکاران برنامه و فرهنگ سازی بیشتر در جامعه ،شاهد دستیابی سریع تر به به این اهداف باشیم.


   1   2      >