سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چشم انتظار رهبری

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/2/8 10:59 صبح

استان فارس پس از سالها چشم انتظاری سرانجام چهارشنبه این هفته با اشتیاق تمام میزبان قدوم مبارک رهبر فرزانه انقلاب خواهد بود انتظاری که حدود بیست سال طول کشیده تا این شور و دلدادگی و لحظه شماری را بیشتر نماید حضور به یاد ماندنی ایشان در استان فارس یادآور سفر قبلی معظم له در اواخر دوران ریاست جمهوری جهت شرکت در کنگره بین المللی بزرگداشت لسان الغیب حافظ شیرازی است .همگان بر این نکته واقفند که‌علاقه مندی رهبر معظم انقلاب به شعر و هنر به خصوص خواجه اهل رازحافظ شیراز بیش از اندازه و خارج از توصیف است، بیانات ارزشمند ایشان در کنگره بزرگداشت مقام حافظ که حدود? بیست سال پیش در شیراز ایراد شد خود گنجینه ای مفصل از ادب و هنر و ادبیات و فصاحت و بلاغت است که در آن زمان همه حضار مجلس و شنوندگان را به تعجب و شگفتی واداشت.

در این روزها به هر نقطه از استان پهناور و سر سبز فارس و شهر شیراز که قدم می گذاریم سخن از عشق و دلدادگی و لحظه شماری تا دیدار یار است، نصب تصاویر زیبا در گوشه و کنار این سرزمین کهن و ابراز محبت و علاقه مردم با نوشتن اشعار و جملات مشتاقانه خود گوشه ای از جلوه های به یاد ماندنی ابراز این محبت هاست.همگان در انتظارند تا زمان موعود و ترنم زیبای بهار و دلدادگی مشتاقان را از نزدیک نظاره گر باشند. مطمئنا این سفر تاریخی دارای ثمرات و برکات فراوان برای استان فارس خواهد بود که عطر دل انگیز آن تا سالها یکرنگی و اتحاد بیشتر و سرزندگی و پیشرفت را در سراسر استان به ارمغان خواهد آورد این هدیه الهی را در طلیعه بهار و سال نوآوری و شکوفایی به فال نیک گرفته امیدوارم که همگان با نوشیدن جرعه هایی ناب از این زلال بی انتها کام دل و جان خود را صفایی دوباره بخشیم.

چشم انتظار تا رویت خورشید پر فروغ عشق


آن روی سکه

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/26 3:11 عصر

 

حادثه تاسف بار انفجار در حسینیه سید الشهداء در شیراز روز شنبه نه تنها خاطر مردم شریف استان فارس را تلخ نمود بلکه دل هر انسان آزاده ای را در سراسر جهان به درد آورد اما در کنار همه تلخی و درد و اندوه جلوه های زیبا و شیرینی را نیز به همراه داشت از جمله این زیبائیها حضور موثر و به موقع نیروهای امدادی و کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی بود که به حق در این قضیه بسیار مسئولانه و پرافتخار نقش آفرینی نمودند به گونه ای که در اندک زمانی کلیه مجروحین و افراد صدمه دیده به بیمارستانها رسانیده و کادر درمانی کلیه بیمارستانها به صورت آماده باش در محل کار خود حاضر شده و به خدمات رسانی پرداختند .حضور پرشور و کم نظیر مردم در صفهای طویل اهداء خون نیز از دیگر جلوه های زیبای این حادثه تلخ بود.

این حادثه حدود ساعت 15/21 شامگاه روز شنبه 25/01/1387هنگام حضور حدود2000 نفر زن و مرد در جلسه هفتگی کانون رهپویان وصال به وقوع پیوست و بر اساس آمار موجود  باعث عروج عاشقانه  12 تن و جراحت 200 نفر دیگر گردید.

 کانون اصلی انفجار در قسمت انتهایی مردانه حسینیه بوده و سپس ترکش های ناشی از آن، دود غلیظ و انبوه خاک به سمت بخش زنانه نیز سرازیر شده است. دقایقی پس از این حادثه که با صدایی مهیب همراه بود، امدادگران اورژانس و آتش نشانی خود را به محل رسانده و عملیات امدادرسانی و نجات زخمیان را آغاز کردند. همچنین با مسدود شدن خیابان های منتهی به حسینیه شهدا، نیروی انتظامی و مقامات محلی شیراز به تحقیق درباره علل این حادثه پرداختند. در حالی که در پی انفجار بخشی از سقف و دیوارهای حسینیه فرو ریخته بود، عملیات نجات مجروحان به سختی انجام می گرفت و در همین شرایط تمامی بیمارستان های مرکز استان فارس به حالت آماده باش درآمدند.
پس از بیرون آوردن مجروحان از میان آوار آنها به مراکز درمانی نمازی شهید فقیهی شهید چمران، قطب الدین، اردیبهشت، دنا ،خلیلیو ... انتقال یافتند. از سویی خانواده افرادی که در جلسه هفتگی کانون رهپویان حضور داشتند با تجمع مقابل بیمارستان ها به تلاش پرداختند تا از وضعیت اعضای خانواده خود مطلع شوند. در کنار این افراد تعداد زیادی نیز برای اهدای خون به سمت مراکز درمانی گسیل شدند.

نخستین یگان امدادی که در صحنه انفجار شب گذشته حضور یافت، اورژانس بود،  به محض حضور در محل حادثه و براساس یک ساماندهی مناسب و سریع درمحل، یک منطقه‌ای در محل ایجاد گردید و مصدومانی که از محل خارج می‌شدند را از نظر وضعیت جراحت اولویت بندی و به مراکز درمانی انتقال دادند

در حقیقت اینگونه نبود که هرمصدومی که‌ازمحل انفجارخارج می‌شد به بیمارستان منتقل شود، بلکه براساس اولویت سنجی، مجروحانی که وضعیت وخیم تری داشتند در اولویت انتقال قرار گرفتند.

امید است خداوند به همه دست اندرکاران و تلاشگران عرصه سلامت توفیق دهد


هفته سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/17 9:28 صبح

حفظ سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی

 

Protecting Health From Climate Change

 متن کامل پیام مدیر کل سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سلامت 

تغییرات آب و هوایی یکی از بزرگترین چالش های عصر ما می باشد. تغییرات آب و هوایی بر تعدادی از عوامل مؤثر بر سلامت نظیر غذا، هوا، آب عمیقاً تأثیر منفی دارند. در مواجه با این چالش، ما به قهرمانی در سراسر دنیا نیاز داریم که تلاش نمایند حفاظت از سلامت انسان ها در کانون توجه برنامه های بحرانهای ناشی ازتغییرات آب و هوایی قرار گیرد.

 روز جهانی بهداشت، هر سال در هفت آوریل(18 فروردین) جشن گرفته می شود. این روز، فرصت بسیار مقتنمی می باشد که توجه جهانیان را به یک موضوع بهداشتی با اهمیت خاص متمرکز نمود. روز جهانی بهداشت امسال، موضوع «ضرورت حفاظت از سلامت در برابر بحران های ناشی از تغییرات آب و هوایی» را مورد توجه و تأکید قرار می دهد. علاوه بر نشان دادن تعهد فردی خود در برگزاری جشن این روز در سراسر دنیا، لازم است که شما سال 2008 را به عنوان یک سال مهم تضمین کننده این امر بدانید که همگان از موضوعات بهداشتی و ضرورت اهدافی که باید به آن دست یافت، آگاهی دارند. برگزاری هر گونه مراسمی و هر گونه حرکتی در این روز ضرورت داشته و می تواند تعهد و انرژی جدیدی را به منظور بوجود آوردن تغییرت اساسی همه در تثبیت شرایط آب و هوایی و هم در پیشگیری از درد و آلام بشری به وجود آورد. می دانیم که آب و هوایی متغیر و ناپایدار چه اثراتی بر روی سلامت دارد. سالانه دهها هزار نفر در اثر طوفان ها، سیل ها، امواج گرما و خشکسالی جان خود را از دست می دهند. بیماری های حساس به شرایط آب و هوایی نظر مالاریا، اسهال و سوءتغذیه در اثر کمبود پروتئین و انرژی باعث مرگ بیش از 3 میلیون نفر در نقاط مختلف دنیا گردیده است. حتی این رقم نشان دهنده، اثرات مخرب بهداشتی غیر مستقیم روی محصولات غذایی و دسترسی آب سالم در نواحی بزرگ دنیا نمی باشد.  تمام افراد به تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر می باشند، اما افراد فقیر جز اولین و آسیب پذیرترین گروه ها می باشند. تغییرات آب و هوایی پیشرفت ما را در مبارزه با معضلات دفتر تهدید نموده و شکاف بین فقیرترین و غنی ترین افراد را عمیق تر می نماید که این منصفانه و قابل قبول نمی باشد. ما نیازمند این امر می باشیم که دولتها، سلامت و تندرستی انسان ها را در بخش اصلی سیاست تغییرات آب وهوایی قرار دهند و تلاش هایشان را برای حفاظت از سلامت به منظور دستیابی به اهداف توسعه هزاره مضاعف نمایند. مهمتر از همه، ما نیازمند افرادی می باشیم که با اتخا تصمیمات درست، سلامت را بهبود بخشیده و اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند. روز جهانی سلامت در سال 2008 فرصتی را فراهم می کند که نه تنها ابعاد مشکل فوق الذکر را مورد تأکید قرار داده، بلکه تمام ذینفعان را گرد هم آورده و راه حل عملی برای این مشکل بیاییم. کنترل اثرات منفی تغییرات آب و هوایی نیازمند همکاری دولتها و ملتها در سراسر دنیا می باشد. هر نوع مراسمی را که شما قصد ساماندهی آن را دارید و به هر میزان بودجه ای که در دسترس دارید، امیدوارم که این راهنما به شما کمک نماید که مراسم روز جهانی بهداشت را به بهترین نحو برگزار نمائید.   

ما بر این باوریم که بحران های ناشی از تغییرت آب و هوایی واقعی و جدی می باشد، دلیل اصلی این بحران ها، برخاسته از اقدامات بشر می باشد و اقدامات انسان ها نیز می تواند راه حلی را برای این معضل باشد. اکنون ما باید با هم همکاری نموده و تلاش های شما در این زمینه می تواند مؤثر واقع شود.پس تلاش نمائیم که روز جهانی بهداشت در سال 2008 با موضوع حمایت از سلامت در برابر بحران های ناشی از تغییرات آب و هوایی را به رویدادهای مهم تبدیل نمائیم و زمینه را برای اقدام جهانی در برابر این معضل هموار سازیم.

 

                                                                                              دکتر مارگارت  چان

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت


حساسیت فصلی یا آنفلوآنزا؟

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/15 8:45 صبح

حساسیت فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیقتر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به وجود می آید و ناشی از گرده های گیاهی است.
این بیماری بیشتر ناشی از استنشاق گرده های گیاهی و نیز وارد شدن آن به چشم است.
زمان بروز علایم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه متفاوت باشد.
معمولا افراد دارای حساسیت به گرده های گیاهی ممکن است همزمان به میوه ها و سبزی‌های خاص و نیز به بعضی آجیل‌ها و مغزهای خوراکی هم حساسیت داشته باشند.
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ، گرده های گل‌ها و گیاهان است که در اثر گرده افشانی ایجاد می‌شود.
گرده افشانی درختانی مانند نارون ، گردو ، افرا و چنار در اسفند ماه شروع می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد ولی علوفه ها از ماه‌های اردیبهشت و خرداد گرده افشانی می کنند و تا اواسط مرداد ماه ادامه می یابد و علف‌های هرز در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده افشانی می‌کنند دراین میان گلها و گیاهانی مثل شمعدانی و گل سرخ بیشتر حساسیت زا هستند.
علایم اصلی این بیماری حملات مکرر عطسه ، آب ریزش بینی ، خارش و آب ریزش چشم ها، احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی است .
 التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژی‌های فصلی می تواند در طول همه ماه‌های سال ایجاد شود و افراد را با مشکل مواجه کند.
بیشتر مردم براین باور هستند که آلرژی‌های فصلی تنها در فصل بهار اتفاق می افتد و شدت می یابد، اما در عین حال پژوهش‌های جدید نشان می دهد التهاب مخاط بینی ارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نباید نادیده گرفته شود.
آمارها نشان میدهد که از هر ده فرد مبتلا به آسم هشت نفر از آلرژی‌های فصلی رنج میبردند.
به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفی در بروز آلرژی‌های فصلی موثر است که به فصل خاصی ارتباط ندارد و برای درمان این دو بیماری به صورت همزمان استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون بینی) می تواند، التهاب مجاری بینی و برونشیتها را کاهش دهد و درمان موثری باشد .
در صورتی که افراد می‌دانند به گرده چه گیاهانی حساس هستند باید سعی کنند در فصل گرده افشانی آن گیاه از رفتن به محل‌های رویش گیاه خودداری و از عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از وارد شدن گرده ها به چشم‌ها استفاده کنند. بهتر است برای جلوگیری از حساسیت ، داخل بینی را با سرم نمکی (نرمال سالین) شستشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم .
متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اگر در محل زندگی افراد گرده های گیاهی بسیاری در فضا پراکنده می شود، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان درها و پنجره های اتاق خواب را در اواسط صبح و ابتدای غروب بسته نگه داشته شوند چرا که معمولا در این ساعت‌ها اوج گرده افشانی گیاهان صورت میگیرد.

همچنین افراد دارای الرژی از رفتن به پارک‌ها یا مزارع به خصوص در زمان غروب خودداری کنند و این افراد برای تعیین این که به کدام گردههای گیاهی حساسیت دارند بهتر است به یک کلینیک آلرژی مراجعه کنند.

برای درمان علایم این بیماری بهتر است ااز قرص‌های آنتی هیستامین و اسپری های ضد التهابی بینی استفاده شود زیرا اسپری ها یا قطره های بینی ضد التهاب با کاهش تورم، گرفتگی بینی را برطرف میکنند.
اسپری ها یا قطره های بینی ضد آلرژی مانع اثر عامل آلرژی زا می شوند، همچنین در موارد مقاوم از اسپریهای بینی کرومولین سدیم استفاده می شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علایم آلرژی ممانعت می کند. اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، قرص یا اسپریها خیلی مفید نیستند.
اگر به رغم درمان‌های دارویی، علایم شدید حساسیت در فرد باقی بماند، باید به روش خاصی نسبت به گرده گیاهی عامل بیماری، حساسیت زدایی انجام شود.
در این روش مقادیر کمی از آن گرده گیاهی در طول یک دوره سه ساله به فرد تزریق میشود تا فرد نسبت به آن تحمل پیدا کند و آلرژی درمان شود. با تزریق مواد آلرژیزای مختلف به زیر پوست و مشاهده واکنش حاصل میتوان نوع ماده آلرژیزا را تعیین کرد.
چون زمان گرده افشانی معمولا اوایل صبح و نزدیک غروب است،  گرده گیاهان در همه ساعات شبانه روز به سطح زمین نزدیک نیستند و در ابتدای صبح و نزدیک غروب این گرده ها به سطح زمین نزدیکترمی شوند و با گرم شدن هوا به ارتفاع بالاتری از سطح زمین میروند و کمتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.

هفته سلامت 1387

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/10 11:22 صبح

ضرورت بزرگداشت هفته سلامت

     هفتم آوریل = روز جهانی بهداشت

       هیجدهم فروردین = روز سلامت و 24-18 فروردین = هفته سلامت 

    در جلسه مورخ 5/8/81 کمیسیون نامگذاری روزهای خاص شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب و با مصوبه جلسه 503 مورخ 5/8/81 شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی کشور گنجانده شد.

    تاکنون طی سالهای 82 لغایت  86 به مدت پنج دوره این هفته در سطح وزارت و دانشگاههای علوم پزشکی سراسرکشور برگزار شده است.

اهداف بزرگداشت هفته سلامت:

بزرگداشت فعالیت های حوزه سلامت و تقدیر از فعالان این حوزه

تبیین اهمیت موضوع سلامت به عنوان زیرساخت توسعه پایدار

 جلب مشارکت و همکاری عمومی در راستای تحقق جامعه سالم

تبیین شعار محوری «انسان سالم؛ محور توسعه پایدار»

جلب همکاری های بین بخشی

جلب مشارکت مردم از طریق تشکل های غیردولتی، خیرین و واقفین

جلب توجه دولت و مجلس به سلامت به عنوان زیرساخت توسعه پایدار

توجه به فعالیت های فرهنگی به منظور ارتقاء سلامت جامعه

ستاد برگزاری هفته سلامت

در ستاد مرکزی: معاون محترم سلامت به عنوان رئیس ستاد و مدیرکل وابط عمومی به عنوان دبیر ستاد می باشند.

در دانشگاه های علوم پزشکی: رئیس محترم دانشگاه به عنوان رییس ستاد و مدیر محترم روابط عمومی دانشگاه به عنوان دبیر ستاد در نظر گرفته شده اند.

شعار سال 2008 سازمان جهانی بهداشت:

حفظ سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی

Protecting Health From Climate Change

عناوین روزهای هفته سلامت

       شنبـــــــه 17فروردین 87: سلامت و همکاری های بین بخشی

       یکشنبــه 18فروردین 87: سلامت و تغییرات آب و هوایی

       دو شنبـه 19فروردین 87: سلامت، تغذیه و گروه های در معرض خطر

      سه شنبه 20فروردین 87: سلامت و فّنآوری های نوین

       چهارشنبه 21فروردین 87: سلامت و پزشک خانواده

       پنج شنبه 22فروردین 87: سلامت و جامعه عاری از دخانیات

       جمــــــعـه 23فروردین 87: سلامت و تحرک جسمانی

برنامه های اجرایی:

       برگزاری مراسم «روز جهانی بهداشت»:

ü       سخنرانی معاون اوّل محترم رئیس جمهوری؛

ü       اجرای پانل با موضوع عوامل اجتماعی موٍثر بر سلامت؛

ü       اجرای سرود؛

ü       تقدیر از دوستداران سلامت شامل:

                     تقدیر از منتخبین ستاد مرکزی، دانشگاه ها، سازمان ها و رسانه های جمعی و ... .  

   .    دیدار مسئولان و دست اندرکاران بخش بهداشت و درمان با مقام معظم رهبری

 .   سخنرانی زیر بهداشت قبل از خطبه های نماز جمعه تهران و سخنرانی روسای محترم دانشگاه ها پیش از خطبه های نماز جمعه در مراکز استانها (23 فروردین).

    .   افتتاح همزمان پروژه های عمرانی و اجرایی بخش بهداشت و درمان در سراسر کشور.

    .   تدوین شاخص های لازم برای انتخاب مدیران و کارکنان نمونه دانشگاه ها و سازمان های وابسته به عنوان دوستداران سلامت.

  .  برگزاری کنفرانس های خبری و مصاحبه های اختصاصی و عمومی مدیران وزارتخانه و دانشگاهها با نمایندگان وسایل ارتباط جمعی کشور.

     .  تهیه پیام ها و مقالات آموزش عمومی در راستای اهدف و شعار روز جهانی بهداشت و توزیع آن به صورت ویژه نامه.

       ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در مناطق روستایی با همکاری نیروی مقاومت بسیج و رابطین بهداشت

 .   برگزاری جلسه نقد «فیلم سایکو» به کارگردانی مایکل مور با حضور کارشناسان و صاحبنظران دست اندرکار در مباحث ارتقای سلامت و بیمه.

  .     برگزاری میزگردهای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی برای طرح دستاوردها و مسائل بخش بهداشت و درمان.

.اقدامات در دست اجرا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

نمایشگاه بزرگ سلامت در بوستان های آزادی و هاشمی در شیراز و کلیه شهرستانهای استان ودهها برنامه دیگر ... بیایید ببینید


ندای صلح

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/5 9:10 صبح

ندای صلح بر فراز کلیمانجارو

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با صعود بر بام آفریقا و قله زیبای کلیمانجارو پیام صلح و دوستی ملت ایران را به جهانیان اعللام نموده و صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای فرزندان برومند ایران اسلامی را به آنان یاد آور نموده اند با افتخار به وطن بازگشتند، این گروه که متشکل از سیزده نفر از کارکنان و دانشجویان دانشگاه بودند با صعود موفقیت آمیز خود برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان فعالیتهای ورزشی خود افزودند ریاست این تیم به عهده آقای عسکری بوده و در بدو ورود به فرودگاه شهید آیت ا... دستغیب مورد استقبال جمعی از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و تعداد زیادی از ورزش دوستان قرار گرفتند اعضای گروه انجام این صعود را با همه مشکلات به عنوان یکی از ماندگارترین فعالیتهای کوهنوردی خود در راه مبادله فرهنگی و ایجاد آشنائی بیشتر با ملل آزادیخواه جهان عنوان نموده و تاثیر آن را در راه اثبات حقانیت برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان بسیار مؤثر دانستند .


نوروز مبارک

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 87/1/2 8:15 عصر

سال 1387 سال نوآوری و شکوفایی بر تمام ملت مسلمان ایران مبارک باد. تقارن این ایام با میلاد مبارک پیامبر رحمت حضرت محمد بن عبدالله (ص) و فرزند گرامیش حضرت امام جعفر صادق (ع) یادآور هماهنگی بهار زیبای طبیعت و بهار جانهاست.