سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تغذیه سالم

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/9/8 3:13 عصر

هرچند عوامل مختلف و بسیاری از قبیل زمینه های ژنتیکی, آب و هوا, ورزش و رعایت مسایل بهداشتی در تأمین و حفظ تندرستی انسان مؤثر است, ولی بی شک تغذیه مناسب و متنوعی که از شرایط اعتدال برخوردار باشد, می تواند یکی از اساسی ترین پایه های سلامت را بخود اختصاص دهد.
موضوع تغذیه در کودکان و سنین بالندگی علاوه بر نقش سلامت ساز و حیات بخش خود, از جهات دیگری نیز مثل بهبود جریان رشد, پیشگیری از بروز عفونت ها می تواند مؤثر و دخیل باشد. از اینرو همیشه تغذیه مناسب و دور از اسراف در ایجاد و استقرار سلامت کودکان به عنوان یکی از محورهای مهم بهداشتی مورد عنایت بوده  و تأثیر و تآثر رشد و تندرستی کودک را به میزان زیادی می توان به این امر مربوط دانست. به نحوی که رشد را به عنوان یک علامت ظاهری و مشخص باید نشان دهنده ارتباط متقابل بین تغذیه, عامل ژنتیک و محیط زیست دانست چرا که تغذیه در این رابطه چون پلی بین بار ژنتیکی و محیط فردی, می تواند پتانسیل رشد را به حداکثر ممکن افزایش دهد
.

گروههای عمده غذایی به قرار زیر می باشد:

1 - گروه شیر و فراورده های آن: شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی. این گروه مهمترین منبع تامین کلسیم مور نیاز بدن بشمار می روند کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد. مواد غذایی این گروه علاوه بر کلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامین های گروه B و A نیز هستند. مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهمترین منبع کلسیم و فسفر می باشد برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است، همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست هم مفیدند.

 2 -  گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها:
    انواع گوشتهای قرمز (گوسفند و گوساله) گوشتهای سفید (مرغ، ماهی) امعاء و احشاء (جگر، دل، قلوه، زبان، مغز) تخم مرغ و حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و تخمه ها) در این گروه قرار دارند.

  • 3- گروه نان و غلات: شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو و ... میباشد, که مواد غذایی لازم و حیاتی برای بدن ما هستند و منبع بسیار خوبی برای تامین انرژی روزانه به حساب می آیند.
    علاوه بر این مواد غذایی این گروه حاوی ویتامینهای گروه
    B, آهن و پروتئین نیز هستند. این تصور که باید برای کاهش وزن، از مصرف نان و غلات خودداری کرد را فراموش کنید زیرا چربیها نقش اول را در مشکل چاقی بازی می کنند. در حالیکه این گروه برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی مورد نیاز است.

  • 4 - گروه سبزیها و میوه ها - این گروه شامل:
    الف- سبزی ها و میوه های سرشار از ویتامین
    C یعنی سبزی ها و میوه هایی که به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند مثل سبزی های برگی، اسفناج، هویج، کدوحلوایی، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو، آلو، هلو، شلیل و انبه.
    ب- سایر سبزیها یا میوه ها مثل سیب، هلو، گلابی، گیلاس، هندوانه و ... کرفس، بادمجان، کدو سبز، قارچ، پیاز، سیب زمینی، کاهو.

    سبزی و میوه بوده در مقایسه با گروههای دیگر انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس دارای مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین و املاح معدنی هستند.  و مصرف آنها برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونتها و ترمیم زخمها ، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است.

         5- گروه متفرقه: شامل چربی ها، شرینی ها، ترشی ها و نوشیدنی ها که باید تا حد امکان کمتر مصرف شوند.
    این گروه شامل:
    الف- چربی ها مانند روغن های جامد، روغن های مایع، کره، خامه، سرشیر، سس های چرب.
    ب- شیرینی ها و مواد قندی مثل انواع مربا، شربت ها، قند و شکر، انواع شیرینی های خشک و تر، انواع پیراشکی ها، آب نبات و شکلات.
    ج- ترشی ها و شورها و چاشنی ها مثل انواع ترشی و شور، فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین و غیره.
    د- نوشیدنی ها مثل نوشابه های گازدار، چای، قهوه، شربت ها، پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و غیره  می باشند.  
    در مصرف این گروه احتیاط بیشتری به خرج دهیم.


ازدواج

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/8/29 11:35 صبح

قبل از ازدواج هر دو چشم را باز کنیم که بعد از آن باید یکی از چشم ها را ببندیم 

تعریف ازدواج

 ازدواج یک مرحله بسیار مهم زندگی و سنگ بنای تشکیل خانواده است که نه تنها برای زن و شوهر بلکه برای نسل های بعد نیز سرنوشت ساز است.

  ازدواج عبارت است از یک قرارداد اجتماعی مبتنی بر توافق و سازش بین زن و مرد که موجب شروع زندگی مشترک می شود. بدین ترتیب آنها در غم و شادی و لذت و رنج یکدیگر سهیم می شوند و مشکلات زندگی را به یاری همدیگر حل می کنند.

محدوده سنی مناسب برای ازدواج و تشکیل خانواده :

    زوجین از لحاظ جسمی، باید بلوغ کامل و از نظر روانی آمادگی پذیرش مسئولیت
 ازدواج را داشته باشند. در این مورد رعایت سن مناسب برای دختر و پسر، زمینه های لازم جهت یک ازدواج موفق را فراهم می کند. به خاطر بسپارید که بیش از سن تقویمی، سن عقلی ضامن بقای زندگی مشترک خواهد بود.

   متخصصان سن مناسب ازدواج را برای دختران 18 تا 24 سال و برای پسران 24 تا 28 سال توصیه می کنند. معمولاً‌ اختلاف سن 2 تا 6 سال بین دختر و پسر توصیه می شود.

    یک زوج برای حفظ سلامت، جلوگیری از پیری زودرس، پیشگیری از مشکلات اقتصادی و     تربیت فرزندان صالح و لایق باید بدانند که:

-        محدوده سنی مناسب برای بارداری 18 تا 35 سال و مناسب ترین زمان بین 20 تا 30 سالگی است.

-        حاملگی زیر 18 سال و بالای 35 سال مخاطره آمیز است.

-        فاصله کمتر از 3 سال بین دو حاملگی خطرناک است.

-        زایمان چهارم و بیشتر، دارای عوارض زیادی برای مادر و نوزاد است. بنابراین داشتن بیش از 2 یا 3 فرزند توصیه نمیشود.


دفاع مقدس

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/6/31 9:34 صبح

://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/asir/408919949.jpg


۲۵سال پیش در چنین روزی رزیم بعث عراق به خیال تسلط بر میهن اسلامیمان حمله گسترده ای را بر علیه کشور و میهن عزیزمان آغاز نمود.
این اقدام تجاوزکارانه در آن زمان نه تنها توسط جهانیان محکوم نشد بلکه مورد حمایت جدی بیشتر کشورها بخصوص سران کشورهای زورگوی جهان قرار گرفت.
دیری نپایید که مردم مقاوم ایران به پیروی از رهبر فرزانه خود بسیج شده و با خلق حماسه های جاویدان و ترسیم زیباترین جلوه های ایثار و پایمردی پیروزی را از آن خود نموده و ملت بزرگ ایران را در دنیا سرافراز نمودند.
همگان شاهد بودیم که در مدت کوتاهی رژیم بعث عراق و رییس جمهور تجاوزگر آن حتا در همین دنیا خوار و ذلیل شده و بخشی از مکافات درنده خوییها و تجاوزگری های خود را به چشم دیدند.
جنگ تحمیلی با همه خسارتها و خرابیها و از دست دادن عزیزترین جوانان این مرز و بوم دارای ثمرات و برکات فراوانی بود که علاوه بر ایجاد همدلی و انسجام ملی ملت سرافراز ایران را در بیشتر زمینه ها به خودکفایی رساند.
سالروز آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقس را گرامی داشته و یاد و خاطره جاویدان شهدای پرافتخار آن به ویژه پیر و مراد آنان حضرت امام خمینی را گرامی می داریم
  


او می آِید

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/6/28 11:19 صبح

نمایش تصویر در وضیعت عادی

گفته بودم چو بیایی غم دل با تو بگویم
چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی

اللهم عجل لولیک الفرج
میلاد سراسر نور و سرور یگانه امید مستضعفان و محرومان جهان و روشنی بخش سرای دل امیدواران بر تمام منتظران ظهور و همه چشم انتظاران مبارک باد.
سالهاست که به امید دیدارش تنها دیده به در دوخته ایم اما به استقبال و پیشوازش نمی رویم
او را گم کرده ایم اما باشنیدن اوصاف و نشانه هایش به طرفش گام بر نمی داریم
او بر بلندایی است که ما را به خوبی می بیند ولی ما متوجه ایشان نیستیم.
با دیدن و شنیدن دردها و گرفتاری هایمان دلگیر شده و سخاوتمندانه به یاریمان می آید اما قدرش را نمی دانیم.
به خاطر عدم درکش و غفلت از حضورش در میان خود با انجام کارهای ناصواب او را آزرده خاطر می کنیم.
با اینکه به ظاهر می گوییم منتظرش هستیم ولی هیچ نشانه انتظاری را در خود نمی بینیم وخانه دلمان را برایش نمی آراییم
وقتی پیراهن یوسف واستشمام بوی او روشنی بخش دیدگان نابینای پدر می گردد آیا دیدن جمال دل آرایش نمی تواند قلبهای مرده ما را زنده و دیدگان بی سوی ما را نورانی گرداند؟
زمانی که عزیزی از ما به مسافرت رفته و چند صباحی از ما دور می شود علی رغم وجود امکان ارتباطهای دیگر تا چه اندازه منتظرش بوده ودر آرزوی دیدارش لحظه شماری می کنیم ولی چرا در مورد عزیزترین سرورمان و یگانه امید دلمان اینچنین نیستیم؟؟.
بیاییم و با خود عهد کنیم تا زمینه ساز ظهور و از منتظران واقعی اش باشم
امید آنکه هر چه زودتر دیذگانمان به دیدارش روشن و با حضور زیبایش جهان پر از عدل و داد گردد. ان شاءالله


سلامی دوباره

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/6/26 9:51 صبح

نمایش تصویر در وضیعت عادیبسیار سفر باید تا پخته شود خامی
به نام خدا و سلام بر شما دوستان و دوستداران همیشگی
از اینکه بدون اطلاع قبلی مدت ده روزی شما را ترک گفته و راهی سفر شدم عذر می خواهم امید آنکه همواره در سایه الطاف الهی پیروز و موفق باشد از کلیه عزیزانی که مهربانانه در این مدت مرا از لطف و صمیمیت خویش بهره مند ساخته و با تبریک اعیاد مبارک شعبانیه و ارسال نظرات ارزشمند خود این ارتباط و همدلی را حفظ نمودند صمیمانه سپاسگذاری می کنم
بالاخره بعد از مدتها کار و خستگی ظاهری کارهای روزمره و تکراری و قول قبلی به همراهان لازم بود برای مدت کوتاهی فارغ از همه جیز حتا شما دوستان گرامی پای در سفر نهاده و روحی تازه نماییم باشد که به یمن اثرات سودمند سفر و دیدار از شهرها و سرزمینهای نادیده با نیرو و توانی دوباره و بیش از پیش در خدمت دوستان و یاران همراه باشیم
مسافرت با همه خستگی ـمشکلات و بی خوابیهایش لطف و صفایی غیر قابل وصف دارد امیدوارم که شیرینی و لذت سفر آسان و روحبخش نصیب همگان گردد
ان شاءالله


پیری و جوانی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/6/14 1:16 عصر

قافله زندگی به سرعت در حال حرکت است یک روز از مادر زاده می شویم نوزادی هستیم که از خود هییچ قدرت و اراده ای نداریم ؛کم کم بزرگ و بزرگتر می شویم ؛می توانیم بنشینیم ؛راه برویم و......
فردا و فرداها باز هم بزرگتر می شویم نوجوانی و خاطرات شیرین و احیانآ شیطنت ها و شور و شادی وزمانی دیگر بهار عمر و جوانی با همه غرور؛ قدرت و شیوایی اش جلوه گر میشود دورانی که دوباره هرگز تکرار نخواهد شد و هیچکس تا آن را از دست نداده قدرش را نمی داند.
بالاخره جوانی هم با همه شیرینی ها و شادابیش رخت برمی بندد و ناباورانه و بر خلاف میل ما راهش را می کشد و می رود.
اینک ما مانده ایم و میانسالی دیگر از آن همه شور و غرور جوانی خبری نیست ویواش یواش بیماری هایی از قبیل : کمردرد پادرد؛ فشارخون؛افزایش قند و چربی خون و ......خود را نمایان می کنند
آیا با خود فکر کرده اید ما از چه سالی پیر میشویم؟؟
چرا بعضی ها از سنین جوانی پیر می شوند؟؟
وچرا بعضی از پیران هنوز سرشار از انرژی و نشاط جوانی هستند؟؟
آیا فقط نشانه پیری سفید شدن موها ویا به دست گرفتن عصاست؟؟
چرا کسانی همچون خواجه اهل راز حافظ شیراز ویا ملای روم مولانا و دیگران در سنین کهولت وپیری اشعار و گفتاری جوانانه دارند؟؟
و هزاران سؤال وابهام دیگر

نمایش تصویر در وضیعت عادی


مبعث خاتم

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 84/6/10 10:47 صبح

به نام خالق زیبایی ها

 اقراء باسم ربک الذی خلق

 مبعث سراسر افتخا ر ختم رسل خیر بشر و عصاره هستی بر شیفتگان و پیروان صادق پیام آور رحمت مبارک باد

مبعث رسول گرامی اسلام خاتم پیغمبران و زیباترین عطیه خلقت سرآغاز نوینی در راه هدایت بشریت و رهنمونی انسان به سوی مبداء هستی است

پیامبر عظیم الشان اسلام با دعوت مبارک خود و با استمرار حرکت پیامبران الهی زیباترین جلوه های تجلی انسانیت فرزندان آدم را به یادگار گذاشت .او و اهلبیت پاکش تا ابد الگو و اسوه زیبای بندگی و انسانیت خواهند بود.

حضرت محمد (ص) در حالی از طرف خداوند به پیامبری برگزیده شد که ارزشهای انسانی و معیارهای اخلاقی در جامعه زمان خود به پایین ترین حد خود رسیده بود و ایشان در مدت زمان کوتاهی توانستند زیباترین و متعالی ترین ارزشهای الهی را جایگزین جاهلیت و سقوط ارزشهای آن دوران کنند

امید آنکه همه ما بتوانیم پیروان شایسته ای برای آن حضرت باشیم

    

               نمایش تصویر در وضیعت عادینمایش تصویر در وضیعت عادی


   1   2   3   4   5      >