سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورزش و فعالیت بدنی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/5/30 2:55 عصر

با توجه به تغییر الگوی زندگی و دگرگونی وضعیت و عادات تغذیه ای و از همه مهمتر عادت به زندگی ماشینی و کاهش تحرک بدنی متاسفانه هر روزه شاهد بروز و افزایش ابتلا به بیماری های ناتوان کننده و یا کشنده ای همچون بیماری های قلب و عروق و افزایش فشار خون، افزایش وزن و افزایش قند و چربی خون و ... در جامعه می باشیم به گونه ای که در حال حاضر حدود هفتاد درصد از مردم جامعه دچار افزایش وزن بوده یا از چاقی رنج می برند که این درصد در خانم ها به مراتب بالاتر است.

با 30 دقیقه ورزش ملایم مانند پیاده روی در روز به سلامت خود کمک کنیم.  ورزش ملایم می تواند بیش از حرکات ورزشی شدید در برابر دیابت(افزایش قند خون) و بیماری های قلبی اثر حفاظت بخش دارشته باشد.
به نظر می رسد میزان مناسب و نه چندان زیاد ورزش نسبتا شدید بهترین راه برای کاهش یک فاکتور خونی مهم مرتبط با بیماری قلبی و دیابت است.

نکته جالب تر اینکه برخی فوائد ورزش نه چندان شدید در مقایسه با اثرات مفید حرکات ورزشی خیلی شدید دوام بیشتری داشته و اثرات مفید و سازنده آن به مدت طولانی تریدر بدن باقی می مانند.
برنامه ورزشی مناسب فقط طی چند روز مقاومت انسولینی در بدن را کاهش می دهد. همچنین کاهش تری گلیسیرید و حفظ آن در سطح پایین به مدت دو هفته در اثر انجام ورزش ملایم دیده  شده است.
و خلاص اینکه فراموش نکنیم تحرک رمز سلامت ماست و علاوه بر افزایش سلامت جسمانی ، روانی ، اجتماعی موجب پیشگیری از بیماریهایی مانند قلبی - عروقی ، دیابت ، چاقی ، پوکی استخوان ، آتروفی عضلات و کمردرد می شود .


چاقی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/4/31 1:10 عصر

نمایش تصویر در وضیعت عادی

چاقی یک بیماری مزمن است ودرمان آن نیز  مثل هر بیماری مزمن دیگری نیاز به زمان دارد.

هرگز در درمان چاقی خودسرانه از دارو استفاده نکنیم، چرا که دارو و در هر حال دارای عوارض می‌باشد.
در درمان چاقی خود هیچگاه عجله نداشته باشید، یادتان باشد که کاهش وزن با رژیم غذایی عوارضی نداشته، تقریباً غیر قابل بازگشت می‌باشد.

چاقی با بسیاری از بیماریها  مثل: افزایش فشار خون، سخت‌شدن جدار رگها، بیماریهای کبدی و صفراوی (بیشتر سنگ کیسة صفرا)، آرتریت‌ها از جمله آرتروز (استخوانهای هر شخص برای وزن سلامت او طراحی شده است)، اختلالات تنفسی، نقرس، واریس، نازایی، مسمومیت حاملگی پرمویی زنان، چربی بالای خون ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم خواهد داشت.

چاقی باعث کاهش عمر می‌شود، بطوری که شرکت بیمه عمر متروپولیتن آمریکا به ازای هر اینچ (5/2سانتیمتر) دور شکم بزرگتر از دور سینه دو سال و به ازاء هر چهارکیلوگرم اضافه وزن یک سال کاهش عمر در نظر می گیرد

در درمان برخی از بیماری ها قبل از مصرف دارو رژیم غذایی داده می‌شود و چه بسا با رعایت رژیم غذایی مناسب نیازی به مصرف دارو نباشد. از جملة این بیماریها می‌توان از: افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی خون نام برد.
 درمان‌های چاقی به چهار دسته دارویی، استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص، جراحی و رژیم‌درمانی تقسیم می‌شوند روش تدریجی علاوه بر اینکه قابل تحملتر است دارای عوارض کمتری نیز می باشد

استفاده از وسایل و شیوه‌های مخصوص شامل سونا،استفاده از گرمای موضعی ، ماساژ درمانی، کمربند لاغری، طب سوزنی، کرمها، پمادها، ژلها، گوشواره لاغری که همگی اینها از نظر علم پزشکی و تغذیه مورد قبول نمی‌باشند و همگی کمابیش باعث ایجاد عوارض می‌شوند. ضمناً بیشتر این راهها به جای کاهش وزن یا لاغری فقط باعث کاهش اندازه بدن می شوند.

جراحی نیزدر موارد چاقی‌های بسیار شدید انجام می‌شود.و شامل برداشتن قسمت‌هایی از روده یا معده، بالون‌گذاری داخل معده برای کاهش حجم آن و برداشتن چربی زیر پوست شکم با ساکشن یا لیزرمی باشد که همگی اینها به دلیل عوارض شدیدی که دارند زیاد مورد توجه نمی باشند.

آب درمانی یکی از روشهای قدیمی است که بعد از پایان دوره به دلیل محرومیت شدید غذایی اختلالات گوارشی به همراه دارد. علاوه بر عوارض شدید جسمانی فقط برای مدت کوتاهی می‌تواند قابل تحمل باشد.

کاهش وزن از طریق ورزش نیز یکی از روشهای بسیار مناسب برای برخورداری از جسم سالم و وزن ایده‌آل است. کاهش وزن فقط از طریق ورزش مشکل و دشوار است چرا که مثلاً برای کاهش یک کیلوگرم وزن باید 20 ساعت پیاده‌روی کرد.

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی: حذف یک وعدة غذایی مثل صبحانه یا شام از جمله روشهای مرسوم و خدسرانه است که با حذف صبحانه فرد دچار افت قند خون طی روز و کاهش کارآیی روزانه و پرخاشگری شده و درضمن در وعده‌های بعدی با پرخوری جبران می‌شود. ضمن اینکه سوء‌تغذیه نیز از عوارض آن است. بهترین شیوه در این مورد، رژیم غذایی بر مبنای علمی آن است که در آن تمام مواد مورد نیاز بدن در رژیم غذایی تأمین می شود.

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی همراه با ورزش: این روش بهترین و اصولی‌ترین روش برای کاهش وزن و داشتن وزن ایده‌آل است. در این روش از یک رژیم غذایی برنامه‌ریزی شده همراه با ورزش متعادل (مانند پیاده‌روی) استفاده می‌شود. این روش سلامت جسم و روح را به ارمغان می‌آورد و عوارضی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست و … را درپی نخواهد داشت. در طی رژیم باید عادات غذایی گذشته را ترک کنید و به عادات غذایی جدید انس بگیرید که این مهمترین اصل در درمان چاقی است.

با توجه به موارد فوق بهترین و سالمترین راه حل ارائه‌شده در مورد درمان چاقی این موارد می‌باشد:

الف) رژیم غذایی صحیح ب) ورزش مناسب و کافی ج) تغییر رفتار و اصلاح عادات بد غذایی

در هر رژیم غذایی صحیح باید این گروههای غذایی وجود داشته باشد: شیر و لبنیات، حبوبات و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت ریزمغزیها

رژیم غذایی باید تأمین کننده انرژی مورد نیازوریز مغذی های روزانه باشد. در یک رژیم غذایی اصولی کاهش وزن تدریجی است. به طوریکه حداکثر یک کیلوگرم در هفته مجاز به کاهش وزن می‌باشیم. به همین دلیل باید حوصله داشته و با دقت برنامه خود را اجرا کنیم. ضمناً اگر قبل از رژیم عکسی از خود داشته باشیم بهتر خواهد بود. توجه داشته باشید با کاهش وزن جوانتر هم به نظر خواهیم رسید.


مسواک زدن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/4/23 10:55 صبح

مسواک زدن یکی از کارهای بهداشتی برای حفظ سلامت فردی و اجتماعی و رعایت نظافت و شادابی بیشتر است که در شرع مقدس اسلام نیز توجه زیادی به آن شده است به گونه ای که گاهی تا مرز وجوب نیز پیش رفته است.اما نکته ای که در این بین دارای اهمیت زیاد می باشد طریقه صحیح مسواک زدن است،رعایت موارد زیر در هنگام مسواک زدن به حفظ و زیبایی دندان ها کمک شایانی می کند.

لازم به ذکر است مسواک زدن به تنهایی کفایت نمی کند و لازم است با نخ دندان نیز فواصل دندان ها و جاهایی که امکان نفوذ مسواک وجود ندارد تمیز نمود.

-1 مسواک را قبل از استفاده با آب سرد خیس کنید . سپس با تکان دادن ، آب اضافی آن را بگیرید و به اندازة یک نخود خمیردندان روی آن قرار دهید.

استفاده از خمیر دندان زیاد باعث ایجاد کف زیاد در دهان شده و در نتیجه فرد قبل از اینکه دندانها را کاملا مسواک کند، مجبور به شستن دهان می شود. برای اینکه خمیردندان در تماس با همه دندانها قرار گیرد، خمیر دندان را به داخل موهای مسواک فشار دهید.

2- موهای مسواک را به طور مایل (با زاویه 45 درجه) روی سطح خارجی دندانها قرار دهید. به طوری که نصف موهای مسواک روی لثه هاقرار گیرد. به این ترتیب موهای وسط مسواک روی دندانها قرار می گیرد. در هر بار سعی کنید مسواک روی دو دندان رابه طور کامل بپوشاند.

3-مسواک را از روی دندان 10 تا 15 بار به سمت سطح جونده بکشید.

4-این کار را برای سطح خارجی تمام دندانهای هر فک انجام دهید.

5- کارهای گفته شده، را در سطح های زبانی (داخلی) دندانهای هر فک هم انجام دهید.

6-برای سطح داخلی دندانهای جلو مسواک را به صورت عمودی بر روی دندانها قرار دهید و با حرکات بالا و پائین این سطح را تمیز کنید.

7-بعد از اینکه سطح داخلی و خارجی دندانها را مسواک کردید، سطح جونده دندانها را مسواک کنید. برای این کار مسواک را بر روی سطح جونده دندانها کمی فشار دهید تا موهای مسواک به خوبی به داخل شیارهای سطح جونده وارد شود. بعد چند بار، مسواک را به جلو وعقب بکشید تا سطح جونده به خوبی تمیز شود.

8-تمامی اعمالی که گفته شد، در فک دیگر نیز تکرار کنید تا تمام دندانهای آن فک نیز با استفاده از مسواک تمیز گردد.

9-چون خرده های مواد غذایی و میکروبها روی سطح زبان جمع می شود بهتر است روی زبان را هم با مسواک تمیز کنید. برای این کار مسواک را در عقب زبان قرار دهید و به طرف جلو بکشید. این کار را چند بار انجام دهید. تمیز کردن زبان نقش مهمی در از بین بردن بوی بد دهان دارد.

10-پس از مسواک کردن دندانها و زبان، دهان را چند بار با آب بشوئید. ماساژ دادن لثه ها با انگشت پس از مسواک کردن مفید می باشد.

11-وقتی مسواک کردن دندانها تمام شد مسواک را خوب با آب بشویید و در جایی دور از آلودگی نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که هیچ وقت مسواک خیس را در جعبه سربسته نگذارید، چون مرطوب ماندن مسواک باعث رشد میکروب ها روی آن می شود.

بهتر است بعد از هر وعده غذا، دندانها را مسواک کرد. البته چون این کار برای همه عملی نیست، توصیه می شود حداقل در روز دوبار، شب قبل از خواب و صبح قبل یا بعد از صبحانه دندانها را مسواک کنید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که در مسواک کردن باید پلاک میکروبی را از روی دندانها برداشت، در حالی که بسیاری از مردم در هنگام مسواک کردن فقط به حذف خرده های غذایی از روی دندانها فکر می کنند. در واقع خرده های باقی ماندة غذا معمولاً با حرکت لب، زبان، گونه و جریان بزاق از روی دندانها پاک و شسته می شوند.

مطلب دیگری که حائز اهمیت می باشد، این است که وقتی سطوح دندانی پاک و براق می شوند امکان چسبیدن میکروب ها به آنها کمتر خواهد شد بنابراین اگر شخص حتی یک بار در شبانه روز با دقت و حوصله تمام سطوح دندانهایش را مسواک کند کافی خواهد بود.این نکته بخصوص در مورد کودکان اهمیت دارد. بسیاری از پدر و مادرها کودک خود را در ساعات پایانی شب که کودک خسته و خواب آلوده است، مجبور به مسواک کردن می کنند. در حالی که اگر در هر ساعتی از شبانه روز ، که کودک آمادگی و نشاط لازم برای مسواک زدن را دارد، این کار صورت بگیرد علاوه بر تمیز شدن دندانها در ایجاد فرهنگ بهداشتی مناسب هم اثر خواهد داشت.


قاعدگی دردناک

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 86/4/16 3:30 عصر

روزانه عده زیادی از زنان و دختران با قاعدگی دردناک مواجه بوده و روزهایی از زندگی خود را با رنج و ناراحتی سپری می کنند.

این اصطلاح برای احساس درد و مشکلات  همراه با قاعدگی به کار می رود .
گرچه این ناراحتی معمولاً خطرناک نیست
اما می تواند باعث اختلال در  زندگی روزانه فرد شود و حداقل چندروزی زندگی را تلخ سازد.
بسیاری از دختران در ابتدای بلوغ ، از این مشکل رنج  نمی برند اما چند سال بعد ، این مشکل به سراغشان آمده و آن را تجربه خواهند کرد . علائم این ناراحتی از یکی دور روز قبل از قاعدگی شروع شده
و در اولین روز عادت ماهیانه  به حداکثر شدت خود می رسد ، سپس بتدریج طی چند روز بعدی کاهش می یابد ، در  اغلب موارد درد به صورت مشخص حالتی مبهم ، فشارنده ، و سنگین داشته و به تدریج به پائین کمر انتشار می یابد.
علت پیدایش  این درد را انقباضات رحمی می دانند. سردرد ، تکرر ادرار و احساس ضعف و بیحالی نیز  می تواند در این بیماران دیده شود . تهوع و استفراغ ، احساس گیجی و سردرد و حتی اسهال هم جزء علائمی هستند که بعضی از بیماران را تحت تأثیر قرا ر می دهند.

 عوامل زیر شیوع دردهای قاعدگی را افزایش می دهند  :
چاقی ، استعمال دخانیات ، تاریخچة فامیلی مثبت و رحم های نزائیده

  -طبق برخی آمارها ، ده درصد دخترها حداقل سه روز در ماه از دردهای شدید قاعدگی رنج می برند و در هشتاد درصد موارد ،  این دردها مشکل آفرین نیستند . 
 جنبه های درمانی :
داروهائی مثل بروفن ،مفنامیک اسید، ناپروکسن ، استامینوفن و . . . را می توان برای کاهش درد این بیماران مورد استفاده قرار داد .
گرم کردن موضعی می تواند ارزشمند و مفید باشد .
در صورتیکه دردهای قاعدگی همیشگی باشند  ، می توان درمان با داروهای فوق را روز قبل از شروع قاعدگی شروع کرد  و تا سه چهار روز بعد ادامه داد و سپس قطع کرد .
برای اینکه شیوع مشکلات گوارشی ناشی از این داروها را به حداقل برسانیم  ، مصرف داروها پس از غذا ، یا همراه با یک لیوان آب ، شیر، آب میوه یا سایر مایعات تاثیر زیادی خواهد داشت.

در صورت لزوم و با نظر پزشک معالج ، داروهائی مثل قرص های ضد بارداری برای بیمار شروع شده و این کار  در هشتاد و تا نود درصد موارد مؤثر خواهد بود .

 بعضی از بیماریها مثل عفونت لگنی ، اختلالات زنانه و . . .  می توانند باعث تشدید این دردها شوند ، به همین خاطر در مواردی که اقدامات درمانی معمولی مؤثر نیستند . برای اطمینان از عدم وجود این بیماریها ، با پزشک خود مشورت کنید .
استرس و فشار های عصبی ، شیوع درد های قاعدگی را افزایش می دهند و کاهش این مشکلات و می تواند نقش مهمی در کاهش دردهای قاعدگی داشته باشد .
آرامش و تغذیه مناسب تاثیر به سزائی در کاهش و پیشگیری از این دردها دارد.