سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عینک طبی یا لیزیک

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/6/27 8:9 صبح

هر چند استفاده از عینک تاریخچه ای نزدیک به هزار ساله دارد و تا قبل از قرن چهاردهم میلادی نیز برخی از افراد برای تصحیح عیب بینایی خود از شیشه و یا لایه های شفاف دیگری کمک می گرفته اند ولی در این سده وجود عینک در بسیاری از آثار نقاشی به جا مانده نیز مشاهده می شود ژس از آن استفاده از عینک های طبی برای درمان و رفع عیوب انکساری باعث تحول بزرگی در چشم پزشکی شد و همواره استفاده از این وسیله کمکی در بینایی گسترده و گسترده تر شد به گونه ای که در بسیاری از کشورها دیگر استفاده از عینک به عنوان بینایی بهتر فراتر رفته و استفاده از عینک به عنوان نشانه تشخص،سواد و معلومات بیشتر محسوب می شد و در سالهای بعد با کاربرد تکنولوی هاب برتر در ساخت عینک استفاده از آن جنبه زیبایی نیز پیدا کرده و افراد زیادی صرفا برای زیبایی و جلب توجه بیشتر از عینک استفاده می کردند.لازم به ذکر است که در کنار آن نیز افراد بیشتری به خصوص خانم ها از استفاده از عینک اکراه داشته و از ورود به اجتماع در حال استفاده از عینک خجالت می کشیدند.
ولی در قرن حاضر استفاده از عینک به دلایل گوناگون دارای رقیب دیگری به نام اعمال جراحی لیزیک شده است که از برجسته ترین و مهمترین آنها باز می توان بازیابی زیبایی بیشتر را نام برد،این عمل  برای بسیاری از افراد با عیوب انکساری نزدیک بینی؛ دوربینی؛ و آستیگماتیسم قابل انجام می باشد؛ اما باید دانست که انجام این عمل برای همه افراد مناسب نمی باشد. افرادی که علاوه بر عیب انکساری؛ بیماریهای دیگری در چشم دارند و یا از بعضی از بیماریهای مزمن در دیگر قسمت های بدنشان رنج می برند؛ ممکن است کاندید مناسبی برای اعمال جراحی اصلاح عیوب انکساری و لیزیک نباشند. توصیه می شود که افراد زیر بیست سال به علت تغییرات چشمی و وضعیت بینایی انجام آن را به سالهای بعد موکول نمایند،هیچکدام از افرادی که این نوع عمل را انجام می‌دهند بیمار نیستند و تمامی آنها افراد سالمی هستند که با استفاده از عینک به راحتی می‌توانند زندگی کنند و هیچ مشکلی ندارند افرادی که به سمت عمل لیزیک گرایش پیدا می‌کنند بیشتر به دنبال تغییر و تنوع در چهره و نوع زندگی خود هستند به این صورت که می‌خواهند عینک نداشته باشند و به همین علت به استفاده از عمل لیزیک روی می آورند.
البته باید توجه داشت که استفاده عینک علاوه بر بهبود بینایی فرد نقش یک محافظ چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش و عوامل خارجی را نیز ایفا می‌کند.و سوالی که برای بیشتر بیماران پیش می آید این است که چرا اکثر پزشکان و چشم پزشکان خودشان تا هنوز از عینک استفاده می کنند.اما با این حال تعدادی از افرادی هستند که تمایلی به استفاده از عینک ندارند و ترجیح می‌دهند بدون عینک زندگی کنند. برای این کار دو راهکار پیش رو این افراد است، یکی استفاده از ‌لنزهای تماسی و دیگری عمل لیزیک. لنزهای تماسی نزدیک به 90 سال پیش وارد بازار شده در حال حاضر به راحتی قابل دسترس و استفاده است و بسیاری از این افراد از این وسیله برای زندگی بدون عینک و تا حد زیادی زیبایی استفاده می‌کنند.و استفاده از آنها می تواند دارای عوارضی از جمله صدمه به چشم و افزایش احتمال عفونتهای چشمی باشد
اما انجام عمل لیزیک امروزه یکی از صدها عملی است که روی قسمتهای مختلف بدن انسان انجام می‌شود. این عمل اگرچه کم عارضه است، اما بدون عارضه جانبی نیست، چرا که هیچ عملی در دنیای پزشکی بدون عارضه نخواهد بود.
در عمل لیزیک احتمال داردکه شماره چشم افراد صفر نشود و آسیب‌های مختلفی به چشم وارد شود و هیچ تضمینی برای بی‌نیاز شدن از عینک هم وجود ندارد. در نهایت عمل لیزیک بنا برتمایل شخصی افراد انجام می‌شود و  هیچ تضمینی برای سلامت کامل چشم افراد وجود ندارد.توصیه این است که حتی الامکان تا مجبور نشده ایم عینکمان را با انجام عمل لیزیک کنار نگذاریم.


آبریزش بینی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/6/14 9:17 صبح

آبریزش بینی یکی از علایم آزاردهنده ای است که در تعداد زیادی از بیماری ها دیده می شود این مشکل بیشتر در مراحل اولیه‌ی سرماخوردگی یا آنفلوانزا رخ می‌دهد. در برخی موارد نیز ممکن است که حساسیت های فصلی مانند عامل آن باشد. در مواقعی که آبریزش ازبینی پس از گریه کردن یا حضور در محیط های سرد اتفاق می افتد به صورت گذرا ممکن است چندتایی عطسه نیز همراه آن وجود داشته باشد و ژس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.در موقع وجود آبریزش بینی بهترین کار تخلیه سریع بینی می باشد همچنین می توان از بعضی داروهای آنتی‌هیستامین نیز استفاده کرد که مهمترین عیب و عارضه آنها خشکی داخل بینی خواهد بود. گاه آبریزش بینی علامت مشکل جدی‌تری است، مثلا" طول کشیدن به مدت بیش ازحدودسه هفته یا همراهی تب یا ترشح غلیظ سبز یا زرد و درد ناحیه‌ی سینوس‌ها که ممکن است علامت بروز یک بیماری عفونی مانند سینوزیت باشد. ترشح یک طرفه‌ی بینی در یک کودک ممکن است ناشی از وجود یک جسم خارجی درهمان طرف بینی یا دستگاه تنفسی فوقانی باشد. یا آن که به دنبال ضربه‌ی مغزی خون در ترشح بینی ظاهر شود. همچنین درآسم شدید ودر زمان مصرف داروهای سرکوب‌گر ایمنی نیز ترشح بینی وجود دارد. به طور طبیعی همیشه دربینی و سینوس‌ها حتی بدون سرماخوردگی یا وجود آلرژی خلط در پشت حلق ترشح می‌شود و این ترشح حتی بدون آن که خودمان هم متوجه شویم مرتب بلعیده می‌شود. در حقیقت این ترشح حاوی غبار و ذرات معلقی است که در زمان تنفس همراه هوا وارد ریه ها می شوند و بدون هیچ مشکلی از طریق ورود به معده و دستگاه گوارشی تخلیه می‌شوند. با ایجاد التهاب و حساسیت در قسمتهای بالایی دستگاه تنفس ترشحات مخاطی این قسمت ها نیز بیشتر شده و با افزایش ترشحات پشت حلق احساس ناخوشایندی به انسان دست داده و لازم است هرچه سریع تر  آنها را تخلیه کرد. این مشکل دروضعیت خوابیده بیشتر احساس می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که یکی یا چند تا از سینوس‌ها،به صورت راحت‌تری ترشحات را تخلیه نمایند.وجود مقادیر بسیار کم خلط اگر به صورت دائم و مزمن در پشت حلق اتفاق بیفتدحتی می تواند است باعث سرفه بشود، به طوری که امکان دارد حتی خود فرد هم متوجه ارتباط بین این دو مساله نباشد و به علت حضوردائمی خلط در پشت حلق آن را امری بدیهی و طبیعی تلقی کند استنشاق برخی مواد محرک مانند دودسیگار یا تغییر ناگهانی درجه حرارت، تولید ترشحات را افزایش می‌دهد. نوشیدن مقدار زیاد آب، ترشح پشت مخاط رارقیق تر کرده وبلع آن را راحت‌تر می‌کند.تنفس درهوای خشک خلط را درحلق وبینی خشک و غلیظ تر می‌کند. بهتر است در این موارد ازبخور مرطوب استفاده شود.
شستشوی مخاط بینی و دهان با آب نمک گرم و یا استفاده از اسپری‌های مخصوص خلط را رقیق تر می کند. مخاط خشک بینی هم ممکن است به همان اندازه‌ی وجود آبریزش بینی آزاردهنده باشد. این اتفاق ممکن است در صورت وجود عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی‌ها یا آنفلوانزا رخ دهد که البته معمولا" علائمی مانند تب، گلودرد و سرفه نیز به همراه دارد. یا آن که پیامد تماس با مواد آلرژی‌زا مانند غبار یا گرده‌ی گیاهان و مشابه آن باشد. بروز التهاب غیر حساسیتی در مخاط بینی نیز ممکن است ایجاد شود و معمولا" در پاسخ به فعالیت‌های ورزشی شدید، محرک‌های محیطی مانند دودسیگار، شرایط آب و هوایی یا استرس به وجود می آید. اختلالات تیغه بینی یا وضعیت فیزیکی بینی نیز ممکن است در موارد کمتری باعث این عارضه شود.
ایجاد محیط مرطوب مانند استفاده ازدوش آب گرم باعث نرم شدن خلط می‌شود. استنشاق بخار آب کتری یاظرف آب درحال جوشیدن به مدت 10 دقیقه نیز مناسب است.
نوشیدن مقادیر زیاد آب یا سایر مایعات هم مؤثر است، ولی باید ازآشامیدنی‌های دارای ترکیبات قهوه اجتناب کرد زیرا باعث کم آبی بیشتر و تشدید علائم می‌شوند. تهیه‌ی اسپری سالین بینی یا شستشوی بینی با آب نمک استاندارد برای رقیق کردن خلط کمک کننده است.از داروهای ضد حساسیت خوراکی،نیز می‌توان استفاده کرد. در صورتی که ازفرم اسپری آن استفاده می‌شودبیش از به سه روز استفاده نشود زیرا ممکن است باعث خشک شدن واکنشی و تحریک بیشتر مخاط بینی شود.در برخی فصول مانند اوایل بهار و ژاییز این عارضه بیشتر دیده می شود.


روزه داری و سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/5/19 5:22 عصر

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.

خداوند تبارک و تعالى مى‏فرماید:  اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.         سوره بقره آیه 183

روزه علاوه بر اینکه یک واجب شرعی و از دستورات الهی است  یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است زیرا با انجام این دستور الهی افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می بابند و هم با صرفه جویی در غذای شبانه روزی خود می توانند به کمک آنان بشتابند. چنانچه حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند :

روزه در اسلام واجب شده تا فقراء و اغنیاء یکسان و برابر گردند. 

در طب امروز و همچنین طب قدیم اثر معجزه آسای روزه داری و امساک در درمان انواع بیماریها ، به هیچ وجه قابل انکار نیست و کمتر پزشکی است که در نوشته ها و آثار خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد.

فواید روزه داری

روزه داری فرصت مناسبی برای تصحیح عادات بد غذایی نظیر خوردن وعده های غذایی سنگین،و زیاده خواری و مصرف بیش از حد غذاهایی است که دارای مواد افزودنی مضر هستند با کاهش میزان انرژی دریافتی روزانه نه تنها در طول دوران روزه داری آسیبی به بدن وارد نمی شود بلکه سم زدایی و دفع مواد زائدی که در طول یک سال گذشته در اثر پرخوری و بدخوری ذخیره شده اند صورت می گیرد، روزه فواید جسمی و روحی فراوان دارد،روزه شفا بخش جسم و نیرو بخش جانها است، پاک کننده آدمی از خصوصیات حیوانی و در ساختن فرد صالح و اجتماع سالم  بسیار موثر است، در تهذیب و تزکیه نفس و رهاندن انسان از روزمرگی و واماندگی در نیاز های مادی به خصوص در دنیای پر طلاطم امروز تأثیر به سزایی دارد. فواید طبی و بهداشتی روزه که از سودمندیهای کوچک این فریضه انسان ساز است به حدی است که بیشتر مردم کم و بیش از آن آگاهند.

 روزه داری و بیماریها

ازروزه‌داری به عنوان یک روش درمانی بسیار قدیمی در علم پزشکی، هزاران سال است که استفاده می شود. به طوری که، بسیاری از پزشکان بزرگ قدیم این روش را توصیه کرده و آن‌را یک روش پیشگیری و درمان به حساب می‌آورند. بقراط پدر علم پزشکی معتقد است که: روزه‌داری همان توانایی انسان در جهت درمان خود است که به عنوان فرصتی برای بدن فراهم  آمده است و همه اینها نشان‌دهنده آن است که روزه از قدیم مورد توجه حکما و اندیشمندان بوده است.

در کشورهای اروپایی، سال‌های زیادی است که از روزه‌داری در جهت درمان استفاده می شود روزه داری و ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تاروزه داران با افزایش معنویت و یاد خدا آرامش و اطمینان بیشتری پیدا نموده و بااعتماد به نفس بیشتر از استرس و هیجانهای آزاردهنده زندگی رهایی پیدا کنند زیرا اظطراب و استرس می تواند باعث بروز بسیاری از بیماری های جسمی گردد.

افراد سیگاری نیز در ماه مبارک رمضان حداقل 12-13 ساعت به صورت اختیاری از کشیدن سیگار و سایر مواد دخانی خودداری می کنند و این امر می تواند زمینه افزایش اراده و ترک دائمی آنها را فراهم سازد.

 رعایت توصیه های زیر می تواند به یک روزه داری سالم کمک کند.

الف)توصیه هایی برای سحری

1– فراموش نکنیم که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

2 در ماه رمضان سعی کنیم شب ها زود بخوابیم تا بتوانیم سحر به موقع ( تقریباً 5/1 ساعت قبل از اذان صبح ) بیدار شویم. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری کرده  و هضم غذا نیز راحت تر خواهد بود

3 بیدار نشدن برای سحری کاملاً اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه داران خواهد شد.

4 در سحر از مواد غذایی پروتئین دار  استفاده کرده و به جای نوشیدن آب زیاد،  میوه های آب دار بخوریم.

5-در زمان  سحر خوردن غذای کامل توصیه می‌شود. خوردن غذای سحر‌ ‌ضمن افزایش کارایی روزانه، از بروز صدمات به سیستم‌ ‌عصبی، چشم و قلب جلوگیری می‌کند.

6 مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آب میوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت. . ‌بعد از صرف سحری بسیاری از افراد از بیم تشنگی در طول روز به مقدار فراوان آب می‌نوشند که کار درستی نیست

7 رژیم غذایی سحر بهتراست شامل مواد غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد غذایی قندی، پروتئین دار و پر انرژی استفاده کنند.

8 از مصرف زیاد نمک خودداری کنیم، چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدن خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست.

9 بعد از خوردن سحری حتی الامکان نخوابیم، چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن فردای آن روز احساس خوبی نخواهیم داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سردل و بیماری " رفلکس معده و مری " می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح احساس " ترش کردن" ایجاد می شود

ب)توصیه هایی برای افطار

1 بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تامین شود. پس افطار را سبک بخوریم تا شکم سنگین نشود.

2 غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود،باید از غذاهای کم حجم استفاده کنیم تا به معده فشاری وارد نشود.

3 بهتر است حتی المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزیم؛ چون این کار باعث بی حالی، ضعف و درد معده خواهد شد.

4 موقع افطار و در زمان کوتاه، مایعات زیادی مصرف نکنیم؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان، سبب سوء هاضمه می شود، اگرچه در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید و مورد نیاز است.

5-مصرف نان، پنیر، سبزی‌ ‌و مایعات همراه خرما بهترین افطار به شمار می‌رود

6- در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید.

7-. روزه داران هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند زیرا باعث افزایش وزن می‌شود.

8-بهتر است افطار خود را با آب ولرم باز کرده و پس از آن از نان، پنیر، گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده کنند و حتما بین افطار تا شام یک تا 2 ساعت فاصله بگذارند و حتما در این زمان آب فراوان بنوشند

9-بهتر است افطار خود را با کمی آب گرم یا چای آغاز کنیم. پس از آن می‌توانیم از خرما یا کشمش استفاده کنیم، زیرا این دو سبب کنترل اشتها می‌شود و از بیش‌خواری به هنگام افطار ممانعت می‌کند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قندخون بسیار مفید است،بنا براین توصیه می‌شود که در وعده افطار حتی‌المقدور 3 تا 5 عدد خرما مصرف شده و از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

10-از مصرف نوشابه‌های گازدار به دلیل دارا بودن قند فراوان خودداری کنیم . روزه‌داران هنگام افطار باید از مصرف نوشیدنی‌های خیلی سرد و خیلی داغ و نوشابه‌های گازدار که منجر به ناراحتی‌های گوارشی می‌شود پرهیز کنند. روزه‌داران می‌توانند از دوغ، آبمیوه و شربت خانگی نیز استفاده کنند.

ج)توصیه هایی دیگر برای روزه داران

1 ساعات  اول بعد از سحری و سپس ساعات بعد از افطار به ترتیب برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.

2 ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین ، قند و ویتامین ها دارند. باید حدود 3 ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند. بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

3 درماه رمضان تمرینات ورزشی نسبت به قبل از آن بایستی سبک تر باشد، زیرا بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد و در ورزش های شدید منجر به ضعف شدید بدن می شود. ورزشکار باید تا سحر به تدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تامین شود.

4 _خرما یا رطب تازه، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می شود.

5 در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از ورزش هم مناسب است.

6 میزان انرژی تامین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود 15 درصد و حداکثر 20 درصد باشد؛ چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زاید در خون و احساس خستگی در حین ورزش می شود.

7-روزه‌داران در سحر یا افطار هم باید از مصرف زیاد غذاهای‌ ‌شیرین و چرب مانند زولبیا و بامیا برای‌ ‌پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش کردن و سوزش سر معده، پرهیز‌ ‌کنند. مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و‌ ‌کالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست زیرا این غذاها زمینه بروز‌ ‌ناراحتی‌های گوارشی را فراهم‌ ‌می‌کنند..

8- . فعالیت زیاد نوجوانان روزه‌دار در ماه رمضان منجر به صرف‌ ‌انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روز می‌شود و این می‌تواند زمینه‌ساز‌ ‌سوء تغذیه خفیف یا شدید باشد. بهترین ورزش‌ها در طول این ماه، شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است چرا که این ورزش‌ها از گرفتگی عضلات‌ ‌و بروز یبوست پیشگیری می‌کنند.

9-افراد روزه دار مثل زمانی که روزه‌ نیستند باید 3 وعده غذا بخورند این وعده ها شامل سحر، افطار و شام است.

10- در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل 5 گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، گوشت و حبوبات،شیر و لبنیات،املاح و ویتامینها برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن توصیه می شود. استفاده از خرما در ماه رمضان به‌خصوص در هنگام افطار برای تامین قند خون فرد  بسیار موثر است. روزه‌داران سعی کنند به جای غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای آب پز و بخارپز شده استفاده کنند.

11-نیازی به حذف‌ ‌هیچ یک از وعده‌های غذایی نیست.. با توجه به این که در ماه‌ ‌رمضان یک وعده غذایی حذف می‌شود، همه افراد باید حداقل 20 درصد کمتر از‌ ‌ماه‌های عادی غذا بخورند. با مصرف‌ ‌متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی‌های اضافه را پیدا‌ ‌می‌کند.

12-اگر در ماه مبارک رمضان دچار یبوست هستید‌ ‌می‌توانید از خورشت‌های ملین مثل خورشت آلو و دیگر خورشت‌های سبزی‌دار‌ ‌استفاده کنید. خوردن انواع سبزی‌های خام و پخته و میوه‌های خیسانده‌ ‌مانند آلو و انجیر به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. مصرف روغن زیتون به‌ ‌همراه سالاد نیز در پیشگیری از یبوست موِثر است. خوردن چای پررنگ ، قهوه و‌کاکائو موجب پیدایش حالت یبوست می‌شود. مصرف آب کافی برای رفع یبوست و دفع‌ ‌سموم و مواد زائد بدن و انجام واکنش‌های بیولوژیکی داخل بدن مفید است

13- روزه گرفتن بدون خوردن سحری موجب می‌شود نیازهای کامل تغذیه‌ای تامین نشده و در نتیجه کمبود بیش‌ ‌از حد انرژی و سوخت ناقص چربی‌ها، ترکیبات کتونی در بدن ایجاد کند‌ ‌که منجر به ایجاد بوی بد دهان و سر درد و دردهای عضلانی می‌شود.

14- مصرف شیرینی و چربی ها به‌خصوص شیرینی‌های مصنوعی هم باید متعادل باشد چون مصرف زیاد قند و چربی در بروز بیماری‌های مختلف و ایجاد عوارض قلبی و عروقی نقش داشته و به نسبت افزایش آنها در بدن، بدن از مواد غذایی مفید دیگر محروم می‌شود.

در روزهای اول بهتر است از غذاهای سنگین که حاوی گوشت و لبنیات هستند کمتر استفاده نمایید. و بیشتر از غلات و خشکبار استفاده کنید. در ضمن اگر قصد دارید از فردا روزه بگیرید بهتر است در وعده شام از غذاهای سهل الهضمی نظیر انواع سالاد و سوپ‌های سبک به همراه انواع میوه ها استفاده نمایید و توصیه می‌شود که وعده های غذایی از سبک به سنگین میل گردد. ‌ پیاده‌روی در سطح صاف و آرام می تواند احساس خستگی که در طول روزه‌داری به افراد دست می‌دهد را بر‌ طرف نماید. عدم تحرک در این دوران از عوامل بروز اضافه وزن است و در خانم ها موجبات پوکی استخوان فراهم می گردد به این دلیل داشتن تحرک متوسط مانند پیاده روی بعد از افطار و شام می تواند بسیار مفید باشد.  پس از باز کردن روزه نیز بهتر است از غذاهای کامل و تازه استفاده شود و باید از پرخوری جدا دوری نمود. ‌ مصرف میوه‌هایی نظیر هندوانه، سیب و لیمو در این دوران بسیار مفید است. به علاوه، مصرف سبزیجاتی نظیر هویج و کلم نیز در وعده های غذایی بسیار توصیه می گردد. ‌ از آنجایی که مصرف منابع غذایی پروتئینی مانع بروز افت قند در طول روز می گردند، مصرف شیر، تخم مرغ، انواع گوشت سفید (مرغ و ماهی ) در کنار سبزیجات و میوه های تازه بسیار موثر است. ‌ مصرف آب لیمو موجب کاهش خشکی دهان و طعم بد آن در طول روزه‌داری می‌شود. در ضمن به دلیل مدر بودن مواد غذایی کافئین دار توصیه می گردد در سحر از آنها به هیچ عنوان استفاده نشود. ‌ خانمهایی که تاکنون از قرصهای ضدبارداری استفاده نکرده اند درماه رمضان آن را شروع نکنند مصرف  یک باره قرص‌های ترکیبی ضد بارداری ممکن است با لکه بینی، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد لذا استفاده از این قرص‌ها در ماه رمضان برای نخستین بار توصیه نمی‌شود در صورت لزوم می توان از یکی دوماه قبل از روزه داری آن را شروع نمود. ‌

-با توجه به حذف وعده صبحانه در ماه مبارک رمضان بعد از ایام روزه داری خوردن صبحانه را فراموش نکنیم.


بی خوابی و درمان آن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/5/11 11:42 صبح


بی‌خوابی‌ یکی از اختلالات آزاردهنده در تمام‌ سنین‌ زندگی انسان هاست، اما در سالمندان‌ شایعتر است زیرا آنان به مقدار کمتری خواب در شبانه روز احتیاج دارند‌،مهمترین علت بی خوابی و کم خوابی  می تواند به علت نگرانی و اضطراب‌  ناشی از استرس ههای روزمره باشد که در این‌ حالت‌ معمولاً فرد خیلی‌ زود و با کوچک ترین محرک درونی یا بیرونی از خواب‌ بیدار می شود بعضی از حالات و بیماری های دیگر نیز می توانند باعث بی خوابی شوند پرکاری‌ غده‌ تیرویید ،بیماری‌ها یا اختلالات‌ دردناک، مشکلات‌ ادراری‌ یا گوارشی‌ که‌ فرد را مجبور به بیداری می کنند،مصرف بعضی از داروها ،داشتن برنامه‌ کاری‌ متغیر و نامنظم‌، تغییر شرایط محیط‌ یا محل استراحت و خواب ،‌‌ ورزش‌ نکردن‌،تغییر ساعت بیولوژیک به علت مسافرت به کشورهای دوردست،و . . .از جمله مهمترین این عوامل می باشند.

برای کنترل بیشتر و رفع مشکل بی خوابی، سعی‌ کنیم استرس‌ خود را کم‌ کنیم  ، تا چند‌ ساعت‌ قبل‌ از خواب‌ از مواد محرک‌ استفاده‌ نکنیم،برای‌ درمان‌ هرگونه‌ بیماری‌ زمینه‌ساز به‌ پزشک‌ مراجعه نموده و اگر مصرف دارویی‌ باعث‌ بی‌خوابی‌ ما شده‌ است‌ با پزشک در میان گذاشته و از وی‌ راهنمایی‌ و کمک‌ بخواهیم،‌ محل خواب‌ خود را از محیط کار و عمومی منزل مجزا کنیم و محیط‌ اطراف خود‌ را برای‌ خواب‌ هرچه‌ بهتر آماده‌ کنیم  برای‌ به‌ خواب‌ رفتن‌، ذهن‌ خود را از هرگونه افکار نگران کننده و مزاحم فارغ  کنیم و تنها به‌ افکار آرامش‌بخش‌ فکر کنیم. برای خواب‌ خود برنامه منظم  داشته باشیم‌ ،نور و سر و صدای اضافی را در محل خواب خود به حداقل ممکن برسانیم و با اطمینان خاطر به رختخواب برویم،تا زمانی که کاملا نیاز به خوابیدن و استراحت پیدا نکرده ایم از خوابیدن خودداری نمائیم، حتی المقدور در طول روز کمتر بخوابیم تا در شب خواب راحت و آرامش بخش تری داشته باشیم.
درمورد رعایت اصول تغذیه نیز ا سعی کنیم تا یک ساعت قبل از خواب‌ چیزی‌ نخوریم. نوشیدن‌ یک‌ لیوان‌ شیرگرم‌ قبل‌ از خواب‌ برای‌ بعضی‌ از افراد  می تواند علاوه بر تامین انرژی و نیاز غذایی، خواب راحت تری را نیز برای فرد به ارمغان بیاورد. به‌ طور منظم‌  تحرک بدنی و ورزش‌داشته باشیم تا علاوه بر نشاط روحی و تناسب جسمی روزانه شب نیز خواب بهتری داشته باشیم مصرف سیگار و سایر مواد دخانی نیز باعث اختلال در خواب می شوند از مصرف آنها نیز خودداری نماییم و نکته آخر اینکه برای رهایی از بی خوابی از مصرف خودسرانه داروهای آرامبخش خوداری نماییم.


اختلالات هورمونی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/5/4 1:35 عصر

 

عدم تعادل هورمونی یکی از مشکلاتی است که ممکن است اکثر زنان در دوره های مختلف عمرشان به آن دچار شوند. اگرچه اغلب این مسائل به شروع دوران یائسگی در میان سالی بازمی گردد ولی ایجاد مشکلات ساختاری در اوایل دوران بلوغ و یا سنین پایین تر از آن نیز می تواند منشاء این مشکلات باشد،شدت مشکلات هورمونی معمولا با بالارفتن سن افزایش می یابد ولی ارتباط مستقیمی میان این دو وجود ندارد. استرس ها و فشارهای مختلف می تواند موجب ایجاد عدم تعادل در روند طبیعی کارکرد ماهانه هورمون های زنانه و اختلال در آنها شود، چراکه نحوه? کارکرد این سیستم مسئول ایجاد سلامتی در کل سیستم بدن زنان، خصوصا در دوران باروری می باشد.
بعضی از بیماری های هورمونی نظیر بیماری های تیروئید و مصرف  غیرمنطقی داروهای هورمونی و استرس نیز از علل مهم اختلالات هورمونی می باشند ، مصرف این داروها در باشگاههای ورزشی و استفاده بی رویه از هورمون‌ها در پرورش دام و طیور از جمله مشکلات دیگری است که عوارض آن در جامعه و در بین بیماران به خوبی قابل رویت می باشد   بی‌توجهی‌ها و نظارت ناصحیح بر چگونگی مصرف هورمونها در مراکز تولید و نگهداری ، موجب ورود این ترکیبات اضافی به بدن مصرف‌کنندگان شده و باعث ایجاد عوارض خطرناکی می شوند.زمان استفاده از این ترکیبات می تواند  بسیار مهم باشد. اگر این استعمال یک هفته قبل از کشتاردام یا طیور باشد، جای نگرانی نیست زیرا ترکیبات باقی مانده درست به اندازه مقدار طبیعی است که با خوردن تخم‌مرغ و دیگر مواد غذایی به بدن فرد مصرف‌کننده خواهد رسید و مشکلی را نیز در پی نخواهند داشت اما در صورتی که ?? ساعت قبل از کشتار مصرف این هورمونها ادامه داشته باشد، این ترکیبات در بافت‌های چرب مثل پوست و جگر تجمع پیدا می‌کند و اگر ?? ساعت قبل از کشتار، مصرف این هورمون‌ها ادامه داشته باشد، می‌تواند در دراز مدت علاوه بر بروز انواع بیماری‌ها، عوارضی را در مصرف کننده ایجاد می کند.
خیلی‌ها تصور می‌کنند که با حرارت و پختن مواد غذایی حاوی این هورمون ها می‌توان اثرات زیانبار این ترکیبات را کاهش داد اما همیشه هم به این آسانی نیست زیرا تنها در صورتی که هورمون‌ها با ساختار اصلی خود به مصرف برسند  بر اثر حرارت از بین خواهند رفت ولی چون این ترکیبات اغلب شبه هورمون هستند در اثر حرارت نیز از بین نرفته و عوارض یاد شده را به همراه خواهند داشت. پرمویی در خانمها،آکنه،ایجاد جوش در نقاط مختلف بدن،اختلالات قاعدگی و  تغییر در روابط زناشویی می تواند از علل عدم تعادل هورمونی در بدن باشد،با کاهش استرس و کنترل اضطراب و مصرف بیشتر غذاهای گیاهی و طبیعی می توانیم از بروز این مشکلات جلوگیری نمائیم.


سندرم روده تحریک پذیر

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/4/30 1:10 عصر

سندرم روده تحریک پذیر ، یک اختلال شایع گوارشی است که علائم اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و ایجاد درد شکمی است . در سندرم روده تحریک پذیر هیچ اختلال عضو شناخته شده ای در معاینه بالینی و بررسی تشخیصی معمولی یافت نمی شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد .بنابراین تعریف بیماری بر اساس علایم بالینی ، و به تشخیص پزشک مشخص می شود . شاید از خود بپرسید سندرم یعنی چه؟ سندرم به بیماری گفته می شود که دارای مجموعه ای از علایم و نشانه های بالینی باشد.
پزشکان هنوز در مورد یافتن علل سندرم تحریک پذیر به نتایج مشخصی دست پیدا نکرده اند .
به نظر می‌ رسد در این بیماران ، اعصاب و عضلات جدار روده نسبت به سایر افراد حساسیت بیشتری دارند. هنگامی‌ که فردی غذا می‌خورد به صورت طبیعی عضلات جدار روده منقبض می‌شوند اما در این بیماران این انقباض بیش از حد انجام شده و یا تحریک بیش از حد اعصاب جدار روده اندکی پس از خوردن غذا خوردن باعث بروز اسهال و نفخ و دیگر علایم بیماری، می‌شود .
این بیماری دردناک بوده اما نمی‌تواند به کولون یا دستگاه گوارش آسیب بزند و به جز علایم آن مانند درد و اسهال مشکل دیگری ایجاد نمی‌کند .
علایم بیماری شامل درد یا احساس ناراحتی در شکم، اسهال مزمن، یبوست، یا همراهی اسهال با یبوست به طور متناوب است  .
سایر علایم بیماری روده تحریک پذیر شامل وجود تورم شکم و مدفوع دارای موکوس ( بلغم ) است این بیماری در زنان نسبت به مردان دوبرابر بوده ومی‌تواند همراه با دوره قاعدگی بروز پیدا کند .
با بروز برخی از علایم گفته شده و به خصوص بدتر شدن علایم در حضور استرس‌ها، پزشکان به این بیماری مشکوک می‌‌شوند اما برای تشخیص دقیق این بیماری لازم است، برخی از آزمایشها و کارهای تشخیصی انجام شود، چون بسیاری از بیماریهای دیگر نیز می‌توانند باعث بروز همین علایم در بیماران شوند .این بیماری معمولا درمان قطعی و همیشگی ندارد اما می‌توان با برخی کارها مثل تغییر در رژیم غذایی،مصرف داروها و کاهش استرس علایم آن را کمتر کرد .مصرف بعضی از غذاهای چرب مانند چیپس، لبنیات و بستنی، شکلات، الکل، غذاهای کافئین دار مانند قهوه و آبجو آن را تشدید می کندمصرف فیبرهای غذایی موجود در سبزیجات، نان، میوه‌جات، غلات، حبوبات، سیب درختی، هلو، هویج، کلم‌بروکلی، کلم، لوبیای قرمز، نخود، نان‌های سبوس دار و غلات سبوس دار در کاهش علایم موثر می باشد.
برای کاهش علایم بیماری بهتر است وعده‌های غذایی خود را به صورت کم حجم و با تعداد زیاد بخوریم و از خوردن غذای پر حجم پرهیز نماییم.
اگرچه استرس باعث بروز بیماری نمی شود ولی می تواند علایم بیماری را بدتر کند پس استرس خود را هرچه بیشتر کنترل کنیم.


جویدن ناخن

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 89/4/10 12:47 عصر

 جویدن ناخن، یک اختلال عادتی است که بیشتر در کودکان و گاهگاهی نیز در بزرگسالان دیده می شود .از نظر جنسی نیز میزان شیوع این اختلال در بین دخترها بیشتر از پسرها است.نکته ای که در این میان دارای اهمیت است اینکه این افراد هنگام جویدن ناخنها متوجه عمل خود نیستند و این عمل به صورت عادتی و ناخودآگاه انجام می شود.
برخی از بیماران به جویدن ناخنها و بعضی دیگر به جویدن اطراف ناخن می پردازند و عده ای نیز هر دو عمل را انجام می دهند.این اختلال از حدود 4 یا 5 سالگی شروع و در 10 تا 15 سالگی به شدت خود می رسد و بیشتر مبتلایان به این اختلال درذ سنین 9 تا 11 ساله هستند.در بعضی از مبتلایان شدت گرفتاری زیاد بوده و ممکن است باعث ایجاد مشکلات دیگری در فرد شود به طوری که بعضی از آنها به قدری ناخن های خود را می جوند که به گوشت رسیده و از آن خون جاری می شود. البته اکثر روانپزشکان معتقدند رابطه مستقیمی بین فشارهای روحی و ناخن جویدن وجود دارد به عبارت دیگر با افزایش فشارهای روحی این اختلال نیز تشدید می شود.جویدن ناخن علاوه بر صدمه زدن به صفحه ناخن و تغییر شکل آنها،باعث می شود که فرد قدرت انجام دادن بسیاری از کارهای ظریف را که با سر انگشتان انجام می شود نداشته باشد.
همچنین بزاق دهان می تواند نقش تخریبی بر ناخنها و بافت اطراف آن داشته و مرطوب بودن دائمی انگشتان محیط مناسبی را برای رشد انواع باکتریها و قارچها فراهم می آورد.
موارد زیر می تواند از جمله عوامل جویدن ناخن ها در افراد مختلف باشد
1- عصبانیت بیش از حد که ناشی از فشار روحی و اضطراب باشد.
2- نگرانی ها و تضادهای درونی به خصوص زمانی که کودک در موقعیت های حساس، ترس آور، بلاتکلیفی و حالات هیجانی دیگر قرار می گیرد.
3- تقلید از دیگران که به صورت عادت درآمده باشد مخصوصا در خانواده هایی که یکی از افراد به این اختلال مبتلا باشد.
4- واکنش برای تخلیه و رهایی از هیجانات و تمایلات ناخودآگاه فرد.
برای رهایی از این مشکل اطرافیان می توانند با رعایت موارد زیر در رفع ناخن جویدن موثر باشند.
1- به جای پرداختن به عمل شخص و سرزنش کردن او باید به خود او توجه کرده به عبارت دیگر درمان اساسی با شناخت علل آن امکان پذیر است.
2- چون جویدن ناخن ها به صورت ناخودآگاه و براثر فشار و اضطراب صورت می گیرد با روش های تشویقی فرد را از عمل خود آگاه سازیم.
3- هیجان پذیری فرد را با ایجاد بهداشت روانی مناسب در زندگی او کاهش دهیم.
4-  سعی کنیم ریشه ناراحتی و نگرانی افراد مبتلا را کشف نموده و نسبت به رفع آن بکوشیم ..
5- اوقات فراغت فرد مبتلا را با کمک به انجام فعالیت های مورد علاقه او پر کنیم.
والدین چه کارهایی را نباید انجام دهند.

1- سرزنش، تهدید، تنبیه و تحقیر کودک هیچ اثر درمانی نخواهد داشت بلکه این عادت را تشدید می کند.
2- مالیدن داروهای تلخ و بدمزه مثل فلفل، رنگ و... برای ترک ناخن جویدن موثر نبوده بلکه با ایجاد احساس گناهکاری و اضطراب در فرد سبب می شود بیشتر به این عمل بپردازد.
3- در کودک ایجاد ترس نکنیم زیرا این عمل باعث تشدید ناخن جویدن و همچنین اختلالات دیگری در فرد می شود

   1   2      >