سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گواهی های پزشکی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/6/13 3:33 عصر

صدور گواهی های پزشکی که در بیشتر موارد برای جواز عدم حضور در محیط های کاری صادر می شود از جمله مشکلاتی است که به علت نبود قوانین مناسب باعث ایجاد مشکل برای بیماران، همراهانشان ،پزشکان ،مسوولین مراکز بهداشتی درمانی و مدیران ادارات و سازمانها خواهد شد.
چون حرفه پزشکی یکی از حرفه های مقدس و مورد احترام جامعه می باشد انجام هر کاری که اعتماد عمومی نسبت به پزشک را دچار خدشه کند نه تنها به حیثیت فرد صدمه خواهد زد بلکه به اعتماد و اعتبار جامعه پزشکی نیز آسیب خواهد رساند و لازم است کلیه آحاد جامعه پزشکی در تمام کارهای خود اعم از معاینه ،درمان و صدور گواهی پزشکی دقت و توجه بیشتری داشته باشند، متاسفانه چون در بسیاری از موارد در قوانین ادارات ،مراکز آموزشی ،پادگانها و سایر محیط های اداری دلیل دیگری به جز ارائه گواهی پزشکی مبنی بر بیماری فرد برای غیبت و عدم حضور ناگهانی وی وجود ندارد افراد مجبورند بنا به هر علتی خود یا با راهنمایی کارکنان و مسوولین ادارات ،مدارس و دانشگاهها یا مراکز نظامی به پزشکان مراجعه نموده و تقاضای صدور گواهی پزشکی کنند ولی در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس کلیه افراد یا والدین دانش آموزان می توانند تا یک محدوده زمانی معین بنا بر علل دیگری نظیر مسافرت تقاضای عدم حضور در محیط کاری خود داشته باشند یا در موارد دیگر ممکن است فردی دارای مشکلات جسمی یا روحی زیادی در زندگی خود شود که به مراتب سخت تر و آزاردهنده تر از ابتلا به یک سرماخوردگی ساده باشد ولی راهی برای ارائه مجوز عدم حضور خود پیدا نکرده و مجبور به مراجعه به پزشک شده و از او تقاضای صدور گواهی پزشکی می نماید،چون تنها مدرک قابل قبول در اکثر مراکز و واحدها ارائه گواهی پزشکی است.
لازم است ناظرین و دست اندرکاران این امر نظیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،نظام پزشکی و یا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه فکری کرده و با تصویب قوانین موثر یا اصلاح قوانین موجود نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند از طرفی بر اساس قوانین مدنی یا بندهایی از قانون مجازات اسلامی صدور گواهی نابجا دارای مجازاتهایی است که در زیر به یکی از مهمترین آنها اشاره می شود.
در ماده 539 قانون مجازات اسلامی آمده است «هرگاه طبیب تصدیق نامه برخلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع قضائی بدهد به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
هرچند ممکن است درصد کمی از پزشکان براساس انجام کاری برای رضایت بستگان و افراد نزدیک یا حس ترحم و دلسوزی و یا خدای ناکرده برخی اغراض خاص اقدام به این کار کنند ولی باید توجه داشت که رسیدن به هدف و تحقق هدفی که در این جرم برای مرتکب موردنظر بوده است, در احراز جرم مؤثر نمی باشد. بلکه به مجرد تحریر گواهی خلاف توسط پزشک و تسلیم آن به شخص موردنظر جرم کامل می باشد و لازم نیست ادارات دولتی نیز فرد را از خدمت معاف نموده باشند یا محاکم گواهی نامه را پذیرفته باشند. به عبارت دیگر هرچند وجود سوءنیت خاص در مرتکب جرم لازم است, اما این جرم از دسته جرائم «مقید به نتیجه» نمی باشد. بلکه جرم مطلق است و صرف ارتکاب عمل بدون توجه به نتیجه مجرمانه موجب تحقق جرم خواهد بود.حتی ایجاد خسارت معنوی یعنی محروم شدن دانش آموز یا دانشجو از یادگیری در کلاس درس نیز مورد توجه بوده و مصداق خسارت خواهد داشت.
پس بایستی کلیه افراد در این باره دقت کافی داشته باشند تا خدای ناکرده خود یا دیگران را به این کار وادار نکنند امید است با دقت و توجه بیشتر پزشکان و توجیه مدیران ادارات و مراکز آموزشی و فرماندهان نظامی و عدم اصرار افراد و مراجعین از صدور این گونه گواهی ها در جامعه اسلامی جلوگیری گردد.


روزه درمان دردها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/5/15 2:17 عصر

چند روزی است که مهمانان پذیرفته شده الهی با حضور بر خوان پر برکت رمضان و در ضیافت گسترده آن حضور یافته اند تا جان و تن خود را با شستشو در این دریای بیکران رحمت و مغفرت صفا بخشند به همین مناسبت جا دارد ذره ای از برکات بی شمار روزه داری بازگو گردد باشد تا ما نیز جزو روزه داران واقعی باشیم.با توجه به اینکه در آموزه های دینی و مذهبی ، ایجاد آمادگی روحی و جسمی برای ورود به مهمانی خدا و انجام روزه داری مورد تاکید و توجه شرع مقدس وامامان بزرگوار است ، بنابراین لازم است که تمامی مومنان عزیزی که قصد روزه داری و حضور بر سر سفره پربرکت مهمانی خدا در ماه رمضان را دارند ، به این نکات مهم در زمینه سلامتی توجه کنند تا با آمادگی کامل روزه داری را آغاز نمایند.
 با روزه داری می توان بسیاری از بیماری ها را بهبود بخشید و بعضی از بیماریها را نیز به کلی معالجه کرد. 
در طب امروز و همچنین در متون پزشکی نقش معجزه آسای روزه داری در بسیاری از بیماریها ثابت شده و قابل انکار نیست، به گونه ای که بسیاری از پزشکان نامدار از گذشته تا کنون در کتب و نوشته های ارزشمندشان به این مسئله اشاره کرده اند.
علاوه بر تحقیقات فراوان علمی، در روایات اسلامی و توصیه های معصومین (ع) نیز به فواید جسمی و روحی روزه اشاره شده است. 
برخی از پزشکان و متخصصان دریافته اند که خودداری از خوردن و آشامیدن عالی ترین روش درمانی در بیشتر بیماریهاست. 
اختلالات گوارشی، فشار خون بالا، افزایش قند و چربی خون و بیماری های روانی را از جمله بیماریهای معرفی می کند که روزه گرفتن در بهبود آنها موثر است. 
روزه موجب حفظ تناسب اندام و کاهش فشار بر عضلات سیستم اسکلتی بدن می شود، و در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، سوئد و روسیه سالهای زیادی است که از روزه داری در جهت درمان بیماریها استفاده می شود. 
روزه داری  باعث می شود تا سوخت و ساز غذاهای دریافتی مازاد بیشتر شده و از افزایش وزن جلوگیری گردد، در طول روزه داری بدن این امکان را پیدا می کند که با تخلیه چربی های اضافی و سایر عوامل آسیب رسان موجود در بدن از اثرات منفی انها جلوگیری کرده و با رفع چاقی از بروز تعداد زیادی از بیماریها جلوگیری نموده یا آنها را به تاخیر اندازد. 
روزه داری فرصت مناسبی برای اصلاح عادات بد غذایی مانند خوردن وعده های غذایی سنگین، زیاده خواری و مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی افزودنی است.
با کاهش میزان انرژی دریافتی روزانه در طول روزه داری نه تنها آسیبی به بدن نمی رسد، بلکه با دفع مواد زاید جمع شده در بدن همه سلولهای بدن جوان می شوند. 
آثار مثبت روزه داری بر جسم، زمانی تاثیر خود را بهتر نشان می دهد که روزه دار گرسنگی و خودداری از خوردن و آشامیدن خود را با زیاده روی در شب جبران نکند. 
خوردن حجم زیاد غذا در ابتدای افطار و پس از آن موجب ایجاد فشار زیاد به دستگاه گوارش، سیستم کلیوی و قلب و عروق می شود که در نتیجه آن فرد احساس سنگینی و رخوت می کند که این حالت می تواند تا مدتها ادامه داشته باشد.
 روزه با وجود داشتن فواید فراوان، در مواردی مانند بیماران کلیوی که تحت درمان دیالیز هستند و یا بیماران مبتلا به اختلالات روانی حاد، مضر است، بنابراین افرادی که بیمار هستند باید با مشورت پزشک خود اقدام به روزه داری نمایند.
بیماری های گوارشی و روزه داری
رعایت بهداشت غذایی و خوردن غذای ساده و کم حجم در زمان افطار و سحر بهترین راه برای استفاده از ایام ماه مبارک رمضان است .
بازگشت غذا از معده به مری را که همراه با سوزش باشد در اصطلاح به آن ریفلاکس می گویند و افراد دارای ریفلاکس در صورت پر بودن شکمشان ، احساس سنگینی بیشتری دارند و ریفلاکس آنها بیشتر می شود بنابراین در ماه مبارک رمضان با امتناع از پرخوری و بیش خواری و با کم خوردن غذا می توان این حالت را بهبود بخشید و روزه داران باید در هنگام افطار و سحر از پر خوری پرهیز کنند.
همچنین بهتر است بعد از خوردن سحری بلافاصله نخوابند و مدتی بیدار بمانند تا برگشت غذا از معده به مری اتفاق نیفتد.
افراد دارای زخم های فعال در معده یا اثنی عشر در صورت تحمل گرسنگی با ساعات زیاد ، احتمال ایجاد خونریزی در آنها بسیار زیاد است ،بهتر است این گونه افراد قبل از اقدام به روزه داری با پزشک خود مشورت کنند
افرادی که از یبوست در این ماه رنج می برند در صورت  مصرف میوه جات و سبزیجات و مواد غذایی ملین از افطار تا سحر هیچ مشکلی نداشته و به راحتی می توانند روزه بگیرند.


جوش صورت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/4/22 4:3 عصر

جوش

درطول زندگی همه انسانها به خصوص زمان بلوغ تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود،که تعد زیادی از آنها برای افراد مورد خوشایند و لذت بخش بوده و تعداد دیگری نیز مطلوب ما نبوده و از بروز آنها ممکن است به شدت آزرده شویم،جوشهای صورت و دیگر نقاط بدن از این جمله هستند که هزینه و وقت زیادی را از جوانان گرفته از از شر آنها رهایی یابند، تغییرات هورمونی که موجب ایجاد رشد ناگهانی فیزیکی در بدن می‌شوند عامل بزرگ شدن غده‌های تولید کننده چربی در پوست نیز هستند. در این دوران ترشح چربی توسط غده ها افزایش می‌یابد. هورمون‌هایی که بیش‌ترین اثر را روی غده‌های چربی پوست دارند، هورمون‌های جنسی مردانه یا اصطلاحاً اندروژن‌ها هستند. هورمون‌های جنسی مردانه، علاوه بر مردان در جنس مونث نیز به طور طبیعی وجود دارند. در افرادی که به آکنه یا جوش مبتلا می‌شوند بر اثر بسته شدن مجاری پوست در کناره ریشه موها و اضافه شدن باکتری های موجود در پوست باعث ایجاد جوش و ضایعات عفونی خواهد شد،بنابر این جوش های صورت یا اکنه در دوران پس از بلوغ به وسیله خود بدن و به دنبال تغییرات ایجاد شده خاص این دوران ایجاد می‌شود و عامل بیرونی موجب به وجود آمدن آن نمی‌شود. به طور کلی جوش صورت در اثر ? عامل زیر پدید می‌آید .
1ـ افزایش ترشح غده‌های چربی پوست
2ـ اختلال در تکثیر و نوسازی سلول‌های سطحی پوست
3ـ باکتری ها و میکروبها
4ـ التهاب (ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن
جوش در اثر عواملی از درون بدن ایجاد می‌شود. اما برخی از عوامل خارجی میتوانند منجر به تشدید آن شوند. موارد زیر می‌توانند از جمله‌ی این عوامل باشند:
الف)استفاده از کرم‌های چرب:کرم‌های مرطوب‌کننده، کرم‌های آرایشی و کرم ‌های ضدآفتاب چرب با بستن منافذ طبیعی پوست منجر به تشدید جوش می‌شوند. بهتر است افراد مبتلا به جوش از کرم‌های فاقد چربی استفاده کنند.
ب) استرس: استرس،می تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش در افرادی شود که استعداد آن را دارند. گاهی خودجوش صورت هم می تواند باعث استرس ‌شود. به هر حال اگر افراد مبتلا به جوش صورت به طور صحیح درمان شوند. استرس اهمیت چندانی ندارد.
ج) دست‌‌کاری جوش ها: دست‌کاری و کندن جوش‌ها ی صورت وبدن علاوه بر تشدید جوش موجب افزایش بر جای ماندن لکه های ناشی از آن نیز می‌شود.
د) داروهای کورتونی: کورتون‌های خوراکی،تزریقی و مالیدنی منجر یه تشدیدجوش می‌شوند. به خصوص کورتون‌های موضعی و پمادها (نظیر بتامتازون) نباید در درمان جوش صورت به کار روند.گاهی در درمان جوش، آن هم زمانی که عارضه شدید باشد، متخصص پوست در ابتدای درمان، برای مدتی کوتاه، کورتون خوراکی تجویز می‌کند.
ه) آرایش چرب و سنگین: وجود مقادیر زیاد لوازم آرایش، روی صورت که برای پوشاندن جوش‌ها وجای جوش‌ها به کار می‌رود با بستن منافذ صورت به تشدید جوش منجر می‌شود. بنابراین بهتر است از کرم پودرهای فاقد چربی استفاده شود.
و) گرما و رطوبت زیاد: گرما و رطوبت زیاد نیز با بستن منافذ صورت موجب تشدید جوش خواهد شد.
ز) آفتاب: آفتاب نیز با بستن منافذ صورت جوش را تشدید می‌کند. هم‌چنین داروهای مورد استفاده در درمان جوش صورت‌، پوست را نسبت به نور خورشید حساس می کنند. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به جوش از کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنند.
پس بیاییم با رعایت موارد ذکر شده از بروز جوشهای مختلف و مزاحم به خصوص در ناحیه صورت جلوگیری کرده و در درمان آنها بکوشیم. 


زنان و افسردگی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 90/4/18 1:11 عصر

  افسردگی یکی از بیماریهای روانی شایع می باشد که هر روزه شاهد بروز و افزایش آن در جامعه می باشیم . در آمریکا سالیانه از هر 10زن یک نفر افسردگی را تجربه می کند.و در همه کشورها زنان حدود دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می شوند.
شایع ترین علل افسردگی عبارتند از :زندگی پر از تنش مثل از دست دادن یکی از عزیزان، طلاق، تغییر محل زندگی ،مصرف بعضی از داروها،استفاده از مواد مخدر و الکل،بعضی از بیماریها، قبل از قاعدگی،بعد از زایمان؛ افسردگی در یک هفته بعد از زایمان شایع می باشد.
اگر فردی به مدت 2 هفته یا بیشتر هر روز بعضی از علائم زیر را داشته باشد، به افسردگی مبتلا ست :احساس اندوه و غمگینی احساس نیاز به گریه کردن،از دست دادن علاقمندی و لذت نبردن از امور وکارهایی که قبلاً به آن علاقمند بوده و از آن لذت می برده است، احساس گناه، نا امیدی و بی ارزشی،اختلال در خواب بصورت خوابیدن بیش از اندازه یا بی خوابی،از دست دادن اشتها و کاهش وزن،افزایش اشتها، خوردن غذا بیش از اندازه و افزایش وزن،احساس خستگی شدید و مفرط ،،دردهائی که به هیچ درمانی پاسخ نمی دهند و عدم توانایی در تصمیم گیری و تمرکز حواس
مشاوره مناسب و تجویز داروهای ضد افسردگی دو روش درمانی می باشند، گاهی هر دو روش مورد نیاز می باشند. معمولاً در افسردگی های خفیف مشاوره به تنهایی مؤثر است. همچنین مصرف داروهای ضد افسردگی در درمان افسردگی بسیار موثر می باشند. انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند.با مراجعه به پزشک  مشخص م شود که کدام دارو برای هر فرد مؤثر می باشد. 
 علاوه بر مشاوره و دارو درمانی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم و تلاش کنیم که از خودمان خوب مراقبت کنیم.
برای کاهش استرس بایستی توصیه های زیر را انجام دهیم
 ارتباط خود را با دوستان و اطرافیان حفظ کرده و از انزوا بپرهیزیم.خود را سرزنش نکنیم؛ همیشه ما مقصر نیستیم.
تصمیم های مهم زندگی خود را در زمان ابتلا به افسردگی نگیریم زیرا ممکن است تصمیم هاغیرمنطقی باشد.
از اینکه اکنون احساس خوبی نداریم، نگران نباشیم و صبر داشته باشیم زیرا بعد از گذراندن دوره درمان احساس خوبی خواهیم داشت.
تسلیم افسردگی نشویم ورزش کنیم، ورزش در حفظ روحیه و بالابردن انرژی نقش مهمی دارد،غذای مناسب بخوریم،داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنیم،آنهاها را خودسرانه قطع نکنیم، زیرا در این صورت دارو درمانی بیهوده خواهد بود،به اموری بپردازیم که نیاز به صرف انرژی زیاد نداشته باشد،در مورد افسردگی و درمان آن مطالعه داشته باشید
زمانی که داروهای ضد افسردگی مصرف  می کنید؛  اگر تصمیم به بارداری گرفتید و یا اگر ناخواسته باردار شده اید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید
 اگر تصمیم به شیردهی دارید حتماً با پزشک خود مشورت کنید زیرا تمام داروهای ضد افسردگی وارد شیرمادر می شوند
در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است باعث بدتر شدن علائم افسردگی شود.
 در صورت داشتن علایم زیر امیدوار باشید
برطرف شدن اختلالات خواب و داشتن خواب خوب و راحت
طبیعی شدن اشتها
برطرف شدن احساس خستگی و احساس سرحالی
خوش بین شدن به آینده و احساس امیدواری
برطرف شدن احساس غم و اندوهآسان شدن تصمیم گیری
دقت کنیم بعد از شروع دارو درمانی باید صبور باشیم زیرا بهبودی به تدریج و بعد از گذشت 1 تا 6 هفته اتفاق می افتد.
 چه مدت باید دارو بخوریم ؟
دوره دارو درمانی بستگی به شدت افسردگی دارد. تکمیل دوره دارو درمانی اهمیت زیادی دارد. از قطع دارو بدون مشورت با پزشک اکیداً بپرهیزیم. قطع خودسرانه دارو در اکثر بیماری ها به خصوص افسردگی باعث ناقص شدن دوره درمان و برگشت علائم افسردگی خواهد شد.