سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشتی با کتاب

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/8/21 11:17 صبح

 

مردمان‌ ایران‌ جزء اولین‌ انسانهائی بودند که‌ با کتاب‌ و کتابخوانی‌ آشنا شدند و به خصوص مسلمانان ایرانی با ادغام  تمدن و فرهنگ گذشته خود با تعالیم نجات بخش اسلامی نقش ارزنده ای در توسعه علم و کتابخوانی داشتند، و سال‌ها‌ گذشت‌، تا این‌ که‌ کتاب‌به عنوان بهترین‌ دوست‌ بشر معرفی شد ‌، دوستی‌ که‌ بهتریندرس ها ،‌نصایح‌، اندرزها، و... را در اختیار بشریت‌قرار داد ‌. صدها مقاله‌ و مطلب علمی‌، خبری‌، رویدادهای‌تاریخی‌، داستان ها و افسانه ها و... از دل‌کتاب‌ ها بیرون می آید و نسل اندر نسل به آیندگان منتقل می شود. هم‌ اکنون‌ در سراسر جهان کتابخانه‌های‌زیادی‌ وجود دارد که‌ میلیونها جلد کتاب در آنها جای‌ گرفته‌ است‌ و افراد علاقمند بیشماری جهت مطاله یا گرفتن کتاب مورد علاقه خود بدانجا مراجعه می نمایند .

اینترنت نیز گستره ارزشمندی است که به آسانی می توان کتب و اطلاعات مورد نیاز و علاقه خود را از این طریق به دست آورده و مطالعه نمود.

مقام معظم رهبری در پیامی کتاب‌ را یکی‌ از ارزشمندترین‌ فراورده‌های‌ بشری‌ و گنجینه‌ی‌ بزرگترین‌ ثروتهای‌ بشر یعنی‌ دانش‌ و تحقیق‌ دانسته و تامین و تغذیه  دین‌ و دنیای‌ بشر و جسم‌ و جان‌ انسان‌ را به‌ برکت‌ کتاب‌ عملی می دانند.

اما ما به عنوان افراد مسلمان و کسانی که علم آموزی و دانش پژوهی را به فرموده پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بر هر مرد و زن مسلمان واجب می دانیم تا چه اندازه از اوقاتمان را صرف مطالعه می کنیم؟ متاسفانه روز به روز با افزایش مشغولیات و شاید کمی هم افزایش قیمت کتابها از مطالعه و کتابخوانی در این کشور کاسته می شود به نظر شما راه چاره چیست؟   مگر نه اینکه اکثر علماء و دانشمندان و مفاخر گذشته ما با تحمل سختی های فراوان و با استفاده از کتب عاریتی دیگران به مدارج عالی و جایگاههای بلند دست یافته اند ؟1  
  بیائیم در هفته کتاب و کتابخوانی با کتاب و مطالعه این ارزشمندترین دوستان خود آشتی کنیم،به راستی روزی یکی دو ساعت مطالعه کار سختی نیست و همه می توانیم آن را به راحتی انجام دهیم..   
   


شوخی یا جدی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/8/10 3:49 عصر

چند روز پیش رسانه های عمومی از قول رییس جمهور محترم نوشتند که :«من با اینکه می‌گویند دو بچه کافی است، مخالف هستم». این سخن محمود احمدی‌نژاد است که در نشست مشترک دولت و مجلس مطرح شد. 
به گزارش ایسنا، وی گفت: در حال حاضر آقایان و خانم‌ها موظفند روزانه 8 ساعت کار کنند، ولی من در اینجا اعلام می‌کنم که دولت این آمادگی را دارد که طبق لایحه‌ای این زمینه را فراهم کند که ساعت کار زنان متاهل نسبت به تعداد فرزندانی که دارند کاسته شود تا آنها بهتر بتوانند به مسئولیت اصلی‌شان عمل کنند. ‌
رئیس‌جمهور گفت: من نمی‌گویم خانم‌ها کار نکنند، بلکه معتقدم آنها باید در صحنه حضوری فعال داشته باشند. ‌احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه گفت: اینکه می‌گویند دو بچه کافی است، من با این امر مخالف هستم. کشور ما دارای ظرفیت‌های فراوانی است. ظرفیت دارد که فرزندان زیادی در آن رشد پیدا کنند، حتی ظرفیت حضور 120 میلیون نفر را نیز داراست. ‌
وی گفت: این غربی‌ها خود دچار مشکل هستند و چون رشد جمعیت‌شان منفی است، از این امر نگران هستند و می‌ترسند که جمعیت ما زیاد شود و ما بر آنها غلبه کنیم، به همین خاطر مشکل خودشان را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.
وچند روز بعد این مطالب از قول یکی از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی منتشر شد که آقای رییس جمهور این مطالب را به شوخی گفته اند:

خانم منیره نوبخت عضو شورای عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ و رئیس‌ مرکز فرهنگی‌ زنان‌ هم با تقدیر از جدیت‌ و اراده‌ دولت‌ احمدی‌نژاد برای‌ حل‌ مشکلات‌ اقتصادی‌ خانواده‌ها و به‌ خصوص‌ زنان‌ خانواده‌ گفت‌: کشور ایران‌ نه‌ از نظر وسعت‌ خاک‌ و نه‌ از لحاظ‌ ثروت‌ ملی‌ مشکلی‌ برای‌ افزایش‌ جمعیت‌ ندارد. 
خانم رهبر نماینده‌ تهران‌ درخصوص‌ افزایش‌ جمعیت‌ که‌ از سوی‌ رییس‌جمهوری‌ عنوان‌ شده‌ خاطر نشان‌ کرد: ایشان‌ در حد شوخی‌ بحث‌ افزایش‌ جمعیت‌ را مطرح‌ کردند. در حال‌ حاضر شرایط‌ کار خانم‌ها در بیرون‌ باعث‌ شده‌ که‌ خانواده‌ها با فرزند کمتر موافق‌ باشند. ایشان‌ نظر شخصی‌ خودشان‌ مبنی‌ بر اینکه‌ با بچه‌های‌ زیاد موافقم‌ را اعلام‌ کردند.
عضو فراکسیون‌ اصولگرایان‌ گفت‌: بحث‌ اصلی‌ رئیس جمهوری‌ این‌ است‌ که‌ با دقت‌ ریشه‌یابی‌ کنیم‌ هر چه‌ تعداد جمعیت‌ مسلمانان‌ و شیعیان‌ بیشتر باشد طبیعتا این‌ تحکیم‌ نظام‌ اسلامی‌ در جهان‌ را ایجاد می‌کند که‌ البته‌ این‌ مباحث‌ در این‌ جلسه‌ مطرح‌ نشد.
راستی پس از سالها کارشناسی و برنامه ریزی در مورد کاهش جمعیت آیا این اظهارات شوخی یا جدی است؟؟

اینجاست که لزوم استفاده از مشاوران آگاه و امین برای مسؤلین ارشد نظام بیشتر احساس می شود و آنان بایستی خیلی سنجیده تر و با احتیاط تر در حوزه های تخصصی و کارشناسی اظهار نظر نمایند.


بخشش امام علی (ع)

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/7/22 3:19 عصر

ایام شهادت اسوه شجاعت و دلیر مردی و اولین شهید محراب امیر المؤمنین امام علی (ع)بر همه مسلمانان و روزه داران تسلیت باد.

از اخلاق خاص امام على(ع)، کرم و بخشش او بود که حد و مرزى نداشت، ولى بخششى که در اصول و هدف پاک و سالم بود نه مانند بخشش فرمانداران و زورمندانى که از مال و کوشش مردم بخشش مى‏نمایند! اینان وقتى که چنین بخششى مى‏کنند فقط به خویشان و نزدیکان و یا هوادارانشان مى‏بخشند که در راه حکومت و سلطنت آنها شمشیر مى‏زنند واگر گامى بالاتر نهند براى آن بخشش مى‏کنند که گفته شود آنها اهل کرم و بخشش هستند! تا مورد توجه عامه مردم قرار گیرند و اختلاسها و دزدیها و ستمها و ضعف ادارى امور و غیره را بدین ترتیب پرده پوشى کنند.

و این شکل از اشکال بخشش را که در واقع فرقى با رشوه ندارد - و اکثریت کسانى که در تاریخ ما و تاریخ قدرتمندان دیگران به کرم و بخشش مشهورند با این نوع بخشش سرو کار داشتند - على بن ابیطالب(ع) در سراسر زندگى خود ندید و یک بار هم به آن دست نیالود و آن را نشناخت. کرم و بخشش على چیزى است که از همه مردانگیهاى او پرده برمى‏دارد و با جان و دل او به هم آمیخته است او با اینکه دختر خود را از اینکه گردنبندى را از بیت المال به امانت گرفته که در عیدى از اعیاد  آن را به گردن آویزد توبیخ مى‏کند و با اینکه برادر خود عقیل را که مختصرى از مال عمومى مردم را بیجا خواسته بود از خود مى‏رنجاند و با اینکه او هرگونه رشوه خوار و هوادار مال بى‏کوشش و بدون حق را، از خود طرد مى‏کند، با این حال، چنانکه در روایات صحیح آمده است او با دست‏خود نخلهاى گروهى از یهودیان  در مدینه را سیراب مى‏کند، تا آنجا که دست او تاول مى‏زند و زخم مى‏شود و آنگاه مزدى را مى‏گیرد و به بیچارگان و درماندگان مى‏بخشد و یا با آن بندگانى را مى‏خرد و بلافاصله آزاد مى‏سازد.


میلاد گل زهرا(س)

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/7/17 8:21 صبح


میلاد با سعادت کریم اهلبیت سبط اکبر نبی مکرم اسلام (ص) و جگرگوشه علی و فاطمه (س) حضرت امام حسن مجتبی (س) بر تمام دوستداران و روزه داران مبارک باد.

امام حسن(ع) را از این جهت کریم اهلیبیت نامیده اند که بسیار بخشنده بود و مدام اموالش را در راه خدا انفاق می نمود.

حسن بن على (ع) تمامى توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه، به کار می ‏گرفت و اموال فراوانى در راه خدا می ‏بخشید. مورخان و دانشمندان در منابع متعدد ازجمله تاریخ یعقوبی در شرح زندگانى پرافتخار آن حضرت، بخشش بى سابقه و انفاق بسیار بزرگ و بى نظیر ثبت کرده ‏اند که در تاریخچه زندگانى هیچ کدام از بزرگان به چشم نمی ‏خورد و نشانه دیگرى از عظمت نفس و بی اعتنایى آن حضرت به مظاهر فریبنده دنیا است. نوشته ‏اند:

«حضرت مجتبى (ع) در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایى خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرده و نصف آن را براى خود نگهداشت و نصف دیگر را در راه خدا بخشید.

امام حسن (ع) از بذل جان خود دریغ نداشت، و امام حسین (ع) در راه خدا جانبازتر از حسن نبود. چیزى که هست، حسن، جان خود رادر یک جهاد خاموش و آرام فدا کرد و چون وقت شکستن سکوت رسید، شهادت کربلا واقع شد؛ شهادتى که پیش از آنکه حسینى باشد. حسنى بود.


روزه و سلامت

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/7/3 11:4 صبح

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.        ( سوره بقره آیه183) 

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانکه بر آنان که پیش از شما بوده‏اند واجب شده بود باشد که پرهیزگار شوید.


در آستانه حلول ماه مبارک رمضان  نکاتی در باره روزه داری و سلامت جهت استفاده عموم ذکر می شود هر چند لذت و مزایای معنوی و آثار ارزشمند روحی آن قابل مقایسه با این آثار جزئی جسمی نمی باشد.  امید آنکه از روزه داران واقعی و بندگان حقیقی رب العالمین باشیم.


روزه یکی از احکام انسان ساز اسلام است، که آگاهی از همه فواید و پی بردن به فلسفه کامل آن همچون سایر احکام الهی برای انسان عادی ممکن نیست و دانش محدود بشری نمی تواند راهگشای همه اسرار نهفته تکالیف شرعی باشد و شاید روزی دانش انسان به حدی از کمال برسد تا خداوند حکیم دریچه تازه ای بر روی وی گشوده و حکمتها و دستورات اسلام را باز شناسد.

از روزه‌داری به عنوان یک روش درمانی بسیار قدیمی در علم پزشکی، هزاران سال است که استفاده می شود. به طوری که، بسیاری از پزشکان بزرگ قدیم این روش را توصیه کرده و آن‌را یک روش پیشگیری و درمان به حساب می‌آورند. بقراط پدر علم پزشکی معتقد است که: روزه‌داری همان توانایی انسان در جهت درمان خود است که به عنوان فرصتی برای بدن فراهم می‌شود.پاراسلسوس، یکی از حکیمان طب سنتی غربی، قرن‌ها پیش نوشته است که روزه‌داری بزرگترین فرصت برای تقویت و آمادگی جسمانی است. حارث بن کله در زمان بعثت، از پزشکانی بود که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از روزه و امساک استفاده می نمود. ابن سینا نیز بخشی از کتاب قانون خود را به روزه اختصاص داده است و همه اینها نشان‌دهنده آنند که روزه از قدیم مورد توجه حکما و اندیشمندان بوده است.
یکی از  فواید روزه‌داری بهبود وضعیت بدن و تناسب اندام است که با سوخت بافت چربی و کاهش انرژی دریافتی میسر می شود. به طور کلی، بدن هر روز با دریافت غذای مازاد بر نیاز در حال ذخیره انرژی است که در حالت عادی به مصرف نمی رسد، بلکه در شرایط نیاز، با مکانیسم های جبرانی که به همراه دارد از این ذخایر استفاده می کند. تحقیقات نشان داده اند، حتی افراد لاغرمی توانند تا 40 روز بدون دریافت غذا زنده بمانند و از ذخایر خود برای بقا بهره‌مند شوند.

یکی ازروش های مبارزه با چاقی، " روزه داری " است تا اگر انسان در طول سال به علت غفلت یا به هرعلت دیگری از پرخوری خودداری نکند و ذخائر بدنی خود رازیاد کند، هنوز فرصت آن را دارد که سالی یک بار چربیهای ذخیره را در طول مدت یکماه روزه داری تدریجاً ، بدون کمترین عوارض و عواقب وخیمی هضم کرده و بار بدن را سبکتر کند


 


بازگشت خاتمی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/7/3 10:42 صبح

بازگشت فرزند فاضل و با تقوای امام(س) به  خانه امام

از مدتها قبل و بعد از پایان دوران پرافتخار هشت ساله ریاست جمهوری آقای خاتمی شاهد اعمال فشارها و محدودیت های زیادی از طرف بعضی افراد برای ایشان و بعضی از یاران نزدیکشان بوده ایم که در مواردی نیز با تذکر دلسوزانه مقام معظم رهبری مواجه بوده و برطرف شده است،ولی سرانجام این فشارها و نامه های مکرر از طرف نهاد ریاست جمهوری و بر خلاف همه قوانین موجود آقای خاتمی را وادار به خروج از مجموعه سعدآبادی نمود که از مدتها قبل دیگر خود راغب به حضور در آنجا نبوده و تنها توصیه ها و اقدامات امنیتی او را گاهگاهی بدانجا می برد.

با توجه به موقعیت و شخصیت آقای خاتمی و به عنوان اینکه ایشان  رئیس‌جمهور سابقی بوده که دارای بیشترین طرفدار و آرای مردمی پس از دوران انقلاب بوده  و همچنان به عنوان رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها با تقاضای روزانه ده‌ها ملاقات شخصیت های داخلی و خارجی و جلسه روبه‌رو می باشد و نمی‌توانست که آنها را در جای نامناسبی  بپذیرد.بنابر این حاج  حسن آقای خمینی، نوه امام بعد از این قضیه  با آقای خاتمی دیدار کرده و پیشنهاد واگذاری یکی از ساختمان‌های دفتر امام را برای ملاقات‌ها و کارهای جاری به عنوان دفتر به ایشان نموده که مورد موافقت قرار می گیرد . این کار حاج حسن آقا خیلی پر معنا است ،زیرا کسی که امام خمینی(س) از ایشان به عنوان فرزند فاضل و با تقوای خویش یاد نموده دوباره در بیت و دفتر ایشان جای گرفته است .

امید آنکه همگان از این روش نوه و یادگار امام درس گرفته و قدر مفاخر و ارزشهای نظام را بیش از این بدانند.

 

دانش و دغدغه ها

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 85/7/3 10:42 صبح

در دهه های گذشته بخصوص در سالهای اخیر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اعم از دولتی و خصوصی از نظر کمی و به گونه هایی از نظرکیفی رشدهای خوبی داشته اند ولی در مجموع رشد کیفی آنها به هیچ عنوان متناسب با شرایط جامعه و انتظار مجامع علمی نبوده است
افت تحصیلی و کاهش شدید انگیزه ها به ویژه در گروه پسران در دانشگاهها بیشتر مشهود است نکته ای که در این بین نباید فراموش شود پرداختن به علل وعوامل این رکود تحصیلی در دانشگاههاست
علاقه کمتر به مطالعه و تحقیق در گروه پسران بیشتر ناشی از کاهش انگیزه ها در اثر نامشخص بودن آینده شغلی در جامعه و نابرابری تحصیل ثروت در گروههای تحصیل کرده و مشاغل آزاد است وتنها درصد کمی از دانشجویان ممتاز که دارای امید و علاقه بیشتری از نظر آینده شغلی هستند به صورت فعال و مورد انتظار به مطالعه و تحقیق می پردازند.
جا دارد که مسئولین و دست اندرکاران امور دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به خصوص دولتمردان جدید این دغدغه دانشجویان را به صورت جدی مورد توجه قرار داده نسبت به رفع آن اقدام نمایند ان شاءالله
  


   1   2   3      >