سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنفلوانزا یا سرماخوردگی

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 91/8/3 3:58 عصر

 

بیماری آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفس فوقانی است که هرساله تعداد زیادی از مردم را مبتلا می کند به گونه ای که در همه گیری آنفلوانزا در سال 1918 که از کشور اسپانیا آغاز شد و به نام آنفلوانزای اسپانیایی نیز معروف شد منجر به مرگ بیش از 40 میلیون نفر(بیش از آمار کشته شدگان جنگ جهانی اول) در سر اسر جهان شد و عامل به وجود آورنده آن هم همانند سایر آنفلوانزاها (پرندگان،خوکی و...) نوعی ویروس می باشد،کلا بیماری های ویروسی را می توان با این دو خصوصیت بارز شناخت:
1-مصرف آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) ها مثل پنی سیلین،آموکسی سیلین،اریترومایسین،سفیکسیم و....)در درمان این گونه بیماری ها تاثیری در درمان و بهبود بیماری ندارد.

2-برای مقابله و پیشگیری از بروز تعدادی از این بیماری ها واکسن وجود دارد و با تجویز واکسن مربوطه می توان از بروز بیماری جلوگیری نمود.(لازم به ذکر است تاکنون برعلیه برخی از بیماری های ویروسی واکسن تولید نشده و بعضی از واکسن ها نیز محافظت کامل در فرد گیرنده بر علیه بیماری ایجاد نمی کنند

از علائم بیماری آنفلوانزا می توان به تب بالا،سرفه،گلودرد،سردرد،دردهای عضلانی،قرمزی چشم و تنگی نفس اشاره کرد.ممکن است سرفه ها شدت یافته و حتی تا دو سه هفته نیز ادامه پیدا کنند،ولی سایر علایم بین 2-7 روز از بین خواهند رفت.
بایستی دقت کنیم که بیماری آنفلوانزا با سرماخوردگی متفاوت بوده و نحوه مراقبت و درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. ،اگرچه عامل ایجاد بیماری متفاوت است ولی راههای انتقال آنها مشابه همدیگر است،
1-شروع آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگی به صورت ناگهانی است در صورتی که در سرماخوردگی به صورت تدریجی است
.

2-در سرماخوردگی علایم بیشتر به صورت آبریزش یا گرفتگی بینی،سرفه و احساس ناخوشی و ناراحتی در گلو است ولی در آنفلوانزا دوره های تب و لرز شدید،سدرد و درد عضلانی و ضعف و بی حالی از نشانه های اصلی بیماری است.

3-عوارض ناشی از آنفلوانزا شدیدتر از سرماخوردگی بوده و در مواردی خطرناک و حتی کشنده خواهد بود.

بایستی دقت کنیم که افراد پرخطر مانند کودکان،افراد مبتلا به بیماری های مزمن،افراد دچار ضعف ایمنی،زنان باردار و سالمندان نیاز به مراقبت بیشتری دربرابر این بیماری دارند.
تمام ترشحات و مایعات بدن حاوی ویروس بوده و می توانند باعث انتقال بیماری و ابتلای فرد سالم شوند.
عدم تماس با فرد آلوده،شستشوی مرتب دست ها و حفظ سلامت عمومی بدن و تغذیه و خواب مناسب و مصرف مایعات فراوان و حفظ فعالیت فیزیکی می توانند از مهمترین عوامل پیشگیری و درمان بیماری آنفلوانزا باشد.
چون ویروس آنفلوانزا یک ویروس موذی است و مدام تغییر شکل می دهد ساخت واکسن برعلیه آن نیز اسان نبوده و هرساله بایستی واکسن جدیدی بر اساس تغییرات ویروس برعلیه آن ساخته شود که دو هفته پس از تزریق تا مدت یک سال می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر باشد.
معمولا در این بیماری  نیاز به مصرف دارهای خاصی وجو ندارد و فقط براساس علایم میماری می توان از برخی مسکن ها استفاده نمود.استراحت،مصرف مایعاتگرم و ساده،بخور آب و سایر توصیه های ذکر شده بهترین راه درمان بیماری است.
لازم به ذکر است در هردو مورد سرماخوردگی یا بیماری آنفلوانزا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد مگر اینکه یک عامل بیماری دیگر مثل ابتلا به گلودرد چرکی همراه آن وجود داشته باشد.

 


درمان خار پاشنه پا

ارسال  شده توسط  دکتر اکبر اجرایی در 91/7/20 7:42 صبح

در بسیاری از افراد مهمترین علت درد پاشنه پا،خار پاشنه است.خار پاشنه در اثر ایجاد حالت استخوانی و التهاب عضلات و بافت  کف پا ایجاد می شود
بافت کف پا یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود. التهاب طولانی مدت این قسمت   می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال آن به پاشنه پا شود.تجمع کلسیم به خودی خود دردناک نیست و درد ناشی از کشیدگی بافت ها می باشد.

درد در خار پاشنه پا معمولا به صورت دردی مبهم است اما گاهی به صورت درد تیز حس می شود ؛ محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن می باشد؛ در برخی موارد خار در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده می شود اما فرد هیچ گونه علامتی ندارد.

درد خار پاشنه در ابتدای صبح بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت بیشتر است
و با راه رفتن کم می شود در  اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت بسیار دردناک است علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و نا هموار و حمل اشیا سنگین منجر به افزایش درد می شود.                      

اضافه وزن ،افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری ،صاف بودن کف پا ،التهاب مفاصل،پوشیدن کفش نامناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف از جمله مهمترین عوامل ایجاد خار پاشنه هستند

اولین و آسان ترین اقدام در درمان خار پاشنه پا استراحت می باشد، در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید ناشی از خار پاشنه را از بین برده است.

پرهیز از ایستادن به مدت طولانی و سعی در کاهش وزن در درمان خارپاشنه موثر است.

در صورت عدم بهبودی می توان از پد مخصوص خار پاشنه استفاده کرد .می توان این ابزار کمکی را از داروخانه تهیه نموده و به طور دائم در کف کفش
خود استفاده کرد؛ استفاده از پد باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و بهبود درد پا خواهد شد.

انجام این ورزش ها و دیگر کارها نیز تاثیر زیادی در کاهش درد خار پاشنه دارند:

1 - کشش بافت کف پا : یک باند پهن در کف پا زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته یکشید به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند این وضعیت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.7 یا 8 مرتبه در روز این کار را تکرار نمایید.

2 - کشش تاندون آشیل : بایستید و یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خمکنیددقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود.در این حالت باید در پشت ساق احساس کشش نمایید، این حالت را به مدت 30 ثانیه نگه دارید و 7 یا 8 بار در روز انجام دهید.

3 - گرفتن خودکار با پا : یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از
زمین بردارید به طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد برای 5 ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید،انجام این کار 3 یا 4 بار در روز کافی است.

4 - نوشتن حروف الفبا با پا : با انگشت بزرگ پا حروف الفبا را در هوا بنویسید.این کار را برای هر پا 3 بار در روز انجام دهید.

5استفاده از آب گرم : این روش در حال حاضر  بهترین و مؤثرترین روش می باشد. هر روز عصر یا صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب به مدت 15 دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید.سپس پای خود را خشک نموده و به مدت 5-10 دقیقه با گوشت کوب به ملایمت روی پاشنه بکوبید.مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد.                                      

  6- استفاده از یخ : در یک لیوان مناسب مانند لیوان  بستنی آب بریزید و در
فریزر قرار دهید . پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و  بگذارید کاملاً یخ ببندد.در هنگام استفاده چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره های هم پوشان روی پاشنه بکشید به طوری که هر دایره نصف دایره قبل را بپوشاند.

7- مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن ، مفنامیک اسید یا
ایندومتاسین ؛ این داروها علایم را از بین برده و درد را  موقتاٌ کاهش می دهند اما علت اصلی را از بین نمی برند. 

8- تزریق داروهای ضد التهابی : در صورت عدم بهبودی با روش های گفته شده قبلی از این دارو استفاده می شود؛ داروهای کورتونی یک نوع داروی ضد التهاب است و از طریق کاهش التهاب پاشنه، موجب کاهش درد می گردد اما تأثیر آن موقت می باشد

برای پیشگیری از بازگشت مشکل پس از بهبودی از پد پاشنه استفاده کنیم و انجام و ورزش های کششی را فراموش نکنیم.کاهش مصرف چربی و غذاهای پرانرژی و مصرف بیشتر میوه و سبزی های حاوی ویتامین C در پیشگیری و درمان این عارضه اهمیت دارند.