در اکثر موارد به خصوص در این فصل شاهد شیوع دوباره بیماری های سرماخوردگی در جامعه می باشیم، بیماری سرماخوردگی دارای عامل ویروسی است و در درمان این بیماری  مصرف آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد.

متاسفانه اصرار اکثر بیماران مبنی بر تجویز پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک ها و استفاده بی رویه از آنها علاوه بر عوارض جانبی دارویی موجب ایجاد مقاومت میکروبی در فرد خواهد شد، با شروع فصل سرما و فرا رسیدن پاییز و زمستان، شیوع بیماری های میکروبی و ویروسی تنفسی آغاز می شود توصیه می شود بیمارانی که جهت تشخیص و درمان این گونه بیماری ها به پزشک مراجعه می کنندبه هیچ عنوان بر تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک اصرار نداشته باشند.

در این ایام به علت سرایت آسان ویروس از طریق تنفس و هوا، افراد زیادی در جامعه به سرماخوردگی مبتلا می شوند و اگاهی داشتن از علائم سرماخوردگی و راه های درمان آن می تواند به فرد کمک نماید تا از سلامت خود، خانواده و جامعه مراقبت نماید.

علائم احتقان بینی، عطسه، گلو درد، سردرد، آبریزش بینی، دردهای عضلانی، گلو و حنجره و بی اشتهایی  از مهمترین عارضه های سرماخوردگی است وممکن است با بیماری های دیگری نظیر آنفلوانزا ،حساسیت های تنفسی و برونشیت به دلیل علائم تقریبا مشترک، اشتباه شوند،در این گونه موارد تشخیص بیماری بر عهده پزشک است و فرد بیمار به جای مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها بهتر است به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که عوامل میکروبی عامل بروز بیماری باشد، در اکثرموارد گلو درد چرکی ایجاد می شود که عامل آن یک نوع میکروب از گروه استرپتوکوکها است و برای فرد بیمار، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

 بیماران باید در هنگام سرماخوردگی از آب، مایعات و غذاهای گرم استفاده کنند، توصیه کرد: برای جلوگیری از ابتلای دیگران، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید،استراحت مناسب ترین درمان برای سرماخوردگی است و در صورتی که بیماری به گونه ای است که بنا بر تشخیص پزشک باید آنتی بیوتیک مصرف کنید، حتما دوره درمان خود را کامل کنید.سرماخوردگی به خودی خود نیازی به مصرف دارو نداشته و تنها دارودرمانی برای کاهش و رفع عوارض آن می باشد.