با توجه به شروع فصل پاییز و کاهش دمای هوا شاهد بروز بیماری های تنفسی و سرماخوردگی در جامعه هستیم و چند سالی است که علاو بر بروز سرماخوردگی های معمول بیماری آنفلوآنزا نیز که دارای گونه های متفاوتی در سراسر جهان می باشد باعث ترس و وحشت زیادی در جوامع مختلف می شود.یکی از راههای کاهش ابتلا به بیماری آنفلوآنزا تزریق واکسن بر علیه این بیماری ویروسی می باشد ولی ممکن است این سوال در ذهن هرکسی ایجاد شود که چه کسانی و چگونه بایستی این واکسن را دریافت کنند؟ 
واکسنهای آنفلوانزا انواع مختلفی دارند که نوع موجود درایران از نوع کشته شده ویروس آنفلوانزا و حاوی قطعات ویروس می باشد و ساخت شرکتهای مختلف خارجی هستند که معمولا برتری زیادی  نسبت به هم ندارند.کودکان از سن شش ماهگی به بالا می توانند این واکسن را دریافت کنند ولی مقدار واکسن تزریقی نصف میزان تزریق شده برای بزرگسالان بوده و بهتر است دو هفته بعد نیز همین مقدار تزریق شود.
بایستی واکسن آنفلوانزا به صورت سالانه تزریق شود و تزریق آن نیز باید در کلینیک و یا مراکز درمانی معتبر و زیر نظر پزشک صورت گیرد.
کسانی که سابقه حساسیت به تخم مرغ (سفیده یا زرده) دارند و یا اشخاصی که با تزریق قبلی واکسن آنفلوانزا دچار حساسیت شده اند و یا اینکه به تزریق آمپول جنتامایسین حساسیت نشان می دهند وهمچنین افرادی که سابقه ابتلا به بیماری گیلن باره(نوعی فلج اندامها) دارند ، نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.
اگر فردی دچار نشانه های سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند تب ، لرز ، سرفه ،‌ عطسه ، آبریزش بینی و ... است تا بهبودی این نشانه ها نباید واکسن آنفلوانزا تزریق کند و تزریق واکسن آنفلوانزا ( نوع کشته شده ) در خانم های باردار ، در هر زمان بارداری ، و به ویژه خانم های باردار که حاملگی آنها مقارن با فصول سرد سال است ضروری بوده و توصیه می شود سریع تر انجام دهند وباید توجه شود که تزریق این واکسن ها برای مادر یا جنین وی فاقد عوارض است.
افراد دارای بیماری های مزمن و خانم های باردار از افراد دارای اولویت در تزریق واکسن آنفلوانزا هستند.
اثر واکسن آنفلوانزا بعد از 2 هفته پس از تزریق آن ، در افرادی که سیستم ایمنی آنها طبیعی است ، شروع می گردد و تاحدود یک سال ادامه پیدا می کند.
و اکسن های آنفلوانزا از ابتدای پاییز درداروخانه های مختلف موجود است.و واکسن سرماخوردگی شامل چند ویروس شناخته شده ضعیف شده است که از طریق تزریق عضلانی ایمنی 80 درصدی را برای یک سال ایجاد میکند.
برای کاهش عوارض سرماخوردگی تزریق واکسن این بیماری برای افراد بالاتر از 60 سال و یا مبتلایان به بیماریهای مزمن قلبی، ریوی و کلیوی توصیه میشود؛ سرماخوردگی به بیماریهای دستگاه تنفسی فوقانی اطلاق میشود که توسط ویروسهایی همچون آنفولانزا، رینوویروسها، آدنوویروسها ایجاد میگردد.
 علایم سرماخوردگی شامل آبریزش از بینی، کوفتگی، خستگی، دردهای عضلانی و استخوانی، سردرد، درد چشم، تهوع، گلو درد و سرفه است؛ این ویروس پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههای تنفسی ایجاد بیماری کرده و همراه با ترشحات دستگاه تنفسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است، بنابراین دست دادن، بوسیدن، عطسه و سرفه در محلهای عمومی باعث انتقال آن می شود.
شایعترین علت غیبت از کار و مدرسه در فصول سرد سرماخوردگی است که با استراحت سه تا پنج روزه قابل درمان می باشد.
رطوبت و درجه حرارت در انتشار ویروس نقش دارد، این بیماری در کشورهای مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاییز) به علت بارندگی و رطوبت بیشتر دیده می شود؛ از دیگر علل افزایش بروز سرماخوردگی در فصل سرما استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و تجمع در فضاهای بسته و عدم استفاده از تهویه مناسب است.
 تغذیه مناسب یکی از فاکتورهای موثر در عملکرد صحیح سیستم ایمنی است، بنابراین سوء تغذیه در بروز بیماریهای عفونی نقش مهمی را ایفا میکند. ابتلا به بیماریهای مزمن قلبی، کلیوی نیز فرد را مستعد ابتلا به این عفونت میکند.
در سرماخوردگی مخاط بینی و دستگاه تنفسی دچار احتقان و التهاب شده، پس مصرف مداوم مایعات، استفاده از بخور در تسکین علایم و سیر بهبود آن نقش دارد.
برای پیشگیری از بروز و درمان سرماخوردگی رعایت نکات بهداشتی از سوی فرد بیمار از قبیل استفاده از وسایل و ظروف جداگانه، اجتناب از حضور در اماکن عمومی و نیز استفاده از داروهای ضد ویروس، مصرف مایعات فراوان، شست و شوی مداوم دستها و دهان شویه با آب نمک و استفاده از داروهای مسکن نظیر استامینوفن و یا آنتی هیستامین موثر است و به صرف وجود سرماخوردگی به هیچ عنوان نباید آنتی بیوتیک مصرف نمود.
 استفاده از واکسن ضدبیماری آنفولانزا در کاهش میزان عوارض و مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی نیز موثر است.
با تزریق به موقع واکسن و پرهیز از تماس با افراد آلوده از بروز بیشتر بیماری های تنفسی در جامعه جلوگیری کنیم.