یبوست یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و با عث بروز بیماری و اختلال در کارکرد سایر دستگاههای بدن خواهد شد به گونه ای که تعدادی از کارشناسان آن را به عنوان منشاء بسیاری از مشکلات شناخته اند،از مهمترین علت بروز بیماری عواملی همچون استرس، خوردن برخی غذاها و کاهش فعالیتهای بدنی را می توان نام برد.

هرچند فعالیت دستگاه گوارش در افراد و گروههای سنی مختلف، متفاوت می باشد ولی بایستی وضعیت غذایی و فعالیت های افراد به گونه ای باشد که در طول شبانه روز فرد یک با دفع داشته باشد.

همانگونه که کم تحرکی و ورزش نکردن یکی از مهمترین دلایل ایجاد یبوست است ولی گاهی اوقات انجام ورزش‌های سنگین نیز ممکن است این عارضه را ایجاد کند. مصرف کمتر مایعات و استفاده و مصرف برخی غذاهای خشک نیز باعث ایجاد این عارضه می‌شود.

 مصرف برخی از داروها همچون داروهای کاهش دهنده فشارخون و داروهای ضد چربی بالا ، مواد یا داروهای مخدر، انسداد روده، وجود انگل، بیماری‌های عصبی و روانی، خشکی روده و سرطان از دیگر عوامل ایجاد یبوست است.با مصرف غذاهای حاوی فیبر مانند میوه و سبزی و خوردن به موقع غذا تا حدود زیادی از بروز آن جلوگیری نمود.

 در تعداد زیادی از بیماران سردرد، اضافه وزن، بوی بد دهان، کج خلقی و افسردگی، بیماری‌های کبدی و غیره از مهمترین عوارض این بیماری است.برای پیشگیری از این عارضه  می توان با فعالیت بدنی مرتب و روزانه، پیاده‌روی، جویدن مناسب غذا، نخوردن غذا قبل از گرسنگی، غذا خوردن همراه با آرامش، خوردن مایعات گرم و در زمان مناسب و... از بروز آن جلوگیری نمود. در ابتدای درمان برای رهایی از این مشکل هیچگاه به داروهای شیمایی یا فراورده های دارویی گیاهی متوسل نشویم با تغییر سبک زندگی و بهبود روش استفاده از مواد غذایی ملین و افزایش فعالیت های بدنی می توان این عارضه را کاهش داد ، استفاده زیاد از برخی مواد غذاییی مثل موز به و سیب می تواند باعث تشدید بیماری شود ، در مصرف مایعات نیز بایستی از نوشیدن زیاد چای پررنگ و قهوه خودداری نمود. استفاده از روغن زیتون و ملین های غذایی مانند انجیر و آلو تاثیر زیادی در بهبود بیماری دارد.