زندگی ماشینی و عوارض ناشی از آن باعث بروز یا تشدید بیماری های زیادی در بین افراد جامعه شده که یکی از شایع ترین آنها چاقی و افزایش چربی خون می باشد و دلیل عمده آن نیز کم تحرکی و مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب و پرانرژی می باشد درحقیقت می توان افزایش چربی خون را مادر اکثر بیماری ها و مستعد کننده بروز بیماری های قلبی و عروقی دانست

کلا چربی های مواد غذایی به دو گروه چربی های اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می گردند.

1-چربی های اشباع شده شامل گوشت قرمز، سوسیس، کالباس، همبرگر، قلوه، مغز ،زبان، کره، پنیر، بستنی، شکلات، نارگیل ، کلوچه،  و شیر پرچرب و نظایر آن می شود و مصرف آنها می تواند مستقیما چربی خون را افزایش دهد.

2-چربی های اشباع نشده مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت و گوشت ماهی، اردک و غازکه اثرشان مانند چربی های اشباع شده نیست و مستقیما چربی خون را افزایش نمی دهند؛ به علاوه چربی های اشباع نشده موجود در ماهی و میگو نه تنها خطر انسداد عروق را کاهش می دهند، بلکه به رقیق شدن خون نیز کمک می کنند.

اولین کار برای اطلاع از وضعیت چربی خون انجام یک آزمایش تست کلسترول و تری گلیسیرید می باشد که برای انجام آن ناشتا بودن نیز لازم نیست. اگر مقدار کلسترول از 200 واحد بیشتر بود، لازم است چند هفته دیگر مجدداً چربی خون اندازه‌گیری شود. در صورت بالا بودن کلسترول، با توجه به سایر شرایط بیمار از جمله مرد بودن، سیگاری بودن، چاق بودن، وجود دیابت، فشارخون و یا وجود سکته قلبی در پدر، مادر، خواهر و یا برادر در سن کمتر از 55 سال، هم‌چنین بر مبنای وجود یا عدم وجود بیماری قلبی یا مغزی در بیمار، به ارزیابی و درمان چربی خون بالا پرداخته می‌شود. در تعداد کمی از بیماران ممکن است حلقه سفید رنگی دور سیاهی چشم و یا رسوبات زرد رنگ چربی را در روی پلک ببینیم. این رسوبات چربی ممکن است بعضاً بر روی زانو، آرنج، کف دست، مفاصل انگشتان و یا پاشنه پا نیز دیده شوند که در این موارد باید به فکر ارثی بودن بیماری بود و تمام افراد خانواده را مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار داد.

پخت و مصرف غذاها به صورت زیر می تواند در کنترل چربی خون موثر باشد

1- برنج به شکل کته و بدون روغن طبخ شده و سپس در خاتمه پخت به آن روغن اضافه شود که اگر روغن از انواع مایع باشد بهتر است. 
2 - طبخ انواع غذاها به شکل آب پز، بخارپز یا در ماکرو ویو بدون نیاز به سرخ کردن صورت‌گیرد. 
3 - گنجاندن سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد در برنامه غذایی روزانه

4 - مصرف میوه هایی مانند هویج یا سیب به همراه پوست به صورت روزانه 
5 - استفاده از ادویه مفید مانند زرد چوبه به میزان متعادل( تحقیقات جدید حاکی از این است که زردچوبه حاوی ماده مفید کورکومین است و در کاهش کلسترول و گرفتگی عروق بسیار کارآمد است).
6- مصرف مایعات فراوان به میزان 7- 8  لیوان  در روز. 
7 - ورزش و پیاده روی سه بار در هفته و هر دفعه 20 تا 30 دقیقه. 
8 - مصرف منابع ویتامین c مثل: گوجه فرنگی، لیمو ترش، جعفری، توت فرنگی، فلفل دلمه و مرکبات و سبزی های تازه. 
9 - استفاده حداقل 2 بار در هفته از ماهی یا میگو به علت داشتن اسید‌های چرب و امگا 3 و دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی. 
10 - استفاده از کدو و شوید با ماست های کم چرب به عنوان میان وعده. 
11 - مصرف لبنیات (شیر، ماست، دوغ زیر 5/2درصد چربی) 
11 - استفاده حتی الامکان از گوشت های سفید(مرغ، ماهی، بوقلمون) و...

افرادی که می‌خواهند کلسترول خون خود را کاهش دهند باید عسل، بادام، پسته، فندوق و گردو را هم به میوه‌ها و سبزی‌های رژیمی خود اضافه کنند.

نتایج تحقیقات نشان داد که عسل حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است و مانند اسفناج، سیب، پرتقال و توت فرنگی می‌تواند با رادیکالهای آزاد تولید شده در بدن که به سلول‌ها آسیب می‌رساند مبارزه کند.
پس بیاییم با تغییر شیوه زندگی و افزایش تحرک و انجام ورزش های روزانه و تغییر رژیم غذایی از بروز این بیماری پیشگیری نماییم.