با شروع فصل سرما بیماری های تنفسی فوقانی و سرماخوردگی ها انسانهای زیادی را بیمار نموده و علاوه بر رنج و درد بیماری و تحمیل هزینه های درمان و مراقبتهای پس از آن بخش های زیادی از فعالیتهای اجتماعی را نیز مختل نموده و افراد را از حضور در محل های کار و فعلیت باز می دارند چگونه می توانیم این عوارض را کاهش دهیم؟
گلودرد معمولا به دنبال سرماخوردگی یا حساسیت
ها ایجاد می‌شود. اما گاهی با وجود طی دوره درمانی برای سرماخوردگی، بازهم گلودرد به قوت خود همچنان باقی است.
در این موارد  شست وشوی گلو با آب جوشیده ی ولرم و مقداری نمک را توصیه می شود.
همچنین در این گونه موارد باید از خشک شدن مخاط گلو جلوگیری کرد و مایعات گرم نظیر چای، شیر و سوپ رقیق نوشید.
هنگامی که گلوی شما درد می‌کند، روشن نگه داشتن یک دستگاه بُخور در خانه می تواند تا حدود زیادی به شما کمک نماید.
البته توجه داشته باشیم که فضای اتاق را خیلی گرم یا سرد نکنیم
استنشاق دود سیگار و مصرف غذا‌های محرک مانند غذاهای دارای ادویه در تحریک بیشتر گلو و ادامه بیماری موثر است.
همیشه در گلودردها نیازی به مصرف آنتی بیوتیک و تزریق آمپول پنی سیلین نمی باشد در صورتی که پزشک تشخیص دهد که گلودرد شما چرکی شده است برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد نمود.
برای کاهش عوارض و درمان سرعتر سرماخوردگی ها رعایت توصیه های زیر موثر است
مقدار زیادی مایعات بنوشیم: دست کم روزی 8 لیوان مایعات بنوشید وبه مقدار کافی استراحت کنید. از مواد محرک مثل کافئین، سیگار که می توانند باعث کم آبی بدن و تشدید علایم شما شوند اجتناب کنیم
در صورت امکان از محل کارتان مرخصی بگیرید: در صورتی که تب یا سرفه شدید دارید یا به علت مصرف داروهای ضد سرما خوردگی(که حاوی آنتی هیستامین هستند) خواب آلوده هستید در خانه بمانید. در صورتی که با فردی زندگی می کنید که بیماری مزمن دارد یا سیستم ایمنی اش مختل است دهان و بینی تان را با ماسک بپوشانید.
درجه حرارت و رطوبت اتاقتان را تنظیم کنید: اتاقتان را گرم نگهداریداما درجه حرارت را خیلی بالا نبرید. اگر هوا خشک است، یک دستگاه مرطوب کننده یا بخور  می تواند به مرطوب کردن هوا و کمک به تسکین احتقان بینی و سرفه کمک کنید. دقت کنیم که دستگاه بخور را تمیز نگه داریم تا از رشد باکتری وقارچ در آن جلو گیری شود.
خارش و سوزش گلو را تسکین دهیم :غرغره کردن آب نمک گرم چند بار در روز یا نوشیدن آب لیمو به همراه عسل ممکن است به تسکین گلو درد و تخفیف سرفه کمک کند.
برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی از قطره های بینی استفاده کنیم: برای مرطوب کردن و رفع احتقان بینی از قطره های بینی حاوی آب نمک استفاده کنیم. این قطره در داروخانه ها بدون نسخه نیز به فروش می رسند. این قطره ها، حتی برای کودکان موثر، بی خطر و غیر تحریک کننده اند. برای استفاده از آنها چند قطره را در هرسوراخ بینی بچکانید، سپس فورا بینی تان را تخلیه کنید.
مواظب باشیم این روزها ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا در کمینند اگر مراقبت نکنیم در دام آنها گرفتار خواهیم شد.