ایجاد شکاف‌ طولی‌ در مسیر موها و یا چند شاخه ‌شدن‌ انتهای‌ آزاد مو، موخوره‌ نامیده‌ می ‌شود. این‌ عارضه‌ ناشی‌ از تجمع‌ آسیب‌های‌ مکانیکی‌ و شیمیایی‌ وارد هبر مو است‌ که‌ به‌ تخریب‌ موها منجر می ‌شود؛ و شایع ‌ترین‌ تظاهر قابل‌ دیدن‌ از میان‌ صدمات‌ فیزیکی‌ و شیمیایی‌ به‌ ساقه‌ مو است.
موخوره معمولا در اثر استفاده نامناسب از برس و سشوار به موی سر ایجاد می‌شود. در این نوع آسیب لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین می رود. موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده به وجود می آید. وقتی سطح محافظت کننده مو از بین می رود و امکان جایگزینی آن به وجود نمی‌آید، سر موها چند شاخه می‌شود. هرچند سال ها قبل زنان برای مبارزه با موخوره نوک موهای خود را می‌سوزاندند ولی این کار باعث می‌شود، سلول های بیشتری نابود شود.در هر حال این مشکل بسیار رایج است. شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فرهای دائمی، رنگ کردن زیاد، دکلره کردن بیش از حد، استفاده از برس‌های نایلونی و فلزی و شانه‌هایی که دندانه‌هایی نوک تیز دارند در به وجود آمدن و تشدید موخوره مؤثر هستند.    راه‌های متفاوتی برای پیشگیری و درمان موخوره ذکر شده است از جمله:
  1-نوک موها را  مقداری(چند سانتی متر) کوتاه کنید. 2- از برس ها و شانه هایی از جنس مواد طبیعی ( چوب و ...) استفاده کنید. 3- از روغن های گیاهی به موهایتان بمالید.4-از شامپوهای طبیعی که اسیدی و قلیایی نیستند استفاده کنید.5- هنگام شست و شوی موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید. 6-کمتر از سشوار استفاده کنید. 7-گاهی موهایتان را ببافید.
معمولا موخوره از یک مو به موهای دیگر سرایت نمی کند. تنها
راه رهایی از موخوره , چیدن از بالای نقطهء موخوره است . موخوره وقتی تشکیل می شود که لایه های سلولیِ بدنه ی مو جدا شوند, و راهی برای چسباندن دائمی آن ها به هم دیگر وجود ندارد.موهای بلند برای موخوره , مستعدتر از موی کوتاه اهستند , زیرا موی بلند در طول زمان بیش تر از موی کوتاه دستکاری می گردد و  یکی از راه های پایین آوردن شدت موخوره , کوتاه نگه داشتن آن ها است.
 استفاده از گیره و سنجاق سر و کش های محکم چون باعث کشیدن موها می شوند در ایجاد موخوره موثر بوده و در انتخاب آنها باید دقت کرد
.
سشوار و اتوی حالت دهنده مو ، چون چربی طبیعی مو را از بین می برند ،سبب موخوره می شوند ؛ بنابراین سعی کنید از آنها کمتر استفاده کنید
 
ـ ار برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید چون سبب کشیدگی
موها و آسیب به آن می شود
ـ موی خود را زمان ریادی در معرض نور خورشید قرار
ندهید
ـ کم آبی از دیگر علتهای ایجاد موخوره است بنابراین آب
فراوان بنوشید
ـ بهترین راه برای پیشگیری از موخوره این است که هر
چند وقت یک بار موهای خود را کمی کوتاه کنید
ـ هنگام شستشوی موها از آب خیلی داغ استفاده
نکنید
ـ روغنهای گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوک موها بمالید . از لغاب کتیرا  و برخی داروهای گیاهی دیگر هم می توان برای درمان موخوره استفاده کرد.