سندرم روده تحریک پذیر ، یک اختلال شایع گوارشی است که علائم اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و ایجاد درد شکمی است . در سندرم روده تحریک پذیر هیچ اختلال عضو شناخته شده ای در معاینه بالینی و بررسی تشخیصی معمولی یافت نمی شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد .بنابراین تعریف بیماری بر اساس علایم بالینی ، و به تشخیص پزشک مشخص می شود . شاید از خود بپرسید سندرم یعنی چه؟ سندرم به بیماری گفته می شود که دارای مجموعه ای از علایم و نشانه های بالینی باشد.
پزشکان هنوز در مورد یافتن علل سندرم تحریک پذیر به نتایج مشخصی دست پیدا نکرده اند .
به نظر می‌ رسد در این بیماران ، اعصاب و عضلات جدار روده نسبت به سایر افراد حساسیت بیشتری دارند. هنگامی‌ که فردی غذا می‌خورد به صورت طبیعی عضلات جدار روده منقبض می‌شوند اما در این بیماران این انقباض بیش از حد انجام شده و یا تحریک بیش از حد اعصاب جدار روده اندکی پس از خوردن غذا خوردن باعث بروز اسهال و نفخ و دیگر علایم بیماری، می‌شود .
این بیماری دردناک بوده اما نمی‌تواند به کولون یا دستگاه گوارش آسیب بزند و به جز علایم آن مانند درد و اسهال مشکل دیگری ایجاد نمی‌کند .
علایم بیماری شامل درد یا احساس ناراحتی در شکم، اسهال مزمن، یبوست، یا همراهی اسهال با یبوست به طور متناوب است  .
سایر علایم بیماری روده تحریک پذیر شامل وجود تورم شکم و مدفوع دارای موکوس ( بلغم ) است این بیماری در زنان نسبت به مردان دوبرابر بوده ومی‌تواند همراه با دوره قاعدگی بروز پیدا کند .
با بروز برخی از علایم گفته شده و به خصوص بدتر شدن علایم در حضور استرس‌ها، پزشکان به این بیماری مشکوک می‌‌شوند اما برای تشخیص دقیق این بیماری لازم است، برخی از آزمایشها و کارهای تشخیصی انجام شود، چون بسیاری از بیماریهای دیگر نیز می‌توانند باعث بروز همین علایم در بیماران شوند .این بیماری معمولا درمان قطعی و همیشگی ندارد اما می‌توان با برخی کارها مثل تغییر در رژیم غذایی،مصرف داروها و کاهش استرس علایم آن را کمتر کرد .مصرف بعضی از غذاهای چرب مانند چیپس، لبنیات و بستنی، شکلات، الکل، غذاهای کافئین دار مانند قهوه و آبجو آن را تشدید می کندمصرف فیبرهای غذایی موجود در سبزیجات، نان، میوه‌جات، غلات، حبوبات، سیب درختی، هلو، هویج، کلم‌بروکلی، کلم، لوبیای قرمز، نخود، نان‌های سبوس دار و غلات سبوس دار در کاهش علایم موثر می باشد.
برای کاهش علایم بیماری بهتر است وعده‌های غذایی خود را به صورت کم حجم و با تعداد زیاد بخوریم و از خوردن غذای پر حجم پرهیز نماییم.
اگرچه استرس باعث بروز بیماری نمی شود ولی می تواند علایم بیماری را بدتر کند پس استرس خود را هرچه بیشتر کنترل کنیم.