مسمومیت
گاز مونوکسید کربن

 

هر ساله در فصول سرد سال شاهد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در جامعه می باشیم که باعث تلفات زیادی نیز می‌شوند.گرچه وسایل گرمازا ،گرمابخش محیط زندگی ما هستند اما عدم رعایت اصول ایمنی در کاربرد آنها میتواند بسیار خطرناک باشد.

گاز مونوکسید کربن یک گاز بی رنگ و بی‌بو است و همین ویژگی باعث نامگذاری آن به عنوان "قاتل پنهان" شده است.این گاز از اجاق‌ها، وسائل گازی و سایر دستگاه‌های حرارتی و  هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود.

اگر این گاز سمی در یک فضای محصور و بدون تهویه تجمع‌یابد، بسیار خطرناک است.این گاز سبک تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاداست وبه همین دلیل در تمامی نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد ،لذا مانع رسیدن اکسیژن به بافتهای بدن شده وبه سرعت موجب مسمومیت می شود.

علائم ونشانه های مسمویت

  سر درد ،شنیدن صدای وز وز در گوش ،درد قفسه سینه،ضعف عضلانی ،تهوع و استفراغ ،سرگیجه وتغییر در وضع بینایی به صورت تاری دید یا دو بینی  ،بی هوشی ،ایست تنفسی وقلبی و  گاهی علایم شبیه سرما خوردگی  از نشانه مسمومیت با این گاز است،  علائم بسته به شرایط مختلف کم وزیاد می شود، در برخی نقاط ویا برخی اوقات روز این علایم بدتر می شوند .در صورت بروز مسمومیت با گاز مونواکسید کربن کلیه اعضا خانواده علائم مشابهی را دارند، حتی حیوانات خانگی نیز به نظر بیمار می آیند  

پس از مسمومیت

1 –خیلی فوری مصدوم را از محیط آلوده بیرون بیاورید وبه هوای تازه ببرید

2 – با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه ها وهشدارها:

  -از آنجا که استفاده از هر وسیله گازسوز در محیطهای سربسته باعث مصرف اکسیژن محیط می شود بنابراین تامین هوای لازم و تهویه شده برای وسیله لازم و ضروری است  می بایست شرایطی فراهم شود تا عمل تهویه هوا در محیطی که وسایل گرمازا وجود دارد آسان شود ، به عنوان مثال باز گذاشتن دریچه های کولر ، باز گذاشتن یک پنجره کوچک یا در به طوری که بسته نشود، راه مناسبی جهت بهبود تهویه هوا است .

-           نصب بخاریهای بدون دودکش در اتاق خواب،حمام،انباری و فضاهای کوچک و بدون تهویه مجاز نیست.

-          در صورت استفاده از وسایل گرما زای دودکش دار حتماً دودکش ها به طور کامل معاینه وبررسی شوند .

-دود کش های متحرک باید از مواد غیر قابل اشتعال و گالوانیزه واز مقاومت فیزیکی مناسبی برخوردار باشند وتا جای ممکن کوتاه ، مستقیم ودر محل اتصالات کاملاً محکم وغیر قابل نفوذ بوده و حتماً کنترل شوند.

-قدرت مکش دودکش ها هر چند وقت یکبار از سوی سرویس کار ومتخصص فنی بررسی شود.

-برای جلوگیری از برگشت دود وگازهای مضر به داخل دودکش ودر نهایت به داخل محیط که معمولاً بر اثر گرفتگی ویا وزش باد به وجود می آید ، باید کلاهک دودکش ، 60سانتی متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر باشد .

-توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده مشترک از یک دودکش بسیار خطرناک است.

-از نصب آب گرم کن در حمام خودداری کنید.

  -در فضای پارکینک که بسته وبدون تهویه است ، از روشن کردن خود رو خودداری شود.

-در تبدیل سوخت مایع به گاز شهری حتماً از سرویس کار ماهر ومجاز بهر ه گیری شود .