با توجه به آغاز تابستان و شروع فصل گرما و افزایش شدت نور خورشید و گرمای روزافزون هوا لازم است برای حفظ سلامت خود نکات زیر را مدنظر قرار دهیم. در این مدت بایستی از حضور در محل های گرم و تابش مستقیم نور خورشید به صورت طولانی مدت به شدت پرهیز نماییم و بهتر است برای پوشش خود از لباس‌های با رنگ تیره استفاده کنیم زیرا این گونه لباس ها نور خورشید را بیشتر جذب کرده و از نفوذ آن به بدن و ایجاد اثرات نامطلوب جلوگیری می‌کند.

استفاده از پارچه‌هایی از جنس نخ، کتان و ترکیبی از پلی‌استر و کتان که می‌توانند 95 درصد از نفوذ نور خورشید را بگیرند، بهترین نوع پوشش برای جلوگیری از برخورد اشعه های مضر خورشیدی است.

 استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در مواجهه با تشعشعات خورشید،برای کلیه افراد الزامی است و بهتر است در اکثر مناطق کشور از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی(SPF) حداقل سی استفاده شود.

برای تاثیر مناسب کرم‌های ضد آفتاب، بایستی حداقل بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن و در معرض آفتاب قرار گرفتن از آنها استفاده شود و طوری بر روی پوست قرار داده شود که همواره یک لایه از آن بر روی پوست باقی بماند.

 لایه مالیده شده بر روی پوست باید به اندازه کافی ضخامت داشته باشد که معمولاً افراد برای صرفه جویی بیشتر معمولا در این زمینه دقت کافی را به عمل نمی‌آورند.

 مالیدن کرم ضد آفتاب به قسمت لب‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا لب‌ها قسمتی از پوست بدن می‌باشند که امکان بروز سرطان در آنها شیوع زیادی دارد.

 در مواقع حضور در محیط های آزاد و در برابر اشعه خورشید استفاده از کلاه جهت پوشاندن صورت، گردن، گوش‌ها، بینی و چشم‌ها الزامی است. و کلاه مناسب بایستی نقابی به اندازه حداقل 5/7 سانتی‌متر داشته باشد و اگر کلاه دوردار باشد بایستی تاج آن عمیق و لبه‌های آن حداقل 6 سانتی‌متر پهنا داشته باشد.

اگر در زمانهای گرم روز مجبوریم از خانه یا محل کار خارج شویم حتی المقدور سعی کنیم در قسمتهایی قرار بگیریم که امکان حضور در سایه وجود دارد و در این مکانها نیز استفاده از سایر وسائل حفاظتی مانند کلاه، عینک، لباس و کرم‌های حفاظتی جهت جلوگیری از بازتابش تشعشعات خورشید لازم است و حضور در محل های سایه، حداکثر تا 50 درصد پرتوگیری‌ها توسط نقاط مختلف بدن را کاهش می‌دهد.جلوگیری از کم آبی بدن و نوشیدن مایعات مناسب نیز در این روزها تاثیر بسزایی در حفظ سلامت بدن دارد.پرهیز از انجام کارهای سخت و سنگین در معرض گرما و نور خورشید از دیگر اقداماتی است که می تواند از بروز مشکلاتی نظیر گرمازدگی جلوگیری نماید.