جوش

درطول زندگی همه انسانها به خصوص زمان بلوغ تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌شود،که تعد زیادی از آنها برای افراد مورد خوشایند و لذت بخش بوده و تعداد دیگری نیز مطلوب ما نبوده و از بروز آنها ممکن است به شدت آزرده شویم،جوشهای صورت و دیگر نقاط بدن از این جمله هستند که هزینه و وقت زیادی را از جوانان گرفته از از شر آنها رهایی یابند، تغییرات هورمونی که موجب ایجاد رشد ناگهانی فیزیکی در بدن می‌شوند عامل بزرگ شدن غده‌های تولید کننده چربی در پوست نیز هستند. در این دوران ترشح چربی توسط غده ها افزایش می‌یابد. هورمون‌هایی که بیش‌ترین اثر را روی غده‌های چربی پوست دارند، هورمون‌های جنسی مردانه یا اصطلاحاً اندروژن‌ها هستند. هورمون‌های جنسی مردانه، علاوه بر مردان در جنس مونث نیز به طور طبیعی وجود دارند. در افرادی که به آکنه یا جوش مبتلا می‌شوند بر اثر بسته شدن مجاری پوست در کناره ریشه موها و اضافه شدن باکتری های موجود در پوست باعث ایجاد جوش و ضایعات عفونی خواهد شد،بنابر این جوش های صورت یا اکنه در دوران پس از بلوغ به وسیله خود بدن و به دنبال تغییرات ایجاد شده خاص این دوران ایجاد می‌شود و عامل بیرونی موجب به وجود آمدن آن نمی‌شود. به طور کلی جوش صورت در اثر ? عامل زیر پدید می‌آید .
1ـ افزایش ترشح غده‌های چربی پوست
2ـ اختلال در تکثیر و نوسازی سلول‌های سطحی پوست
3ـ باکتری ها و میکروبها
4ـ التهاب (ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن
جوش در اثر عواملی از درون بدن ایجاد می‌شود. اما برخی از عوامل خارجی میتوانند منجر به تشدید آن شوند. موارد زیر می‌توانند از جمله‌ی این عوامل باشند:
الف)استفاده از کرم‌های چرب:کرم‌های مرطوب‌کننده، کرم‌های آرایشی و کرم ‌های ضدآفتاب چرب با بستن منافذ طبیعی پوست منجر به تشدید جوش می‌شوند. بهتر است افراد مبتلا به جوش از کرم‌های فاقد چربی استفاده کنند.
ب) استرس: استرس،می تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش در افرادی شود که استعداد آن را دارند. گاهی خودجوش صورت هم می تواند باعث استرس ‌شود. به هر حال اگر افراد مبتلا به جوش صورت به طور صحیح درمان شوند. استرس اهمیت چندانی ندارد.
ج) دست‌‌کاری جوش ها: دست‌کاری و کندن جوش‌ها ی صورت وبدن علاوه بر تشدید جوش موجب افزایش بر جای ماندن لکه های ناشی از آن نیز می‌شود.
د) داروهای کورتونی: کورتون‌های خوراکی،تزریقی و مالیدنی منجر یه تشدیدجوش می‌شوند. به خصوص کورتون‌های موضعی و پمادها (نظیر بتامتازون) نباید در درمان جوش صورت به کار روند.گاهی در درمان جوش، آن هم زمانی که عارضه شدید باشد، متخصص پوست در ابتدای درمان، برای مدتی کوتاه، کورتون خوراکی تجویز می‌کند.
ه) آرایش چرب و سنگین: وجود مقادیر زیاد لوازم آرایش، روی صورت که برای پوشاندن جوش‌ها وجای جوش‌ها به کار می‌رود با بستن منافذ صورت به تشدید جوش منجر می‌شود. بنابراین بهتر است از کرم پودرهای فاقد چربی استفاده شود.
و) گرما و رطوبت زیاد: گرما و رطوبت زیاد نیز با بستن منافذ صورت موجب تشدید جوش خواهد شد.
ز) آفتاب: آفتاب نیز با بستن منافذ صورت جوش را تشدید می‌کند. هم‌چنین داروهای مورد استفاده در درمان جوش صورت‌، پوست را نسبت به نور خورشید حساس می کنند. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به جوش از کرم‌های ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کنند.
پس بیاییم با رعایت موارد ذکر شده از بروز جوشهای مختلف و مزاحم به خصوص در ناحیه صورت جلوگیری کرده و در درمان آنها بکوشیم.